Bästa speldatorn under 10.000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygaren:

470 låter mer, är MYCKET varmare.

Om 450W räcker för GTX 470 SLI då måste 99% av alla jag rådfrågat ljuga arslet av sig. Källor tack.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Ok men detta kommer nog att bli mitt slutgiltiga paket om ni inte har några särskilda tips att ge:
RAM-minnen räcker va?

Permalänk
Medlem

ett hett tips är ju att byta chassi eftersom annars får du vänta tills 30okt innan det kommer det som du har valt

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

RAM-minnena räcker ja

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

ett hett tips är ju att byta chassi eftersom annars får du vänta tills 30okt innan det kommer det som du har valt

Men det gör inget, eftersom jag måste skaffa ihop lite mer pengar så det är lugnt, men tack för att du uppmärksammade

Skrivet av Wedes:

RAM-minnena räcker ja

ahh ok underbart tänker att min dator ska kunna klara av framtida spel också, ex är Medal of Honor som känns ta en del, eller? har jag fel?

En sista sak! Om jag nu vill köra 460 SLI så räcker mitt nättagg va? orkar inte köpa nytt om jag nu ska köra SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Om 450W räcker för GTX 470 SLI då måste 99% av alla jag rådfrågat ljuga arslet av sig. Källor tack.

Läs om vad jag skrev igen, 460 SLI.

fast om du menade 470 sli så är så skulle forftarande 650w räcka, fast om man vill vara 100% säker så kan man ju alltid köpa 750w.

Skrivet av Ollwee:

Men det gör inget, eftersom jag måste skaffa ihop lite mer pengar så det är lugnt, men tack för att du uppmärksammade

ahh ok underbart tänker att min dator ska kunna klara av framtida spel också, ex är Medal of Honor som känns ta en del, eller? har jag fel?

En sista sak! Om jag nu vill köra 460 SLI så räcker mitt nättagg va? orkar inte köpa nytt om jag nu ska köra SLI.

600w räcker lungt.

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wedes:

många vet inte fakta.
ett system drar en hel del watt, även om ett agg klarar av belastningen kortsiktigt så köper man ett högre rankat just för att minska belastningen.
Överklockar man dessutom vilket idag är relativt lätt och många gör det kräver man stabila agg som kan leverera dag ut och dag in.

450w är inte tillräckligt.
kör man sli lär man överklocka sin prolle då den annars blir en flaskhals.

Conclusions - GTX 480 & GTX 470 Power Supply Unit Buying Guide | [H]ard|OCP
tex:
The units that did make our buying guide are all, for the most part, what would fall into the "premium" category. The power supply is one component that many times ends up being carried forward for a few build cycles and as such its price gets spread out over those builds. The power supply is also the one component that if it fails (on the DC side) is quite capable of taking out ever single component connected to it, and if you just spent $350 on a GeForce GTX 470 or up to ~$1600 on a GeForce GTX 480 Triple SLI setupX, a few extra dollars on a superior power supply is hardly going to be out of line when powering your brand new high end Fermi system. This is not to say that some select budget oriented offerings would not be capable of powering a Fermi based system, but a good number would not be capable of doing so inside ATX specification, while at realistic operating temperatures, and stably for a long time to come. We think that spending a few extra dollars on a quality power supply that you can use for a long time while you just dropped ~$350 to ~$1600 on new video cards is a smart move. In fact, it is just cheap enthusiast system insurance.

varför chansa och förlora hela sin dator?
alla agg har måndagsexemplar också.

nätagget är troligen den viktigaste komponenten i systemet.
den sparar man inte på.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Enligt en guide så drar GTX 460 1GB OC SLI 502W i load och GTX 460 1GB SLI 447W och med 80% verkningsgrad så blir det

GTX 460 1GB OC SLI: 627.5W

GTX 460 1GB SLI: 558.75W

Skulle inte rekommendera någonting mindre än 700W för GTX 460 1GB OC SLI om man inte vill sitta med en nätflaskhals som hindrar dig från köp av hårddiskar, överklockning av processor etc.

650W räcker nog för GTX 460 1GB SLI.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

många vet inte fakta.
ett system drar en hel del watt, även om ett agg klarar av belastningen kortsiktigt så köper man ett högre rankat just för att minska belastningen.
Överklockar man dessutom vilket idag är relativt lätt och många gör det kräver man stabila agg som kan leverera dag ut och dag in.

450w är inte tillräckligt.
kör man sli lär man överklocka sin prolle då den annars blir en flaskhals.

Conclusions - GTX 480 & GTX 470 Power Supply Unit Buying Guide | [H]ard|OCP
tex:
The units that did make our buying guide are all, for the most part, what would fall into the "premium" category. The power supply is one component that many times ends up being carried forward for a few build cycles and as such its price gets spread out over those builds. The power supply is also the one component that if it fails (on the DC side) is quite capable of taking out ever single component connected to it, and if you just spent $350 on a GeForce GTX 470 or up to ~$1600 on a GeForce GTX 480 Triple SLI setupX, a few extra dollars on a superior power supply is hardly going to be out of line when powering your brand new high end Fermi system. This is not to say that some select budget oriented offerings would not be capable of powering a Fermi based system, but a good number would not be capable of doing so inside ATX specification, while at realistic operating temperatures, and stably for a long time to come. We think that spending a few extra dollars on a quality power supply that you can use for a long time while you just dropped ~$350 to ~$1600 on new video cards is a smart move. In fact, it is just cheap enthusiast system insurance.

varför chansa och förlora hela sin dator?
alla agg har måndagsexemplar också.

nätagget är troligen den viktigaste komponenten i systemet.
den sparar man inte på.

åå ok, tack för intressant fakta Men du menar alltså att jag borde köpa ett nätt agg med minst 700 WATT?

Skrivet av Wedes:

Enligt en guide så drar GTX 460 1GB OC SLI 502W i load och GTX 460 1GB SLI 447W och med 80% verkningsgrad så blir det

Skulle inte rekommendera någonting mindre än 700W för GTX 460 1GB OC SLI om man inte vill sitta med en nätflaskhals som hindrar dig från köp av hårddiskar, överklockning av processor etc.

Hmm ok, men du är inte säker? + ska jag överklocka nätagget lr behöver jag inte det? vet liksom inte ens hur man gör ;>

Permalänk
Medlem

Kolla först posten ovan!

ok om jag nu ska byta nätagg så funderar jag på detta: Corsair TX 650W 80+ - Inet.se

Permalänk
Medlem

Hjälp med Nätaggregat

Hej!

Har haft lite problem med att hitta ett nätagg som jag vill ha:

- 650-750 Watt
- Modulärt
- Inga problem med sladdar
- Inte över 1000 kr

Några tips?

Permalänk
Medlem

Corsair AX 750W 80+ GOLD - Inet.se

Det är nog det bästa 750w nätagget du kan få tag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Villor:

Corsair AX 750W 80+ GOLD - Inet.se

Det är nog det bästa 750w nätagget du kan få tag på

Tack!

Men förlåt glömde nämna att det ej får överskrida 1000 kr eftersom det annars kmr bli ett för dyrt paket för mig :S

Permalänk
Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Tack!

Men förlåt glömde nämna att det ej får överskrida 1000 kr eftersom det annars kmr bli ett för dyrt paket för mig :S

Corsair HX 650W 80+ - Inet.se närmare 1k iaf.
Vad är det för dator som ska drivas? Behöver du 750w?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hmm ok, men du är inte säker? + ska jag överklocka nätagget lr behöver jag inte det? vet liksom inte ens hur man gör ;>

Jag baserade det jag skrev på en recension gjord på korten av en större datorkomponentsida.

Du kan inte överklocka nätagget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

hmm många klagar över att 8 pins sladden inte är tillräckligt lång så tvekar lite på denna men annars väldigt bra tips

Skrivet av jocke92:

Corsair HX 650W 80+ - Inet.se närmare 1k iaf.
Vad är det för dator som ska drivas? Behöver du 750w?

650 W räcker nog (tror inte jag ska överklocka). Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Jag baserade det jag skrev på en recension gjord på korten av en större datorkomponentsida.

Du kan inte överklocka nätagget.

Ok förstår. Tack.

Permalänk
Medlem

Ok har nu 3 olika alternativ på nätagg som jag tänkte skulle vara bra och prisvärda men kan ej bestämma mig för vilken:
Vad säger ni?

Corsair HX 650W 80+ (modulär)
Corsair HX 650W 80+ - Inet.se
PRIS: 1 078 kr

Fractal Design Newton R2, 650W (modulär)
Fractal Design Newton R2, 650W modulär - Inet.se
PRIS: 969 kr

Corsair TX 650W 80+ (icke-modulär)
Corsair TX 650W 80+ - Inet.se
PRIS: 781 kr

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator du ska ha nätagget till?

Corsair HX650w är väldigt prisvärt med tanke på kvalitén och garantin.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Wedes, köp ett lite kraftigare nätagg så kan du köra SLI när du tycker att ditt ensamma gtx 460 inte presterar nog.

Permalänk
Medlem

varför inte ta en titt på swec egna test av olika gpu där dom listar upp vad systemet drar? http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-2010/24#pagehead

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

Jag håller med Wedes, köp ett lite kraftigare nätagg så kan du köra SLI när du tycker att ditt ensamma gtx 460 inte presterar nog.

jag förstår, men måste hitta något under 1000 kr då. Om ni har förslag, säg till.

Skrivet av zhizo:

varför inte ta en titt på swec egna test av olika gpu där dom listar upp vad systemet drar? http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-2010/24#pagehead

Tack! Det var hjälpsamt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Ok, behöver nu förslag till ett 700 Watts modulärt nättaggregat (om jag nu tänker köra SLI på GTX 460 1GB OC).

Helst inte mer än 1000 kr men runt där lr billigare såklart

Edit:

Ok, har två här som förslag:
(Obs! Klarar man av att köra ett GTX 460 1GB OC, SLI med det som är 650 Watt?) Eller riskigt?

650 Watt (Corsair)
Corsair HX 650W 80+ - Inet.se

750 Watt (Corsair)
Corsair HX 750W 80+ - Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

558w? direkt från väggen?

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Medlem

var e gtx 460 1gb ocklockade variant?

Permalänk
Medlem

Mitt råd,
Spara ihop tills du har till ett Corsair HX750W det kommer att följa med dig i många många många år..
Det är synd att snåla lite på nätdelen speciellt om du ska lägga ned en massa pengar på ett fint spelsystem.
Jag gjorde ett misstag när jag köpte ett fractal design 650w ( icke modulärt) för systemet nedan, hade problem som jag fick hjälp med här på forumet och jag köpte hem en ny nätdel och sedan dess har jag kunnat köra mina höga klocks helt smärtfritt..
Det hela handlar inte bara om energiförbrukningen (W) utan även hur många ampere grafikkorts linorna kan ge ut osv osv osv,
Nu rabblade jag på, men jag tycker att du ska köpa en fin kvalitéts nätdel så skillnaden är som dag & sol

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

UD4 definitivt...inget snack om saken. du behöver verkligen inte 6 gb RAM ta 4 det klarar du dig gott och väl på

ok tack

Permalänk
Medlem

Vilket av dessa nätaggregat skulle ni ha valt?

Hej!

Jag undrar bara vilket av dessa två nätaggregat som ni tycker är bäst och mest prisvärd?
Jag vet att 850 Wattaren är 22 % billigare men kanske den andra ändå är bättre, för att dom just sänkt priset?

750 W Komplett.se - Chieftec Super Series 750W PSU 998 kr
850 W Komplett.se - Chieftec Nitro Series BPS-850C 850W PSU 999 kr (22 % billigare)

Så, vad säger ni?