Snabb fråga om GTX 480 och dess PhysX!

Permalänk
Medlem

Snabb fråga om GTX 480 och dess PhysX!

Jag köpte precis GTX 480, och jag köpte "nya" batman och Mafia 2 för att se hur PhysX fungerade i just de spelen som skulle tydligen ha mycket användning av PhysX.

Men tex i Batman, jag har allting på max, men som man ser på trailers så rör sig inte tidningspapper(som trailern antydde va PhysX) som man går på eller något annat utöver det vanliga.

Mafia 2 har jag inte testat ännu.

Men då är frågan, är PhysX något man sätter på manuellt, eller kommer grafikkortet dra igång det när det behövs själv? Ska förmodligen dedicera ett GTX 275 som PhysX kort framöver, men vill lära mig lite om GTX 480 först.

Jag har alltid trott att PhysX är att man kan påverka tidningars rörelser och rökens form etc

Permalänk
Medlem

kolla i nvidia kontrollpanelen under physx (om det fortfarande ser likadant ut i nyare drivers), se om det står på cpu eller gpu, sedan kanske det finns nån inställning i batman?

Permalänk
Medlem

"PhysX GPU-enhetsacceleration är...
Inaktiverad(ej ifylld)
Aktiverad(ifylld)

Och Batman hade ingen PhysX inställning vad jag har sett

Permalänk
Antielefant

Då menar vi olika saker.

1, ladda ner nyare drivrutiner, så ser det inte ut i nyare. NVIDIA Driver Downloads - Advanced Search

2, gå in i NVidias kontrollpanel och kolla så PhysX-processor står på GTX 480 och inte CPU.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ska ladda ner det nu, återkommer!

Permalänk
Medlem

Okej, laddat ner det nu och ja, det ser annorlunda ut
"Välj en PhysX-processor:
- Ruta, Automatiskt val(rekommenderas) - Geforce GTX 480 - CPU-enhet
Jag tog GTX 480, innan var det automatiskt.

Permalänk
Antielefant

Då borde du även se en drastisk skillnad nu.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det funakr fortfarande inte, efter att ha tittat på YouTube - GPU PhysX in Batman Arkham Asylum Demo som visar hur PhysX ska vara på Batman så är det för mig EXAKT att det är OFF, inte ON. Finns det ingen övrig inställning som sätter på d? Kanske någon extra sladd från grafikkortet eller ngt?

Permalänk
Antielefant

Installera om Batman för att säkerställa att det inte är nåt gammalt som ligger kvar, är inga extra sladdar eller dylikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, kommer installera om det

Permalänk
Medlem

Fan...Det är fortfarande samma problem. Ingen PhysX... Jag vet ärligt inte vad jag ska göra. Känns fel att inte kunna använda sig utav PhysX när det är en stor del utav kortet...Kan det eventuellt vara fel på batman kanske? Kan man testa sin PhysX på annat vis?

Permalänk
Medlem

Hmm, när jag tittar inne på Nvidias kontrollpanel, är det under 3D- Inställningar
"Ställ in PhysX-Konfiguration" ni menar att jag ska sätta in så det blir GTX 480 som physX-Processor? Känns skumt med 3D som topic

Permalänk
Medlem

Du kan kolla på dena sida om här är något stand alone test för Phys x

Speak Visual with Graphics Plus: Download GeForce Power Packs

finns även PhysX FluidMark 1.2.0 som man kan kolla Physx med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horph:

Fan...Det är fortfarande samma problem. Ingen PhysX... Jag vet ärligt inte vad jag ska göra. Känns fel att inte kunna använda sig utav PhysX när det är en stor del utav kortet...Kan det eventuellt vara fel på batman kanske? Kan man testa sin PhysX på annat vis?

DU måste patcha spelet, det finns inte Phys X i 1.0, utan det kommer först i 1.1:)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Hur patchar jag det?

Permalänk
Medlem

Herregud om det hjälper, jag har varit galen i ca 3 timmar nu pga detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horph:

Hur patchar jag det?

Googla efter Batman arkham asylum patch, eller leta på någon känd sida. brukar vara en .exe fil, som du bara startar så är det klart. Sen går du in i spelinställningarna och drar igång phys X. Så gjorde jag iaf.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Alltså vad är det med folk? Är inte det första man gör att kolla att man har senaste versionen av <vad nu man än försöker felsöka>?

Första träffen på google
Download: Batman: Arkham Asylum v1.1 Patch

Permalänk

Efter att du patchat så hittar du physx inställningen längst ner under settings.

Det finns tre lägen, off, normal och high.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Horph:

Hmm, när jag tittar inne på Nvidias kontrollpanel, är det under 3D- Inställningar
"Ställ in PhysX-Konfiguration" ni menar att jag ska sätta in så det blir GTX 480 som physX-Processor? Känns skumt med 3D som topic

Ja, och som skrivet nedan behöver du mycket riktigt patch 1.1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funkarr nu efter patchen Tackar