Permalänk
Entusiast

Otestat!

Vmem: Mät resistans mellan pin4 och jord.

Vgpu: Mät resistans mellan pin 6 och jord. De gula punkterna kan vara i kontakt med pin6, kolla det.

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Sennebring:

Mr3D, nog för att kunskapen finns här men vill du ha snabbt svar å löda snart så sök å skriv på XS... Tog typ 1h när jag ville ha mod till minnena på mitt 4850

jag har pratat lite med calathea på msn angående det

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Calathea:

Vmem: Mät resistans mellan pin4 och jord.
http://imup.se/i/p9YT0VYG6g.jpg

Vgpu: Mät resistans mellan pin 6 och jord. De gula punkterna kan vara i kontakt med pin6, kolla det.
http://imup.se/i/Nxq8gWRTx4.jpg

tackar tackar då blir det att mäta lite nu

Permalänk
Casemod-mästare

max vmem för 260?

hejsan, jag ska utföra en vmem mod på mitt 260 men jag vet inte vad jag ska våga dra upp den i max, jag vet häller inte vad den ligger på stock men det ska jag ta reda på

EDIT: det handlar alltså om mem volt inte gpu volt om det var oklart

Permalänk
Skrivet av Mr 3D:

hejsan, jag ska utföra en vmem mod på mitt 260 men jag vet inte vad jag ska våga dra upp den i max, jag vet häller inte vad den ligger på stock men det ska jag ta reda på

EDIT: det handlar alltså om mem volt inte gpu volt om det var oklart

När det gäller ati är stock strax under 2v och jag har aldrig gått över 2,2v... kör tills de slutar skala på mer volt eller att det blir värme problem

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

funderar på att modda mina GTX 460, nån som har info

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Hmm, går ju att mata på ganska bra med spänning på de korten bara genom mjukvara. Lödningar är dock alltid manligare så varför inte?

Hittar ingen färdigt till 460 bara sådär. Här finns för 470 NVIDIA GeForce GTX 470 Voltage Modifications by VR-Zone.com, antar att det är liknande för 460. Ett gäng högupplösta bilder hade inte varit helt fel för att kunna klura lite.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

jo att löda och chansa lite med sina små guldklimpar är ju det roliga i den här sporten. eller mata sina små kretsar med hutlöst mycket spänning tills dom storknar av värmeslag. mkt underhållande och helt klart höjden av manlighet

vet du något program/bios som tillåter mer spänningsökning än Afterburner?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Hoppas nån här sitter inne med kunskap för att hjälpa mig har sökt hela dagen idag efter vmods till ett av mina 8600gt kort men hittar endast en pwm kontroller har tagit kort och skrivit ut vad chippen på kortet heter.

Skulle även behöva hjälp med respektive mätpunkt.

ImageShack Album - 2 images

Visa signatur

Jah Guidance.

Permalänk
Entusiast

Jag känner igen apw7068 på framsidan. Med tanke på närheten till alla kondingar och mosfets skulle jag tro att den styr Vgpu. Kan kika mer på det imorrn.

Permalänk
Medlem

jo det är den jag hittat och det är antagligen vgpu som du säger

edit: såg nu att jag skirivt fel på en av chippen cat7880ca ska vara cat7580ca

Visa signatur

Jah Guidance.

Permalänk
Avstängd

IC apw7068 regulerar VGpu, så för att ändra Volt hitta FB-Pin. Enligt databladet är det ben 4. Mät resistansen mellan det benet och jord och multipicera med 50 (eller 100 om du vill vara säker). Värdet du får ut är det värdet du ska ha på din VR-pot.
Gör samma sak med IC´en som ger minnena volt, cat7580ca där är dock FB-Pin nr 6.
Innan du börjar med detta allt bör du se över vilka volt kortet får stock, du ser på bilden de 2 olika områden. I det ena området har du VGpu reguleringen samt en bunt kondingar, mät på plus(+) på en av kondingarna som har värdet 6.3V de kommer att ge dig aktuell VGpu.
För att se Vmem kolla efter en 6.3V kondensator i det markerade området (Självklart får du mäta på punkterna på baksidan av kortet. se bilderna).

Imageshack - 8600b.jpg
Imageshack - 8600f.jpg

Permalänk
Medlem

tackar tackar, kommer att testa så fort jag får chansen.

Visa signatur

Jah Guidance.

Permalänk
Entusiast

snabba puckar från cpu_x1 kan bara tillägga att multiplicera med 20 räcker, mer är faktiskt inte att rekommendera eftersom man tappar precision ju högre man höjer volten.

Permalänk
Avstängd

jodå det räcker även med att multiplicera 20x, kör själv med 20varviga potar och kör oftast en 100K på alla resistanser under 20K-30K ohm. Det är bara när jag fått resistanser på typ 600ohm som jag multiplicerar med 50 eller mer

Permalänk
Medlem

kortet lött o klart och det fungerar som det ska. tack för hjälpen

Visa signatur

Jah Guidance.

Permalänk

vart kan man hitta voltmod till 7900GTX och 9800GT jag har tittat överallt men är inte så bra på att googla.

tackar för hjälpen

Visa signatur

Mobo:ASUS B85M-E|CPU:Intel I5-4570S|RAM:Corsair CMV4GX3M2A1333C9|GPU:GeForce GTX470 1280MB|GPU2:Virtu MVP: Intel HD4600|

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av IntelATI89:

vart kan man hitta voltmod till 7900GTX och 9800GT jag har tittat överallt men är inte så bra på att googla.

tackar för hjälpen

vmod till 7900GTX
vmod till 9800GT

eller dessa till 7900GTX
7900gtx V-mod thread - EXTREME Overclocking Forums
Guru3D.com Forums - View Single Post - 7900GT Volt mod ( not by bios)

eller dessa till 9800GT, enligt några @ guru3d har 9800GT samma layout som 8800GT
Palit 9800GT V-Mod Need help pls. - XtremeSystems Forums
8800GT Volt-Mod - Guru3D.com Forums
zotac 9800 gt vmod - XtremeSystems Forums

Permalänk
Medlem

Är helt ny på det här med vmod så jag skulle behöva lite hjälp med mitt asus 8400gs (silent)

Har följt guiden (stort tack för den, Calathea) och kommit fram till följande:

Att vgpu är: 1,08V
Att vmem är: 1,80V
Att spänningsregulatorerna är: apw7120
Att: pin 6 på *apw7120* är FB
Att resistansen från pin 6 till gnd är: 281 ohm, (kärna ?)
Att resistansen från pin 6 till gnd är: 578 ohm (minne ?)

Betyder det då att jag ska ha:

En VR på 281 * 20 = 5620 ohm till kärnan?
En VR på 578 * 20 = 11560 ohm till minnena?

Låter det rimligt eller är jag helt fel ute?

Framsidan:
ImageShack: Host and Share your Photos and Videos - img1959bg.jpg

Baksidan:
ImageShack: Host and Share your Photos and Videos - img1956.jpg

Närbild på framsidan:
ImageShack: Host and Share your Photos and Videos - img1960x.jpg

Går denna VR på 5 k ohm använda till kärnan?
ImageShack: Host and Share your Photos and Videos - img1954g.jpg

Går någon av dessa 10 k ohm VR använda till minnena?
ImageShack: Host and Share your Photos and Videos - img1965c.jpg

Visa signatur

Intel 2500K @ 5.0GHz. Asus Maximus IV GENE-Z. XFX 6950. Corsair 8GB 1866MHz.

Permalänk
Casemod-mästare

@CrOOs
Om du har mätt rätt så ska en 5kohm VR på core och 10kohm VR på mem bli skit bra!
Om du vill kan du även göra som mig, koppla en 2-polig DIP-switch (on/off spak med 2kanaler) på vardera VR så du kan stänga av modden!
Kan du löda? Annars vmoddar jag gärna ditt grafikkort

Permalänk
Medlem

Tack för erbjudandet Mr 3D, men jag tror faktiskt att jag ska försöka mig på detta själv
Hoppas kortet överlever

Dock insåg jag att de VR jag hade inte var någon vidare så det blir till att fixa flervarviga...

Är det electrokit.se som är billigast då?

Visa signatur

Intel 2500K @ 5.0GHz. Asus Maximus IV GENE-Z. XFX 6950. Corsair 8GB 1866MHz.

Permalänk
Casemod-mästare

@CrOOs
Valet är ditt

Jag handlar ifrån electrokit vad jag vet så är de billigast

Permalänk
Medlem

Sådärja, nu är det lött och klart
Kan meddela att resultatet faktiskt blev ganska bra

969MHz stabilt med 1.4vcore och stockkylare resulterar i 79grader i furmark

Undar hur högt det kan gå

Visa signatur

Intel 2500K @ 5.0GHz. Asus Maximus IV GENE-Z. XFX 6950. Corsair 8GB 1866MHz.

Permalänk
Medlem

Någon som skulle kunna hjälpa till med en vmod av följande kort? Det är ett Sweex 8400gs, 512mb DDR2, G86 (gamla kretsen).

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk

Oggy, dags för SMPC?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Oggy, dags för SMPC?

Nej, hade tänkt använda det till andra syften

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Skrivet av Oggyoc:

Nej, hade tänkt använda det till andra syften

Hehe, kul som fan att köra moddade kort

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Hehe, kul som fan att köra moddade kort

Ja, om man nu listar ut hur man ska modda de först

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk

Testa att söka på xtremesystems.org Har hittat moddar till i stort sett alla kort jag ägt där!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Testa att söka på xtremesystems.org Har hittat moddar till i stort sett alla kort jag ägt där!

Har letat där också, men har inte lyckats hitta någon som har samma kort layout

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/