Civilization V-tråden

Permalänk

Jag har precis klivit upp, efter att ha lagt mig ganska nyligen.
Jag föll för det klassiska "just one more turn"

Har undvikit CIV sedan ettan just pga bristfällig nattsömn.
Tänkte att jag hade blivit vuxen nu och kunde begränsa mig själv.

Hur ska detta sluta?

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu är det kanske inte meningen att det skall vara en korrekt simulering av den verkliga världen, men ja, du kommer sannolikt stöta på andra civilisationer och stadsstater tidigt även i fullversionen.

Såg att det fanns en moddad världskarta online som har korrekta startpositioner för alla civilizationer om man nu vill spela en gnutta mer som det var historiskt. Men precis som Elgot säger så är det här mer ett spel än historisk simulation vilket jag tycker är bra.

Jag spelar Songhai och stötte tidigt på Stockholm. Senare när jag krigade med Rom så förklarade Stockolm krig och jag intog dem och förvandlade oss till en lydstat. Hehe. Enda problemet var att Rom senare intog Stockholm och jag har inte lyckats ta tillbaks oss eftersom Rom har satsat stenhårt på stor arme.

Det med vilka civilizationer som är med är en klassisk stötesten, finns en jättelång tråd om det på officiella forumet. Många spanjorer som klagat på att Spanien inte finns med t.ex. Själv tycker jag det är roligt med lite variation, annars skulle det vara samma hela tiden. Visste inte ens vilka Songhai var innan, numera är jag lite mer informerad (tack wikipedia) om detta forna rike med formidabelt kavalleri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockans:

Testade demot på steam. Körde Egypten och mötte tyskar, rommare och hittade Oslo vid Röda Havet, allt under åren 3800-3360 f.kr.
Är det verkligen så i det riktiga spelet? =/

Ja så har ju Civ alltid fungerat.
För att man ska kunna få fler riken att välja mellan, hade det bara varit antika riken så hade det ju varit ganska få av dom.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Skrivet av bondenpaavo:

Jag har precis klivit upp, efter att ha lagt mig ganska nyligen.
Jag föll för det klassiska "just one more turn"

Har undvikit CIV sedan ettan just pga bristfällig nattsömn.
Tänkte att jag hade blivit vuxen nu och kunde begränsa mig själv.

Hur ska detta sluta?

Ja det var lika för mig inatt. En analogi är hur en groda genast hoppar ut när man lägger den i en gryta hett vatten. Får den däremot vara med i kastrullen på spisen från det vattnet är kallt, kommer den att kokas levande. Den märker inte den långsamma förändringen.

Har inte testat grodexperimentet själv, däremot Civ

OnTopic: Fungerar dåligt när jag kör DX10/11-versionen, blir oskarpt. Men med DX9 går det bra. Mitt HD4770 borde väl gå jättebra med DX10 i Win7?

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk

Samma här, jag gick och la mig 8 imorse efter över 12-timmars spelande.
Vaknade nu för 10 minuter sen och var helt körd i sängen, men trots det kunde jag inte somna om för tanken att jag hade Civ5 hade Givetvis uppstått, och då vare kört, så jag gick upp och här sitter jag igen!

Bådar fan inte gott detta

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ColinZeal:

Jag har 260GTX core216 och Q9400 (2.66ghz) och det hackar för mig med när en stor del av kartan är upptäckt. Allt med High förutom High Detait Strategik View. Drog ner FSAA från x4 till noll och det vart ingen skillnad.

Tittade runt bland moddarna... Och vilken fantastisk idé att kunna browsa bland moddarna direkt i spelet. Ladda ner o installera samma sak. Det här kommer blir riktigt riktigt bra!

ja du har rätt, det går inte lika flytande när man låser upp lite mer. men jag uppfattar det inte direkt som lagg, det är inte obehagligt iaf. men klart märkbart ändå.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

ja du har rätt, det går inte lika flytande när man låser upp lite mer. men jag uppfattar det inte direkt som lagg, det är inte obehagligt iaf. men klart märkbart ändå.

(Lagg är väl ändå nätverksrelaterat?)

Spelet flyter på MYCKET bra när jag kör DX9 istället. Alla iställningar på exakt samma som på DX11. Får väl hoppas på fix i drivisar/patch.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

testade demo nu iaf, det verkade ju rätt kul ändå, inte för att jag fattar allt nu i början men men... se om man kan få tag på det billigt någon gång i framtiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

testade demo nu iaf, det verkade ju rätt kul ändå, inte för att jag fattar allt nu i början men men... se om man kan få tag på det billigt någon gång i framtiden.

276 kr inklusive frakt med DustinHomes studentkonto.

Permalänk

Fick tipset från veckans Weekend Confirmed (podcast om spel) att köra med Nvidias betadrivisar från september för att få spelet att flyta med DX11. Och ja, det funkar utan tvekan.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk

Köpte detta och har aldrig spelat ett Civ spel innan. Finns det några bra guider som hjälper en komma igång?

Permalänk

Yepp! Kör tutorials. Finns fem st. Har inte kört dom själv men kör första två iaf. Resten bör vara självförklarande.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

Nu har ni nåt att testa era datorer och hårdvara med.. dom mindre begåvade som gjort detta spel har misslyckats kapitalt.. detta spel överhettar alla grafikkort av nån skum anledning.. hälften av alla som köpt. inklusive mig.. har stora problem att spela det.. väntar på patch.. eller kanske ska man köpa 2 st gtx 480 och köra sli med dom samt en I7 980X cpu och vattenkyla gpu och cpu..

inte ens under stresstest har min cpu kommit upp till 68c men nu lyckades den efter 15 min eller så så får man första tecken på att grejerna börjar bli varma.. fyrkantiga block missvisande grafik och flimmer.. lite ATI känsla där.. sen svartnar det och sen går det igång igen...

och man har väntat på detta spel länge för detta skit.

dagens rek.. kolla lite i forum innan ni rushar iväg och köper detta spel.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Nu har ni nåt att testa era datorer och hårdvara med.. dom mindre begåvade som gjort detta spel har misslyckats kapitalt.. detta spel överhettar alla grafikkort av nån skum anledning.. hälften av alla som köpt. inklusive mig.. har stora problem att spela det.. väntar på patch.. eller kanske ska man köpa 2 st gtx 480 och köra sli med dom samt en I7 980X cpu och vattenkyla gpu och cpu..

inte ens under stresstest har min cpu kommit upp till 68c men nu lyckades den efter 15 min eller så så får man första tecken på att grejerna börjar bli varma.. fyrkantiga block missvisande grafik och flimmer.. lite ATI känsla där.. sen svartnar det och sen går det igång igen...

och man har väntat på detta spel länge för detta skit.

dagens rek.. kolla lite i forum innan ni rushar iväg och köper detta spel.

Lär ju gälla speciella grafikkort då min GTX260 inte har några problem.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

Visst är det tråkigt att tillverkarna levererar kort med underdimensionerade kylare, ofta behöver man ickereferenskylare för att få korten att hålla temp på maximal load. Man kan inte skylle på spelet att grafikkortet överhettar då det inte är dom som underdimensionerar kylarna. SLI/Crossfire överhettar ännu fortare eftersom det är minimal chans att skyffla ut all värme under maximal belastning.

Det är ATi och Nvidia som antar att kortet inte kommer att ligga på extrem load och snålar därav, sedan kommer det ett spel som utnyttjar kortet bättre & då går det åt pipsvängen, jag har lyckats överhetta nästan alla mina grafikkort på ett eller annat sätt i spel, inge som helst problem att överhetta 8800 Ultra, 4870x2 (2x80mm fläktar) samt 2x4890 (Vapor-X)...

Vsync är ju nått som kan underlätta eftersom det kappar fps till skärmens hz och korten får tid att kylas av den taskigare kylaren oftare. Många på grafikforumdelen sätter fixerad fläkthastighet då det funkar bra i spelen dom spelar, sedan tycker dom de är skumt att graffen lägger av i vissa andra spel :S kör med automatisk fläktprofil, alltid! den brukar knappt räcka till ändå.

Sedan lär ni få räkna med att spelet kan vara cpuintensivt & använda ett par kärnor vilket kan värma burken med många grader...

Permalänk

Spelet flyter på perfekt för mig med 2st ati 5770, dock har jag problem med att vissa hexes börjar blinka typ. får zooma och ha mig för att det ska försvinna. Det är inte ett så stort problem att det förstör spelet något men hoppas ati fixar det med nästa drivrutin.

Visa signatur

Lingonmannen

Permalänk

Sitter med ett 4850 och det flyter på rätt bra. Har inte kollat temperaturerna ännu men det flåsas en del
Är dock inte särskilt oroad då kortet är gjort för att klara över 110 C. Något som den gärna får för sig att uppnå med originalkylaren. Har dock bytt ut den mot en betydligt effektivare kylare och således fått ner temperaturerna från ca 75/110 till närmare 55/75. Välspenderade pengar!

Permalänk
Entusiast

Jo spelet rullar på perfekt, bara det att den laddar en del mellan rundor närmare slutet. (5-10sek).

Avslutade nyss min första kompletta Civilization kampanj! Lirade som japan och det var 2 stora kontinenter i slutet en som perserna hade fyllt, å andra var min. Hade knappt någon armé men mycket bra produktion så drog upp 8 st Death Robots(eller vad dom heter) på nolltid å flöt över. En lång slakt senare var det över.

Dom robotarna är helt stört bra i större antal

700 rundor, alla city states togs av mig med våld.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Moderator
Moderator

En hel del AI-buggar i spelet. Hade nästintill ingen armé (gick på tvåstads scientific victory) men britterna började knorra så köpte tre Artillery och en Rifleman, brände ner en av deras minsta städer och Elizabeth kom direkt och bad om fred. Förutom det vanliga Peace Treaty (10 turns) fick jag sju av deras åtta städer (allt utom London) en drös resurser, fred med deras vasallstater och alla deras slantar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tog bort alla drivisar med sweeper och installlerade om dom i safemode som jag läste i nåt forum. funkar lite bättre nu. men orkade inte spela så länge för att testa om det funkar nu men fick ingen crash. men när man suttit och läst i forum om detta så är det bra många som har problem och just med 8800 korten verkar det som har problem.

så en quad q9450 oc 3.2ghz Sli 8800gt 8gb ram ska inte orka köra ett strategispel i max upplösning eller? dom har misslyckats med den biten.

i övrigt så älskar jag civ spelen men har inte kommit så långt i spelet att jag kan yttra mig om detta spelmässigt. typ 100 turns kanske innan det krashar för mig.

om bilden börjar flimra och man får dom där härliga fyrkanterna i bilde ni vet.. som när korten börjar bli lite för varma .. hehe , allt kan ju inte vara drivrutiner? cpu jobbar max oxo känns det som och blir lite varm..

men det blir till att rigga om systemet helt så man kan spela detta spel. vet ju inte vad D3 kommer kräva.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Ett problem är att City states är korkade. Hade NOLL av coal/oil/uranium i mitt territorium och inget i närheten, flertal av mina city states hade resurserna inom sina gränser...men de hade farmar och annat skit på dom så fick en fet nolla av dessa resurser. Ingen annan hade det i närheten heller vad jag kunde se. Riktigt irriterande faktiskt då jag inte kunde bygga tanks och köra över mina irriterande grannar.

Permalänk

Har hittat en bugg som kostat mig en värdeful social policy. Hoppas de fixar det snarast.

Adopterade Patronage och i den Philianthropy vilket skulle ge 25% mer inflytande när man ger statsstater guld. Ex. 25 poäng istället för 20. Det funkade först men efter att jag hade stängt av spelet och laddat upp det igen så kunde jag inte få mer än 20 päng när man gav 250 guld, trots att jag hade Philiantrophy.

Då vet ni att ni bör undvika Patronage-trädet tills buggen är fixad.

Permalänk
Skrivet av Rorax:

Ett problem är att City states är korkade. Hade NOLL av coal/oil/uranium i mitt territorium och inget i närheten, flertal av mina city states hade resurserna inom sina gränser...men de hade farmar och annat skit på dom så fick en fet nolla av dessa resurser. Ingen annan hade det i närheten heller vad jag kunde se. Riktigt irriterande faktiskt då jag inte kunde bygga tanks och köra över mina irriterande grannar.

Hade de utvecklats lika långt som du då? Har ju hört att även andra ledare inte tar emot olja osv. om de inte har tekniken att utvinna den och göra något vettigt med den. "Du vill ha mina valar för den här svarta sörjan? Är du tokig?"

Resurser blir bara synliga för dem som kommit så pass långt i teknologiträdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Hade de utvecklats lika långt som du då? Har ju hört att även andra ledare inte tar emot olja osv. om de inte har tekniken att utvinna den och göra något vettigt med den. "Du vill ha mina valar för den här svarta sörjan? Är du tokig?"

Resurser blir bara synliga för dem som kommit så pass långt i teknologiträdet.

Jo jag vet det, men om du klickar på city staten står det att den som är allierad med dom får olja (vet att det syftar på att man får oljan när de utvinner den). Men tidigare har de gett mig sakerna. Exempelvis rushar jag till iron, så får jag iron inom någon turn från mina city states. Funderar på om det har med att göra att de inte byter ut sin farm mot en kolgruva eller nått?

Permalänk

HEX

Fråga: Hur gör man för att konstant ha "hexnätet" framme? Som det är nu så får jag bara fram nätet i stadsvyerna. Skulle vilja ha det på konstant. Är det så det är eller finns det någon inställning som jag inte hittat?

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondenpaavo:

Fråga: Hur gör man för att konstant ha "hexnätet" framme? Som det är nu så får jag bara fram nätet i stadsvyerna. Skulle vilja ha det på konstant. Är det så det är eller finns det någon inställning som jag inte hittat?

Tryck på "G" som i grid.

Kan rekommendera "R" som i resources också, lättare att planera städer, invasioner osv då.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Tryck på knappen "g".

Permalänk

Men fan vad det ska krascha hela tiden idag då *rage*
Har kraschat till skrivbordet 5 gånger på en dryg halvtimme nu. Händer när man försöker göra en move-order, vilket man gör hela tiden. Hade samma problem i demon men inte igår när jag spelade på tok för länge för min egen hälsa =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Tryck på "G" som i grid. Kan rekommendera "R" som i resources också, lättare att planera städer, invasioner osv då.

Lite dåligt att det inte verkar finnas någon hotkey konfiguration. Min Fraps tangent satt på en som Civ V använde, så fick byta i Fraps (det händer iofs ibland, men brukar då byta i spelet om det går). Såg att det finns en hotkey lista på foldouten man fick med spelet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Men fan vad det ska krascha hela tiden idag då *rage*
Har kraschat till skrivbordet 5 gånger på en dryg halvtimme nu. Händer när man försöker göra en move-order, vilket man gör hela tiden. Hade samma problem i demon men inte igår när jag spelade på tok för länge för min egen hälsa =/

Hmm, måste handla om hårdvaruproblem. Kollat temperaturerna? Tar för givet att du sitter med senaste drivrutinerna. Sitter själv med ett 5770 och har kört ett antal längre pass nu(för många timmar i rad ) och inte haft en enda krasch hittills.

Den buggen som irriterar mig absolut mest är när ens enheter får för sig att de ska stacka sig vid attack, detta händer ibland när de ska runda ett hörn förbi en annan enhet för att anfalla t.ex. en stad. Om den undre enheten då inte har några moves kvar så försvinner den när man avslutar sin runda. Förlorat två enheter på det sättet.