Permalänk
Medlem

Hejsan
Har en TimelineX 3820TG och är lite osäker på hur jag ska uppdatera drivrutinerna för det HD5650 som är inuti den.
Läste något om att man skulle gå in i BIOS och ändra grafiken till diskret och sedan installera nya Catalyst i vanlig ordning.
Kan nämna att jag aldrig gjorde en ren installation av windows 7 utan bara tog bort alla skitprogram jag inte behövde.

Permalänk
Medlem

Hej idag har jag också köpte en 3820tg. Dock har det uppstått ett problem när jag skulle starta den.

Jag satte ihop batteriet och stoppade in strömsladden. Sedan när jag trycker igång datorn händer det inget och efter några sekunder så lyser lampan, fläktarna går igång men skärmen är fortfarande svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finskturist:

Är säker på att jag finner svar längre bak i tråden någonstans, men har inte funnit det de närmsta sidorna och orkar inte ta mig igenom alla; hur vet jag vad för pekplatta och skärm jag har? wlankortet antar jag att jag ser genom enhetshanteraren?

Den här datorn -> Egenskaper -> Enhetshanteraren -> Bildskärm -> Högerklicka på din bildskärm vad den nu heter -> Information -> (Egenskap) Maskinvaru ID

Wlan kort kan du kolla i enhetshanteraren också under nätverkskort, pekplatta ser du under Möss ev att du behöver gå igenom "Information" och "Maskinvaru ID" som på skärmen.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivalde:

Hejsan
Har en TimelineX 3820TG och är lite osäker på hur jag ska uppdatera drivrutinerna för det HD5650 som är inuti den.
Läste något om att man skulle gå in i BIOS och ändra grafiken till diskret och sedan installera nya Catalyst i vanlig ordning.
Kan nämna att jag aldrig gjorde en ren installation av windows 7 utan bara tog bort alla skitprogram jag inte behövde.

Tjapp!
Om du inte gjort en ominstallation så är det så enkelt som du skriver. Du går in i BIOS och ändrar från SWITCHABLE till DISCRETE vid GRAPHICS (tror du hittar detta under Advanced fliken). Sedan installerar du bara nyaste drivrutinerna som du laddat ner från ATI. Sedan är det klart.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufoeke:

Den här datorn -> Egenskaper -> Enhetshanteraren -> Bildskärm -> Högerklicka på din bildskärm vad den nu heter -> Information -> (Egenskap) Maskinvaru ID

Wlan kort kan du kolla i enhetshanteraren också under nätverkskort, pekplatta ser du under Möss ev att du behöver gå igenom "Information" och "Maskinvaru ID" som på skärmen.

Och för pekplatta kan du bara gå in i Kontrollpanalen och kolla under MUS.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av pup:

Hej idag har jag också köpte en 3820tg. Dock har det uppstått ett problem när jag skulle starta den.

Jag satte ihop batteriet och stoppade in strömsladden. Sedan när jag trycker igång datorn händer det inget och efter några sekunder så lyser lampan, fläktarna går igång men skärmen är fortfarande svart.

Vad händer om du försöker starta datorn utan strömsladd och vad händer när du plockar bort batteriet och kopplar in strömsladden och försöker starta då? 2 frågor i en mening :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivalde:

Hejsan
Har en TimelineX 3820TG och är lite osäker på hur jag ska uppdatera drivrutinerna för det HD5650 som är inuti den.
Läste något om att man skulle gå in i BIOS och ändra grafiken till diskret och sedan installera nya Catalyst i vanlig ordning.
Kan nämna att jag aldrig gjorde en ren installation av windows 7 utan bara tog bort alla skitprogram jag inte behövde.

Yes du går in i bios och ställer igång Discrete på graphics settings och går in i windows och installerar drivrutinerna sedan så går du in i bios igen och aktiverar Switchable.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Vad händer om du försöker starta datorn utan strömsladd och vad händer när du plockar bort batteriet och kopplar in strömsladden och försöker starta då? 2 frågor i en mening :).

Redan gjort det:s Till och med testat att plocka bort både batteri och sladd och håll in startknappen..(ska visst funka ibland då statisk elektricitet kan ha lagrats..). Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till

Permalänk
Medlem
Skrivet av pup:

Redan gjort det:s Till och med testat att plocka bort både batteri och sladd och håll in startknappen..(ska visst funka ibland då statisk elektricitet kan ha lagrats..). Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till

Ja du om datorn inte startar överhuvudtaget är det nog bara att skicka/lämna tillbaka den till stället du köpte den ifrån ;(. Tråkigt jag vet, men där låter inte bra alls.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufoeke:

Yes du går in i bios och ställer igång Discrete på graphics settings och går in i windows och installerar drivrutinerna sedan så går du in i bios igen och aktiverar Switchable.

Skrivet av Liath:

Tjapp!
Om du inte gjort en ominstallation så är det så enkelt som du skriver. Du går in i BIOS och ändrar från SWITCHABLE till DISCRETE vid GRAPHICS (tror du hittar detta under Advanced fliken). Sedan installerar du bara nyaste drivrutinerna som du laddat ner från ATI. Sedan är det klart.

Okej, tackar så mycket Ska se till att göra det idag då.

Permalänk
Medlem

Då fick man tillbaka sin 3820TG igen efter att ha skickat in den på reparation av flimmer av panel.
So far so good, de bytter ut min AUO322C till en LGD01F7 istället bra mycket bättre färger och kontrast tycker jag.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufoeke:

Då fick man tillbaka sin 3820TG igen efter att ha skickat in den på reparation av flimmer av panel.
So far so good, de bytter ut min AUO322C till en LGD01F7 istället bra mycket bättre färger och kontrast tycker jag.

Vart ser man vad man har för skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jgrund:

Vart ser man vad man har för skärm?

Den här datorn -> Egenskaper -> Enhetshanteraren -> Bildskärm -> Högerklicka på din bildskärm vad den nu heter -> Information -> (Egenskap) Maskinvaru ID

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Skrivet av Ufoeke:

Då fick man tillbaka sin 3820TG igen efter att ha skickat in den på reparation av flimmer av panel.
So far so good, de bytter ut min AUO322C till en LGD01F7 istället bra mycket bättre färger och kontrast tycker jag.

Hur lång tid tog det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufoeke:

Då fick man tillbaka sin 3820TG igen efter att ha skickat in den på reparation av flimmer av panel.
So far so good, de bytter ut min AUO322C till en LGD01F7 istället bra mycket bättre färger och kontrast tycker jag.

Önskar att jag hade flimmproblemet som du beskriver. Exakt när hände detta och vad ska jag kolla efter? Vet ju att skärmen flimmrar ibland men det är säkerligen Intels energibesparing som kickar in... ;(. Vet att du skrivit det någonstans i tråden men orkar inte lätta upp vart det är ;/.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem, boooyyys;
Har precis installerat en clean W7 installation, men får inte Intel kortet att lira. Testade först de specificerade Intel-VGA-drivisarna på Acers hemsida, och de gör inte ett smack. Tankade sen drivisarna direkt från Intels hemsida, men då flimrar skärmen först till direkt när loginrutan ska visas efter att windows bootats, sen förblir den bäcksvart. Windows fortsätter boota i bakgrunden.

Någon som har lust att sprida lite ljus?

// LÖST!!
Efter miljarder år av googlande så ser jag att det tydligen ska vara en bugg i Catalyst 10.8, som gör att den växlingsbara grafiken inte funkar. Efter att jag installerat en clean W7 installation så tänkte jag ju förstås att jag ville ha de senaste, officiella ATI drivisarna, men det skulle jag låtit bli. Det är de som finns på ACERs hemsida som gäller!

Så:
1. Avinstallera både ATI och INTEL drivrutinerna/catalyst center
2. Starta om datorn
3. Installera ATI-drivrutinerna/catalyst center från ACERs hemsida
4. Starta om datorn
KLART!

Nu funkar både Intel- och ATI-graffet som det ska

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag har lite problem, boooyyys;
Text

Gorian fixar biffen ;).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av finskturist:

Hur lång tid tog det?

Skickade paktet Onsdag 8 September kl 19:20 med UPS Express till Tyskland de lagade laptopen på torsdagen skickade senare med vanligt UPS packet så fick de igår Måndag 13 September.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Önskar att jag hade flimmproblemet som du beskriver. Exakt när hände detta och vad ska jag kolla efter? Vet ju att skärmen flimmrar ibland men det är säkerligen Intels energibesparing som kickar in... ;(. Vet att du skrivit det någonstans i tråden men orkar inte lätta upp vart det är ;/.

Mitt kickade in oftast när jag hade laddaren i samt ATI kortet påslaget kunde även hända när man körde Intel och kvittade om man slog av eller på besparingsläget och man såg flimmret tydligast under 100% brightness.

Tänk dig att ljusstyrkan skiftar från 80-100% i ljusstyrka under ett ögonblick fast du redan har 100% styrka på och detta göra de några gånger per minut typ blinkar till på skärmen.
Var direkt ifrån fabrik.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem

Ljudnivå?

Hej
Kan någon utav er tala om hur mycket datorn låter?
Jag vill kunna sitta i ett biblotek och skriva/surfa utan att störa grannarna.

Min gamla dator började fläkta väldigt mycket när man kollade på youtube klipp. Hur är det med denna?

Visa signatur

Har du inte Dropbox?
Bli medlem genom denna länken och få 250mb extra utrymme! http://www.dropbox.com/referrals/NTU3ODYyMzk

Permalänk
Medlem
Skrivet av edge_swe:

Hej
Kan någon utav er tala om hur mycket datorn låter?
Jag vill kunna sitta i ett biblotek och skriva/surfa utan att störa grannarna.

Min gamla dator började fläkta väldigt mycket när man kollade på youtube klipp. Hur är det med denna?

Typ inget, och då kör jag med laddare i samt med ATI kortet på och surfar/skriver och då låter den verkligen inget, och kör man med intel kortet istället så kommer fläkten för ATI kortet inte behövas poppa igång.
Kan gå upp i varv för en sekund typ någon gång i timmen men de känns typ som att "den behöver pusta ut" men som sagt uppgår till max 1 sekund.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att skärmen blir suddig när man använder en extern skärm?
Hur fixade ni det isåfall?

(VGA, har testat två olika sladdar. Tycks funka desto bättre på min TV dock, också via VGA)

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Någon som fått igång alternativet konfigurera växlande grafik när man högerklicka på skrivbordet? Den rutan är alltså tom där man ställer in hur grafikkorten ska bete sig vid batteridrift och med sladd osv.

Permalänk

Jag är i behov av en ny dator och har kikat en hel del på just 3820 pga priset med tanke på hårdvaran, storleken och batteritiden.
Jag har läst igenom hela tråden och har sett att några haft problem med wlan-kort och flimmer från bildskärmen. Dock så har services gått ganska fort (tydligen).
Trots detta, är ni nöjda med datorn? Är det något ni är mindre nöjda med?

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse:

Jag är i behov av en ny dator och har kikat en hel del på just 3820 pga priset med tanke på hårdvaran, storleken och batteritiden.
Jag har läst igenom hela tråden och har sett att några haft problem med wlan-kort och flimmer från bildskärmen. Dock så har services gått ganska fort (tydligen).
Trots detta, är ni nöjda med datorn? Är det något ni är mindre nöjda med?

Då jag inte har problem med någonting (lite problem med wlan, men använder nästan aldrig det) så kan jag säga att det är en helt ok dator. När jag har den hemma kopplar jag upp den till TVn via HDMI och har den som HTPC, sen på dagarna tar jag med den till skolan, och jag behöver inte ta med laddaren då batteritiden är så bra
Beror ju såklart vad du ska göra på datorn. Ska du hålla på med bild- och video- redigering ska du nog leta en med bättre skärm, för skärmen är inte den bästa precis, men det finns faktiskt inte så många bärbara med bra skärmar förutom Mac datorerna då...
Men själv tycker jag att du ska köpa en, du kommer inte bli besviken
Har du några mer frågor är det bara att fråga.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Skrivet av A Sandberg:

Då jag inte har problem med någonting (lite problem med wlan, men använder nästan aldrig det) så kan jag säga att det är en helt ok dator. När jag har den hemma kopplar jag upp den till TVn via HDMI och har den som HTPC, sen på dagarna tar jag med den till skolan, och jag behöver inte ta med laddaren då batteritiden är så bra
Beror ju såklart vad du ska göra på datorn. Ska du hålla på med bild- och video- redigering ska du nog leta en med bättre skärm, för skärmen är inte den bästa precis, men det finns faktiskt inte så många bärbara med bra skärmar förutom Mac datorerna då...
Men själv tycker jag att du ska köpa en, du kommer inte bli besviken
Har du några mer frågor är det bara att fråga.

Låter ungefär som det jag tänkte använda den till. Just bildkvaliten på skärmen är jag inte så orolig för. Filmredigering kommer nog inte hända, bild eventuellt, men om det är något jag måste göra som inte lyckas kan jag göra det på min stationära. Sen förväntar jag mig inte speciellt bra bild på en bärbar i denna prisklassen heller, jag har fått uppfattningen att om man vill ha bra bild så får man kliva upp ett par prisklasser.
Det främsta skolarbetet kommer troligtvis bli programmering och vanliga rapportskrivningar, så mycket text och inte så mycket bildhantering.
Ska suga lite på karamellen och återkommer om jag har fler frågor.. annars får vi hoppas att den inte är slut i morgon

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse:

Låter ungefär som det jag tänkte använda den till. Just bildkvaliten på skärmen är jag inte så orolig för. Filmredigering kommer nog inte hända, bild eventuellt, men om det är något jag måste göra som inte lyckas kan jag göra det på min stationära. Sen förväntar jag mig inte speciellt bra bild på en bärbar i denna prisklassen heller, jag har fått uppfattningen att om man vill ha bra bild så får man kliva upp ett par prisklasser.
Det främsta skolarbetet kommer troligtvis bli programmering och vanliga rapportskrivningar, så mycket text och inte så mycket bildhantering.
Ska suga lite på karamellen och återkommer om jag har fler frågor.. annars får vi hoppas att den inte är slut i morgon

Har den själv till programmering och webbdesign i skolan och det funkar bra
Det går också utmärkt att spela på den om du använder ATI grafikkortet. Jag kan spela BFBC2 på ~medium/high inställningar, 1366x768.
Grafikkortet samt processorn är också väldigt bra för klockning, dock inget jag har provat själv, men som jag har hört från andra, så det är ju bra ifall du är intresserad av sånt

Jag rekommenderar även, om det går med din budget, att du skaffar en SSD. Jag kör med en Corsair F60GB och den funkar utmärkt. 320GB HDDn som följde med datorn satte jag i ett HDD chassi och gjorde till en extern där jag förvarar lagring, men om du vill att datorn ska ha stor hårddisk och inte orkar koppla in en extern hela tiden är det nog bäst att kör med den vanliga hårddisken, annars blir det dyrt om du ska ha en 128GB eller mer SSD.

Hoppas jag kunde hjälpa dig lite grann iallafall, lycka till med datorköpet

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk

Öh, om man nu ska göra en ren ominstallation av Windows 7... Jag tyckte det blev för trögt ändå, skitprogrammen (vissa processer) går inte att få bort helt.

Räcker det med koden som står på klistermärket under datorn? Var kan jag få tag på Windows-filer? Finns de att ladda ner lagligt någonstans?

Och vilka drivrutiner behöver jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Overseer:

Öh, om man nu ska göra en ren ominstallation av Windows 7... Jag tyckte det blev för trögt ändå, skitprogrammen (vissa processer) går inte att få bort helt.

Räcker det med koden som står på klistermärket under datorn? Var kan jag få tag på Windows-filer? Finns de att ladda ner lagligt någonstans?

Och vilka drivrutiner behöver jag?

Ja den koden ska fungera och några länkar bak finns det info om vart du hittar Windows lagligt. Annars kan du googla Notebookreview + 3820Tg så hamnar du i den officiella tråden där (det är därifrån länken på detta forumet är).

Drivrutiner som jag kan komma på rak arm är: Intel Chipset, Intel Turbo, Intel VGA, ATI Vga, Wlan drivisar, Lan drivisar, Launch Manager samt ljud (även om jag kör med Windows ljud just nu).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades
Officiella tråden. Uppe i 500 sidor nu ^^
Finns en massa information i första posten, så läs igenom där.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES