AMD eller Intel till mitt datorpaket?
Hallo,
Gjorde en tråd tidigare här på forumet där jag skrev om hur jag ville bygga en rigg med AMDs processor av modell 965. Har känt mig bombsäker på att jag skulle satsa på en sådan tillsammans med två stycken GTX460, ända fram tills idag.
Tyckte det var lite suspekt att det fanns så några och så billiga moderkort med AM3 som stödjer SLI och efter att ha gått in lite närmare så läser jag här på forumet att man borde satsa på i5 760 istället. För moderkorten med AM3-SLI har tydligen väldigt gamla chipset (vet inte hur viktigt det är, men det låter rätt hardcore).
Så tankarna som går i mitt huvud nu är om jag borde satsa på AMD, skaffa ett moderkort som inte stödjer SLI och köra på ett starkt grafikkort. Alterantivt skaffa en i5-rigg med SLI och två stycken GTX 460s. Är ingen expert på datorkomponenter med i5an verkar ju bara svagare sett till siffrorna (2,8 Ghz mot 3,4 - båda med 4 kärnor.) Det kanske dock inte spelar någon roll, så rätta mig om jag har fel.
Vilket av alternativen borde jag statsa på? Min budget ligger runt 9-10 tusen (utan skärm, OS osv), datorn ska användas till nästan enbart spel och jag kan ingenting om överklockning. Jag brukar dessutom inte uppgradera min dator med tiden, utan kommer förmodligen köpa en ny helt och hållet när det är dags. Dock kan jag kanske ändra mig angående det sista då det här var skitkul.
Tackar för all hjälp och ber om ursäkt om det finns väldigt liknande trådar redan.