Nytt Project / Server

Permalänk
Medlem

Nytt Project / Server

Hej!, vet inte om jag lägger tråden på rätt ställe men jag har i alla fall kommit över 2 lite äldre datorer och en server dator. Har ingen speccs på dem framför mig för tillfället men jag skulle vilja ha lite ider vad man skulle kunna hitta på för kul med dessa eftersom jag vill ha något att pilla med på fritiden...

jag har 100/10 Lina och Server datorn ligger runt 1ghz och 1,5 gig i ram

Först tänkte jag att det skulle vara kul att hosta spelservrar eller dylikt men det är mer och mer vanligt och ger mig inte direkt mycket att göra eftersom det är rätt självgående när man väl fått igång det.

Men vill ni hjälpa till eller bara komma med en idé så är det bara att posta här eller kontakta mig på annat sätt...

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Sätt upp en ZFS och lär dig lite om det.
Bygg ett windows-nätverk med AD, DC, DHCP, DNS o alla andra förkortningar som går att nämna.
Labba med virtuella OS (kräver kanske lite mer ram iofs)

Har du inget behov för dem hade jag sparat in elkostnaden. Även om pappa betalar så är inte el gratis.

Permalänk
Hedersmedlem

Sätt upp en router! Pfsense gillar jag personligen men det finns en hel del distributioner att välja mellan.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Testa ZFS som tidigare nämnts!
Kika hur jag gjort Guide: Att bygga och konfigurera en NAS

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64