Permalänk
Medlem

Speldator max 12k

Ska köpa en helt ny så funderar lite mellan intel och amd,mest jag undrar över är om det är värt med en i5 760:a över en 1055t och ifall moderkortet jag valt är ok för överclocking.
Jag är inte så intresserad att köra det senaste spelen på absolut max upplösning med alla funktioner.
Men det vore trevligt att kunna köra på hdmi upplösning i varje fall.
Jag är ärligt mest intresserad av spel som Civ 5,Elementals War of Magic som kommer snart.
Men också Fallout Vegas,GTA4,Starcraft 2 etc.
Men min gamla dator klarar knappt Civ 4 nu.
Jag känner till att bulldozer kommer nästa år och att intel 1156 sjunger på sista versen så det är ju inte bästa tiden och uppgradera.

Min förhoppning är att den ska hålla i varje fall 4 år innan man måste köpa ny.
Tacksam för råd&tips!

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Kundvagn%20-%20Inet.se.jpeg

Permalänk
Medlem

Mycket bättre paket. Orkade inte leta upp extra tillbehören du valt till men sparade 1000:- till det.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

Verkar spara mycket men har några frågor:
Vad är skillnaden mellan 760 och 1055T trodde dom var ungefär likvärdiga?
Räcker det med 650w ifall man ska klocka?
Gillade verkligen designen på sniper boxen,hur är kylningen på Fractal R3:an?
Och skulle man kunna byta ut Corsair coolningen du har mot Thermalright MUX-120 - Inet.se

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kg12bg:

Verkar spara mycket men har några frågor:
Vad är skillnaden mellan 760 och 1055T trodde dom var ungefär likvärdiga?
Räcker det med 650w ifall man ska klocka?
Gillade verkligen designen på sniper boxen,hur är kylningen på Fractal R3:an?
Och skulle man kunna byta ut Corsair coolningen du har mot Thermalright MUX-120 - Inet.se

Tack för hjälpen!

6 kärnig presterar i vissa fall sämre i spel än 4 kärnig.
650w räcker gott och väl.
Kylningen duger, men är också riktigt tyst. Men köp med några sånna
https://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typho... så blir det hur bra som helst
Klart du kan byta ut den men ta noctua då istället imo.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att Fractal Design lådan växer på mig varje gång jag ser den
Och att den är tyst med är ett +...
Lite osäker på i5 760 fast jag vet att den är kanon att överclocka.
Skulle helst vilja ha ett bra amd moderkort. Där finns det i varje fall en liten chans att man kan uppgradera proccessorn sen när Bulldozer kommer.

Permalänk
Medlem

650W Corsair orkar 460 SLI med klockad prolle.

Permalänk
Medlem

Ok,satt ihop ett nytt paket
Ta gärna en titt och säg vad ni tycker.
Det grämer mig lite att behöva satsa på 1156 vilken kommer troligen vara död i vinter.

Tacksam för åsikter!

Permalänk
Medlem

bara för att de inte gör några bättre processorer till S1156 och 1366 betyder inte att datorn slutar funka då, en i5-760 kommer hålla i sig säkert 2 år.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Det är klart,men man önskar ju att man kunde uppgradera om ett år iställe.
Men nu kommer ju spel hösten och då orkar man ju inte vänta

Permalänk
Medlem

vänta är bara onödigt, man ska köpa och njuta sen tills datorn är kass lär man ha pengar till en ny / uppgraderingar

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Att välja i5 760 framför en 1055t är ju oerhört idiotiskt, speciellt med tanke på att 1156 är borta om några månader och första versionen av Bulldozer ska vara AM3.

Köp samma moderkort och cpu som du har i första bilden.

@lp0l

Varför ett modulärt agg? Så oerhört mycket dyrare.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Medlem

@Selphy
Jag tror jag kör på 1055t,som du säger. Kommer känna mig riktigt blåst när bulldozer kommer annars.

Är det nån som har haft cougar nätagg förut? Har aldrig provat dom förut,men intresserad att prova Cougar CM 700W 80+ Bronze - Inet.se