Fel på mitt nya GTX 470 grafikkort? (temperatur hög)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Gpun är ok temp men din cpu är tok varm jämfört med min klockade i5a.

Går aldrig över 60 grader

Mjo.. men jag undrar om det är en rättvis jämförelse över temperaturen när någon sitter på en D14 och den andra stock.. ; )

Permalänk
Medlem
Skrivet av prog4u:

Felet folk gör med orginalkylaren till i5an är att dom inte smetar ut den färdigklistrade kylpastan ordentligt.

Man ska inte smeta någon kylpasta, någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agent57:

Ja det ser bra ut och kablar och sånt är stripsat så det inte är i vägen, dom flesta utav fläktarna blåser utåt istället för inåt, är detta något som man ska ändra på?

Till OP
Har du ändrat fläktarnas riktning efter BergLakes rekommendation?
Dvs botten/fronten blåsa in och taket/bak suga ut värmen.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Till OP
Har du ändrat fläktarnas riktning efter BergLakes rekommendation?
Dvs botten/fronten blåsa in och taket/bak suga ut värmen.

Fo3

Dito that, alla fläktar fram/nere i lådan skall blåsa in och alla bak/uppe skall blåsa ut. Enkel logik, tänk skorsten ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

+att ett enkelt sätt att kolla kontakten mellan cpu och kylare är att känna på kylflänsen när prollen är varm. Är prollen 80 grader och kylflänsen sval eller ljummen så är det galet, det ska bränna till ordentligt på fingrarna (nåja, men det ska inte kännas bekvämt att hålla dom där mer än säg någon sekund).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Dito that, alla fläktar fram/nere i lådan skall blåsa in och alla bak/uppe skall blåsa ut. Enkel logik, tänk skorsten ...

får kolla detta sen i eftermiddag, tack för alla svar...

Permalänk
Avstängd

Vad tkr ni man ska göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av agent57:

Vad tkr ni man ska göra

Det har väl skrivits ett par gånger nu. Kolla så att cpu-kylaren sitter som den ska (känn så att flänsen verkligen blir ordentligt varm när cppun är ordentligt varm), se till att luftflödet i lådan är bra (fram/nere ska vara in, bak/uppe ska vara ut). Åt gpun behöver du inte göra något, men den kommer sannolikt bli svalare med rätt luftflöde.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJerk:

Det har väl skrivits ett par gånger nu. Kolla så att cpu-kylaren sitter som den ska (känn så att flänsen verkligen blir ordentligt varm när cppun är ordentligt varm), se till att luftflödet i lådan är bra (fram/nere ska vara in, bak/uppe ska vara ut). Åt gpun behöver du inte göra något, men den kommer sannolikt bli svalare med rätt luftflöde.

Sådär, har kollat allt nu.
Enda som skulle ändras va att fläkten inne blåste ut, mot golvet, nu blåser den in istället, hoppas det blir någon skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agent57:

Sådär, har kollat allt nu.
Enda som skulle ändras va att fläkten inne blåste ut, mot golvet, nu blåser den in istället, hoppas det blir någon skillnad.

Såhär var det innan:

Efter att ha bytt håll på fläkten så den istället blåser inåt blev det ändå inte kallare,
gjorde benchmark 06 testet igen:

Vad har jag att oroa mig för?

Den visar EXAKT samma max på processor temperaturerna, och även EXAKT samma max på grafikkortet som innan.

Permalänk

INGENTING.

Maken till snacksaligare person har jag aldrig varit med om. Jag skrev förut att temperaturerna är helt normala och inget att oroa sig för. Vad trodde du, att grejerna skulle ligga runt 30 grader i load? Du kör originalkylare på cpu'n och kan inte förvänta dig direkt lägre temperaturer på den, och ditt grafikkort är 10 grader svalare i load än vad mitt var innan jag bytte till vattenkylning. Mitt låg alltså på tre-siffriga temperaturer.

Och nej, tänk inte tanken på vattenkylning. Du har varit registrerad här i tre-fyra dagar, och skapat lika många topics som en annan gör på ett halvår, all den information du frågat oss om här hade du på nolltid fått fram via vanlig hederlig sökning, antingen här inne i forumet eller via vår vän google. När du dessutom får svar ifrån tålmodiga personer, ska du ägna ungefär 10-15 inlägg i varje tråd för att fråga "Är du säker?" eller "Vad tycker ni jag ska göra" när vi just sagt det till dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broder Truck:

INGENTING.

Maken till snacksaligare person har jag aldrig varit med om. Jag skrev förut att temperaturerna är helt normala och inget att oroa sig för. Vad trodde du, att grejerna skulle ligga runt 30 grader i load? Du kör originalkylare på cpu'n och kan inte förvänta dig direkt lägre temperaturer på den, och ditt grafikkort är 10 grader svalare i load än vad mitt var innan jag bytte till vattenkylning. Mitt låg alltså på tre-siffriga temperaturer.

Och nej, tänk inte tanken på vattenkylning. Du har varit registrerad här i tre-fyra dagar, och skapat lika många topics som en annan gör på ett halvår, all den information du frågat oss om här hade du på nolltid fått fram via vanlig hederlig sökning, antingen här inne i forumet eller via vår vän google. När du dessutom får svar ifrån tålmodiga personer, ska du ägna ungefär 10-15 inlägg i varje tråd för att fråga "Är du säker?" eller "Vad tycker ni jag ska göra" när vi just sagt det till dig.

Okej, men det är bara det att man vill ju inte att datorn ska brinna upp, men tack iallafall!

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

INGENTING.

Jeg synes du skal ta høyde for forskjellige personer, erfarne eller ikke. I dine to innlegg her viser du en elendig evne til å la andre svare for seg selv. Du kan strengt talt ikke forvente at alle følger ditt råd ved å si at "temperaturen er helt normal". Vi er inne på et forum, så la folk ha frihet til å spør og debattere uten at du setter rammene for hva som skal og bør sies. Hvis du synes dette er uinteressant, sa la være å lese da.

At ditt kort lå på tre-siffret temperatur er ingen god referanse. De fleste kort av denne typen har en idle temperatur på rundt 45c, og på full load rundt 90-98c. Temperaturen er høy på full load fordi vifteinstillingen i fra fabrikken er satt til å prioritere redusert viftestøy fremfor kjølning (tror du eller andre nevnte dette i et tidligere innlegg).

Visa signatur

| i7-870 2.93 Ghz Quad @ 3.7Ghz (1.31v) | MSI Radeon HD 5770 1GB GDDR5 "HAWK" @ 950/1260Mhz (1.22v) | Corsair XMS3 DDR3 4GB dual channel @ 2022Mhz | Noctua NH-U9B cpu kjøler | ASUS Maximus III GENE P55 hovedkort | Corsair VX 550W | WD Caviar Black 1TB | Win 7 64 bit |

Permalänk
Skrivet av andreasmoen:

Jeg synes du skal ta høyde for forskjellige personer, erfarne eller ikke. I dine to innlegg her viser du en elendig evne til å la andre svare for seg selv. Du kan strengt talt ikke forvente at alle følger ditt råd ved å si at "temperaturen er helt normal". Vi er inne på et forum, så la folk ha frihet til å spør og debattere uten at du setter rammene for hva som skal og bør sies. Hvis du synes dette er uinteressant, sa la være å lese da.

At ditt kort lå på tre-siffret temperatur er ingen god referanse. De fleste kort av denne typen har en idle temperatur på rundt 45c, og på full load rundt 90-98c. Temperaturen er høy på full load fordi vifteinstillingen i fra fabrikken er satt til å prioritere redusert viftestøy fremfor kjølning (tror du eller andre nevnte dette i et tidligere innlegg).

Nu är det väl jag som är efterbliven, men begriper knappt hälften av vad du skriver. Nåväl, jag står fortfarande fast vid vad jag skrev och vad jag tycker. Personen i fråga har uppenbarligen inte läst forumreglerna, där det snällt står att man i första hand söker. Till råga på allt verkar han nu även blivit avstängd, så jag var väl inte helt ute och cyklade.

Läs gärna igenom hans andra trådar så förstår du säkert mitt resonemang. Han ställer samma motfråga till folks svar säkert 10 gånger och är ändå inte nöjd. Varför fråga i första hand då?

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

Nu är det väl jag som är efterbliven, men begriper knappt hälften av vad du skriver. Nåväl, jag står fortfarande fast vid vad jag skrev och vad jag tycker. Personen i fråga har uppenbarligen inte läst forumreglerna, där det snällt står att man i första hand söker. Till råga på allt verkar han nu även blivit avstängd, så jag var väl inte helt ute och cyklade.

Läs gärna igenom hans andra trådar så förstår du säkert mitt resonemang. Han ställer samma motfråga till folks svar säkert 10 gånger och är ändå inte nöjd. Varför fråga i första hand då?

Ok, jeg var nok litt rask på labben (og forsåvidt ny her), så da jeg leste dine to innlegg her, var jeg ikke klar over bakgrunnen for din tone, men skjønner helt klart hva du snakker om.

Visa signatur

| i7-870 2.93 Ghz Quad @ 3.7Ghz (1.31v) | MSI Radeon HD 5770 1GB GDDR5 "HAWK" @ 950/1260Mhz (1.22v) | Corsair XMS3 DDR3 4GB dual channel @ 2022Mhz | Noctua NH-U9B cpu kjøler | ASUS Maximus III GENE P55 hovedkort | Corsair VX 550W | WD Caviar Black 1TB | Win 7 64 bit |

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga att jag har ett zotac gtx 470 som toppar 95 grader vid spel och benchmark, enligt nvidias support är detta helt normalt, ett av nvidias varmaste kort tydligen 460/470/480

Permalänk
Avstängd

Under 95 grader är normalt för ett 470, runt 40 idle också.