Permalänk

Ligorna

En grej jag har funderat över är vitsen med ligorna.
Jag ligger i bronze ligan av förklarliga skäl. Jag suger.
Det börjar dock bli lite bättre. Mitt problem är att jag ofta får möta folk jag får gigantiskt med pisk av. När jag sedan kollar upp dom så är det ofta folk som spelar i guld eller silverligan.
Varför får jag möta dessa spelare. Det sabbar ju min statestik och vad är då vitsen att ha ligor för?

Permalänk
Medlem

När man närmar sig toppen i en league så får man spela mot folk i dom högre ligorna.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Skändarn:

En grej jag har funderat över är vitsen med ligorna.
Jag ligger i bronze ligan av förklarliga skäl. Jag suger.
Det börjar dock bli lite bättre. Mitt problem är att jag ofta får möta folk jag får gigantiskt med pisk av. När jag sedan kollar upp dom så är det ofta folk som spelar i guld eller silverligan.
Varför får jag möta dessa spelare. Det sabbar ju min statestik och vad är då vitsen att ha ligor för?

Ok såhär är det. Du spelar i bronze eftersom du ska möta motståndare som är lika bra som dig. Du möter bronze-spelare så länge du har 50% winrate mot bronze-spelare. Om du får mycket högre än det mot bronze (75+ kanske) så får du istället möta silver/guld-spelare för att Bnet ska se om du är tillräckligt bra för att passa in där. Om du får t.ex. 50% winratio mot silverspelare så blir du till slut promotad till silver. Får du det inte så får du stanna i bronze.

Anledningen till att du får möta guld/silver är antingen för att det inte är särskilt många bronze online eller för att du vinner över dem så mycket så att battlenet försöker hitta en jämn match (dvs silver+).

Problemet såhär tidigt är bara det att folk inte har hamnat i sin rätta liga än, dels för att de inte hunnit spela så många matcher att Bnet kan placera dem och de ligger därför lägre än vad de egentligen är (själv blev jag placerad i silver fastän jag redan då var kanske platinum-klass pga att placementmatcherna sket sig).

Det finns dock ett problem för de som är riktigt bra (idra, TLO, painuser osv), att de vinner alla 5 placement och hamnar därför i platinum (högsta man kan hamna i efter placement). Sedan vinner de game efter game och har nästan 100% winrate mot diamondspelare. De blir fortfarande itne promotade eftersom Bnet inte promotar dem till diamond förrän de har 50/50 winratio. Och eftersom de har 100% så väntar Bnet, och väntar och väntar vilket gör att folk sitter fast i en lägre liga än vad de egentligen borde ligga i. Så det finns lite problem med Bnet-systemet hittills och därför möter du kanske folk som är silver (men som egentligen är platinum/diamond, bara att de inte får 50% utan 100% winrate och därför inte blir promotade), men Bnet tror att det är en jämn match eftersom du vinner mot bronze-spelare och därför får möta silverspelare och den andra killen spelar silver.

Hoppas du förstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Ok såhär är det....

Citera något om jag har fel, men det låter som väldigt mycket gissningar. Dessutom har man någon sorts ELO rating, och det är det som avgör vem man möter egentligen, inte vilken liga man ligger i. Det skiter den nog i ganska mycket... tror jag?

Så även om du har 100% wins och bör ligga top diamond men inte har flyttats upp pga att du måste ha ca 50/50 innan du flyttas kommer din rating vara så hög att du ändå bara kommer möta top diamond folk, inte folk från lägre ligorna som försöker ta sig upp.

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Citera något om jag har fel, men det låter som väldigt mycket gissningar. Dessutom har man någon sorts ELO rating, och det är det som avgör vem man möter egentligen, inte vilken liga man ligger i. Det skiter den nog i ganska mycket... tror jag?

Så även om du har 100% wins och bör ligga top diamond men inte har flyttats upp pga att du måste ha ca 50/50 innan du flyttas kommer din rating vara så hög att du ändå bara kommer möta top diamond folk, inte folk från lägre ligorna som försöker ta sig upp.

Nja gissningar var att ta i men antaganden låter bättre, ingen vet riktigt hur det är (blizzard vill inte berätta) så jag hittade på lite själv (75%-grejen), men om man bortser från detaljerna så stämmer det jag säger.

Fast det klart, om man ligger i silver och vinner så mycket att man inte blir uppflyttad så möter man ju inte bronze-spelare, det är sant. Men det är antagligen så att TS har lika hög MMrating som en genomsnittlig silverspelare och får därför spela mot silverspelare istället för brons, fastän han ligger i brons (han har inte hunnit bli uppflyttad än antingen för att han inte spelat tillräckligt mycket eller för att han inte får 50/50 mot silverspelare).

Permalänk
Medlem

Det var mest det här jag tänkte på :).

Kanske man borde citerat från början...

Skrivet av m1n1h0p:

...
Så det finns lite problem med Bnet-systemet hittills och därför möter du kanske folk som är silver (men som egentligen är platinum/diamond, bara att de inte får 50% utan 100% winrate och därför inte blir promotade),
...

Permalänk

läs här: Multiplayer and eSports - Forums - StarCraft II

det har frågats hundratals gånger

kthxbye

Visa signatur

Vinnare med 13 - 0 i Sweclockers 2010-Augusti turnering i StarCraft 2
Nickname: Yoda

Permalänk
Medlem
Skrivet av reallyReallySoon:

läs här: Multiplayer and eSports - Forums - StarCraft II

det har frågats hundratals gånger

kthxbye

Tycker vi slänger det här forumet på soptippen så kan alla sitta på Blizzards forum och posta istället.

kthxbye

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Tycker vi slänger det här forumet på soptippen så kan alla sitta på Blizzards forum och posta istället.

kthxbye

Om det resdan står där, varför ska någon skriva exakt samma sak en gång till då på ett annat språk? Använd translate.google.com eller ta en engelska kurs.

Jag gav dig en källa till svaret på din fråga, tacka mig.

Visa signatur

Vinnare med 13 - 0 i Sweclockers 2010-Augusti turnering i StarCraft 2
Nickname: Yoda

Permalänk
Medlem
Skrivet av reallyReallySoon:

Om det resdan står där, varför ska någon skriva exakt samma sak en gång till då på ett annat språk? Använd translate.google.com eller ta en engelska kurs.

Jag gav dig en källa till svaret på din fråga, tacka mig.

Jag har inte ställt någon fråga här, så vad ska jag tacka dig för? Att vara otrevlig?

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Jag har inte ställt någon fråga här, så vad ska jag tacka dig för? Att vara otrevlig?

*Tråd Låst*

Visa signatur

Vinnare med 13 - 0 i Sweclockers 2010-Augusti turnering i StarCraft 2
Nickname: Yoda