Asus UL30VT, Asus Eee PC 1215N eller tredje alternativ?

Permalänk
Medlem

För att den ger både fördel med bättre batteritid (GMA) och prestanda (1080p uppspelning, flash spel etc.).

Det är inte en netbook i traditionell "surfa och kolla email"-sense utan en kompakt mediamaskin. Lätt att ta med, upp till ~6h batteritid om man använder den som netbook (vilket i jämförelse är rätt dåligt men denna har t.ex. en dual-core 1.8Ghz Atom med hyperthreading som drar ström), kan köra det mesta på GMA kretsen (inklusive 720p) och kan switcha till ION2 för bl.a. 1080p. Den har Hdmi 1.4a, låg effekt = sval och tyst.

Permalänk
Skrivet av psyt7:

Jo, fast om jag nu tänkte köra Linux så kommer jag aldrig ens kunna använda ION2 och vara fast i den inbyggda Intelgrafiken (till allt). Får alltså ut både bättre grafikprestanda samtidigt som priset är lägre om jag satsar på en 1201N som enbart använder ION (till vilken det finns drivrutiner till Linux). Det är i alla fall så jag tolkat det.

Oj ledsen, var trött när jag svarade på ditt inlägg. Märkte inte att det va linux du skulle köra:)

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Jag vill påpeka att det finns någon som släpte en hopkodat mix för att få Optimus att funka under Linux. Har postat den här på swelockers innan.

Linux Ubuntu Gets GPU Switching | Netbooknews - Netbooks, Netbook Reviews, Smartbooks and more

har inget intresse själv av att testa detta men aja något för er som är intreserad av denna maskin att kolla lite närmare på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jag vill påpeka att det finns någon som släpte en hopkodat mix för att få Optimus att funka under Linux. Har postat den här på swelockers innan.

Linux Ubuntu Gets GPU Switching | Netbooknews - Netbooks, Netbook Reviews, Smartbooks and more

har inget intresse själv av att testa detta men aja något för er som är intreserad av denna maskin att kolla lite närmare på.

Tackar! Lär nog dyka upp en fungerande lösning till Linux framöver som fullt ut stödjer ION2 (optimus). Gött vilket fall att det börjar bli mer krut i netbooks. 12" är banne mig den optimala skärmstorleken för en bärbar dator. Med en vikt runt 1,4 kg, lång batteritid och ett nästintill fullstort tangentbort är dessa netbooks riktigt trevliga. Synd bara att det är en trade-off mellan lång batteritid och prestanda beroende på vad man nu föredrar. Idén att kunna använda den integrerade grafiken när man ändå inte kör GPU-krävande program är trotsallt riktigt bra. Hade varit kul med lite mätningar och jämförelser i watt eller mA mellan GMA och ION2. Tipsa gärna om ni hittar något.

Permalänk
Medlem

lekte lite med framerate problem och märkte att jag faktiast hade framedrop med 1080p matreal oxo. ca 5-8% frame drop. dock fått ner det till 0,1% frame drop nu vart enbart en enda sak stäng av desktop composition.

Med MPC HQ kan du göra så att programmet gör det åt dig. Högerklicka på filmrutan välj Render settings -> Presentation Disable desktop composition. Fick nu inte någon frame drop alls kanske detta löser något av ditt problem.

---

Edit

BTW listade ut ett smart sätt när filmer spelas totalt i DXVA Bild nedan visar det ganska lätt. Ifall du inte har den baren så kan du enabla den under View -> Status

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

Jag är så grymt sugen på den nu! Men den är ju fetslut precis överallt D;

Permalänk
Medlem

MugiMugi
Du verkar veta vad du pratar om.
Jag skulle bli väldigt glad om du kunde tänka dig lägga upp en guide om hur man gör en egen custom profile för programet VLC eller det program man borde använda och då gärna med hur man ställer in den rätt konfigurerad för att få 1080p samt fullt hd ljud genom hdmi.

Läst vad du skrivit här nedan men tror inte ja gör saker helt rätt bland annat på grund av bristande kunskap och jag har en ny köpt 1215n

Snälla.

Skrivet av MugiMugi:

Det går att lätta sina egna custom profiles om man vill. Du hittar det under Nvidia's kontroll panel & Manage 3D settings. (Tabben Program Settings) Här kan ni klicka Add och välja vilken GPU den ska använda sig av.

----

För de som verkligen vill veta vilket grafik chip som används så finns det ett litet app: Optimus test tools finally in users hands - LaptopVideo2Go Forums

Vill också tillägga att många här har problem med 1080p det finns en sak att notera, ALLA hårdvara accelerationer stödjer inte custom profile encodade vidare bra, finns en hel rad funktioner som inte går att använda med hårdvaruacceleration. Och när detta inträffar betyder det att CPU'n får ta hand om allt, vilket också förklarar varför vissa 1080p inte fungerar som det ska.

Sedan är det ju självklart också viktigt att media spelaren du använder sig av är rätt konfigurerad för hårdvaruacceleration och att den använder det. Och ja CPU'n är stark nog att köra 720p. Vilket också kan vara ett litet problem många här beskriver, att den inte använder sig av hårdvaruacceleration.

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkabout:

Ett dåligt argument. Att alla inte använder USB 3.0 beror helt enkelt på det inte har funnits någon hårdvara att använda det till. Men runt hörnet väntar en mängd hårddisktillverkare som använder USB 3.0.
Jag citerar NordicHardware (2010-01-06):
”Alla lagringstillverkare värda namnet på CES verkar vara förberedda för den nya USB 3.0-standarden. Köper man dator under 2010 ska det utan tvekan vara med USB 3.0-stöd från fabrik då lagringstillverkare satsar stenhårt på det nya gränssnittet”.
Köp inte den här Netbooken (1215N) du kommer att känna dig lurad. Asus går ut med vilseledande marknadsföring och försöker sälja en strippad version till oss ”dumma” nordbor. Medan engelsmän och amerikanare kommer att få den riktiga versionen (USB 3.0. Bluetooth 3.0, enligt Asus egna specifikationer) i September. Vad jag kan se på förhandsbeställningarna beträffande priset så kommer den skarpa versionen av 1215N att kosta ca: 5000 kr, dvs lika mycket som fattigmansversionen som vi nordbor erbjuds. Skäms ASUS!

Absolut är det ju så att det inte används så mycket ännu eftersom det inte mer än just precis hunnit börja skeppas ut på markanden.
Jag har iaf uppgraderat stationära till USB 3.0 i våras(faktiskt tack vare Asus) och väntar på några vettiga prylar att koppla in på portarna(en 2,5" med möjlighet till extern strömanslutning för de prylar som har problem annars).
Att då ha USB 3.0 på stationära men inte på bärbara är ju inte så kul. Å andra sidan ska man bara ha usb-disken som bibliotek och inte skyffla över filer till interna disken så ofta så kanske det räcker till.

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk

And presto! Min lilla silverne pärla har anlänt! ^^

Windows Experience Index: 3,3

Processor: 3,5
Minne: 5,0
Grafik: 3,3
Spelgrafik: 3,7
Primär hårddisk: 5,9

Antal processer efter första uppstart......75!!! :3

Nu skall här mecklas!

Permalänk
Medlem

Humm, upptäckte just att Seagate fått till en intressant laptopdisk i Maximus XT. Undrar hur en sån skulle funka i en netbook som t.ex. denna eller om skillnaden blir mycket större med en lite rappare processor?

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk

Kan någon med 1215N testa ifall starcraft 2 funkar på låga inställningar? Dvs kan man få ut 30+ fps vid en 2on2 match (om man konfigurerar den bra)? Jag har en trial-nyckel (funkar i 7h) som någon kan få ifall de kan tänka sig att pröva. Jag är riktigt sugen på 1215N, men om den klarar sc2 eller ej är en dealbreaker för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmattsson:

Kan någon med 1215N testa ifall starcraft 2 funkar på låga inställningar? Dvs kan man få ut 30+ fps vid en 2on2 match (om man konfigurerar den bra)? Jag har en trial-nyckel (funkar i 7h) som någon kan få ifall de kan tänka sig att pröva. Jag är riktigt sugen på 1215N, men om den klarar sc2 eller ej är en dealbreaker för mig

rejäl +1 på den.

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Kommer med stor sannolikhet att beställa en 1215N imorgon.. dock så sitter ja o tittar på återförsäljare
Ni nämnde tidigare att komplett levererar en med 2x usb 3? Enligt deras info om produkten så stämmer det.
Däremot.... så står det 2gb DDR(2!)

Webhallens specifikation säger däremot 3x usb 2
Men den säger även att det är 2gb DDR(3!)

Så man väljer alltså mellan DDR2 med usb3.. eller DDR3 med usb2??

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Skrivet av crow2:

Kommer med stor sannolikhet att beställa en 1215N imorgon.. dock så sitter ja o tittar på återförsäljare
Ni nämnde tidigare att komplett levererar en med 2x usb 3? Enligt deras info om produkten så stämmer det.
Däremot.... så står det 2gb DDR(2!)

Webhallens specifikation säger däremot 3x usb 2
Men den säger även att det är 2gb DDR(3!)

Så man väljer alltså mellan DDR2 med usb3.. eller DDR3 med usb2??

Hmm... näää det där med DDR2 låter väldigt osannolikt. Det måste vara en typo på deras hemsida. Kollade på Komplett nu och såg att det stod DDR2. Jag tycker det är väldigt märkligt dock! Mitt tips är att fråga dem på det stället där du kollat runt och tänkt köpa från!

Själv beställde jag från webhallen och jag är mer än nöjd med min lilla pärla

Permalänk
Medlem

hmm efter att ha tittat på denna vid där de skiljer på 1215 och 1201 så får det nästan att låta som att många i denna tråd fått en 1201 istället för 1215.. skillnaden verkar inte vara stor.. men såna saker som USB3 och en knapp för att stänga av webcamen precis intill själv kameran skiljer.
YouTube - ASUS Eee PC 1215N Hands on & 3D Mark 03 video Demo

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem
Skrivet av crow2:

hmm efter att ha tittat på denna vid där de skiljer på 1215 och 1201 så får det nästan att låta som att många i denna tråd fått en 1201 istället för 1215.. skillnaden verkar inte vara stor.. men såna saker som USB3 och en knapp för att stänga av webcamen precis intill själv kameran skiljer.
YouTube - ASUS Eee PC 1215N Hands on & 3D Mark 03 video Demo

Det är otroligt mycket som skiljer. Titta här
Produktjämförelse hos Prisjakt

Förövrigt så vill ni ha den med 3,0 usb så ska ni köpa den med tillägget u3 på slutet. Sök på prisjakt så förstår ni.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

beställde en silver via webhallen nu

Visa signatur

www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på en 1215N. Den med USB 3.0 som har tillägget U3 finns alltså inte i lager hos någon återförsäljare, med preliminärt leveransdatum på 11:e november (som tidigast), och den utan (med 3st USB 2) finns i lager och kan beställas direkt?

Isåfall är ju frågan om det är värt att vänta nästan 2 månader för att få USB 3.0, för det är enda skillnaden mellan dem eller?

Och hur funkar det med Optimus för er egentligen? Varför har de inte bara en hårdvaruknapp som startar och stänger av ION krestsen, så kunde man bara trycka där om man vill ha en boost om något inte riktigt flyter...

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

som jag förstått så slås ION igång när man startar något krävande.. så som spel.. och stängs av när det inte är det.. går säkert att ställa in manuellt genom inställningar.. men ser ingen anledning till det.

Visa signatur

www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om 1215N finns i någon fysisk butik, om någon av de stora kedjorna har den, så man kan åka och känna på den?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Är det någon som vet om 1215N finns i någon fysisk butik, om någon av de stora kedjorna har den, så man kan åka och känna på den?

Tittade i lördags på Mediamarkt och 'super' elgiganten (stort sortiment), i västerås, och ingen av dem hade den då iaf.

Visa signatur

www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått min 1215N från webhallen.. de skickade den i Måndags förmiddag.. och blev levererad idag, dagen efter. Så gick snabbt o bra. Fick som väntat en utan USB3.

Än så länge är jag väldigt nöjd.. dock inte hunnit göra så mycket mer än att uppdatera windows / asus osv. Lät den därefter batteriet ladda ur helt.
Den ligger på laddning nu.. har för mig att det stod i boken att den skulle ladda 8h första gången? Andra säger dock att dessa typer av batterier inte behöver ladda mer än tills de är fulla. Men låter den ladda upp mot 8h iaf.

Jag har dock 2 frågor.

1: Hur påverkas batteritiden om man sätter in en snabbare hårddisk.. förlorar man mycket drifttid? Samma sak med om man sätter in en till minnessticka... blir drifttiden kortare?

2: För er som fått denna pärla och redan hunnit se över det mesta.. vilka av de program som är installerade vid första uppstart kan man ta bort.. alltså som är helt onödigt för en vanlig användare..
Jag är inte sugen på att installera ett 'cleant' windows pga arbete för att installera alla drivrutiner efteråt... så om nån kan nämna onödiga förinstallerade program man kan ta bort.
T.ex det äckliga virusprogrammet den ber mig installera, bla

Visa signatur

www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Skrivet av crow2:

2: För er som fått denna pärla och redan hunnit se över det mesta.. vilka av de program som är installerade vid första uppstart kan man ta bort.. alltså som är helt onödigt för en vanlig användare..
Jag är inte sugen på att installera ett 'cleant' windows pga arbete för att installera alla drivrutiner efteråt... så om nån kan nämna onödiga förinstallerade program man kan ta bort.
T.ex det äckliga virusprogrammet den ber mig installera, bla

Det första jag gjorde var att avinstallera sug-antiviruset och lägga in det jag brukar använda. Sen så rattade jag in i msconfig och förbjöd datorn att starta allt som hette något med Asus. Därmed sjönk antalet processer från 73 till 55 efter omstart. Det fick duga som substitut att göra en manuell cleansweap

[edit]
Super Hybrid Agent och Nvidias grej fick vara kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av salicaceae:

Det första jag gjorde var att avinstallera sug-antiviruset och lägga in det jag brukar använda. Sen så rattade jag in i msconfig och förbjöd datorn att starta allt som hette något med Asus. Därmed sjönk antalet processer från 73 till 55 efter omstart. Det fick duga som substitut att göra en manuell cleansweap

[edit]
Super Hybrid Agent och Nvidias grej fick vara kvar.

Tack för tipsen.. ska göra något liknande.. Ang antivirus så tänkte ja installera AVG.. det är väl fortf ett av de mest rekommenderade?

det stod även något om "Boot Booster" i manualen.. som man sätter på/av i BIOS.. är det något som är på.. eller bör man sätta på det?

Visa signatur

www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Skrivet av crow2:

Tack för tipsen.. ska göra något liknande.. Ang antivirus så tänkte ja installera AVG.. det är väl fortf ett av de mest rekommenderade?

det stod även något om "Boot Booster" i manualen.. som man sätter på/av i BIOS.. är det något som är på.. eller bör man sätta på det?

Ja, AVG smiskare väl sug-programmet iaf. Själv kör jag Avast av gammal vana.

Boot booster gjorde väl inget mer än att skippa splash-screenen och valet för att komma in i recovery mode i början och snabba upp den biten av uppstart.

Permalänk
Medlem

Har också köpt och fått hem en 1215N nu. Tolkar jag det rätt att jag inte ska blåsa datorn ännu då det inte finns fullgoda drivare att ladda ner ännu?

Har bara testat Football Manager 2010 ännu och det lirar galant, lite segt jämfört med den stationära med det var väntat.

Permalänk

Jag fick min 1215n från webhallen för ett par dagar sedan, och jag får med nividas betadrivrutiner och ingen överklockning 4.9 på gaming i windows experience index. Märkligt, men sant...
/J

Permalänk
Medlem

Är det någon snäll själ som skulle kunna testa 1215n i world of warcraft. Solo, 5 man, dalaran och 10/25 man raid(vilket jag antar absolut inte går).
Video på det vore extremt najs, youtuba't och har inte hittat något om just WoW.

Permalänk
Skrivet av Instant_exit:

Jag fick min 1215n från webhallen för ett par dagar sedan, och jag får med nividas betadrivrutiner och ingen överklockning 4.9 på gaming i windows experience index. Märkligt, men sant...
/J

Intressant! Var fick du drivisarna från?

Permalänk

Nvidias hemsida under beta drivers