Server med Windows Server 2003 - vad göra med den?

Permalänk

Server med Windows Server 2003 - vad göra med den?

Tjenare!

Har nu knepat ihop en liten skrotburk. Den har kanske väldigt låg serverprestanda(?).
Intel Pentium 4, 1gb ram...

Men grejen är den att jag har ingen aning vad jag ska göra med den.
Tänkte mig att hosta en hemsida, hur man nu gör det...
Vill även använda den som en NAS...

Så, vet någon hur och vad jag kan göra?
Gärna tips och länkar till bra info, då jag själv varken kan serverprogrammering eller liknande...

//Jocke1100

Edit:

Nattsvammel borttaget...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Permalänk

Du kan ju alltid sätta upp den som domänserver (active directory) och sedan koppla upp datorerna hemma mot den. Absolut meningslöst hemma men det kan vara rätt kul att pilla med tillfälligt.

Permalänk
Skrivet av woicer:

Du kan ju alltid sätta upp den som domänserver (active directory) och sedan koppla upp datorerna hemma mot den. Absolut meningslöst hemma men det kan vara rätt kul att pilla med tillfälligt.

Jomen, det låter intressant... Hur funkar det? Vad är det?

Finns det information om det någonstans?

Har tidigare försökt sätta upp en server, med webbsida.
SweClockers.com - Sveriges största webbtidning om datorer och hårdvara funkar bra, sidan visas.
Men när polarn kollar på sidan, så syns det inte alls. "sidan kan inte visas"...

Portarna i brandväggen är öppnade.
Kör dyndns.
Har även Telenor Mobilt bredband - kanske inte det bästa att sätta upp server på, men det funkar lite granna iaf...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke1100:

Jomen, det låter intressant... Hur funkar det? Vad är det?

Finns det information om det någonstans?

Har tidigare försökt sätta upp en server, med webbsida.
SweClockers.com - Sveriges största webbtidning om datorer och hårdvara funkar bra, sidan visas.
Men när polarn kollar på sidan, så syns det inte alls. "sidan kan inte visas"...

Portarna i brandväggen är öppnade.
Kör dyndns.
Har även Telenor Mobilt bredband - kanske inte det bästa att sätta upp server på, men det funkar lite granna iaf...

De ansluter väll inte till localhost? Enklaste sättet att köra en webbserver är att köra xammp, wamp eller liknande. Öppna port 80 i routern och även kolla windowsbrandväggen i servern.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

De ansluter väll inte till localhost? Enklaste sättet att köra en webbserver är att köra xammp, wamp eller liknande. Öppna port 80 i routern och även kolla windowsbrandväggen i servern.

Såklart använder jag WAMP... Jo, men windowsbrandväggen är disablead på servern...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke1100:

Såklart använder jag WAMP... Jo, men windowsbrandväggen är disablead på servern...

Open Port Check Tool Med den här kan du se om andra kommer åt din webbserver

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Open Port Check Tool Med den här kan du se om andra kommer åt din webbserver

Det funkade jättebra från första början, men min testperson Cyberkyckling, skojjade med mig att det inte funkade. Hehe... Så nu funkade det...
Cyberkyckling - din lurifax...

Visa signatur