Köp av MBP 15" - Behöver tips och hjälp!

Permalänk
Medlem

Köp av MBP 15" - Behöver tips och hjälp!

Ska i dagarna beställa en Macbook Pro 15", behöver hjälp och tips på några frågor! Datorn kommer mestadels användas för poker och skolarbeten. Vill även kunna ladda ner lite filmer och musik. Tacksam för all hjälp!

1 - i5 eller i7? Är det någon större skillnad?

2 - Ska ha en SSD i datorn, är det stor skillnad på apples egna val (128GB SSD, ca 2000kr extra) och en man köper själv? Om inte apples egna, vilken SSD rekommenderar ni?

3 - Aldrig haft en mac tidigare, men antar att externa hdds funkar samma som på pc. Rekommenderar ni en extern när det inte är jätte mycket utrymme på en SSD, och i så fall vilken?

Återigen, tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Var innefattar skolarbeten, vanlig ordbehandling eller photoshopande, 3d animation etc?

1. Om du enbart skall ha den till vanlig dator användning som du nämner, så är i7 pengar i sjön. I5:an är tillträckligt snabb för dina behov
2. Köp själv en ssd enhet, intel, corsair eller ocz är att rekommendera.
3. Vill du ha firewire eller usb 2.0 på den externa hårddisken ?

Permalänk
Medlem

Ska du ha en tjugotusenkronorsdator för poker och att ladda ned lite musik till?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Ska du ha en tjugotusenkronorsdator för poker och att ladda ned lite musik till?

Vad spelar det för roll? Det är väl upp till honom vad han vill spendera sina pengar på.

Skrivet av johanfo:

Ska i dagarna beställa en Macbook Pro 15", behöver hjälp och tips på några frågor! Datorn kommer mestadels användas för poker och skolarbeten. Vill även kunna ladda ner lite filmer och musik. Tacksam för all hjälp!

1 - i5 eller i7? Är det någon större skillnad?

2 - Ska ha en SSD i datorn, är det stor skillnad på apples egna val (128GB SSD, ca 2000kr extra) och en man köper själv? Om inte apples egna, vilken SSD rekommenderar ni?

3 - Aldrig haft en mac tidigare, men antar att externa hdds funkar samma som på pc. Rekommenderar ni en extern när det inte är jätte mycket utrymme på en SSD, och i så fall vilken?

Återigen, tacksam för all hjälp!

1. i5 borde räcka gott till dina behov.
2. Köp en egen SSD, köp inte Apples som är ganska överprisade för vad du får. Personligen så rekommenderar jag OCZ Vertex 2 SSD 120GB.
3. Externa diskar är inget konstigt, bara att plugga in. Filsystem spelar lite mer roll, ska du använda disken enbart till din Mac så ska du köra på "Mac OS X Journaled" (a.k.a. HFS+). Ska du flytta den mellan din Mac och en PC så bör överväga att använda ex-FAT/NTFS så att båda datorerna kan läsa och skriva. För NTFS-stöd måste du installera en extern drivrutin. Jag tycker du ska satsa på en FW800-disk, USB2.0 är segt och tråkigt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Vad spelar det för roll? Det är väl upp till honom vad han vill spendera sina pengar på.

Det var en fråga, inte ett långt debattinlägg om att han ska titta efter ett annat datormärke. Lugna ned dig några kilogram.

Skrivet av b0bzor!:

Ska du flytta den mellan din Mac och en PC så bör överväga att använda ex-FAT/NTFS så att båda datorerna kan läsa och skriva.

NTFS fungerar inte på Linux. Fast du kanske menade operativsystemet PC.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar!

Jag har varit sugen länge på att skaffa en mac, så kommer absolut lägga 20 för att få en

Verkar som i5 kommer att räcka, men ni tror inte det finns nån risk att jag kommer ångra fram i framtiden för att jag inte köpte en i7a?

Tack för tipset om SSD och externa, ska kolla närmare på det!

Det finns ju två alternativ på i5 15", antar att det är mer prisvärt att köra på den billigare varianten(2,4GHz) eller vad tror ni?

Permalänk

Lägg till antiglare-skärm. Mycket behagligare än den glansiga.

Hatar reflektioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Ska du ha en tjugotusenkronorsdator för poker och att ladda ned lite musik till?

Jag köpte MBP 13" för skolarbeten, ångrar mig verkligen inte då kvaliteten är femdubbel mot ALLA laptops jag har haft tidigare, garantin är grym och Apple är så sjukt shyssta med RMA och support

Sen är den inte alls vek, klarar MW2 med hygglig FPS haha

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Det var en fråga, inte ett långt debattinlägg om att han ska titta efter ett annat datormärke. Lugna ned dig några kilogram.

NTFS fungerar inte på Linux. Fast du kanske menade operativsystemet PC.

Tyckte bara ditt inlägg var onödigt drygt så valde att kommentera det.

NTFS fungerar på Linux så du vet. Ubuntu har t.ex. haft out-of-the-box-stöd sen 2007 (7.10). Vet inte vad du kör för uråldrigt Linux dock!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Tyckte bara ditt inlägg var onödigt drygt så valde att kommentera det.

NTFS fungerar på Linux så du vet. Ubuntu har t.ex. haft out-of-the-box-stöd sen 2007 (7.10). Vet inte vad du kör för uråldrigt Linux dock!

vad tror du om i5 med 2.4GHz eller i5 med 2.53GHz? Är det någon större skillnad på dom 2? Lägger gärna till lite extra om det är så att det är märkvärt bättre och kanske håller en längre tid..

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanfo:

vad tror du om i5 med 2.4GHz eller i5 med 2.53GHz? Är det någon större skillnad på dom 2? Lägger gärna till lite extra om det är så att det är märkvärt bättre och kanske håller en längre tid..

Det enda som skiljer mellan de två modellerna är CPU och HDD, eftersom du tänkt byta ut HDDn mot en SSD så går den bort. Du betalar därmed 1500:- för 133Mhz snabbare CPU, inte värt det tycker jag (5,5% ökning i Mhz mot 8,33% ökning i pris, prestandaökningen förmodligen dessutom under 5%).

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Det enda som skiljer mellan de två modellerna är CPU och HDD, eftersom du tänkt byta ut HDDn mot en SSD så går den bort. Du betalar därmed 1500:- för 133Mhz snabbare CPU, inte värt det tycker jag (5,5% ökning i Mhz mot 8,33% ökning i pris, prestandaökningen förmodligen dessutom under 5%).

Ok, låter vettigare med 2.4an då! En sista fråga bara, om 3500:- inte var något problem, skulle du då ta i7an eller känns det fortfarande overkill?

Tack för alla svar jag fått, blir nog en beställning imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanfo:

Ok, låter vettigare med 2.4an då! En sista fråga bara, om 3500:- inte var något problem, skulle du då ta i7an eller känns det fortfarande overkill?

Tack för alla svar jag fått, blir nog en beställning imorgon

Beror lite på, tror inte du kommer vinna så mycket på det om dina sysslor stämmer med första inlägget. i7 är att föredra om du renderar mycket film eller använder övriga program som nyttjar hyperthreading. Tänk på att i7 även är lite varmare och dra snäppet mer ström.

Tycker du ska lägga de pengarna på att uppgradera skärmen till "Hi-Res" (1680x1050) istället samt köpa en fin hdd-kabinett till din HDD som du får över, så kan du använda den som TimeMachine-disk.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Beror lite på, tror inte du kommer vinna så mycket på det om dina sysslor stämmer med första inlägget. i7 är att föredra om du renderar mycket film eller använder övriga program som nyttjar hyperthreading. Tänk på att i7 även är lite varmare och dra snäppet mer ström.

Tycker du ska lägga de pengarna på att uppgradera skärmen till "Hi-Res" (1680x1050) istället samt köpa en fin hdd-kabinett till din HDD som du får över, så kan du använda den som TimeMachine-disk.

Lutar nog åt en i5 med 2.4 och det blir "Hi-Res" också med matt skärm.
Intel SSD 80 gb
Kommer även använda windows 7

Vad menas med timemachine-disk/hdd-kabinett?

Permalänk
Skrivet av johanfo:

Lutar nog åt en i5 med 2.4 och det blir "Hi-Res" också med matt skärm.
Intel SSD 80 gb
Kommer även använda windows 7

Vad menas med timemachine-disk/hdd-kabinett?

Kabinett är ett chassi så man kan få en hårddisk att bli extern här är en: WEBHALLEN.com - Deltaco Externt kabinett för 1x3,5" SATA-hårddisk

Permalänk
Medlem

Time Machine fungerar ungefär som systemåtersällning i windows, den tar säkerhetskopior samt att den gör en automatiskt backup på din mjukvara. Så om du ex känner för att installera om os x kan du få med alla dina program, då det finns en funktion som du kan överföra filer ifrån en gammal mac om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteryUser:

Kabinett är ett chassi så man kan få en hårddisk att bli extern här är en: WEBHALLEN.com - Deltaco Externt kabinett för 1x3,5" SATA-hårddisk

Ok, tack! Har suttit och läst lite om optibay och skickade iväg ett mail till den lokala applebutiken och frågade om dom kunde hjälpa mig installera den.. Fick detta svar:

Hej

Det kan vi hjälpla dig med, själva optibayen kostar 1295: ink moms, sen tillkommer priset på hårddisken, priset på denna beror på vilken strl du vill ha?
Installationen kostar 1100:- ink moms.
_________

SSDn kommer jag troligen kunna installera själv, såg lite mer meckigt ut med optibayen. Hårddisken jag kommer använda är ju den som medföljer i 15". Är det värt priset att lämna in den då?

Tror ni det är mer värt med en kabinett i så fall? Är det nån som har någon aning ifall batteritiden påverkas mycket om man sätter in en optibay?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="johanfo;10399346"]Ok, tack! Har suttit och läst lite om optibay och skickade iväg ett mail till den lokala applebutiken och frågade om dom kunde hjälpa mig installera den.. Fick detta svar:

Hej

Det kan vi hjälpla dig med, själva optibayen kostar 1295: ink moms, sen tillkommer priset på hårddisken, priset på denna beror på vilken strl du vill ha?
Installationen kostar 1100:- ink moms.

jag tycker du ska spara till en SSD på runt 80-100 gb och ha den till OS X och programmen och sen köper du till den där optibayen för att slippa den där cs/dvdläsaren som knappt används till plats till en SSD. Om du är nöjd med storleken på hddn du får med datorn så kan den vara kvar , så fixar dem bara obtibayen med SSDn

Permalänk
Medlem

Tycker du ska satsa på optibay med din hårddisk som kom med, sedan en intel x25 120 eller 80gb i den vanliga hårddiskvaggan.