Tips på program & tillbehör till MBP 15"

Permalänk
Medlem

Tips på program & tillbehör till MBP 15"

Nybliven (idag) MBP-ägare som man är så sitter man här o knåpar och försöker lista ut ett o annat Hur som helst så mottages gärna tips & råd ang bra att ha program & tillbehör, kanske fiffiga inställningar eller funktioner som man inte tänker på till en början som ovan "Macare".

Hittills har jag bara tagit ned Open office, VLC och Firefox, bra gratisprogram är ju alltid trevligt. Det mest krävande jag gör med datorn är rendering av film och tycker då att film och bildredigering kan vara skoj men även tips på andra nytto/kul-program mottages tacksamt.

Spec:

2.66GHz Intel Core i7
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
500GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
MacBook Pro 15-inch 1680 x 1050 Hi-Res Antiglare Widescreen Display
Bakgrundsbelyst tangentbord

Tänkta tillbehör hitills:

Någon bra väska och/eller case

Någon bra maus

SSD Intel G3 när den kommer...

Känns som en kul pryl iaf, testade ett HD-filmklipp i VLC.. skarpt så det gnistra till i ögonen ;O)

Visa signatur

Started out with nothing and I still got most of it left

Permalänk
Medlem

Grattis till köpet!

vet inte om du behöver hjälp fortfarande men jag skriver en lista ändå:

Dropbox: Med detta program så kan du synka filer mellan flera datorer tillexpempel din hemdator med din jobbdator. Här har du en länk som gör vi båda får extra utrymme. Här har du en länk som gör vi båda får extra utrymme.

Handbrake så kan du konvertera filer till din mp3 eller mobil.

vad var det jag kom på just nu.

Permalänk
Medlem

Skitch.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Grattis till köpet, mycket fin maskind det där!

Kastar in ett par tips:
* Pixelmator - Riktigt snyggt och trevligt alternativ till Photoshop som är i rätt prisklass.
* Adium - överlägsen chat-klient. fixar de flesta protokoll och är mycket anpassningsbar den enda nackdelen jag kan komma på är avsaknaden av videochat.
* 1Password - En schyst lösenordshanterare (fungerar grymt bra med Dropbox som Perc tipsade om). Kan ut över lösenord också snyggt förvara annan personlig information. LastPass är ett bra gratisalternativ.
* Handbrake - konverterar det mesta i filmväg till olika format, väldigt bra för att konvertera film till t.ex. ipod/iphone.
* Cyberduck - en trevlig FTP-klient.
* Coda - ett mycket trevligt webutvecklingsverktyg.
* Transmission eller Utorrent för bittorrent.
* Plex - fantastisk mac-anpassad version utav XBMC (fungerar bra med din fina fjärr du köpt till).
* Perian - codec-paket som ger Quicktime lite mer kött på benen.
* Burn - bra och enkelt brännarprogram. Gratis.
* iStat pro - bra dashboard widget som ger dig all möjlig information om datorn (temp, fläktar, diskar, nätverk osv.).
* VirtualBox - Virtualiseringsverktyg om man man skulle vilja köra Windows/Linux i Mac OS, gratis alternativ till Parallels eller VMWare.
* Disk Inventory X - bra program för att få en överblick över hårddiskutnyttjandet.
* GeekTool - roligt program som kan lägga all sorts information snyggt på skrivbordet.
* Cinch - ger AeroSnap-liknande funktionalitet till Mac OS om det är något som önskas.
* AppCleaner - det finns ett gäng sådana här program. Detta är gratis. Programmet används för att avinstallera andra program, egentligen så behövs det direkt inte, men vill man ta bort allt som har med programmet ifråga att göra så är det en bra idé.
* Colloquy/LimeChat - bra IRC-klienter.
* Papaya - riktigt användbart litet program som verkligen underlättar möjligheten att enkelt skicka filer eller ta emot filer från andra.

finns säkert något mer man glömt.. men detta borde vara en bra start.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Stuffit - Extrahera och komprimera filer.
Perian - Insticksmodul till quicktime.
Electric Sheep - Helt onödigt, men en jävligt fin skärmsläckare.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Att ingen ens sagt Quicksilver. Jag använde visserligen bara en Mac två veckor och Quicksilver var nog det bästa jag använt. Hittas här Blacktree

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.