AMD eller Intel till mitt datorpaket?

Permalänk
Medlem

AMD eller Intel till mitt datorpaket?

Hallo,

Gjorde en tråd tidigare här på forumet där jag skrev om hur jag ville bygga en rigg med AMDs processor av modell 965. Har känt mig bombsäker på att jag skulle satsa på en sådan tillsammans med två stycken GTX460, ända fram tills idag.

Tyckte det var lite suspekt att det fanns så några och så billiga moderkort med AM3 som stödjer SLI och efter att ha gått in lite närmare så läser jag här på forumet att man borde satsa på i5 760 istället. För moderkorten med AM3-SLI har tydligen väldigt gamla chipset (vet inte hur viktigt det är, men det låter rätt hardcore).

Så tankarna som går i mitt huvud nu är om jag borde satsa på AMD, skaffa ett moderkort som inte stödjer SLI och köra på ett starkt grafikkort. Alterantivt skaffa en i5-rigg med SLI och två stycken GTX 460s. Är ingen expert på datorkomponenter med i5an verkar ju bara svagare sett till siffrorna (2,8 Ghz mot 3,4 - båda med 4 kärnor.) Det kanske dock inte spelar någon roll, så rätta mig om jag har fel.

Vilket av alternativen borde jag statsa på? Min budget ligger runt 9-10 tusen (utan skärm, OS osv), datorn ska användas till nästan enbart spel och jag kan ingenting om överklockning. Jag brukar dessutom inte uppgradera min dator med tiden, utan kommer förmodligen köpa en ny helt och hållet när det är dags. Dock kan jag kanske ändra mig angående det sista då det här var skitkul.

Tackar för all hjälp och ber om ursäkt om det finns väldigt liknande trådar redan.

Permalänk
Medlem

Ett paket med intel & 2x 460 för 10k lär bli svårt att få ihop. Ska försöka dock ^^

Permalänk
Skrivet av Los123:

Hallo,

Gjorde en tråd tidigare här på forumet där jag skrev om hur jag ville bygga en rigg med AMDs processor av modell 965. Har känt mig bombsäker på att jag skulle satsa på en sådan tillsammans med två stycken GTX460, ända fram tills idag.

Tyckte det var lite suspekt att det fanns så några och så billiga moderkort med AM3 som stödjer SLI och efter att ha gått in lite närmare så läser jag här på forumet att man borde satsa på i5 760 istället. För moderkorten med AM3-SLI har tydligen väldigt gamla chipset (vet inte hur viktigt det är, men det låter rätt hardcore).

Så tankarna som går i mitt huvud nu är om jag borde satsa på AMD, skaffa ett moderkort som inte stödjer SLI och köra på ett starkt grafikkort. Alterantivt skaffa en i5-rigg med SLI och två stycken GTX 460s. Är ingen expert på datorkomponenter med i5an verkar ju bara svagare sett till siffrorna (2,8 Ghz mot 3,4 - båda med 4 kärnor.) Det kanske dock inte spelar någon roll, så rätta mig om jag har fel.

Vilket av alternativen borde jag statsa på? Min budget ligger runt 9-10 tusen (utan skärm, OS osv), datorn ska användas till nästan enbart spel och jag kan ingenting om överklockning. Jag brukar dessutom inte uppgradera min dator med tiden, utan kommer förmodligen köpa en ny helt och hållet när det är dags. Dock kan jag kanske ändra mig angående det sista då det här var skitkul.

Tackar för all hjälp och ber om ursäkt om det finns väldigt liknande trådar redan.

Ska man köra SLI+AMD har man inte så många alternativ, finns bara två kort att välja mellan. Nu tror jag inte att det är nåt fel på dessa kort, men det är inte det bästa man kan köpa.

Jag hade nog hellre kört i5+SLI än AMD+SingelGPU. Man ska inte stirra på endast klockfrekvenser då det finns mycket mer som spelar in. En i5 presterar mycket bra i spel, bättre än AMD 965 om jag inte kommer ihåg fel.

Permalänk
Medlem

Ett förslag

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/intellll.png

Permalänk

Riktigt schysst paket för 10k.

Edit: Inte helt olikt förslaget ovan, men med bättre chassi och minnen, fast mindre hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakphud:

Ett paket med intel & 2x 460 för 10k lär bli svårt att få ihop. Ska försöka dock ^^

Ah, ber om ursäkt, glömde skriva att jag bara tänkte skaffa ett av korten nu och ett till lite senare när jag känner att jag har råd. Så de ~9-10.000 kr omfattar hela paketet med ETT grafikkort.

Men jag har tänkt mig precis det ni förslår, så jag slår nog till imorn.

Behövs det verkligen minnen med 1600 mhz? Har hört att det bara gör nytta när man vill klocka och att 1333 mhz funkar lika bra om man inte vill det.

EDIT: Någon som kan rekommendera ett billigt och bra tangentbord också som finns i lager hos inet? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Los123:

Ah, ber om ursäkt, glömde skriva att jag bara tänkte skaffa ett av korten nu och ett till lite senare när jag känner att jag har råd. Så de ~9-10.000 kr omfattar hela paketet med ETT grafikkort.

Men jag har tänkt mig precis det ni förslår, så jag slår nog till imorn.

Behövs det verkligen minnen med 1600 mhz? Har hört att det bara gör nytta när man vill klocka och att 1333 mhz funkar lika bra om man inte vill det.

EDIT: Någon som kan rekommendera ett billigt och bra tangentbord också som finns i lager hos inet? Tack!

Ska du inte klocka så spelar det ingen roll, då kan du köra på minnena i mitt paket. Sen chassit han valde har jag faktist själv och är nöjd, så de hade jag föreslagit. Aldrig använt mig av chassit i mitt paket, tog jag mest för att hålla priset nere.

Tangetbord spelar de ju typ ingen roll vad du väljer här är ett förslag

Logitech Classic Keyboard 200 - Inet.se

Permalänk
Medlem

Billigt tangentbord med tanke på hur bra det är: MS Sidewinder X4

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Billigt tangentbord med tanke på hur bra det är: MS Sidewinder X4

Second that. Ett billigare G11, i princip.

alternativt Fractal Design Define R3 om du inte vill ha Cooler Master 690 II Advanced.

Permalänk

Logitech UltraX Premium Svart/Silver - Inet.se

Har snart slitit ut mitt andra, ett av de skönaste tangentbord jag har haft!