Permalänk
Medlem

Här har vi resultatet efter lite lödning dock så har jag inga trimpottar hemma. Får åka o köpa det imorgon är dock ganska nöjd då detta var första gången jag lödde på ett kretskort.

Edit: 0.25 0.5 0.75 eller 1w vad för trimpott fungerar bäst för ändamålet?

Visa signatur

Jah Guidance.

Permalänk
Entusiast

Snyggt! Angående val av VR/trimpot: Det spelar ingen roll, det handlar inte om någon egentlig effekt som går igenom trimpoten. Det är bara små "signal"strömmar på nån mA.

Jag gillar de som ser ut såhär då de är enklast att få plats med på pcb.

Permalänk
Medlem

Var på stan idag, sprang in på Clas Ohlson men deras 15w lödpenna tycker jag var brutalt för stor. Så jag köpte inget där förutom buntband <3..

Är jag för petig eller finns det någon annan som är mindre? Clas Ohlson Internetbutik
Spetsen är rätt så stor också men det fanns ett två extra spetsar man kunde köpa och en av dom var helt ok.

Någon som vill tipsa mig om något mindre eller säga stfu och var nöjd?

Permalänk

Skulle nog rekommendera att lägga lite mer på en bättre kolv, jag dödade en lite kondensator på ett moderkort för att jag hade en riktigt kass kolv samt blyfritt lod. Kolla efter någon station för 300-500kr så hittar du säkert något bra, att kunna ställa temperaturen är inte heller helt fel så det kan vara värt att kolla efter.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Skulle nog rekommendera att lägga lite mer på en bättre kolv, jag dödade en lite kondensator på ett moderkort för att jag hade en riktigt kass kolv samt blyfritt lod. Kolla efter någon station för 300-500kr så hittar du säkert något bra, att kunna ställa temperaturen är inte heller helt fel så det kan vara värt att kolla efter.

Ska bli

Angående blyfritt.. Vilket är bäst att använda?

Permalänk

Bara att välja, cancer eller bättre lödningar. Valet är ganska lätt, cancer kan man ofta bota nu men förstör du någon liten komponent på kortet är det troligen för alltid dött.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Entusiast

ehm ja.. som sagt så klarar jag mig bra på en enkel lödkolv. En lödstation är dock inte fel, men man klarar sig utan.

Permalänk
Medlem

Kör på blyfritt då!

Permalänk
OC-guru

Ang lödutrustning så hjälper det med bra grejer, själv kör jag med denna: Lödstation - Biltema

En lite billigare men fortfarande helt ok variant: Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Ett annat tips kan vara att använda lödpasta för att få tennet att fastna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Snyggt! Angående val av VR/trimpot: Det spelar ingen roll, det handlar inte om någon egentlig effekt som går igenom trimpoten. Det är bara små "signal"strömmar på nån mA. Jag gillar de som ser ut såhär då de är enklast att få plats med på pcb.

haha snyggt vettefan om man kan kalla det. lödde dit trimpottarna för en stund sedan och både vmem och vgpu fungerade att justera så jag verkar iaf ha lyckats. nu gäller det bara att hitta nån rolig form av kylning till kortet.

Visa signatur

Jah Guidance.

Permalänk
Skrivet av FrooK:

Asså, sensmoralen är ju att det är bättre med bly i.

Blyfritt flyter ut bättre så du slipper värma lika mycket på de stackars komponenterna. Eftersom det är billigt med lod kan du ju köpa en rulle av varje och testa, jag brukar köra blyfritt om jag ska löda ihop massor med kablar då det funkar lika bra oavsett. Någon som är duktigt på att löda har nog inga problem med att använda något av de men jag tycker blyfritt är svårare att använda.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Asså, sensmoralen är ju att det är bättre med bly i.

Blyfritt flyter ut bättre så du slipper värma lika mycket på de stackars komponenterna. Eftersom det är billigt med lod kan du ju köpa en rulle av varje och testa, jag brukar köra blyfritt om jag ska löda ihop massor med kablar då det funkar lika bra oavsett. Någon som är duktigt på att löda har nog inga problem med att använda något av de men jag tycker blyfritt är svårare att använda.

Ah Brukar oftast bli bäst om man får testa sig fram själv, brukar bara köra på med ett regn frågor innan jag gör saker bara

Permalänk
Medlem

Calathea - bild från där du lött med din 15W penna säger att du bör byta, du överhettar lödtennet så allt fluss slutar verka. (stor risk för sprickbildningar)

Du köper en multimeter för 400 men lägger ut 50 för en sketen lödpenna, visst är värden bra, men de ger lite om inte säkerhet kan garanteras.
LödStation Elfa 544:-
Lödtenn 183c bly/tenn 2½% Fluss

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Entusiast

Du menar den här bilden? Imup.se - Fast image upload

I vilket fall tror jag nog mer på skit bakom spakarna, jag är absolut ingen expert på lödning.

Permalänk

Guiden kommer när som helst antar jag, tills vidare bjuder jag på en bild på mitt 3870x2. Det var mer som en rolig grej att löda fast kondensatorerna, tror knappast att det gör någon skillnad på luft.

Förövrigt bra jobbat av Marcus som skrivit en riktigt proper guide.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Guiden kommer när som helst antar jag, tills vidare bjuder jag på en bild på mitt 3870x2. Det var mer som en rolig grej att löda fast kondensatorerna, tror knappast att det gör någon skillnad på luft.

BILD

Förövrigt bra jobbat av Marcus som skrivit en riktigt proper guide.

Ser galet ut!:)

Hoppas jag kan göra något liknande efter jag läst guiden!

Permalänk

Som sagt, riktigt bra guide.

Kan informera om följande tips, ska ni brygga två små punkter för tex CB mod så är 310-320C optimalt. Har testat mig fram på jespers commando tills jag fick optimal temp så lodet släpper fint från kolven. Nu hoppas jag bara att mitt GD80 startar. =/

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Evil_Ananas vad har jag sagt om blyfritt din fåme:D

Permalänk
Skrivet av Stalked:

Evil_Ananas vad har jag sagt om blyfritt din fåme:D

Jag har ju skärpt mig och kör med bly nu.

Ingen tycks förstå det bara för att jag nämnde något om cancer...

Mitt GD80 funkar nu i alla fall så det borde bli lite resultat fram mot natten.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst igenom guiden och förstår betydligt mer än förut. Riktigt fin guide. 10/10!

Tog några bilder på mitt 6800GT och hittade några passande chip och datasheets men är osäker på om jag hittat rätt saker osv. Kan slänga upp några bilder eller bara namn på chippen om någon känner för att hjälpa till lite senare

Permalänk
Entusiast

Tack så mycket FrooK, det är skönt att veta att guiden är läsbar och relevant Lägg upp bilder du, den här tråden tänkte jag ska fungera som hjälp till vmods, förutom guiden.

Om någon känner för att lägga till/ändra på saker i guiden är det bara att meddela mig här.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna velat sett lite länkar till utrustning och tillbehör också, kanske blir för mycket att hålla på med iofs..

https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV#...
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV#...
Antar att det är såna man ska ha?

Fanns några andra som kosta ungefär 100kr styck också men jag tror att dom jag länka till fungerar bra dom med:P

Permalänk

Köper små grejer från electrokit | elektronikbyggsatser | elektronikkomponenter | lysdioder | radio | LED | audio brukar vara snabb frakt, köp på dig ett gäng olika så vet du att du inte behöver köpa nya varje gång du ska fixa något kort.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Entusiast

såna här trimpotar föredrar jag som sagt https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV#... ca 15 kr/st. Motsvarande på hemsidan ananas länkar kostar 8 kr/st, blir till att beställa där nästa gång Huvudsaken är att de är flervarviga och med rätt motstånd ofc, men ju mindre desto bättre enligt mig.

Permalänk
Medlem

Ananas sida är exkl moms, går att kryssa i så du ser inklusive moms.. Fortfarande billigare än elfa iaf!

Permalänk
Medlem

Har läst på så mycket jag orkat om vmod nu och ska ge det ett försök! Overclock3D :: News :: Radeon HD 4870 Voltmods Alltså, enligt guiden ovan behöver jag bara en 50 Ohm flervarvs trimpot för att modda VGPU och kan köra med en blyertspenna för att modda Vmem? Ena pinnen till den specifika punken på grafikkortet, andra pinnen till jord, tredje låter jag vara. Done? Vad gör jag med "ratten" på VR?

Eller om man behöver göra det mer avancerat så försök banka in det i min skalle då tack, är helt noob på detta

Permalänk

Ta och mät upp så att du har 50ohm mellan de benen du tänkte använda, skruva upp resistansen om den är för låg. Sedan är det bara att löda, starta allt och mät spänningen, genom att sänka resistansen (vrida på ratten) ökar spänningen. Se till att du mäter hela tiden så du inte går för högt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Edit: Tack för en bra guide och tack för snabbt svar Evil_Annanas, om jag stöter på något hinder när jag håller på så slänger jag upp frågor!

Permalänk
Medlem

Stötte på problem direkt när jag upptäckte att mitt asus 4870 dk ser helt annorlunda ut jämfört med referensmodellen. Tänkte att jag skulle försöka endå utan guide så jag läste igenom allt igen och sökte runt lite, kom fram till det här: Det finns 2st chip som heter uP6101BU8, de verkade användas som VGPU på andra kort. Är det verkligen VGPU på mitt kort? Fixade den här bilden också, men har helt fastnat nu. Någon som kan hjälpa mig? Blev betydligt svårare än jag trodde från början -.-

Edit: bilden funkade ej

Permalänk

Den bilden är på tok för otydlig för att bidra något vettigt dessvärre. Personligen skulle jag löda på IC kretsen närmast gpun, mäta och se om det funkar. Händer det inget med spänningen sliter du bort modden och testar den andra kretsen. Det är dock en dum metod om detta är ditt kort för vardagsbruk.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06