Permalänk
Medlem

Ljud från två håll

Hej,

Visste inte riktigt vad jag skulle döpa titeln men det får duga.
Så vad jag är ute efter är ett sätt att koppla ihop ljud från två olika enheter in till ett headset/högtalare.

Så till exempel, koppla in ljud från min PC och PS3 till mitt headset samtidigt. Vet någon om detta är möjligt? I så fall, hur ska jag gå tillväga?

Uppskattar verkligen svar då jag har sökt länge på internet men inte hittat något.

Mvh

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av impacter:

Hej,

Visste inte riktigt vad jag skulle döpa titeln men det får duga.
Så vad jag är ute efter är ett sätt att koppla ihop ljud från två olika enheter in till ett headset/högtalare.

Så till exempel, koppla in ljud från min PC och PS3 till mitt headset samtidigt. Vet någon om detta är möjligt? I så fall, hur ska jag gå tillväga?

Uppskattar verkligen svar då jag har sökt länge på internet men inte hittat något.

Mvh

Skulle tippa på att det enklaste du kan göra är att koppla PS3an till ljudingång på datorn.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Skulle tippa på att det enklaste du kan göra är att koppla PS3an till ljudingång på datorn.

Skulle du kunna utveckla ditt svar lite? Förstår inte helt vad du menar. Om jag kopplar ljudet från PS3an till datorn istället för headsetet så har jag ju ingenstans att koppla in mitt headset.

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.

Permalänk
Inaktiv

PS3 -> Ljudingång på datorn - > Ljudutgång på datorn -> Hörlurar/Högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av impacter:

Skulle du kunna utveckla ditt svar lite? Förstår inte helt vad du menar. Om jag kopplar ljudet från PS3an till datorn istället för headsetet så har jag ju ingenstans att koppla in mitt headset.

Köp denna Kabelgiganten - 3,5 mm Förgrening 0,15 M eller liknande adapter.

Du får koppla 3.5mm från PS3 och 3.5mm från PC (med en vanlig 3.5mm-kabel från ljudutgången) till adaptern, sen får du hitta en adapter med hona i båda ändarna eller köra en 3.5mm hona till 3.5mm hona-adapter. Inte direkt avancerat, men vet inte ifall det skulle bli så bra kvalité.

Permalänk
Avstängd

Det lättaste och smidigaste skulle nog vara att bara koppa in PS3an på Line IN i datorn och sen har Lurar och högtalare från datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Det lättaste och smidigaste skulle nog vara att bara koppa in PS3an på Line IN i datorn och sen har Lurar och högtalare från datorn!

Kan ditt ljudkort spela upp ljud från 2 källor samtidigt ?

Iaf detta borde funka
Behringer Xenyx 802 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Analoga Mixerbord

lr iaf någon av dessa

Analoga Mixerbord - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TijY:

Ja alltså det kan det göra... kan ställa om så att jag har från Datorn i Lurarna som jag kopplar in i fronten, sen att jag har från T.ex min DJconsole som är inkopplad i Line in som sedan spelas upp i högtalarna som är inkopplade som vanligt där bak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

PS3 -> Ljudingång på datorn - > Ljudutgång på datorn -> Hörlurar/Högtalare

Det där prövade jag och lyckades inte få det att fungera. Menar du att jag ska koppla in sladder från ljudutgången av mitt PS3 in till baksidan av datorn och sedan kopplar jag in headsetet på framsidan?

Skrivet av ZiNikor:

Köp denna Kabelgiganten - 3,5 mm Förgrening 0,15 M eller liknande adapter.

Du får koppla 3.5mm från PS3 och 3.5mm från PC (med en vanlig 3.5mm-kabel från ljudutgången) till adaptern, sen får du hitta en adapter med hona i båda ändarna eller köra en 3.5mm hona till 3.5mm hona-adapter. Inte direkt avancerat, men vet inte ifall det skulle bli så bra kvalité.

Det där låter ju hyfsat smidigt, är du säker på att det fungerar och varför skulle det bli sämre ljudkvalitet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av impacter:

Det där låter ju hyfsat smidigt, är du säker på att det fungerar och varför skulle det bli sämre ljudkvalitet?

Är väldigt säker på att det skulle fungera. Även om det inte skulle göra så är det ingen jättestor förlust, kostar max 50 kr

PC och PS3 till förgreningen -> Förgrening till headset
Det är precis som att du skulle koppla från din dator till ditt headset med en extra 3.5mm-kabel, bara att man delar ingången till ditt headset så man kan få två ingångar.

Ljudkvalitén behöver inte bli sämre, men de kablarna jag länkade hade inget speciellt märke, så de är kanske sämre, det var bara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

Är väldigt säker på att det skulle fungera. Även om det inte skulle göra så är det ingen jättestor förlust, kostar max 50 kr

PC och PS3 till förgreningen -> Förgrening till headset
Det är precis som att du skulle koppla från din dator till ditt headset med en extra 3.5mm-kabel, bara att man delar ingången till ditt headset så man kan få två ingångar.

Ljudkvalitén behöver inte bli sämre, men de kablarna jag länkade hade inget speciellt märke, så de är kanske sämre, det var bara det.

Okej tackar, det ska jag definitivt testa. Om det fungerar så är det ju underbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En ljudsplitter är ju allt du behöver, ljudförlusten kommer du inte märka ändå.

Visa signatur

Cause I'm a Dreamhacker yes I am
[ Gigabyte GTX460 @ 980 Mhz , 2500K @ 4,7 Ghz ]