Permalänk
Medlem

Ny rigg, i5 eller i7? "Speldator"

Går i planerna att skaffa ny rigg, dvs mobo och prolle.

Datorn skall vara dedikerad till spel och vill helst kunna köra både SLI eller CrossFireX.

Har tittat både på 1156 och 1366-riggar men kan inte bestämma mig för det ena eller det andra.

Priset är självklart en fråga, samtidigt som jag läst att 1156 snabbare skall bytas ut och jag bygger en dator där grundkomponenterna skall hålla ett tag då jag inom en snar framtid kommer börja plugga.
Jag vill heller inte att prollen ska flaska om man kör t ex 480 gtx i SLI.

Så ja, köpråd och förslag, allt mottages
Är väldigt sugen på ett kort från ROG-serien, och är även öppen för förslag som AM3 eller liknande riggar

Permalänk
Keeper of the Bamse

Med tanke på att du siktar på ROG och 480sli hade jag valt en 1366-rigg utan tvekan.

För övrigt använder du citationstecken helt fel. Du menar förstås (Speldator) i rubriken, med parenteser.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag satt i nästan samma sits bara det att mitt moderkort avled och jag behövde nytt hem till mina komponenter. Blev i5 av den enkla anledningen att det är så mycket billigare och i spel som inte stödjer HT (nämn nåt som har stöd för det ). Har du pengar/funderar på att använda datorn till andra saker som photoshop och renderingsprogram så tycker jag att du ska satsa på 1366.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Med tanke på att du siktar på ROG och 480sli hade jag valt en 1366-rigg utan tvekan.

För övrigt använder du citationstecken helt fel. Du menar förstås (Speldator) i rubriken, med parenteser.

Använder inte cituationstecken fel då jag använde dem då jag tycker att ordet speldator används överallt oavsett om datorn kostar 5 eller 25k

Frågan är ju om jag Behöver ROG? Är väldigt prylkåt och gillar saker som är dyra, plus att rog-korten passar bra in i mitt färgtema

Samtidigt är det väldigt dyra kort vi pratar om och kanske inte behövs alla gånger för just spel?
Dock är usb 3.0 samt nya sata ett måste, och med tanke på att jag vill ha datorn ett tag så bör man kanske lägga ner pengarna på ett rog?

Skrivet av wasidop:

Jag satt i nästan samma sits bara det att mitt moderkort avled och jag behövde nytt hem till mina komponenter. Blev i5 av den enkla anledningen att det är så mycket billigare och i spel som inte stödjer HT (nämn nåt som har stöd för det ). Har du pengar/funderar på att använda datorn till andra saker som photoshop och renderingsprogram så tycker jag att du ska satsa på 1366.

Har tänkt ungefär samma som dig, men då jag som sagt kommer börja plugga snart och kommer så göra i en 3-5 år vill jag ha en dator där moderkortet skall stå sig längsta möjliga tid. Då känns 1366 som det bästa valet, med tanke på 1155 och sandy-bridge är påväg ut runt jul!

Inga åsikter om AM3? Bara dumt? är ju grymt mycket billigare

Permalänk
Medlem

AMD då?

Vilka processorer hade funkat från AMD då? Deras fyrkärniga processorer fixar väl sli?

Permalänk
Medlem

Ska inte AM3 ersättas av AM3+ ganska snart, eller är det jag som har läst fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddalf:

Vilka processorer hade funkat från AMD då? Deras fyrkärniga processorer fixar väl sli?

Såg att dem släppte en ny x4 BE på 3.5ghz, nackdelen är att formula-brädan endast lirar CF

Skrivet av wasidop:

Ska inte AM3 ersättas av AM3+ ganska snart, eller är det jag som har läst fel?

Läste också det, men den känns inte lika ute som 1156-brädan.

Men om vi leker med tanken att jag kör i7 vilket det verkar bli, är det vettigt att lägga ner 3k på en bräda trots att jag inte komma klocka särkilt mycket?

Och en sak till, alla moderkort klarar inte SLI, men behöver man ngt mer än två st 16x-portar på kortet för att köra CF? Alltså en SLI-bräda, klarar den CF trots att det inte står att den klarar det?

Permalänk
Medlem

ska du köra SLI rekommenderar många EVGA:s bräda eller ROG från Asus...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold