Permalänk
Medlem
Skrivet av M1KKE:

Hej,
Tack för svaret, OK. Hur står sig en UL30 asus då med batteritid, dvs om den säger 8 timmar så är det mer realistiskt med 4? Dvs; acern måste iaf ge mer?

Jag har tjockisbatteriet, sitter utan problem i 8-9 timmar med surf, chatt, lite musik och ett par installationer av program.

Permalänk
Medlem

Halloj igen,

Nu bär det av in till stan för att köpa en F60. Funderar dock på en sak. Det är ju många som haft problem med sina 3820; nätverkskort, skärmar, ljudkort och annat. Jag har ju inte haft tid att testköra min så mycket.

Har dock lagt märke till att skärmen går upp och ned i ljusstyrka litegrann när man inte kör på maximal ljusstyrka. Är det något som nån annan här har märkt av? Eventuellt något jag kan irritera mig på i framtiden, men är det något jag behöver oroa mig för? Jag menar att det skulle kunna vara ett tecken på en defekt skärm som är på väg att braka ihop...

Bryter man garantin genom att sätta in en ny hårddisk?

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1KKE:

Hej,
Tack för svaret, OK. Hur står sig en UL30 asus då med batteritid, dvs om den säger 8 timmar så är det mer realistiskt med 4? Dvs; acern måste iaf ge mer?

Min broders Ul30VT har bättre batteritid än min 3820TG med 6 Cell. Jag tror inte att 9 cell har så mycket mer batteritid än Ul30... Om nåt alls för den delen. Ul30VT har riktigt grym batteritid kan säga utifrån mina erfarenheter med den.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macrint:

Halloj igen,

Nu bär det av in till stan för att köpa en F60. Funderar dock på en sak. Det är ju många som haft problem med sina 3820; nätverkskort, skärmar, ljudkort och annat. Jag har ju inte haft tid att testköra min så mycket.

Har dock lagt märke till att skärmen går upp och ned i ljusstyrka litegrann när man inte kör på maximal ljusstyrka. Är det något som nån annan här har märkt av? Eventuellt något jag kan irritera mig på i framtiden, men är det något jag behöver oroa mig för? Jag menar att det skulle kunna vara ett tecken på en defekt skärm som är på väg att braka ihop...

Bryter man garantin genom att sätta in en ny hårddisk?

Vilket grafikkort har du aktiverat när detta med skärmen händer?

Nej, du bryter inte garantin genom att byta hårddisk.
Edit: Jag hoppas inte det iallafall för jag har bytt redan ;D. Nemen jag såg då inga "seals" så att säga när jag bytte min. Det går tokfort att byta.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Vilket grafikkort har du aktiverat när detta med skärmen händer?

Nej, du bryter inte garantin genom att byta hårddisk.
Edit: Jag hoppas inte det iallafall för jag har bytt redan ;D. Nemen jag såg då inga "seals" så att säga när jag bytte min. Det går tokfort att byta.

Det blir likadant med båda grafikkorten intressant nog

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macrint:

Har dock lagt märke till att skärmen går upp och ned i ljusstyrka litegrann när man inte kör på maximal ljusstyrka. Är det något som nån annan här har märkt av? Eventuellt något jag kan irritera mig på i framtiden, men är det något jag behöver oroa mig för? Jag menar att det skulle kunna vara ett tecken på en defekt skärm som är på väg att braka ihop...

Sitter här med exakt samma problem, fick hem burken igår och med så mycket bloatware och skit så installerade jag om Windows 7 direkt och sedan installerade alla drivrutiner inkl ATI:s nyaste genom guiden som fanns på något forum, men som du säger skärmen går upp och ner i ljusstyrka typ blinkar till händer samma sak med båda korten och om man är ansluten till el eller inte.

Om någon vet problemet så tror jag vi båda blir tacksamma

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

I vilka format blev dina ISO filer? Är det .iso eller något knepigt format? Efter att ha använt Virtual CD och gjort Recovery skivor så blev det väldigt knepiga format som jag sedan brände. Dessa brända filer syntes inte alls på skivorna... Vettefan vad det blev av det hela :).

De blev .iso, men jag har inte testat att bränna ut dem än ifs. :S
Lagom skumt att ACER väljer att låta sina användare bränna ut egna skivor "som är superviktiga", dessutom på en dator som inte ens har brännare.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macrint:

Det blir likadant med båda grafikkorten intressant nog

Om du har Intel kortet aktiverat och sedan högerklicka på skrivbordet och väljer grafikaltegenskaper. Då bör du få upp Intels grafikinställningar. Gå till flicken Energi och sedan väljer du Energifunktioner. När du är där inne se till att du har inställningar när du är på batteri. Om alternativt Energibesparingar för bildskärm är i kryssat så pröva med att kryssa av det och sedan verkställ/spara och ok. Händer det samma sak då?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

De blev .iso, men jag har inte testat att bränna ut dem än ifs. :S
Lagom skumt att ACER väljer att låta sina användare bränna ut egna skivor "som är superviktiga", dessutom på en dator som inte ens har brännare.

Bah, det blev inte ISO filer för mig utan något som heter Recovery.000 Recovery.002 osv. Kanske måste göra om skiten då.

EDIT: Eller så får du ladda upp nånstans ;D.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Någon som har överclockat datorn? isf var det lätt? Någon bra guide/forum?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av mauritzson:

Någon som har överclockat datorn? isf var det lätt? Någon bra guide/forum?

Mvh

AMD GPU CLOCK för grafiken vilket är väldigt lätt.
SetFSB för processorn. Finns på Notebookreview nånstans i den officiella tråden där. Hittar inte posten nu :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Jisses kinesen som plockade ihop min laptop satte ac uttaget upp och ner... så de gick inte att ladda då "adaptern" åkte in så laddaren gick ej att använda, aja de var bara ta fram skruvmejsel och ta bort alla 38 skruvar och sätta dit den åt rätt håll.
Roligt de skulle bli för en vanlig svensson och skicka in burken på service skulle ta veckor för de lilla felet :/

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem

asså nu måste jag fan installera om min 3820tg. Men det e ju jäkligt luddigt hur man gör detta.
Ni som gjort det? Sitter alla ni på en windowsskiva?
Eller kan ingen knåpa ihop en snabb smidig lite guide till oss som inte kan=)
Hjälp mig snälla ni vänliga själar

Permalänk
Medlem
Skrivet av veijdar:

asså nu måste jag fan installera om min 3820tg. Men det e ju jäkligt luddigt hur man gör detta.
Ni som gjort det? Sitter alla ni på en windowsskiva?
Eller kan ingen knåpa ihop en snabb smidig lite guide till oss som inte kan=)
Hjälp mig snälla ni vänliga själar

[GUIDE] Clean install of Windows 7 on Acer
LEGAL Windows 7 Download Links (Just like Vista before!!!)

Jättebra guider om hur man laddar ned windows legalt och lägger på usb-minne för att installera. Just biten om hur man kopierar aktiveringen får jag dock inte att fungera, så det får bli att ringa windows supporten imårrn och förklara varför man formaterat om och vill ha ny aktiveringskod.

EDIT: Nu fick jag det att fungera! Jag laddade helt enkelt ned fel version, var lite slarvig och såg inte att downloadlänken för ABRBeta låg längre ned. Fantastiskt skönt att slippa krånga och ringa windows varje gång man skall formatera om... och så undrar dom varför folk piratkopierar!
ABR (Activation Backup and Restore) | directedge.us

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Bah, det blev inte ISO filer för mig utan något som heter Recovery.000 Recovery.002 osv. Kanske måste göra om skiten då.

EDIT: Eller så får du ladda upp nånstans ;D.

Om det visar sig att ISO-filerna inte innehåller någon personlig info så går det säker att ordna på nåt vänster Är ju dock ~12gb eller nåt. ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Sådärja! En ren och aktiverad installation av windows på Corsair Force F60. Efter installation av alla mer eller mindre nödvändiga drivrutiner, antivirus och open office så har jag 16.2 Gb used 39.5 Gb free. Trodde windows skulle ta ännu mer plats, men jag skall nog ändå göra en slipstreamad installation så småningom.

Stötte på ett krux när jag installerade som jag tänkte dela med mig av: trots att jag använt programmet i guiden för att ta bort spärren för vilken version av windows som skall kunna installeras så blev det ändå windows 7 pro som jag saknar licens för. Gick helt enkelt in på usbminnet med windows 7 på och tog bort windows 7\sources\ei.cfg. Sedan var det bara att installera om och då kom dialogrutan upp där man kunde välja windows 7 home premium. Det var en fröjd att installera windows på SSD kan jag säga - har aldrig varit med om en snabbare installation, det tog inte många minuter.

Kan även dela med mig av att trots installation av alla drivers på Acers hemsida (och inga andra) så saknas den mittersta rutan om switchable graphics. Kanske ordnas detta i framtida versioner av Catalyst. I övrigt verkar allt funka, men jag hör av mig när problemen börjar dyka upp

Datorn blev verkligen betydligt rappare med en SSD-disk. Är tvärnöjd!

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

Hur är 3820TG, blir den lätt varm?

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk

Gött med en "ren" installation. Och bra där med länkarna till nedladdning av win7, vart mycket tjat om det på forumet hurvida det är lagligt att ladda ner via torrent om man ändå har en äkta nyckel osv.

Det är alltså en provversion av win som funkar ett tag sen måste man ha nyckeln ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Gött med en "ren" installation. Och bra där med länkarna till nedladdning av win7, vart mycket tjat om det på forumet hurvida det är lagligt att ladda ner via torrent om man ändå har en äkta nyckel osv.

Det är alltså en provversion av win som funkar ett tag sen måste man ha nyckeln ?

Precis, man kan använda den i ett antal dagar, vilket innebär att man kan installera den utan att skriva in CDkey. Detta är perfekt eftersom man då kan använda programmet som kopierar aktiveringen från den ursprungliga installationen och därmed slippa ringa windows och krångla.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAnden:

Hur är 3820TG, blir den lätt varm?

Datorn har väldigt bra kylning skulle jag vilja påstå så nej det blir inte särskilt varm.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Datorn har väldigt bra kylning skulle jag vilja påstå så nej det blir inte särskilt varm.

... förutsatt att datorn är på en plan yta. I sängen fungerar kylningen desto sämre har jag upplevt =/

Är det någon som vågat riva bort klistermärket/klistermärkena på datorn? Gick det bra? Började de kladda/gå sönder/whatever?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

... förutsatt att datorn är på en plan yta. I sängen fungerar kylningen desto sämre har jag upplevt =/

Är det någon som vågat riva bort klistermärket/klistermärkena på datorn? Gick det bra? Började de kladda/gå sönder/whatever?

De var enkla att ta bort. Allt klister försvann tillsammans med märkena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

... förutsatt att datorn är på en plan yta. I sängen fungerar kylningen desto sämre har jag upplevt =/

Är det någon som vågat riva bort klistermärket/klistermärkena på datorn? Gick det bra? Började de kladda/gå sönder/whatever?

Tog bort mina på en gång. Inget kladd etc. utan de gled av smidigt Dock kan jag inte lova hur det blir efter att de har suttit ett tag och klistret har fått "smälta" lite av värmen från datorn under viss period.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

... förutsatt att datorn är på en plan yta. I sängen fungerar kylningen desto sämre har jag upplevt =/

Är det någon som vågat riva bort klistermärket/klistermärkena på datorn? Gick det bra? Började de kladda/gå sönder/whatever?

Den enda som kladdade lite var processoretiketten, men en bommullstuss och lite kemiskt ren besin fixade det utan några märken.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

Om det är någon som har strul med att skärmen flimrar med Intels GPU i vissa ljusstyrkor, så kan man gå in i grafikegenskaper, energi, energifunktioner och under batteri kryssa bort "engergisparingsteknologi".

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Om det är någon som har strul med att skärmen flimrar med Intels GPU i vissa ljusstyrkor, så kan man gå in i grafikegenskaper, energi, energifunktioner och under batteri kryssa bort "engergisparingsteknologi".

Hittar inte detta tyvärr, kan du visa med bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Om det är någon som har strul med att skärmen flimrar med Intels GPU i vissa ljusstyrkor, så kan man gå in i grafikegenskaper, energi, energifunktioner och under batteri kryssa bort "engergisparingsteknologi".

Det funkade! Coolt. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Hittar inte detta tyvärr, kan du visa med bilder?

Du måste ha Intelkortet aktiverat. Sedan högerklickar du på skrivbordet och väljer grafikegenskaper. När den rutan kommer upp har du i menyn ett alternativ som heter "Energi". Klicka på den och det kommer 2 st nya alternativ. Välj "Energifunktioner". Se till att i menyn som kommer upp i det nya fönstret är "På batteri" och inte "Är inkopplad".

När du valt "På batteri" kryssar du av "Energibesparingsteknologi för bildskärm".

Högerklicka på skrivbord när Intelkortet är aktivt -> Grafikegenskaper -> Energi -> Energifunktioner -> Ändra till "På Batteri" -> Kryssa av "Energibesparingsteknologi för bildskärm".

Inte alls svårt att hitta :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Hade problem när jag installerade om datorn att nyckeln inte funkade så windows blev inte "genuine". Ringde microsoft igår och det fixades så nu är det "genuine". Om någon har samma problem så kan ni testa det.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Om det är någon som har strul med att skärmen flimrar med Intels GPU i vissa ljusstyrkor, så kan man gå in i grafikegenskaper, energi, energifunktioner och under batteri kryssa bort "engergisparingsteknologi".

Hde flimmer på ATI kortet när de var igång tror jag lyckades få bort de genom att sätta
Brightness på -50 och Contrast på 110 vi får se om de hjälper annars blir de nog att se till att dom byter ut skärmen

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3