Ljudenhet Existerar/hittas inte.

Permalänk

Ljudenhet Existerar/hittas inte.

Hejsan nu har jag ganska nyligen börjat fått ett väldigt drygt problem med min dator som jag verkligen hoppas att jag kan få svar på. det är så när jag startar upp datorn vanligt när jag kommit hem från jobbet så funkar allting som det skall med ljudet o.s.v men efter några timmars användning av datorn och jag får för mig att starta om datorn så funkar inte ljudet, det står att det inte finns någon ljudenhet eller att någon drivrutin är instrallerad på datorn, helt som att ljudet inte existerar alls även fast jag har mina drivrutiner instrallerade. För att få igång ljudet igen så har jag fått stänga av datorn och låtit den vara avstängd i över 10 minuter då har mitt ljud poppat upp igen och då fungerar det som vanligt, men nu just idag så får jag inte igång det på något sätt även fast jag har testat stängt av datorn i över 30 min, så jag undrar verkligen är det någon som har en lösning på mitt problem? skulle bli väldigt tacksam.

Permalänk
Medlem

låter som det är trasigt, kör du med det integrerade?
Om inte, testa att köra med detta och se ifall det funkar.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk

yes, jag kör med integrerade

Permalänk
Medlem

har två förslag:
1. testa med annat ljudkort, kanske har något gamalt liggandes?
2. installer/reperera om OS ifall det kan vara något fel i windows filer.

gått in i enhetshanteraren och kollat ifall det finns där?
har ett liknande fel med mitt ethernet nätverkskort som helt enkelt inte finns, men det trådlösa funkar utan problem.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Jag har också ett problem med att datorn inte hittar ljudenheter. För tillfället kör jag en ganska gammal dator och köpte ett nytt fatal1ty gaming headset idag. Jag pluggar in det båda 3,5mm pluggarna i uttagen men datorn hittar inte mitt headset, har försökt att hitta drivrutiner men det fanns inga utan bara till USB versionen.

Permalänk
Medlem

Problemet är fixat, efter att ha installerat drivrutinen igen typ 10 gånger fungerade det till sist.

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem som Trådstartaren.

Den lösning som M$ och dom flesta sidor har är diverse systemtester/reperationer som mynnar ut i rekommendation att ominstallera Windows 10.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4520288/windows-10-f...
https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/all/ljudtj%...

Där finns en annan lösning som inte kräver ominstallation av Windows eller en massa försök attinstallera om drivrutinen, den senare är mer ett lotteri, tar det en, två, tre,,, tio eller en evighet av ominstallationer?

Gå in i Enhetshanteraren och avinstallera ALLA ljudenheter under:
- Ljud, video och spelenheter
- Ljudinspelningar och ljuduppspelninger
+ Med flera om ni har (beror på ljudhårdvara)

Efter det så går ni in på "Kontrollpanel" -> "Appar och funktioner", leta upp allt som har med er ljudhårdvara att göra, för det mesta så är där en post, men kan vara flera.

Starta om datorn

Har det hjälpt så har ni nu fungerande ljud.

Lycka till...

Jag fann lösningen ovan då en ominstallation av Windows även betyder ominstallation av alla program och appar, något man helst vill slippa om möjligt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!