Permalänk
Medlem

Minecraft - tråden

Efter en snabb sökning märkte jag att en tråd om det här spelet saknades. Artikelserie från RPS: Mine The Gap | Rock, Paper, Shotgun: commercial review/embedded narrative/nob-gags
Börja på dag 1, uppenbarligen.

Ovan land

Minecraft är fortfarnade i på Alpha-nivå när det gäller själva spelet, men det kommer kosta det dubbla när det släpps och om man köper det nu får man alla framtida uppgraderingar gratis. Spelet har uppdaterats kontinuerligt uner tiden sen det släpptes. Fler spellägen ska läggas till. Själva gameplayen är att man spawnar i en helt slumpgenererad värld, som också är mer eller mindre oändlig. Kartan kan bli 64 block hög och 64 block ner i marken. Under dagen kan utforska världen, bygga ett hus åt sig själv m.m. Man kan ta bort och sedan placera vilka block som helst. Det finns fiender under marken och på natten dyker även dessa upp ovan land. De brinner upp när det blir dag. Så gott som hela spelet går ut på att utforska världen.

Under jord i egenbyggd tunnel

Man kan av material tillverka diverse föremål, vapen, hackor och dylikt. Om man dör kan man respawna på samma ställe som man spawnade första gången. Man blir av med alla föremål men kan hitta föremålen ifall man tar sig till platsen där man dog. Det finns även ett multiplayer-läge där fiender inte finns(än) och det inte går att dö(än). Mer eller mindre ett sandlådespel där man kan bygga fina saker och låta andra titta på dem(än så länge). Tydligen ska griefing inte vara ett problem eftersom målgruppen som det här spelet tilltalar inte direkt är den stereotypa griefern. Mer utförlig information och faktiska intryck finns i länken.

Jag har knappt spelat det själv men laddade ner det under gratishelgen som nyss var. Spelet är helt klart underhållande. Det är rekommenderat att använda wikin när man börjar spela, länk borde finnas i artikelserien.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk

Det har verkligen uppdaterats en hel del sen jag kördes sist minsann! Ska genast prova den nya builden och får gott tacka för påminnelsen om detta gamle spel

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem

Grymt spel/sandlåda. Spelat mest online flertal gånger men några från FZ. Rekommenderas!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Håller med katten, riktigt grymt spel!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kul idé, men synd att det inte finns nåt mål. Tröttnade efter ett tag.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Mycket trevligt lir. Införskaffade det för några veckor sedan. Ska bli intressant när väl multiplayer-delen blir lika funktionell som singleplayer. Kan ju bli hur grymt som helst att bygga och kämpa för överlevnad med en polare.

Hur många kör MP här på SweClockers? Har själv knappt testat, men jag vet att det inte har kommit så långt som SP ännu.

Permalänk
Medlem

Jag är vädligt intresserad över detta spel! (: Gratishelgen som trådskaparen nämnde, var det att man kunde lira alphan gratis över helgen eller ladda ner hela spelet gratis?

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Skrivet av Twinkie:

Jag är vädligt intresserad över detta spel! (: Gratishelgen som trådskaparen nämnde, var det att man kunde lira alphan gratis över helgen eller ladda ner hela spelet gratis?

Hela spelet är alpha. Det var gratis under helgen då servern som tog hand om kontoautentisering och betalningar hade överbelastats. Spelet lades därför upp på ett Amozon-moln. Det blev då automatiskt gratis kan man säga då inga spelare kunde verifieras och inga betalningar kunde genomföras. Det var med andra ord inget planerat evenemang, men det verkade löna sig ändå. Tror han sålde närmare 40 000 ex. inom loppet av 24h efter att servern kom upp igen. Totalt har han sålt över 200 000 ex. och då är spelet som sagt bara i alpha-stadiet

Nuvarande stats:
Minecraft

Permalänk
Medlem

Har köpt det och spelar i princip bara multiplayer, single player är inte roligt för fem öre.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Glad att det går så bra för Notch, ska bli spännande att se vad denna man hittar på. Minecraft börjar bli vad Wurm än gång tänkte bli tror jag.

Sveriges okände spelmiljonär - IDG.se

Permalänk

Vad ska man göra i spelet? Det ser faktiskt riktigt grymt ut!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hockey Stick:

Mycket trevligt lir. Införskaffade det för några veckor sedan. Ska bli intressant när väl multiplayer-delen blir lika funktionell som singleplayer. Kan ju bli hur grymt som helst att bygga och kämpa för överlevnad med en polare.

Hur många kör MP här på SweClockers? Har själv knappt testat, men jag vet att det inte har kommit så långt som SP ännu.

jag kör lite då och då riktigt schyst spel asså

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Vad ska man göra i spelet? Det ser faktiskt riktigt grymt ut!

Bygga byggnader/strukturer, typ. Det finns inget "mål" med det. Alltså skulle jag påstå att det är klart roligare i multiplayer. Dock så håller utvecklaren på med Capture the Flag och en Zombiemod.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Hela spelet är alpha. Det var gratis under helgen då servern som tog hand om kontoautentisering och betalningar hade överbelastats. Spelet lades därför upp på ett Amozon-moln. Det blev då automatiskt gratis kan man säga då inga spelare kunde verifieras och inga betalningar kunde genomföras. ....
....
Minecraft

Oj! Trodde det var ett officiellt erbjudande, men då gör det inget om jag missade det =P Antar att de spelarna som lyckades få det under helgen inte kan se fram emot gratis uppdateringar då?

Hur som helst skulle jag gärna vilja stödja spelet, gillar skarpt att man får skapa verktyg och överleva på det! Synd bara som många säger att det (ännu?) inte finns något större mål med spelet som att man skulle hitta någon artefakt låångt ner =P

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Skrivet av Twinkie:

Oj! Trodde det var ett officiellt erbjudande, men då gör det inget om jag missade det =P Antar att de spelarna som lyckades få det under helgen inte kan se fram emot gratis uppdateringar då?

Hur som helst skulle jag gärna vilja stödja spelet, gillar skarpt att man får skapa verktyg och överleva på det! Synd bara som många säger att det (ännu?) inte finns något större mål med spelet som att man skulle hitta någon artefakt låångt ner =P

De som inte köpt spelet ännu får inga framtida uppdateringar, nej. Och spelet uppdateras ju varje vecka i princip så man missar rätt mycket. Sen tror jag inte man kan spela online heller, men jag är inte helt insatt på vad man missar.

Än så länge finns det inga mål men det är ändå ett trevligt tidsfördriv då man kan bygga en massa grejs. Intresset för att bara bygga ut sin lya växer ganska snabbt när man ser hur enkelt det är
Du kan ju iaf. passa på att köpa det innan sommaren (preliminärt beta-datum) då spelet kommer gå upp i pris då från ca 10€ till ca 15€. När spelet går guld ökar priset till ca 20€. Har man köpt alpha-versionen behöver man inte betala för beta eller fullversionen så det gäller att passa på.

Permalänk
Medlem

Har nu köpt spelet och testat multiplayer. De där 10€ jag betalade är nästan bara värt det för att titta på vad andra gjort. Dessutom kan jag tänka mig att co-op survival blir redigt kul.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Riktigt kul. Tycker det är mycket roligare än Wurms redan, även fast spelet bara är i alpha!

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Lirade med en vän halva natten till igår.
Byggde ett stort underjordiskt komplex tillsammans. Sjukt skoj !

Synd att minecarts med järnväg har en tendens att krasha servern. Hoppas de fixar detta snart så att jag kan slippa ta mig till fots i mitt utopia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinkie:

Synd bara som många säger att det (ännu?) inte finns något större mål med spelet som att man skulle hitta någon artefakt låångt ner =P

Spoiler varning!

Det kan man faktiskt finns några rum utspridda under marken på mapen, fyllda med monster och en manick som spawnar monster, och några kistor med grejor i kan finnas saker som guld-äpplen till LP Skivor till Sadlar man kan använda för att rida på grisar.

Dold text
Permalänk
Medlem

sjukt nice spel och kan inte vänta på att multiplayer blir mindre buggit och får lite fler funktionen

Permalänk

hmm,ser intressant ut:)
en fråga bara,är det som blockland?det där lego spelet som var(eller är) så populärt?multiplayer spel där man ska bygga byggnader eller vad man än vill som sen utvecklade sej allt mer och mer.
kunde tillslut användasej utav vapen för att döda varandra osv...är det nått i den stilen?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Borde få i gång en sweclockers server!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB™:

Borde få i gång en sweclockers server!

Hade jag fått igång porthelvetet hade jag inte haft några problem med det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Har en server uppe på 193.11.130.30 detta är en temporär server och ligger uppe lite då och då men borde vara uppe mellan 12-00 varje dag. Kan förekomma ping problem men det får man leva med ^^

Som sagt så finns det ingen mening med multiplayer ännu och du kan inte ens dö eller döda något (om man inte leker runt med dom stackars djuren ^^). Om folk vill börja spela på servern så får man visa respekt för andra och inte börja förstöra och sno saker från varandra för då kommer the banhammer fram

Kör på granis server i stället

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhizo:

Har en server uppe på 193.11.130.30 detta är en temporär server och ligger uppe lite då och då men borde vara uppe mellan 12-00 varje dag. Kan förekomma ping problem men det får man leva med ^^

Som sagt så finns det ingen mening med multiplayer ännu och du kan inte ens dö eller döda något (om man inte leker runt med dom stackars djuren ^^). Om folk vill börja spela på servern så får man visa respekt för andra och inte börja förstöra och sno saker från varandra för då kommer the banhammer fram

kan ju bygga en sweclockers stad, med tunnelbana o allt

Permalänk
Medlem

Jag är på att bygga en stad, just köpt spelet. Men man lär sig ju!

Permalänk
Medlem

Jag tog mig friheten att sätta upp en server vi kan använda här på Swec.
Min tanke är freebuild från scratch, inga conjurade items och annat utan det är mining som gäller!

Lite osäker kring resurserna som servern drar; så vi kan köra det på test ett par dagar. Funkar det bra så blir det permanent!

Ip: xtralarge.se
(regler finns att läsa på en skylt i spawn)

EDIT;
Ser för närvarande ut så här:
http://s3.postimage.org/jnZ6A-3c811523.png

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av granis:

Jag tog mig friheten att sätta upp en server vi kan använda här på Swec.
Min tanke är freebuild från scratch, inga conjurade items och annat utan det är mining som gäller!

Lite osäker kring resurserna som servern drar; så vi kan köra det på test ett par dagar. Funkar det bra så blir det permanent!

Ip: xtralarge.se
(regler finns att läsa på en skylt i spawn)

EDIT;
Ser för närvarande ut så här:
http://s3.postimage.org/jnZ6A-3c811523.png

Vädigt trevligt!

EDIT: Jag antar att någon tar sig an projektet att bygga en dödsstjärna?

EDIT2: Det finns förresten en bugg i MP som gör att om släpper något som är använt och tar upp det igen så får det full durability.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB