10 fördelar med PC och 10 fördelar med MAC

Permalänk

10 fördelar med PC och 10 fördelar med MAC

Hej ska göra en rapport om 10 fördelar med Mac datorer och 10 fördelar med en PC dator. Vill helst utesluta ett krig varför PC är bättre än Mac eller tvärtom det är inte det jag är ute efter. Bara skriv några personliga synpunkter just varför PC har sina fördelar mot en mac eller tvärt om.

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk

1 fördel för mac är väl att de flesta virus som finns är väl mest utformat för windows/pc så mac'ar är väl aningen säkrare på så sätt. Men finns visserligen mac virus med så det kanske jämnar ut sig =P

Visa signatur

MSI K8N Neo Platinum || AMD Athlon64 3500+ || Asus Geforce 3 64mb || 2x 512mb random DDR ram minnen ||

Permalänk
Medlem

Spel, spelas med fördel på PC (kompabilitet).
PC är billigare.
PC är har större hårdvaru-utbud.

Mac är stabilare.

Har aldrig ägt en Mac själv men detta var lite fakta-punkter som jag jag kunde komma just nu.

Permalänk
Medlem

2 fördelar med pc är att du kan spela spel på den och du kan byta ut delarna om du vill uppgradera datorn i framtiden. Det går såklart spela på mac också med wine/crossover men det fungerar inte så bra på en del spel och man får ofta lägre fps. Du får även bättre pris/prestanda på en pc.

Att mac håller bättre och är stabilare har jag själv inte märkt av än, på typ 3 månader gick 2 st macbook pro sönder och den 3dje glappar skärmen på nu. Den kraschar även när man startar skype eller garageband vilket är väldigt jobbigt.

EDIT: alltid någon som är snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dicharek:

Mac är stabilare.

Så hade jag inte vågat skriva längre.
Det var kanske sant förr, men iom W7 tycker jag inte att det stämmer längre.
Mina W7-burkar går i veckor i sträck, stabilare än så vet jag inte om det går ö.h.t.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Windows 7 har aldrig kraschat för mig, ändå har jag kört det sen det släpptes och lite till.

Tror nog denna tråd kommer spåra ur rätt fort om man jämför med andra trådar..

Permalänk

Själv tycker jag med macen att det är underbart bärbart osx är mer anpassat för bärbart tycker jag. Men skulle aldrig få för mig att ha osx eller köpa en mac stationärt.

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Mac har inte någon direkt "budgetvariant" och blir därmed att det känns som bättre kvalitet i procent räknat samt att de lägger lite mer "krut" (pengar på design och kvalitet helt enkelt

Mac os har inte lika svårt med drivrutiner och alla uppdateringar som Windows har haft genom åren så jag antar att de som kört MAC hela livet har varit bortskämda med problem

vilket leder till att de som använt Windows -95, 98, 2000, XP, Vista och W7 (som jag själv) har lärt oss att handskas med problem och i många fall löser de snabbt och utan att känna att det är svårt..

en Mac användare som går över till PC får lite svårt om det måste fixas nåt...

En kompis har också haft 2st som haft trasiga touchpads och lite småproblem.. sp helt perfekta är dom definitivt inte

Har försökt tycka om MAC men de verkar tråkiga på nåt sätt,, man kan inte klocka, inte spela ALLA spel, knappt byta up komponenter för de kostar en miljard som "reservdel" etc etc

Hittar själv inte anledningen till att det ofta blir krig i sånna här trådar, de har inte samma användarkrets helt enkelt..

Vissa köper den bara för att surfa och skriva.. osv

Vissa vill ha en Snygg lätt dator med ett äpple på baksidan av locket.. (dvs skryt)

Vissa köper den för att de jobbar mycke med 3d och design

Tycker de har lite för samma design genom åren...

De dyrare PC (laptop) finns i mycket snygg design, grym prestanda och även bra kvalla

Som avslutning kan jagh säga att jag och fler med mig säkert hade kunnat köpa en mac om det fanns billigare modeller för runt 6000, samma med Iphone, jag köper inte en mobil för över 5000:- !!!! (det är en mobil)

Tack för mig och mina åsikter

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Skrivet av ErikR:

Mac har inte någon direkt "budgetvariant" och blir därmed att det känns som bättre kvalitet i procent räknat samt att de lägger lite mer "krut" (pengar på design och kvalitet helt enkelt

Mac os har inte lika svårt med drivrutiner och alla uppdateringar som Windows har haft genom åren så jag antar att de som kört MAC hela livet har varit bortskämda med problem

vilket leder till att de som använt Windows -95, 98, 2000, XP, Vista och W7 (som jag själv) har lärt oss att handskas med problem och i många fall löser de snabbt och utan att känna att det är svårt..

en Mac användare som går över till PC får lite svårt om det måste fixas nåt...

En kompis har också haft 2st som haft trasiga touchpads och lite småproblem.. sp helt perfekta är dom definitivt inte

Har försökt tycka om MAC men de verkar tråkiga på nåt sätt,, man kan inte klocka, inte spela ALLA spel, knappt byta up komponenter för de kostar en miljard som "reservdel" etc etc

Hittar själv inte anledningen till att det ofta blir krig i sånna här trådar, de har inte samma användarkrets helt enkelt..

Vissa köper den bara för att surfa och skriva.. osv

Vissa vill ha en Snygg lätt dator med ett äpple på baksidan av locket.. (dvs skryt)

Vissa köper den för att de jobbar mycke med 3d och design

Tycker de har lite för samma design genom åren...

De dyrare PC (laptop) finns i mycket snygg design, grym prestanda och även bra kvalla

Som avslutning kan jagh säga att jag och fler med mig säkert hade kunnat köpa en mac om det fanns billigare modeller för runt 6000, samma med Iphone, jag köper inte en mobil för över 5000:- !!!! (det är en mobil)

Tack för mig och mina åsikter

Använd gärna lite bättre styckesindelning!

Det du får ta hänsyn till är att apple har full kontroll över all mjukvara och hårdvara så det blir inga drivrutinsproblem då de vet allt i förväg

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Du har en helt annan bakåtkompatibilitet när det kommer till en PC kontra en mac vilket åt andra hållet ger ett OS som är lättare att optimera.

Permalänk
Medlem

En fördel med mac är väl att den är lättare att hantera för de som inte är så intresserade av datorer.

Permalänk
Avstängd

Oslagbar kvalitétskänsla på Macbook pro

Första gången man tog ut den i kartongen tappade man hakan

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Oslagbar kvalitétskänsla på Macbook pro

Första gången man tog ut den i kartongen tappade man hakan

Tycker inte hur det känns är en faktor som ska spela in, utan bara hur det faktiskt är

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Fördel PC:

- Du kan byta ut hårdvara i stort sett hur du vill i din dator, så om du tycker om att uppgradera enstaka komponenter ibland går det att göra på ett helt annat sätt.

- Mycket billigare för motsvarande prestanda i de flesta fall

- Du bestämmer vad du vill göra med datorn, inte Steve Jobs och Apple

- Möjlighet att se på Blu-ray

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

PC är inte samma sak som Windows. Man kan lägga in Linux och få fördelen att slippa de flesta virus även på en PC. Å andra sidan kan man även köra Linux och Windows på en MAC så egentligen är detta ingen nackdel för MAC.

Däremot kan man inte (på lagligt sätt) köra MacOSX på en PC.

Egentligen är det ingen större skillnad, förutom att MAC är dyrare i inköp för samma prestanda.
Så PC vinner alltså på prisvärdheten. MAC vinner om man absolut vill ha MacOSX eller någon "lyxdesignad" dator. Innehållet innanför skalet är inte så märkvärdigt (standardkomponenter som även finns för PC).

Jag antar att tråden egentligen skulle varit operativsystemen "Windows" mot "MacOSX" och inte hårdvaran PC mot MAC. Båda hårdvarorna funkar ju med olika operativsystem.

Permalänk
Hjälpsam

Sammanställning och egna synpunkter;
PC;
1. Meka, tycker man om att byta, fixa och trimma är det PC.
2. Mjukvaruutbud främst spel kommer ofta tidigare och fler till Windows
3. Om man har Windows plattform på jobbet underlättar det att ha det hemma, känner igen sig
4. Oftast mer ->Hårdvara<- för pengarna, särskilt om man bygger själv
5. Vissa kringkomponenter såsom speciella tangentbord, speltillbehör och USB leksaker är ofta endast Windows kompatibla
6. Du väljer själv design på din dator
7. Större utbud, om du vet exakt vad du vill ha kan du i allmänhet få det

Mac;
1. "Det bara funkar" Hårdvara och mjukvara är utvecklat under ett tak. Sätt i och kör med ny Apple utrustning och mjukvara
2. Mindre skadlig kod som riktar sig mot Mac operativsystem
3. Enklare uppdateringar av mjukvara som inte kräver någon större erfarenhet
4. Alla mjukvara är i samma design, om du kan ett program så kan du nästan alla
5. Om man räknar in alla program som medföljer är Mac oftast billigare än Windows PC om motsvarande mjukvara skall köpas till
6. En datorovan kommer oftast mer intuitivt överens med OSX och tillhörande program/inställningar än med Windows och tillhörande program/inställningar
7. Hög snitt prestanda, mindre risk att man köper en för klen dator för ändamålet.
8. Mindre utbud, lättare att välja rätt för just dig om du är osäker.

Kort skulle jag vilja jämföra det med bilar, om du vill ha en bil som du kan busa med och meka i garaget och trimma, eller om du vill sätta dig i din bil som tar dig från punkt A till punkt B på ett tryggt sätt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI