Hur mycket väsnas ett grafikkort? (Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC)

Permalänk
Medlem

Hur mycket väsnas ett grafikkort? (Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC)

Hej på er! Jag håller på att välja delar till en ny dator och har som målsättning att den ska bli så tyst som möjligt. Jag har valt ett tyst chassi, tysta chassifläktar, tyst CPU-kylare etc. Men så slog mig tanken att även ett grafikkort har ju en fläkt som väsnas. I mitt fall har jag valt Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC.

Så min fråga är; är det värt att tex köpa tre chassifläktar som ska vara vansinnigt tysta för 200kr styck när grafikkortet har en fläkt som låter, jag vet inte hur mycket? Så hur mycket tror ni att mitt grafikkort låter? Är det värt att lägga 600kr på chassifläktar eller överröstas dessa ändå av grafikkortet?

Som ni säkert förstår kan jag inte mycket om hårdvara så jag har ingen aning om hur det ligger till. Och när jag ändå frågar, har moderkort, i mitt fall Gigabyte GA-X58A-UD3R, fläktar. Och i så fall, hur mycket låter dessa?

Tack på förhand!

//Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Jag har ett likadant grafikkort i mitt fd r3 och det hörs inte.
Knäpp tyst:)

Permalänk
Medlem

3e parts kylare annars. Tänk på nätagget också faktiskt har en fläkt

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Ja, det är förstås sant att nätaggregatet väsnas något då det har en fläkt. Men jag har inte byggt en dator på över fem år nu så hur mycket låter ett vanligt nätagg. nu för tiden. Själv funderar jag på Corsair VX 550W 80+, vad tror ni om det? Är det tyst nog så att man inte stör sig på det?

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du inte har köpt Noctua-fläktar Uselt luftflöde/dB.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en tyst dator?
kör med ett mini-itx bygge då med Asus AT3IONT-I DELUXE - Inet.se ett mini-itx chassi utan fläktar samt en ssd disk. installation kan ju alltid skötas via usb-sticka

Permalänk
Medlem

grafikkortet som väsnas. fixa en annan kylning till kortet.
köp tre stycken nexus fläktar som chassifläktar. du har därmed sparat in 300 och har även fått ett litet tystaresystem
sen är corsairs agg inte särskilt tystgående när de får arbeta.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Antielefant

Mja, just Gigabyte's 460'or låter ju inte märkbart mycket, speciellt inte i idle eller low load. Dock håller jag med, Corsairs agg är inte och har aldrig varit särskilt tysta (Fractal är tystare!) och vill man ha ett tyst agg, ja då får man titta på Zalman, BeQuiet eller Silver Power Silent+.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vad har ni för lustiga Corsairs nätagg egentligen? Jag har kört med mitt Corsair TX650W i 1 år och har aldrig haft problem med det och det hörs knappast över varken hårddiskar som arbetar, CPU-fläkt (hörs mest under load), GPU-fläkt eller chassifläktar.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nirth:

Vad har ni för lustiga Corsairs nätagg egentligen? Jag har kört med mitt Corsair TX650W i 1 år och har aldrig haft problem med det och det hörs knappast över varken hårddiskar som arbetar, CPU-fläkt (hörs mest under load), GPU-fläkt eller chassifläktar.

Du har dock ett agg som i din dator, ens under max load, knappt belastas över 50%.
Vilket gör att ditt agg aldrig blir varmt, vilket gör att fläktarna aldrig varvar upp.

Återkom när du kör dubbla 460'or och en överklockad i7:a på det agget - det orkar det, och då får det belastning dessutom.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Du har dock ett agg som i din dator, ens under max load, knappt belastas över 50%.
Vilket gör att ditt agg aldrig blir varmt, vilket gör att fläktarna aldrig varvar upp.

Återkom när du kör dubbla 460'or och en överklockad i7:a på det agget - det orkar det, och då får det belastning dessutom.

Hehe, jag tänkte inte på det. Jag har alltid tyckt det är bra med överdrivet starkt PSU för ens dator, fördelen att man inte riktigt kommer upp i hög belastning. Jag planerar inom kort att köpa ett GTX460 och antingen klocka min nuvarande CPU/köpa quad, jag kanske märker skillnad då.

Permalänk
Medlem

Har ett likadant kort och ett Nätaggrogat på 550 uppgraderat från Radeon 4650 och nätagg på 300W.

Det är ingen skillnad på ljudnivån, den är grymt tyst och ljudet från när datorn börjar arbeta är högre.

Permalänk

Köpte samma kort för ett par dagar sedan. Det är det tystaste grafikkort jag ägt sedan TNT2m64.
Ett svagt väsande är allt som hörs efter lång och hård belastning, inget störande vinande.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RX9070. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

har ett gigabyte gtx 460 och måste hålla med om att det är tyst. sen låga temps.. 33c idle. max load i 3dmarks var det uppe i 60c och hördes knappt.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Oj oj, det var många olika bud angående hur tysta diverse komponenter är. Men jag tackar för alla inlägg och åsikter! Det kanske är bäst att förtydliga lite, jag är inte ute efter en totalt ljudlös och knäpptyst dator, för sådana finns naturligtvis inte. Kan jag få till en dator som är relativt tyst och inte hörs i hela lägenheten när den är på är jag nöjd. Men givetvis, ju tystare desto bättre.

Jag skickade in beställningen till Inet igår så det kanske inte går att ändra på något nu. Men vad tror ni om mitt val av komponenter i ljudavseende? Tror ni att maskinen blir relativt tyst? Jag valde först ett nätaggregat på 650W (Corsair TX 650W 80+) men det fanns inte i lager så jag valde ett Corsair VX 550W 80+. Tror ni att det kommer att behöva arbeta på full effekt och därmed föra en massa väsen eller har det kraft nog så att det därmed är tystare. Eller bör jag försöka uppgradera till tex 750W?

Finns det något nätaggregat i Inets sortiment som ni tycker att jag ska försöka ändra min beställning för att få, främst då för att det skulle vara tystare? Men min budget är ansträngd och aggregatet jag valde hade ett väldigt bra pris och det får inte bli mycket dyrare om jag ska byta. Några hundringar till kan jag givetvis tänka mig men inte så myckert mer.

Och angående chassit, Lian Li PC-6070B V2 Silent, så är ju det byggt för att vara just tyst. Det kommer med tre 120mm ADDA-fläktar som påstås vara väldigt tysta (men det har man ju hört förut). Jag tänkte ett tag be dem byta ut dessa mot tre Nexus-fläktar men jag har inte gjort det ännu. Tror ni att det blir en påtaglig skillnad i ljudnivån om jag byter ut chassifläktarna mot Nexus? Om inte blir jag bara glad eftersom jag sparar 300kr och min budget är som sagt redan hårt ansträngd.

Ser ni något annat i min konfiguration som lätt kan ändras och samtidigt sänka ljudnivån märkbart? Mycket tacksam för alla tips och ideer! Sluligen skulle jag väldigt gärna vilja veta mer om hårddiskar som snurrar i 5400 rpm jämfört med de som går på 7200 rpm. Är en 5400-disk generellt sett mycket tystare eller hur mycket skiljer det i ljudnivå jämfört med en 7200-disk. Och hur är det med prestandaskillnaden? Var det korkat av mig som behöver mycket prestanda till CAD & 3D att välja en 5400-disk. Eller hur mycket skiljer det på ett ungefär i prestanda? Och vad tror ni om 2TB Samsung Ecogreen F4EG?

Jag har ju 120GB SSD där jag kommer att lägga OP samt mina program och kanske att jag dessutom får plats med det arbete jag håller på med för stunden (främst 3D Studio Max). Detta kanske minskar behovet av en snabb ordinär hårddisk och det kanske räcker med 5400rpm. Eller vad tror ni?

Stort tack på förhand!//Lars

Gigabyte GA-X58A-UD3R
Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"
2TB Samsung Ecogreen F4EG
Intel Core i7 950, 3.06GHz
Corsair 12GB (6KIT) DDR31600MHz/CL9/XMS3
Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Noctua NH-U9B SE2
Lian Li PC-6070B V2 Silent Svart, utan nätdel
Samsung SH-S223C 22X DL Svart
Corsair VX 550W 80+

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av 3D-Art:

Jag skickade in beställningen till Inet igår så det kanske inte går att ändra på något nu. Men vad tror ni om mitt val av komponenter i ljudavseende? Tror ni att maskinen blir relativt tyst? Jag valde först ett nätaggregat på 650W (Corsair TX 650W 80+) men det fanns inte i lager så jag valde ett Corsair VX 550W 80+. Tror ni att det kommer att behöva arbeta på full effekt och därmed föra en massa väsen eller har det kraft nog så att det därmed är tystare. Eller bör jag försöka uppgradera till tex 750W?

Jag skulle snarare titta på ett kraftigare TYST nätagg. Corsair TX är kvalitet, men de är inte byggda för att vara så tysta som möjligt utan så effektiva som möjligt. Ska du ha ett tyst Corsairagg får du titta på HX-serien, eller än hellre AX, men då springer prislappen iväg.

Annars finns Zalman, Cougar och BeQuiet som alla gör väldigt tysta nätagg.

Citat:

Finns det något nätaggregat i Inets sortiment som ni tycker att jag ska försöka ändra min beställning för att få, främst då för att det skulle vara tystare? Men min budget är ansträngd och aggregatet jag valde hade ett väldigt bra pris och det får inte bli mycket dyrare om jag ska byta. Några hundringar till kan jag givetvis tänka mig men inte så myckert mer.

De har både Corsair HX, Fractal's Newton och Cougar om minnet stämmer.

Citat:

Och angående chassit, Lian Li PC-6070B V2 Silent, så är ju det byggt för att vara just tyst. Det kommer med tre 120mm ADDA-fläktar som påstås vara väldigt tysta (men det har man ju hört förut). Jag tänkte ett tag be dem byta ut dessa mot tre Nexus-fläktar men jag har inte gjort det ännu. Tror ni att det blir en påtaglig skillnad i ljudnivån om jag byter ut chassifläktarna mot Nexus? Om inte blir jag bara glad eftersom jag sparar 300kr och min budget är som sagt redan hårt ansträngd.

PC-6070B V2 Silent är inte särskilt tyst, nej. Tunn aluminium är inte lämpligt som ljuddämpningsmaterial, speciellt när chassit inte ens har silikonupphängningar för hårddiskarna eller för den delen mjuka fötter.

Vill du ha ett tyst chassi, köp ett Antec Performance One P183 - Inet.se

Citat:

Ser ni något annat i min konfiguration som lätt kan ändras och samtidigt sänka ljudnivån märkbart? Mycket tacksam för alla tips och ideer! Sluligen skulle jag väldigt gärna vilja veta mer om hårddiskar som snurrar i 5400 rpm jämfört med de som går på 7200 rpm. Är en 5400-disk generellt sett mycket tystare eller hur mycket skiljer det i ljudnivå jämfört med en 7200-disk. Och hur är det med prestandaskillnaden? Var det korkat av mig som behöver mycket prestanda till CAD & 3D att välja en 5400-disk. Eller hur mycket skiljer det på ett ungefär i prestanda? Och vad tror ni om 2TB Samsung Ecogreen F4EG?

Det skiljer en hel del, inte direkt i läs/skrivhastighet som i accesstider. Det är däremot rejäl skillnad, egentligen inte i ljudnivå men i vibrationsnivå. En 7200-disk känner man i chassit när den varvar upp, medan en 5400 knappt ens märks.

Sitter själv med dryga 16 TB 5400-diskar, och som lagringsutrymme är de perfekta. Dock räckte inte 2x80 GB SSD-disk i RAID-0 för mig - jag fick sätta in en ensam WD Black på 640 GB för att ha en snabbare mekanisk disk också.

Citat:

Jag har ju 120GB SSD där jag kommer att lägga OP samt mina program och kanske att jag dessutom får plats med det arbete jag håller på med för stunden (främst 3D Studio Max). Detta kanske minskar behovet av en snabb ordinär hårddisk och det kanske räcker med 5400rpm. Eller vad tror ni?

Kör själv 3DSMax, AutoCAD Electrical, CS5 och Solids, och 120 GB räcker inte långt när man har alla program installerade där dessutom. Dock pratar vi om ganska få gånger den snabba mekaniska disken måste arbeta, men den är bra för att avlasta SSD'n från exempelvis OS (nej, jag vägrar slösa 8 GB på att få ett par sekunder snabbare boot och enstaka millisekunder snabbare svarstid i Windows Explorer), officepaket och diverse spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar, inte minst till Zcenicx för hans utförliga och engagerade svar. Tyvärr är min budget redan överskriden med en tusenlapp och det känns tungt att lägga till ytterligare ca 500 till 1000kronor för ett Corsair HX eller AX. Tror ni att Corsair VX 550W 80+ kommer att väsnas OERHÖRT mycket, för i så fall får jag nog ta den kostnaden för jag vill ha en tyst dator. Och tror ni att aggregatet med hänsyn till min konfiguration kommer att gå på full effekt hela tiden? Är det för svagt för min dator? Exakt vilket aggregat skulle ni rekommendera mig ur Inets sortiment om jag vill ha ett riktigt tyst och är beredd att betala lite extra för det?

Angående chassit så har Inet en skandinavisk variant av PC-6070B V2 Silent, en modifierad version där en rad saker åtgärdats för att få det tystare. Läs här: TEST: Lian Li PC6070B Scand - Hardware.no

Så jag tror nog att det chassit är tyst nog. Sedan tycker jag att det är hundra gånger vackrare än alla andra chassin jag sett och sådant är (tyvärr kanske) viktigt för mig. Fläktarna är större här, 120mm, och man har utrustat det med vibrationsdämpande gummifötter. Chassit är invändigt klätt med ljuddämpande materiel etc. Ja, jag kan bara hoppas att det är hyfsat tyst i alla fall.

Och angående SSD:n på 120GB så tror jag att den storleken kommer att räcka gott och väl. På min nuvarande dator tar operativsystemet (W7 64) och samtliga program upp endast 46GB. Och då har jag 3D Studio 2010 och 2011, hela Adobe CS5, AutoCAD, hela Office 2010, ArchiCAD samt en massa andra ganska stora program. Min förhoppning är att få plats med en mapp för pågående arbeten på SSD:n som jag flyttar till hårddisken när de är färdiga. Kan inte tänka mig att 120GB inte skulle räcka till detta.

Slutligen har jag en fråga rörande chassit. Det har tre 120mm ADDA-fläktar. Tror ni att jag tjänar något i ljudavseende genom att byta ut dessa mot tre Nexus för 300kr totalt? Eller låter de andra komponenterna så mycket att det är att kasta pengarna i sjön?

Tack än en gång för alla svar och kommentarer. Och tack för ordet!

//Lars

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av 3D-Art:

Tackar för alla svar, inte minst till Zcenicx för hans utförliga och engagerade svar. Tyvärr är min budget redan överskriden med en tusenlapp och det känns tungt att lägga till ytterligare ca 500 till 1000kronor för ett Corsair HX eller AX. Tror ni att Corsair VX 550W 80+ kommer att väsnas OERHÖRT mycket, för i så fall får jag nog ta den kostnaden för jag vill ha en tyst dator. Och tror ni att aggregatet med hänsyn till min konfiguration kommer att gå på full effekt hela tiden? Är det för svagt för min dator? Exakt vilket aggregat skulle ni rekommendera mig ur Inets sortiment om jag vill ha ett riktigt tyst och är beredd att betala lite extra för det?

Titta i så fall på ett Cougar PO 550W 80+ Bronze - Inet.se - de är bland de tystaste du kan köpa.

Citat:

Angående chassit så har Inet en skandinavisk variant av PC-6070B V2 Silent, en modifierad version där en rad saker åtgärdats för att få det tystare. Läs här: TEST: Lian Li PC6070B Scand - Hardware.no

Så jag tror nog att det chassit är tyst nog. Sedan tycker jag att det är hundra gånger vackrare än alla andra chassin jag sett och sådant är (tyvärr kanske) viktigt för mig. Fläktarna är större här, 120mm, och man har utrustat det med vibrationsdämpande gummifötter. Chassit är invändigt klätt med ljuddämpande materiel etc. Ja, jag kan bara hoppas att det är hyfsat tyst i alla fall.

Det är fortfarande gjort i tunn aluminium, och det är inte alla ytor som är klädda. Till saken hör dessutom att det är i det närmaste lufttätt, vilket sänker luftgenomströmningen rätt rejält och faktiskt ökar oljudet från fläktarna.

Antec P183: The P182 Gets More Air | silentpcreview.com

Citat:

Slutligen har jag en fråga rörande chassit. Det har tre 120mm ADDA-fläktar. Tror ni att jag tjänar något i ljudavseende genom att byta ut dessa mot tre Nexus för 300kr totalt? Eller låter de andra komponenterna så mycket att det är att kasta pengarna i sjön?

Nexus 120mm kostar 69:- styck på Inet, har fyra såna i min egen och de är bra tysta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret. Jag kollade just på din signatur för första gången, och jävlar vilken maskin du har!! Klart imponerande. Men du menar alltså att Cougar PO 550W 80+ Bronze är så tyst att det är värt ett försök att byta till den? Vet ju inte om de börjat bygga ännu. Räcker 550W för att driva min rigg utan att aggregatet går på full effekt hela tiden och låter en massa? Priset var definitivt väldigt trevligt i alla fall!

Ja, jag valde ju chassit efter utseendet främst och tänkte väl att Lian-Li är hyfsat respekterade och att de troligtvis inte kränger ren skit. Har de dessutom med ordet Silent i produktnamnet måste det väl i alla fall vara hyfsat tyst. Och faktum är att min nuvarande dator har ett snarlikt chassi; Lian-Li PC-V1100B och det har jag varit väldigt nöjd med. Inga hörbara vibrationer i aluminiumplåtarna ännu i alla fall.

Vad jag hör är ett konstant surrande av ett par fläktar. Jag har två Opteron och kylarna till dem kostade endast runt 200kr styck så det är troligtvis de som låter. Dumt att snåla på dem. Och ibland blir jag verkligen störd av detta konstanta väsande ljud. Sedan undrar jag vad det är med systemdisken, en WD raptor. Den låter nästan alltid, oavsett vad jag gör med datorn. Jag kan lämna den ett par timmar men det hörs i hela lägenheten när den rasslar, rosslar och brötar. ljudet påminner om en kaffebryggare i full fart. Det knastrar och rasslar och har sig mest hela tiden. Men inget av detta kan jag tänka mig beror på chassit i alla fall.

Så ni kanske förstår att jag vill att min nästa dator blir så tyst som möjligt. Och frågan kvarstår angående chassifläktarna. Möjligheten finns ju faktiskt att de tre medföljande fläktarna är minst lika tysta som Nexusfläktarna. För det är ju ingen självklarhet att en fläkt för 66kr är överlägsen alla andra fläktar på marknaden. Kanske de som kommer med chassit till och med är tystare, ingen som vet... Men det går väl att byta i efterhand om behovet uppstår. Antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha lycko mig, jag kan inte äns höra mitt nätagg, mitt grafikkort överöstar ALLT så jag kan inte höra något annat

Permalänk
Antielefant
Skrivet av 3D-Art:

Tackar för svaret. Jag kollade just på din signatur för första gången, och jävlar vilken maskin du har!! Klart imponerande. Men du menar alltså att Cougar PO 550W 80+ Bronze är så tyst att det är värt ett försök att byta till den? Vet ju inte om de börjat bygga ännu. Räcker 550W för att driva min rigg utan att aggregatet går på full effekt hela tiden och låter en massa? Priset var definitivt väldigt trevligt i alla fall!

Inet brukar vara bra att ha att göra med och aldrig omöjliga.

Nej, ett 550W-agg bör räcka alldeles utmärkt, ens under maxlast (OCCT + Furmark Burn *samtidigt*) tvivlar jag på att du kommer upp i mer än ~300-350W. Dessutom är Cougar inte särskilt högljudda ens i max, vilket däremot Corsair TX är.

Citat:

Ja, jag valde ju chassit efter utseendet främst och tänkte väl att Lian-Li är hyfsat respekterade och att de troligtvis inte kränger ren skit. Har de dessutom med ordet Silent i produktnamnet måste det väl i alla fall vara hyfsat tyst. Och faktum är att min nuvarande dator har ett snarlikt chassi; Lian-Li PC-V1100B och det har jag varit väldigt nöjd med. Inga hörbara vibrationer i aluminiumplåtarna ännu i alla fall.

Antec likaså, och deras Performance One-serie är allmänt hyllad för att vara just tyst. Men - smaksak. Ingendera är billigt skräp.

Citat:

Vad jag hör är ett konstant surrande av ett par fläktar. Jag har två Opteron och kylarna till dem kostade endast runt 200kr styck så det är troligtvis de som låter. Dumt att snåla på dem. Och ibland blir jag verkligen störd av detta konstanta väsande ljud.

Mycket troligt, själv kör jag med en Zalman CNPS 9900 vilken är helöppen och en barnlek att göra rent just av den anledningen. Dock inte lika tyst som en Noctua 12 eller 14.

Citat:

Sedan undrar jag vad det är med systemdisken, en WD raptor. Den låter nästan alltid, oavsett vad jag gör med datorn. Jag kan lämna den ett par timmar men det hörs i hela lägenheten när den rasslar, rosslar och brötar. ljudet påminner om en kaffebryggare i full fart. Det knastrar och rasslar och har sig mest hela tiden. Men inget av detta kan jag tänka mig beror på chassit i alla fall.

Delvis, jo. Raptorn är egentligen inte jättehögljudd, men en 10k RPM-disk vibrerar rätt kraftigt vilket sedan vidareförs till chassit som förstärker oljudet. Det är därför jag gillar Antecs p-chassin skarpt - silikonupphängningar följer med till varenda hårddiskplats och plasten chassit är laminerat med (för att inte tala om lamineringen i sig) är vibrationsdämpande.

Citat:

Så ni kanske förstår att jag vill att min nästa dator blir så tyst som möjligt. Och frågan kvarstår angående chassifläktarna. Möjligheten finns ju faktiskt att de tre medföljande fläktarna är minst lika tysta som Nexusfläktarna. För det är ju ingen självklarhet att en fläkt för 66kr är överlägsen alla andra fläktar på marknaden. Kanske de som kommer med chassit till och med är tystare, ingen som vet... Men det går väl att byta i efterhand om behovet uppstår. Antar jag.

Visst gör det det.

Skrivet av kenix:

Haha lycko mig, jag kan inte äns höra mitt nätagg, mitt grafikkort överöstar ALLT så jag kan inte höra något annat

Heh, 5850x2 är fortfarande världens mest högljudda grafikkort, inte ens 480 SLI slår det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Inet brukar vara bra att ha att göra med och aldrig omöjliga.

Nej, ett 550W-agg bör räcka alldeles utmärkt, ens under maxlast (OCCT + Furmark Burn *samtidigt*) tvivlar jag på att du kommer upp i mer än ~300-350W. Dessutom är Cougar inte särskilt högljudda ens i max, vilket däremot Corsair TX är.

Antec likaså, och deras Performance One-serie är allmänt hyllad för att vara just tyst. Men - smaksak. Ingendera är billigt skräp.

Mycket troligt, själv kör jag med en Zalman CNPS 9900 vilken är helöppen och en barnlek att göra rent just av den anledningen. Dock inte lika tyst som en Noctua 12 eller 14.

Delvis, jo. Raptorn är egentligen inte jättehögljudd, men en 10k RPM-disk vibrerar rätt kraftigt vilket sedan vidareförs till chassit som förstärker oljudet. Det är därför jag gillar Antecs p-chassin skarpt - silikonupphängningar följer med till varenda hårddiskplats och plasten chassit är laminerat med (för att inte tala om lamineringen i sig) är vibrationsdämpande.

Visst gör det det.

Heh, 5850x2 är fortfarande världens mest högljudda grafikkort, inte ens 480 SLI slår det

mjo jag vet, dock så skrev du 5850x2 ^^l
skrev lite fel vilket alla gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Jag hoppas att du inte har köpt Noctua-fläktar Uselt luftflöde/dB.

vilka fläktar är tysta då?
inte så länge sen sen noctuas fläktar var det bästa eller?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Akarr:

Tysta är dom. Men flyttar dom mycket luft? Nej.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Noctua kanske är tystast men vad ska du med tysta fläktar till som inte flyttar nån luft? Jag kör Nexus Real Silent 120mm på allt, 3 i chassit, 1 på graffet, 1 på processorkylflänsen. Billiga och svinbra, är även tysta. Sitter man 1 meter från datorn och gör blindtest mellan Noctua och Nexus är det nog svårt att höra skillnad.

Permalänk
Medlem

Mina Noctua är iallafall inte tysta. Tycker mig ha läst här på Sweclockers att många andra inte heller tycker det. Har ingenting som styrker det men så vitt jag vet är Noctua ett dåligt val. ("Luftflöde per dB per krona" ...typ)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Akarr:

Bästa valen i dagsläget är Nexus Real Silent 120mm, 69:- styck på Inet.

Annars är de genomgående bästa valen Nexus Real Silent, Scythe Gentle Typhoon och Fractal Silent Series.

Visa signatur

Permalänk

Mitt nya gigabyte gtx 460 1 gig ram hörs ingenting. Dock har jag mer fläktar till datorn men det hörs inte , jag maxar i spel och den blir inte varmar än 26 C , helt underbart. Dock har jag mixtrat med air flow i chassit så de är ritkigt bra. Underbart kort.

Mvh
Erik

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Mitt nya gigabyte gtx 460 1 gig ram hörs ingenting. Dock har jag mer fläktar till datorn men det hörs inte , jag maxar i spel och den blir inte varmar än 26 C , helt underbart. Dock har jag mixtrat med air flow i chassit så de är ritkigt bra. Underbart kort.

Mvh
Erik

Hur gör du för att få 26C för GPUn?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nirth:

Hur gör du för att få 26C för GPUn?

76 går jag med på, men 26 ens vattenkyld och i idle är skitsnack.

Visa signatur