Är Tele2 riktiga pengatjuvar eller?

Permalänk
Avstängd

Är Tele2 riktiga pengatjuvar eller?

Har ett Comviq Kompis + Mobil Surf Medium abonnemang hos Tele2 och har skickat totalt ca 130 sms och 30 mms sedan jag införskaffat mobilen samt abonnemanget och har ringt 2 samtal för 1min totalt (tror inte gratis samtal/sms inom Kompis räknas in?) och har 0mb i Datavolym (internet trafik?)

Står på deras hemsida att jag ringt och SMSat för 400 kr (sedan senaste fakturan vilket var ca 20 dagar sedan) hur går det ihop? Och detta är exklusive månadskostnad och förhöjd-månadsavgift.

~130 sms = 100 kr?
~30 mms = 30 kr?
Och samtalen kan ju knappast kosta mer än 2 kronor..

Citat:

Kompis
Samtal till Tele2- och Comviq-nätet 0 kr/min

Samtal till övriga nät i Sverige 0:69/min

SMS/MMS till Tele2- och Comviq-nätet 0 kr/min

SMS till övriga nät i Sverige 0:69/min

MMS till övriga nät i Sverige 0:99/min

Öppningsavgift 0:69/min

Mobilsurf 15 kr/MB

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Men står det inte faktura specifikationer med vad det är som kostar?
Annars ring och hör så det inte blivit något strul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nfskillen:

Men står det inte faktura specifikationer med vad det är som kostar?
Annars ring och hör så det inte blivit något strul.

Min förra faktura hade 54 sms och gick på 37 kr. Och 21st fria.
MMS verkar inte räknas med, eller synas.

Resten var

adm.avg för nyteckning som gick på 99 kr,
engångs avg för telefon 150 kr
och 200 kr förhöjd månadsavg.

Fick även betala 2st Mobil Surf kostnader, en på 69 kr och en på 44 kr.
Detta är allt som står i fakturan och den gick på 620 kr.

Men det är konstigt att det står att jag har Ringt och SMSat för 400 kr, när jag uppenbarligen inte har gjort det, samt att det står att dom inte räknar med dessa fasta summor som månadskostnad.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Ring och fråga tror du får bättre svar from dom är våra gissningar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax:

Ring och fråga tror du får bättre svar from dom är våra gissningar.

Vardagar: 07.00-20.00
Lördag: 09.00-15.00
Söndag: 09.00-15.00

Tack, men får gör det imorgon eller måndag isf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du köpt SL sms biljetter?

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kazen:

Har du köpt SL sms biljetter?

Det är?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

för mig påstod de att jag surfat konstant i 15 timmar och laddat ner 1085 Mb. från 17:00 till 08:00 dagen därpå, alltså mitt i natten. under dessa tider när de påstår att det skett, har mobilen haft edge (o inte 3g) i 2 timmar, och varit avstängd 8 timmar. Till råge på allt så hade jag månaderna innan haft en förbrukning runt 80 Mb per månad, flera månader i rad alltså och denna månad hade jag inte surfat nått mer o på exakt samma sidor. alltså helst textbaserade och mobilanpassade sidor. De vägrar erkänna att det är nått fel, utreder sig själva (som om det ska leda till nått som går emot dem ), skickar ut ett brev som ska innehålla överklagningsblankett, det tar 10 dagar för det att komma fram och när det kommer fram, är kuvertet tomt. De tycker då att jag får skriva en egen överklagningsblankett. de skjuter på inbetalningen tills utredningen är klar. efter 3 månader får jag en påminnelsefaktura. Ringer in o frågar vart originalfakturan är och vart utredningen tagit vägen. får som svar att "utredningen var klar för 2 månader sedan och både den och faktura är skickad". inget av det har jag fått. När jag kräver att få ut utredningen innan jag betalar, för man vill ju inte betala nått innan man läst vad de kommit fram till, så får man svaret att jag ändå måste betala in, de har ju kommit fram till att de gjort rätt. så får ju snällt betala in. efter 7 dagar får jag hem "utredningen", vad består den då av? jo ett a4 med 3 rader där de bara konstaterar att fakturan stämmer och att de inte gjort fel. till råge på allt blir hon i kundtjänst arg på mig för att jag anklagar dem för att ljuga eller ha fel i sitt system. Märkligt, de försöker lura mig på 1800 kr, ska jag tacka o vara glad?

konsumentverket säger att man inte kan göra så mycket om deras system säger att det är så. till råge på allt så säger de att de tidsangivelser de gett mig inte är exakta, att det kan vara när som helst på dygnet det skett, men att det har skett. det är de säkra på. låter ju förtroendeingivande när nån försvinner, då kan de säga exakt när en mobil varit avslagen o påslagen, o kan pejla vart nån befinner sig, men när det handlar om att de ska förlora pengar, då går det plötsligt inte att göra dessa saker.

så vad vill jag komma med detta, att vad det bekommer mig är tele2 ett riktigt pajasföretag som man inte kan ta seriöst och kommer aldrig rekommendera dem ens till min värsta fiende. att de är billiga väger helt enkelt inte upp det. särskilt billiga blev de ju inte för mig heller.

kontakta dem o fråga vad de håller på med. men vänta dig inga under

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jens:

för mig påstod de att jag surfat konstant i 15 timmar och laddat ner 1085 Mb. från 17:00 till 08:00 dagen därpå, alltså mitt i natten. under dessa tider när de påstår att det skett, har mobilen haft edge (o inte 3g) i 2 timmar, och varit avstängd 8 timmar. Till råge på allt så hade jag månaderna innan haft en förbrukning runt 80 Mb per månad, flera månader i rad alltså och denna månad hade jag inte surfat nått mer o på exakt samma sidor. alltså helst textbaserade och mobilanpassade sidor. De vägrar erkänna att det är nått fel, utreder sig själva (som om det ska leda till nått som går emot dem ), skickar ut ett brev som ska innehålla överklagningsblankett, det tar 10 dagar för det att komma fram och när det kommer fram, är kuvertet tomt. De tycker då att jag får skriva en egen överklagningsblankett. de skjuter på inbetalningen tills utredningen är klar. efter 3 månader får jag en påminnelsefaktura. Ringer in o frågar vart originalfakturan är och vart utredningen tagit vägen. får som svar att "utredningen var klar för 2 månader sedan och både den och faktura är skickad". inget av det har jag fått. När jag kräver att få ut utredningen innan jag betalar, för man vill ju inte betala nått innan man läst vad de kommit fram till, så får man svaret att jag ändå måste betala in, de har ju kommit fram till att de gjort rätt. så får ju snällt betala in. efter 7 dagar får jag hem "utredningen", vad består den då av? jo ett a4 med 3 rader där de bara konstaterar att fakturan stämmer och att de inte gjort fel. till råge på allt blir hon i kundtjänst arg på mig för att jag anklagar dem för att ljuga eller ha fel i sitt system. Märkligt, de försöker lura mig på 1800 kr, ska jag tacka o vara glad?

konsumentverket säger att man inte kan göra så mycket om deras system säger att det är så. till råge på allt så säger de att de tidsangivelser de gett mig inte är exakta, att det kan vara när som helst på dygnet det skett, men att det har skett. det är de säkra på. låter ju förtroendeingivande när nån försvinner, då kan de säga exakt när en mobil varit avslagen o påslagen, o kan pejla vart nån befinner sig, men när det handlar om att de ska förlora pengar, då går det plötsligt inte att göra dessa saker.

så vad vill jag komma med detta, att vad det bekommer mig är tele2 ett riktigt pajasföretag som man inte kan ta seriöst och kommer aldrig rekommendera dem ens till min värsta fiende. att de är billiga väger helt enkelt inte upp det. särskilt billiga blev de ju inte för mig heller.

Hade du då lagt till din mobil under "mitt konto" på deras hemsida? Där ser man ju exakt allting man har gjort, inklusive datatrafik, antal sms, samtals minuter och samtal... men deras summor är ju förfan påhitt.
Dom kan inte säga att man varit ute på internet i flera timmar och samlat på sig ett par gb med data om det inte står med på sidan. (rätt svårt att göra det dessutom om man inte tycker om att tanka ned saker via mobilen eller kolla HD videor på YT hela dagarna)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo, hade min mobilnummer där, o där stod det 64 Mb tills 2 dagar efter att jag ringt o klagat på dem första gången. då uppdaterades det plötsligt.
o som sagt, vet exakt på vilka sidor jag varit på, tidigare månader hade jag lyckats komma upp i 80 Mb när jag besökt exakt samma sidor, ungefär lika många gånger osv. så att jag skulle kunna förbruka 1000 Mb mer, o detta på 15 timmar, när mobilen varit avstängd den mesta av den tiden. det är ju inte sannolikt. speciellt inte när jag har 100 Mbit hemma. varför skulel ja surfa på nått där ja knappt får 3G o for ut max 512 Kbit

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Annan fråga.

Hur ser jag om mobilen är operatörslåst?
Det är en Samsung Galaxy S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har tydligen surfat nästan 8 timmar i sträck den 2010-10-09 klockan 23:59 och nästan 42 timmar i sträck 2010-10-10 klockan 23:59. Fattar dock inte hur eftersom jag varit ansluten till mitt wifi hela tiden. Inte ska väl telefonen leva sitt eget liv och surfa medan jag sover?

Han använt totalt 16,5 MB sedan mitten/slutet på September, enligt tele2.se

Man blir ju lite fundersam...

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk

Lite inte helt på det som står på Mitt Tele2. Ring de istället och fråga, de har mer exakta och aktuella mätningar tillgängliga än vad som anges på Mitt Tele2, det har de berättat för mig.

Tittar du på Mitt Tele2 eller har du en faktura framför dig som du kollar på? Under vilken rubrik läser du? Kan du försöka skriva ner exakt vad som står på fakturan rad för rad? Du behöver förstås inte skriva ner de telefonnummer du ringt, betaltjänster med mera.

Tele2 har ändrat helt sina fakturor, det var för två år sedan tror jag. Det var faktiskt jag som övertygade de om att ändra utformningen på fakturan för mobilabonnemang och göra den mer lik övriga fakturor som man får från Tele2. De använde till och med gamla Comviq loggan en bra bit in i 2008. Den tog de bort i samband med ändringen av fakturorna. Jag fick något nyhetsbrev från Tele2 ca 3 månader efter att jag hade påtalat det här med fakturorna och de skrev hur de alltid strävar efter att förbättra sina tjänster men att det ibland är deras kunder som hjälper dem på traven. Hehe, gissa om det var kul att läsa. Det är verkligen kul att man kan påverka och Tele2 lyssnade. Jag fick också Bredbandsbolaget att byta från Norman till F-Secure, men det är en annan historia.

De nya fakturorna är mycket tydligare och enklare att läsa och förstå än de gamla. Datatrafiken står under rubriken "Datatrafik i Sverige och utomlands" där Antal anger antalet uppkopplingar, Datamängd visar mängden data i MB, Öppningsavgiften står alltid på 0 då det inte finns någon öppningsavgift för datatrafik. Dataanvändningen var uttryckt som tidsenhet på gamla fakturorna, helt konstigt. Har man Mobilsurf Medium eller Large så är avgiften per MB 0 kr. Har man Mobilsurf Bas (vilket jag hade i början) så kostar det 1,69 kr/MB när man har förbrukat sina 200 fria MB. Har man inget surfpaket så kostar det 15 kr/MB.

De kan inte ha fakturerat dig för något du inte har förbrukat. Titta noga igenom fakturan och se om det står någon avgift där som du inte borde betala. Jag har själv haft liknande problem tidigare, även om det har hänt mycket sällan. Det har alltid löst sig till min fördel.

Jag har även bredband av Tele2 och jag har fått kompensation flera gånger om bara det här året för endast ett litet problem med tjänsten. Så att de är pengatjuvar stämmer inte med min erfarenhet. Jag har varit kund hos Tele2 i snart 10 år. Allt har inte varit positivt men i det stora hela är jag nöjd.

För bara två eller tre månader sedan fick jag problem med bredbandet (från Tele2) och blev utan uppkoppling när jag verkligen behövde det. Jag kopplade upp mig med mobiltelefonen som modem för att uträtta ett viktigt ärende. Fakturan landade på ca 1500 kr, jag hade väl förbrukat omkring 200 MB i datatrafik. Jag hade inget surfpaket då så priset var 15 kr/MB. Jag kom dock överens med Tele2 om att teckna Mobilsurf Medium och de räknade om min datatrafik för priset 1,69 kr/MB tror jag och totala kostnaden blev då omkring 380 kr. Jag fick en uppsägningstid på 1 månad.

Jag tänkte att jag betalar hellre 89 kr en eller tre månader än den stora summan som jag hade fått. Jag sa upp Mobilsurf Medium efter två månader men för en månad sedan har jag tecknat det på nytt och nu kostar det 69 kr per månad istället för 89 kr.

Jag har även fått kompensation på mellan 200 och 300 kr för att mitt bredband inte har fungerat den dagen jag behövde det. Annars brukar det inte vara några driftstop på mitt bredband eftersom det går via stadsnätet (det var Tele2s eget nät åren innan).

När det gäller operatörslåsning så har Tele2 som ett av de första operatörerna i Sverige helt slopat operatörslåset. Det tycker jag är bra. Det är därför jag bojkottar Apple iPhone. Den innebär att operatörslåset sakta men säkert återintroduceras hos oss i Sverige, bara för jänkarna ligger efter i utvecklingen och i tanken och de verkar tro att man försöker blåsa dem om man erbjuder en telefon utan operatörslås. Jag var en gång nära att köpa en men jag är glad att jag inte gjorde det. Idag använder jag en HTC Desire med Tele2 abonnemang. Jag har också Tele2 Kompis med Mobilsurf Medium.

Ursäkta det långa inlägget, men det bästa är som sagt att du pratar med de på Tele2, välj Faktura i telefonen. Du kan ringa på 0772-252525 eller 0200-252525. De har bytt telefonnummer nämligen för privatkunder, förut var det ett 020 nummer men numera är det ett 077 nummer. Det betyder att Tele2 har stått för samtalskostnaden förut, men numera delar man på samtalskostnaden. Jag vet inte varför de har bytt telefonnummer för privatpersoner men behållit samma 020 nummer för företagskunder.

Det är lite konstigt då de haft 020 numret mycket länge, som kanske ensam operatör i Sverige med frisamtal till kundtjänsten/supporten. Och du säger att de är pengatjuvar? Men Telia har ett 077 nummer och alla andra har 077 nummer, och Bahnhof har ett vanligt 08 nummer där du själv står för hela kostnaden. Men det är lite synd att Tele2 har sänkt sig till deras nivå. Men det går att ringa på det gamla 020 numret, sedan vet jag inte om man blir bara omkopplad till det nya eller om det räknas som ett frisamtal om man slår det.

Jag vill påstå att Tele2 är ett seriöst företag och inte några pengatjuvar eller liknande. Ibland uppstår det problem som de inte har kunnat förutse, och ibland skiter det bara ner sig rent ut sagt. Men då måste man titta på varje enskilt fall, för det är knappast så att de har satt i system (som du lite grann påstår här) att lura av pengar från sina kunder. Precis som alla andra (seriösa) operatörer i Sverige så vill de nog göra allt för att behålla sina kunder, och då vore ju det kontra produktivt, som du säger i egna ord, att vara pengatjuvar.

Ring och hör vad de säger. Skriv gärna tillbaka här vad de har sagt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Pratade nyss med Tele2, dom sa att tiden (~50h) inte stämmer men att jag antagligen tappat uppkopplingen mot min router så att den gått på GPRS istället då.

Bör från Snackis till Kompis surf i samband med beställningen av telefonen som jag fick förra veckan, dock så har inte abonnemanget blivit ändrat så det fick jag ringa och säga till om. Borde inte abonnemanget ha ändrats när jag aktiverade mitt nya sim?

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Skrivet av Hamzta:

Annan fråga.

Hur ser jag om mobilen är operatörslåst?
Det är en Samsung Galaxy S

Köper verkligen folk så pass dyra grejjer utan att kolla sånt?
Var har du köpt den? Har du testat sätta i annat SIM-kort?

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ElectroGeeza:

Tittar du på Mitt Tele2 eller har du en faktura framför dig som du kollar på? Under vilken rubrik läser du? Kan du försöka skriva ner exakt vad som står på fakturan rad för rad? Du behöver förstås inte skriva ner de telefonnummer du ringt, betaltjänster med mera.

Går ej kopiera text då det är en bild..faktura typ.

Det jag kollade på där priset står är alltså direkt under "mitt tele2" på fliken Abonnemang så står det där förbrukning & paket, 0gb men 430 kr har jag tydligen ringt och smsat för. Vilket inte alls stämmer då jag själv räknar det jag gör på mobilen.

Man undrar ifall dom också skulle sätta dessa summor ifall man skulle ha mobilen avstängd, eller trycka in ett Kontantkort i mobilen under en månad..

Deras fakturor är inte särskilt detaljerade dock, men det står detta. (och detta är från den förra jag fick)

Samtal i Sverige.
0 Samtal
SMS Andra Operatörer: 54 st ......... 34 kr
Fria SMS 21 .......... 0 kr

Delsumma samtal i Sverige.
0

Tidsbegränsade avgifter.
Adm.avg för nyteckning : 99 kr
Engångsavg delbetalning av telefonköp: 150 kr
Förhöjd månavg telefon under bindntid: 200 kr

Fasta Avgifter.
Mobil Surf Medium 69 kr
Mobil Surf Mediun 44 kr

Summa: 599 kr
Totalsumma: 623 kr

Här är priserna mer rimliga jämf med det dom antar att jag ringt och smsat för sedan denna blev betald.
34 kr sms! 0 kr samtal! My god.

Och nu helt plötsligt 430 kr!! (Jag gissar på att det är för att dom där engångs summorna inte längre är kvar) Har ju knappast skickat över 600 sms (~400 kr) och har heller inte ringt utanför Comviqs egna nät då dom jag talar med har Kompis dom också.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adriankarlsson:

Köper verkligen folk så pass dyra grejjer utan att kolla sånt?
Var har du köpt den? Har du testat sätta i annat SIM-kort?

CDON, men där står det typ ingenting om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Pratade nyss med Tele2, dom sa att tiden (~50h) inte stämmer men att jag antagligen tappat uppkopplingen mot min router så att den gått på GPRS istället då.

Bör från Snackis till Kompis surf i samband med beställningen av telefonen som jag fick förra veckan, dock så har inte abonnemanget blivit ändrat så det fick jag ringa och säga till om. Borde inte abonnemanget ha ändrats när jag aktiverade mitt nya sim?

Hur har du ställt in inne i wifi policy och har du mobilt data alltid aktiverat, varje gång du slår på wifi?
Om du har inne i WiFi policyn valt "aldrig" när wifi är på (gå över till mobilt data) och har mobilt data avaktiverat.
Då kan mobilen inte koppla upp sig, när du tappat wifi uppkoppling mellan mobil - router och kvittar om det är GPRS/3G.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Står det verkligen 0 samtal under Samtal i Sverige? Det har inte gått en månad utan att jag har ringt någon i Sverige, så jag vet inte hur det ser ut när man inte ringer några samtal. Antagligen är det som du beskriver, och då är det helt rätt att det står 0 samtal.

Har du skickat några SMS till andra operatörer, de påstådda 54 SMS som du ska ha skickat? Fria SMS är SMS inom Tele2/Comviq och dessa är gratis så det blir då 0 kr.

Men delsumman för samtal i Sverige borde väl bli 34 kr då, inte sant?

Vad står det under Datatrafik i Sverige och utomlands? Vad ligger delsumman på?

Det stämmer att man tar en administrativ avgift för nyteckning och det stämmer att den är 99 kr.

Det stämmer att man tar en engångsavgift för delbetalning av telefonköp och det stämmer att den är 150 kr.

Det stämmer att man har en förhöjd månadsavgift för telefonen unde bindningstiden. Denna varierar beroende på bl.a. hur lång bindningstiden är och på nypriset för telefonen.

Det stämmer att Mobilsurf Medium kostar 69 kr per månad. Den har kostat 89 kr per månad för ca tre månader sedan. Så den är lägre nu än vad den var innan (om man skulle råka titta på en äldre faktura).

Vilket datum tecknade du abonnemanget? De där 44 kr gäller de dagar som du har haft Mobilsurf Medium innan du kom in i ordinarie betalningsperiod så att säga. Med andra ord så kan du t.ex. teckna abonnemanget mitt i en månad men då betalar du inte full månadsavgift eftersom du inte har använt tjänsten hela den månaden, vilket ju är rättvist. Du betalar endast för de dagar du har haft tjänsten då, men du debiteras för det på nästkommande månads faktura tillsammans med den ordinarie månadsavgiften 69 kr som sedan löper vidare och räknas från första till sista dagen i varje månad.

Om det här är ett abonnemang, var har du månadsavgiften för abonnemanget? Jag kan inte se att du har skrivit den. Men för Tele2 Kompis borde den vara 0 kr just nu för resten av år 2010, och från 1 januari 2011 bör den bli 49 kr per månad om priset inte ändras. Det är ordinarie priset för Tele2 Kompis.

Men hur får du ihop det här till 599 kr och sedan 623 kr?

SMS Andra Operatörer: 34 kr
Mobil Surf Medium 69 kr
Mobil Surf Mediun 44 kr

34 + 99 + 150 + 200 + 69 + 44 = 596 ≠ 599 ≠ 623

Vad är det du har utelämnat? Jag får inte ihop det, du måste ha utelämnat något. Om det är någon betaltjänst så behöver du inte avslöja vad det är för något, skriv då bara vad det kostar.

Det här var alltså från din förra faktura för oktober månad som du fick i september? Har du tillgång till den kommande faktura? Den ska finnas som PDF fil på Mitt Tele2. Du loggar in på Mtit Tele2 och klickar på alternativet Mobilabonnemang. På vänstersida väljer du Mina fakturor och om det finns en faktura som är klar men som du inte har fått hem än så står den under Obetalda fakturor. Du kan klicka på PDF ikonen till höger.

Fakturorna är inte särskilt detaljerade? Exakt vilken detalj behöver du veta? Tänkte du kanske på detaljspecifikationen? Detaljspecifikation eller samtalsspecifikation som vissa kallar det finns att få men då kostar det 10 kr tror jag och du får det hemskickat. Med är vad som gäller mobilabonnemang i alla fall. Den som liksom jag har hemtelefoni via bredbandet (IP-telefoni) eller vanlig hemtelefoni via telefonnätet från Tele2 får istället en detaljspecifikation ("Detaljredovisning av trafik") med varje faktura.

Det är alltså skillnad här på mobilabonnemang och hemtelefoniabonnemang. Det här är något de skulle kunna förbättra. Det kan jag påtala och om även du talar om att du vill ha en detaljspecifikation med varje faktura så kanske vi kan få en ändring här.

I en detaljspecifikation kan du få all information du behöver om vilka telefonnummer du har ringt, när du har ringt, hur länge du har pratat och så vidare. Men du kan faktiskt få den här informationen gratis om du är registrerad på Mitt Tele2 (tidigare kallat Mina sidor). Efter att ha loggat in på Mina Sidor klickar du på alternativet Mobilabonnemang. På vänstersida klickar du sedan på Detaljspecifikation. Där kan du själv ange för vilken tidsperiod du vill se samtal, meddelanden och datatrafik för. Enklare kan det knappast bli.

Så här kan det se ut när man är inne på Mitt Tele2 och Förbrukning & Paket.
http://img151.imageshack.us/img151/5430/20101011mitttele2frbr...

Det är där det står alltså att du har ringt, skickat meddelanden och surfat för 400 kr?

Du skriver att du har ringt 2 samtal för 1 minut totalt. Kom ihåg att varje påbörjad minut räknas som en hel minut! Det är vad du debiteras för. Du kan därför omöjligen ha ringt 2 samtal för 1 minut totalt. Du kan nog själv räkna ut varför. Så om du har ringt 2 mycket korta samtal av typen "tja! jag står här utanför, kommer du ner eller?" så har det räknats som 2 minuter.

Välkommen till Sverige! Här debiterar vi för varje påbörjad samtalsminut. Så om man har ringt och pratat för allt mellan 1 till 59 sekunder och lagt på så räknas det som en minut. Har man alltså ringt och pratat 15 sekunder så räknas det som 60 sekunder. Har man ringt och pratat 61 sekund så räknas det som 120 sekunder. Det är minst en anledning att älska Indien, för där heter det rupee per sekund. En lite kul kuriosa!

Varför skriver du att Mobilsurf kostar 15 kr per MB? Om du verkligen hat Mobilsurf paketet Medium eller Large så betalar du 69 respektive 129 kr per månad berodne på vilket paket du har. Men du betalar ingen avgift per MB då. Däremot betalar du 1,69 kr per MB om du har Mobilsurf Small efter det att du har använt dina fria 200 MB, som jag förklarat tidigare.

Du skriver att du själv räknar det du gör på mobilen. Men räknar du även vad andra gör på din mobil? Jag kom just att tänka på det. Även om du inte har ringt eller skickat dessa meddelanden så kan det vara någon annan som har använt din telefon. Har någon mer än bara du tillgång till telefonen? Skyddar du den på något sätt? Lämnar du ifrån dig den under längre perioder?

Jag kan återigen rekommendera att du ringer och pratar med de på Tele2 eller att du väntar på att du får en riktig faktura. Jag skulle inte säga att man kan förlita sig helt på det som står på Mitt Tele2. Det är ofta en bra fingervisning men det behöver inte stämma till 100% det som står där. Var sparsam och ring inte för mycket och skicka inte några meddelanden i onödan förrän du har fått en faktura.

Har du pratat med kundtjänsten angående det här? Jag vill gärna veta vad de har sagt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd

Det är endast jag som har tillgång till mobilen så nej, ingen annan har använt mobilen.

Citat:

Men hur får du ihop det här till 599 kr och sedan 623 kr?

SMS Andra Operatörer: 37 kr
Mobil Surf Medium 69 kr
Mobil Surf Mediun 44 kr

34 + 99 + 150 + 200 + 69 + 44 = 596 ≠ 599 ≠ 623

Pappersfakturan på 24 kr tror jag, så det blir ca 623 kr. Dock var det 37 kr sms inte 34 my bad.

Jag ser ingenting under "obetalda fakturor"
Och ja det står "Samtalsminuter: 1 min" under Detaljspecifikation mellan datumen 2010-09-11 till 2010-10-11.
Kan ta bild. Här!

"Du har ringt för 431 kr"
Imageshack - tele2duharringtsmsatsur.jpg

Detaljspecifikationen:
Imageshack - tele2detaljspecifikatio.jpg
Dessa 2 samtal finns inte med på den första fakturan jag betalat, står 0 på den, och även i PDF dokumentet. Och nix, jag har ingen "obetald" faktura än på hemsidan.

Jag skrev att mobilsurf kostar 15 kr för det är vad som står på deras hemsida under priser.

Men jag funderar på att trycka in ett kontantkort i en månad och se vad jag får för summor av dom då, får jag fortfarande påhittade summor (dvs annat än dom avgifterna jag SKA betala) så ska det bli hårda tag. Månadskostnaden är 0 kr, och går väl över till 49 kr nästa år? Ska betala 269 kr i månaden exkl sms/mms och samtal egentligen.

De "påstådda" 54st SMS är till andra operatörer, dvs Tre eller Telia, eller varför inte Telenor? Dock skickar jag endast till Comviq och Tre.

...

Pratar med dom nu, så brb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

Helt sjukt hur deras service är dålig när man behöver den som mest.
Min mor införskaffade sig en SE X10 för cirka 1½ månad sedan. Använde den några dagar utan problem men så en natt (för att vara lite mer specifik så var det mellan 02.00 - 03.30) så laddade den ner cirka 1.5gb. Ringde Tele2 dagen efter och de kunde inte alls se var dessa 1.5gb kom ifrån?
Jag antog att det var nåt fel med 3G'n så jag stängde av den. Men inte fan löste det problemet, nästa dag hade mobilen tankat 3.2gb under natten, ungefär vid samma tid.
Tittade lite snabbt på telefonen och såg att den hade cirka 30 olika skit apps från Android market. Men dessa kan omöjligt ta 3.2gb då det bara var massa skit. Fortfarande bara massa frågetecken hos kundservice.
Status just nu: De håller på att utreda det hela men vettefan om det kommer leda nånvart. Fakturan just nu ligger på några tusen. Tror inte min mor har lyckats med det här själv för hon är inte helt efter när det gäller teknik.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Avstängd

Så tydligen har jag skickat 600 sms till andra operatörer och ringt 4min samtal enligt kundtjänst, och han ville inte svara på det ang "Mitt Tele2" varför sidan inte visar rätt. lol. Verkar som att dom gjort så sidan visar fel med flit så folk ska ringa och skicka meddelanden mycket mer XD

Stämmer ändå inte med antalet SMS, då jag inte knarkar meddelanden, sedan så ingår tydligen inte MSN trafiken i deras Mobil Surf..? Wat.

Trevlig person men undviker hälften av det man frågar, verkade sjukt upptagen dessutom.

Visa signatur

Permalänk

Okej, tack för förtydligandet! Jag glömde också räkna in 24 kr för fakturaavgiften.

Jag skriver uträkningen här en gång till, bara för arkiveringens skull.

Mobil Surf Medium: 69 kr
Mobil Surf Mediun: 44 kr
Fakturaavgift: 24

37 + 99 + 150 + 200 + 69 + 44 + 24 = 623

Sedan kan jag också tillgägga hur mycket du egentligen har förbrukat, enligt dig själv då. Du har skickat 54 stycken SMS, fördelade på Tele2/Comviq och Tre nätet. Du har ringt 2 samtal inom Tele2/Comviq. Det var inte till Tre eller hur? Avgiften för datatrafik per MB förekommer inte då du har Mobil Surf Medium. Några betalsamtal eller betaltjänster har du heller inte haft.

Vet du vad? Jag håller med dig då, kostanaden som redovisas på Mitt Tele2 stämmer inte. Det har du just bevisat för mig. För även om du så skulle ha skickat de där 54 SMS meddelandena till Tre och inte till Tele2/Comviq telefoner, och det till en kostnad av 2 kr per SMS, och även om du skulle ha ringt de 2 samtalen till Bryssel för en kostnad av 10 kr per minut, det skulle ändå aldrig kosta så mycket som 431 kr totalt. Det skulle då kosta 54 * 2 + 2 * 10 = 108 + 20 = 128 kr. VSB är inte lika med 431,26 kr.

Ring och fråga dem om de kan de fyra räknesätten?!

Det är ju ingen tvist kring de fasta avgifterna, eller hur? Det är de rörliga kostnaderna som gör att det ser ut på det här sättet. Fast å andra sidan så har du inte haft så stora rörliga kostnader.

Jag har själv under mina 10 år med Tele2 inte varit med om något sånt här eller något av de andra problem som har cirkulerat i medierna. Om något har strulat fö rmig så har det alltid varit tekniken, på ett eller annat sätt. Men Tele2 har alltid åtgärdat dessa problem för mig på något sätt, även om vissa problem har varit svårare att lösa och har dragit ut på tiden. Men jag har aldrig blivit "bestulen" på pengar eller vad man ska säga, det har aldrig varit något problem med betalningarna, jag har aldrig fått fakturor med avgifter som jag själv inte har skapat så att säga.

För mig låter det här som ett kapat abonnemang. Jag skulle nog rekommendera dig att byta SIM kort. Du måste inte då byta ditt telefonnummer, jag tror att de kan ordna så att du behåller ditt telefonnummer du har nu, du får då bara en annan ID kod i mobilnätet.

Alternativet är att du för den här diskussionen vidar med Tele2. Även om jag kan förstå om du är arg eller rent av skyförbannad på dem så bör du inte låta det gå över de som svarar på kundtjänsten eller supporten. Då börjar man bara svära och prata osammanhängande och det gör ingen nytta. Man får ingen bra hjälp så. Tänk igenom vad du ska fråga innan du ringer och försök att vara tydlig och punktlig. Det är i alla fall min erfarenhet av såna här saker och då har jag varit på båda sidor om tråden om man säger så, dvs. både som den som ringer kundtjänsten eller supporten och den som svarar eftersom jag en gång jobbade i några månader på Telias support.

Jag har pratat med Tele2 idag och de säger att de uppgifter som redovisas på Mitt Tele2 uppdateras en gång per dag. Hos mig står det just nu att jag har ringt, skickat meddelanden och surfat för 8,24 kr sedan senaste fakturan. Han som jag pratade med sa också att det är samma uppgift som han ser i sitt system. Så kolla om det sker någon förändring imorgon, jag tror han sa att det uppdateras vid midnatt.

Jag skulle inte förvänta mig att summan går ner men man vet aldrig helt säkert, det kanske bara är någon tillfällig bugg. Du kanske också kan behöva koppla bort ditt mobilabonnemang från Mitt Tele2 kontot som de kallar det, dvs. att man tar bort det så att det inte syns på Mitt Tele2. Och sedan kan du göra en ny koppling. Men ännu viktigare är att ringa Tele2 och höra om de ser exakt samma prisuppgift som står på Mitt Tele2 för det kan som sagt vara något problem med ditt "Mitt Tele2" konto.

Jag kan bara säga som exempel att jag har mobilabonnemang, IP-telefoni, och bredband hos Tele2. Tidigare har jag använt det som hette Mina sidor för att t.ex. hålla koll på ringda samtal och sånt. Sedan de introducerade Mitt Tele2 blev jag tvungen att registrera mig på nytt för det nya systemet. Det var inga problem alls. Jag kunde sedan "koppla" som de kallar det, jag kunde koppla mitt mobilabonnemang och mitt bredband till Mitt Tel2. Men IP-telefonin gick inte att koppla trots att jag försökte flera gånger under loppet av fem dagar. Jag fick något meddelande om att telefonnumret jag angav var ogiltigt eller nåt i den stilen. Som om jag hade skrivit ett telefonnummer som hör till annan operatör, så har jag tolkat det. Jag fick felanmäla det. Det var lite oklart om det var till kundtjänsten eller supporten man skulle anmäla till, kanske inte så konstigt då det var en ny tjänst. Men i mitt fall var det kundtjänsten som tog hand om felanmälan och några veckor senare gick det bra att koppla även IP-telefonin.

Så jag menar Mitt Tele2 lanserades ju ganska nyligen. Det är fortfarande en relativt ny tjänst och bygger på ett helt annat system än det tidigare Mina sidor. Det kan ju vara något tekniskt fel. Hör därför med dem på Tele2 om de får fram samma uppgift som du genom Mitt Tele2.

Även om det inte är vanlgit så är det i högsta grad möjligt att kapa någons abonnemang. Det är det första som faller mig på tanken. Då bör det vara enkelt att löst genom att beställa nytt SIM-kort. Det är nog det enklaste sättet att förhindra att det händer igen. I annat fall är det nog ett fel i deras system. Du måste i varje fall prata med Tele2.

Du skrev att du har fått veta av Tele2 kundtjänsten att du har skickat 600 SMS till andra operatörer och ringt för 4 minuter. Vad har de sagt då, vad kommer det att kosta? Då låter det ju som att du tvingas betala mer än de 431 kr som står på Mitt Tele2. I mitt fall är dessa uppgifter i synk, dvs. det som de på Tele2 kundtjänsten ser är samma summa som jag ser på Mitt Tele2.

Kan det vara så att MSN meddelanden har räknats som SMS? Det låter ju helt knäppt, jag vette fan. Det här bör man utreda så att även vi som läser det här får veta vad som har hänt egentligen. Det gäller även det som Forbidden har skrivit om.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ElectroGeeza:

Okej, tack för förtydligandet! Jag glömde också räkna in 24 kr för fakturaavgiften.

Jag skriver uträkningen här en gång till, bara för arkiveringens skull.

Mobil Surf Medium: 69 kr
Mobil Surf Mediun: 44 kr
Fakturaavgift: 24

37 + 99 + 150 + 200 + 69 + 44 + 24 = 623

Sedan kan jag också tillgägga hur mycket du egentligen har förbrukat, enligt dig själv då. Du har skickat 54 stycken SMS, fördelade på Tele2/Comviq och Tre nätet. Du har ringt 2 samtal inom Tele2/Comviq. Det var inte till Tre eller hur? Avgiften för datatrafik per MB förekommer inte då du har Mobil Surf Medium. Några betalsamtal eller betaltjänster har du heller inte haft.

Vet du vad? Jag håller med dig då, kostanaden som redovisas på Mitt Tele2 stämmer inte. Det har du just bevisat för mig. För även om du så skulle ha skickat de där 54 SMS meddelandena till Tre och inte till Tele2/Comviq telefoner, och det till en kostnad av 2 kr per SMS, och även om du skulle ha ringt de 2 samtalen till Bryssel för en kostnad av 10 kr per minut, det skulle ändå aldrig kosta så mycket som 431 kr totalt. Det skulle då kosta 54 * 2 + 2 * 10 = 108 + 20 = 128 kr. VSB är inte lika med 431,26 kr.

Ring och fråga dem om de kan de fyra räknesätten?!

Det är ju ingen tvist kring de fasta avgifterna, eller hur? Det är de rörliga kostnaderna som gör att det ser ut på det här sättet. Fast å andra sidan så har du inte haft så stora rörliga kostnader.

Jag har själv under mina 10 år med Tele2 inte varit med om något sånt här eller något av de andra problem som har cirkulerat i medierna. Om något har strulat fö rmig så har det alltid varit tekniken, på ett eller annat sätt. Men Tele2 har alltid åtgärdat dessa problem för mig på något sätt, även om vissa problem har varit svårare att lösa och har dragit ut på tiden. Men jag har aldrig blivit "bestulen" på pengar eller vad man ska säga, det har aldrig varit något problem med betalningarna, jag har aldrig fått fakturor med avgifter som jag själv inte har skapat så att säga.

För mig låter det här som ett kapat abonnemang. Jag skulle nog rekommendera dig att byta SIM kort. Du måste inte då byta ditt telefonnummer, jag tror att de kan ordna så att du behåller ditt telefonnummer du har nu, du får då bara en annan ID kod i mobilnätet.

Alternativet är att du för den här diskussionen vidar med Tele2. Även om jag kan förstå om du är arg eller rent av skyförbannad på dem så bör du inte låta det gå över de som svarar på kundtjänsten eller supporten. Då börjar man bara svära och prata osammanhängande och det gör ingen nytta. Man får ingen bra hjälp så. Tänk igenom vad du ska fråga innan du ringer och försök att vara tydlig och punktlig. Det är i alla fall min erfarenhet av såna här saker och då har jag varit på båda sidor om tråden om man säger så, dvs. både som den som ringer kundtjänsten eller supporten och den som svarar eftersom jag en gång jobbade i några månader på Telias support.

Jag har pratat med Tele2 idag och de säger att de uppgifter som redovisas på Mitt Tele2 uppdateras en gång per dag. Hos mig står det just nu att jag har ringt, skickat meddelanden och surfat för 8,24 kr sedan senaste fakturan. Han som jag pratade med sa också att det är samma uppgift som han ser i sitt system. Så kolla om det sker någon förändring imorgon, jag tror han sa att det uppdateras vid midnatt.

Jag skulle inte förvänta mig att summan går ner men man vet aldrig helt säkert, det kanske bara är någon tillfällig bugg. Du kanske också kan behöva koppla bort ditt mobilabonnemang från Mitt Tele2 kontot som de kallar det, dvs. att man tar bort det så att det inte syns på Mitt Tele2. Och sedan kan du göra en ny koppling. Men ännu viktigare är att ringa Tele2 och höra om de ser exakt samma prisuppgift som står på Mitt Tele2 för det kan som sagt vara något problem med ditt "Mitt Tele2" konto.

Jag kan bara säga som exempel att jag har mobilabonnemang, IP-telefoni, och bredband hos Tele2. Tidigare har jag använt det som hette Mina sidor för att t.ex. hålla koll på ringda samtal och sånt. Sedan de introducerade Mitt Tele2 blev jag tvungen att registrera mig på nytt för det nya systemet. Det var inga problem alls. Jag kunde sedan "koppla" som de kallar det, jag kunde koppla mitt mobilabonnemang och mitt bredband till Mitt Tel2. Men IP-telefonin gick inte att koppla trots att jag försökte flera gånger under loppet av fem dagar. Jag fick något meddelande om att telefonnumret jag angav var ogiltigt eller nåt i den stilen. Som om jag hade skrivit ett telefonnummer som hör till annan operatör, så har jag tolkat det. Jag fick felanmäla det. Det var lite oklart om det var till kundtjänsten eller supporten man skulle anmäla till, kanske inte så konstigt då det var en ny tjänst. Men i mitt fall var det kundtjänsten som tog hand om felanmälan och några veckor senare gick det bra att koppla även IP-telefonin.

Så jag menar Mitt Tele2 lanserades ju ganska nyligen. Det är fortfarande en relativt ny tjänst och bygger på ett helt annat system än det tidigare Mina sidor. Det kan ju vara något tekniskt fel. Hör därför med dem på Tele2 om de får fram samma uppgift som du genom Mitt Tele2.

Även om det inte är vanlgit så är det i högsta grad möjligt att kapa någons abonnemang. Det är det första som faller mig på tanken. Då bör det vara enkelt att löst genom att beställa nytt SIM-kort. Det är nog det enklaste sättet att förhindra att det händer igen. I annat fall är det nog ett fel i deras system. Du måste i varje fall prata med Tele2.

Du skrev att du har fått veta av Tele2 kundtjänsten att du har skickat 600 SMS till andra operatörer och ringt för 4 minuter. Vad har de sagt då, vad kommer det att kosta? Då låter det ju som att du tvingas betala mer än de 431 kr som står på Mitt Tele2. I mitt fall är dessa uppgifter i synk, dvs. det som de på Tele2 kundtjänsten ser är samma summa som jag ser på Mitt Tele2.

Kan det vara så att MSN meddelanden har räknats som SMS? Det låter ju helt knäppt, jag vette fan. Det här bör man utreda så att även vi som läser det här får veta vad som har hänt egentligen. Det gäller även det som Forbidden har skrivit om.

600sms stämmer inte, men samtalen gör nog det. Och kapat abonnemang? Aldrig hört talats om det, men jag får faktiskt skumma sms och samtal från folk i centrala stockholm. Så jag gissar på att någon annan har haft samma nummer innan, jag nämnde även detta för personen jag pratade med och han sa att han också haft detta 'problem' förr, alltså att någon ringt och smsat till en, ovetandes att man inte är den personen som personen söker. Ni tror inte Tele2 kan sätta denna personens summor på mig? Alltså den personen som eventuellt haft samma nummer innan mig? Låter dock osannolikt.

600 sms x 0.7 = 420
4 samtal x 0.7 = 4 kr(?)
Sedan är det väl MMS 34 x 0.7 = 23 kr (eller om han räknade in det under SMS då han aldrig nämnde MMS)
tot. 447 kr

Och sedan...
200 kr förhöjdmånavg + 69 kr mobilsurf + 447 kr = 716 kr månadsavg! Trevligt trevligt!

Jag har aldrig i hela mitt liv skickat SMS eller ringt för mer än 100 kr /mån. Och då haft kontantkort. Brukade dessutom ha runt en tjuga kvar varje mån..

Undrar om man ska lägga till 3000 sms/mån till alla nät, som dom har för 69 kr /mån? Då blir det nog en summa på 338 kr i mån om man inte väljer att ringa utanför Comviq då. Eller vara riktigt dum och skicka 3001 SMS under en månad..

Jag ger Tele2 en månad till, sedan ska jag prova nytt sim, eller sätta in ett kontantkort, mobilen är ju inte låst till någon operatör heller vad jag vet så man kan ju stoppa in vad som helst.

Att MSN meddelanden skulle räknas som SMS är ju sjukt! Bör gå under mobilsurf tjänsten liksom.

Hur kopplar jag loss min mobil från Mitt Tele2? Jag ser inga sådana val. Eller ska man då kontakta kundtjänst för att få det gjort?

Visa signatur

Permalänk

Ja, det du har berättat i ju minst sagt otroligt.

Har du kanske fått några konstiga samtal, t.ex. från utlandet där det är ingen på andra sidan när du lyfter på luren och svarar? Jag fick en gång ett sånt samtal. Men jag minns inte riktigt om jag svarade. Jag tror inte att jag svarade på det, jag tror det var så att telefonen ringde bara en eller två gånger och slutade sedan ringa. Riktnumret var från Italien. Eftersom jag har några släktingar nere i Italien så trodde jag ju först att jag hade missat ett samtal från någon av dem. Men jag kände inte igen numret. Så jag letade upp numret på Internet och det visade sig tillhöra någon telekom operatör i Italien och det var inte vilken telekom operatör som helst utan en satselitoperatör.

När jag grävde vidare så fick jag fram att ett organiserat gäng härjade i Europa då som använde sig av just denna operatör för sin illegala verksamhet. De ägnade sig åt något som jag skulle beskriva som skimming. Det var väldigt enkelt. Den som svarade på detta nummer blev debiterad för samtalet, och du kan gissa om det kostade. Eftersom jag inte fick några konstiga fakturor och allt var i sin ordning så är jag övertygad om att jag inte har svarat på det samtalet, för det hade märkts, det är jag säker på.

Bland annat Tele2 kunder drabbades då och Tele2 gick ut med en varning för detta. Jag tror att även något organ eller organisation från Europa blev kopplat på det här fallet för att sätta stopp för den här ligan. Jag har ingen koll på hur det egentligen slutade. Det här var för inte mer än kanske fem år sedan. Om någon vet något mer om det här så berätta gärna för jag är lite nyfiken på vad som hände med det där.

Även om det inte sker så ofta sånt här så är det något man bör vara uppmärksam på. Jag får en känsla av att sånt här händer hela tiden egentligen. Det är väl bara det att endast de dåligt förberedda händelserna blir upptäckta av radarn så att säga och lyfts fram, men det finns säkert ett ännu större mörkertal som ingen i den breda allmänheten känner till. Tja, vad ska man göra, det kommer bli mer och mer av sånt här i takt med att den "moderna" tekniken avancerar. Det gäller att de traditionellt konservativa brottsbekämpande myndigheter så som Polisen följer utvecklingen och är banditerna hack i häl för att ha en chans att minska det. Datorstölderna t.ex. blir allt fler och fler i Sverige, och allt fler viker ut hela sina liv på nätet. Det är oroande.

Du nämnde förresten inte om det var ett helt nytt abonnemang du skapade med ett nytt telefonnummer? Jag vill inte utpeka någon som skyldig men eftersom du beställde från en oberoende återförsäljare så ser jag det som en riskfaktor. Med risk så menar jag att SIM-kortet kan ha blivit manipulerat på något sätt. Jag ser hellre att man köper direkt från Tele2. Jag är för fri handel och öppenhet i allmänhet så att låta endast Tele2 få sälja sina egna abonnemang är både dumt och går emot det jag säger här, men ibland krävs extrema åtgärder för extrema situationer när man inte har något bättre val. Jag menar det är lite grann som att beställa ett nytt VISA kort till sitt konto på banken från självaste banditen. Jag tror inte för en sekund att det kortet då är säkert.

Det finns bra mycket konstigheter. Det finns exempel där personen varit död sedan länge men räkningarna fortsatt att komma, och då är det inte bara telefonräkningar utan även andra typer av kostnader.

Det är sant att gamla telefonnummer går tillbaka i omloppet så att säga som helt nya nummer efter något år. Då kan det hända att man får ett samtal från det förflutna. Sannolikheten är dock inte stor tack var det att numren ligger först i karantän i några år och tilldelas inte nya abonnenter direkt. Men den finns där, sannolikheten alltså. Det är ju därför det heter sannolikhet.

Ja, det är verkligen en rätt så fet räkning. Inte minst med tanke på att man tvingas betala för något man själv inte har förbrukat. Man betalar naturligtvis för sig när man själv har orsakat dessa kostnader, men när man själv inte bär ansvaret men ändå tvingas betala så är det inte bra. Det är riktigt dåligt då.

Jag tycker att du ska vänta på din faktura så att du har ett riktigt dokument att visa upp och sedan reklamera. De kommer då att inleda en utredning som brukar ta en vecka ungefär. Om det då har varit något fel i systemet så kommer de att uppmärksamma det. Jag hoppas verkligen att det är bara något fel i systemet, för om man ska gå vidare med det så är det väldigt jobbigt, att man liksom ska behöva gå så långt föra att få rätten på sin sida.

Det svåra är ju att bevisa sånt här. Själv har man ingen insikt i deras system för att kolla mätarställningarna så att säga. Det kan därför vara ett tips att man installerar något program som loggar datatrafik, SMS, och kanske även samtal. Samtalen behöver inte spelas in utan det räcker med att tiden loggas.

Ja, absolut, även om telefonen är operatörslåst (vilket jag inte tror att den är) så kan du i alla fall testa med ett annat SIM-kort från Tele2/Comviq, t.ex. kontantkort. Sedan är det bara att observera och se om pengarna man har tillgodo blir lika snabbt uppätna.

Ja, MSN meddelanden borde räknas som datatrafik. Det håller jag med om. Det är ju det enda logiska för mig i alla fall. Att de räknas som SMS, det var bara min vilda gissning. För jag har ingen aning hur de debiterar för dessa meddelanden om de säger att det inte ingår i Mobilsurf paketet... kanske menar de att man blir debiterad per MB för dessa meddelanden, trots Mobilsurf? Men även det är väldigt sjukligt och skamligt i min bok. För så borde det ju inte vara.

Själv använder jag inte MSN på mobilen så jag vet inte. Jag har nog installerat MSN klienten en gång på min Symbian telefon (N73) men det var flera år sedan och jag har knappt använt den eftersom det var inte lika smidigt då som idag att skriva med mobiltelefonen. Dessutom tog Microsoft en avgift för själva programmet också har jag för mig. Man fick typ bara 30 dagars fri testperiod, sedan var det väl tänkt att man skulle betala för att fortsätta använda det. Det tyckte jag var bra mycket konstigt då Microsoft mig veterligen inte tar ut någon avgift för att man använder deras PC version av MSN Messenger (numera Live Messenger).

För att koppla bort mobilabonnemanget från Mitt Tele2 så måste du nog ringa Tele2 kundtjänsten. Som inloggad användare kan du bara lägga till nya kopplingar, men du kan inte själv ta bort några. Men jag ser inte varför de på Tele2 inte skulle kunna ta bort kopplingar. Jag tror att det var någon som nämnde för mig att man kunde ta bort det, när jag pratade med dem på telefon när jag själv hade senast problem med Mitt Tele2.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Asså killar och tjejer när man läser att ni klagar så mycket på Tele2 osv. vad förväntar ni er igentligen? NI BETALAR JU HÄLFTEN AV VAD TELIA KUNDER BETALAR. Byt till en riktig operatör som har bra service istället? Ni får vad ni betalar för....

var bara tvungen sry!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

"Plats: Stockholm"
Stämmer inte alltså?

Man kan beställa biljetter via SMS för att åka med Stockholms Lokaltrafik...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kazen:

"Plats: Stockholm"
Stämmer inte alltså?

Man kan beställa biljetter via SMS för att åka med Stockholms Lokaltrafik...

Kan man väl göra överallt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Lite inte helt på det som står på Mitt Tele2. Ring de istället och fråga, de har mer exakta och aktuella mätningar tillgängliga än vad som anges på Mitt Tele2, det har de berättat för mig.

Tele2 har ändrat helt sina fakturor, det var för två år sedan tror jag. Det var faktiskt jag som övertygade de om att ändra utformningen på fakturan för mobilabonnemang och göra den mer lik övriga fakturor som man får från Tele2. De använde till och med gamla Comviq loggan en bra bit in i 2008. Den tog de bort i samband med ändringen av fakturorna. Jag fick något nyhetsbrev från Tele2 ca 3 månader efter att jag hade påtalat det här med fakturorna och de skrev hur de alltid strävar efter att förbättra sina tjänster men att det ibland är deras kunder som hjälper dem på traven. Hehe, gissa om det var kul att läsa. Det är verkligen kul att man kan påverka och Tele2 lyssnade. Jag fick också Bredbandsbolaget att byta från Norman till F-Secure, men det är en annan historia.

De nya fakturorna är mycket tydligare och enklare att läsa och förstå än de gamla. Datatrafiken står under rubriken "Datatrafik i Sverige och utomlands" där Antal anger antalet uppkopplingar, Datamängd visar mängden data i MB, Öppningsavgiften står alltid på 0 då det inte finns någon öppningsavgift för datatrafik. Dataanvändningen var uttryckt som tidsenhet på gamla fakturorna, helt konstigt. Har man Mobilsurf Medium eller Large så är avgiften per MB 0 kr. Har man Mobilsurf Bas (vilket jag hade i början) så kostar det 1,69 kr/MB när man har förbrukat sina 200 fria MB. Har man inget surfpaket så kostar det 15 kr/MB.

De kan inte ha fakturerat dig för något du inte har förbrukat. Titta noga igenom fakturan och se om det står någon avgift där som du inte borde betala. Jag har själv haft liknande problem tidigare, även om det har hänt mycket sällan. Det har alltid löst sig till min fördel.

Jag har även bredband av Tele2 och jag har fått kompensation flera gånger om bara det här året för endast ett litet problem med tjänsten. Så att de är pengatjuvar stämmer inte med min erfarenhet. Jag har varit kund hos Tele2 i snart 10 år. Allt har inte varit positivt men i det stora hela är jag nöjd.

För bara två eller tre månader sedan fick jag problem med bredbandet (från Tele2) och blev utan uppkoppling när jag verkligen behövde det. Jag kopplade upp mig med mobiltelefonen som modem för att uträtta ett viktigt ärende. Fakturan landade på ca 1500 kr, jag hade väl förbrukat omkring 200 MB i datatrafik. Jag hade inget surfpaket då så priset var 15 kr/MB. Jag kom dock överens med Tele2 om att teckna Mobilsurf Medium och de räknade om min datatrafik för priset 1,69 kr/MB tror jag och totala kostnaden blev då omkring 380 kr. Jag fick en uppsägningstid på 1 månad.

Jag tänkte att jag betalar hellre 89 kr en eller tre månader än den stora summan som jag hade fått. Jag sa upp Mobilsurf Medium efter två månader men för en månad sedan har jag tecknat det på nytt och nu kostar det 69 kr per månad istället för 89 kr.

Jag har även fått kompensation på mellan 200 och 300 kr för att mitt bredband inte har fungerat den dagen jag behövde det. Annars brukar det inte vara några driftstop på mitt bredband eftersom det går via stadsnätet (det var Tele2s eget nät åren innan).

När det gäller operatörslåsning så har Tele2 som ett av de första operatörerna i Sverige helt slopat operatörslåset. Det tycker jag är bra. Det är därför jag bojkottar Apple iPhone. Den innebär att operatörslåset sakta men säkert återintroduceras hos oss i Sverige, bara för jänkarna ligger efter i utvecklingen och i tanken och de verkar tro att man försöker blåsa dem om man erbjuder en telefon utan operatörslås. Jag var en gång nära att köpa en men jag är glad att jag inte gjorde det. Idag använder jag en HTC Desire med Tele2 abonnemang. Jag har också Tele2 Kompis med Mobilsurf Medium.

Ursäkta det långa inlägget, men det bästa är som sagt att du pratar med de på Tele2, välj Faktura i telefonen. Du kan ringa på 0772-252525 eller 0200-252525. De har bytt telefonnummer nämligen för privatkunder, förut var det ett 020 nummer men numera är det ett 077 nummer. Det betyder att Tele2 har stått för samtalskostnaden förut, men numera delar man på samtalskostnaden. Jag vet inte varför de har bytt telefonnummer för privatpersoner men behållit samma 020 nummer för företagskunder.

Det är lite konstigt då de haft 020 numret mycket länge, som kanske ensam operatör i Sverige med frisamtal till kundtjänsten/supporten. Och du säger att de är pengatjuvar? Men Telia har ett 077 nummer och alla andra har 077 nummer, och Bahnhof har ett vanligt 08 nummer där du själv står för hela kostnaden. Men det är lite synd att Tele2 har sänkt sig till deras nivå. Men det går att ringa på det gamla 020 numret, sedan vet jag inte om man blir bara omkopplad till det nya eller om det räknas som ett frisamtal om man slår det.

Jag vill påstå att Tele2 är ett seriöst företag och inte några pengatjuvar eller liknande. Ibland uppstår det problem som de inte har kunnat förutse, och ibland skiter det bara ner sig rent ut sagt. Men då måste man titta på varje enskilt fall, för det är knappast så att de har satt i system (som du lite grann påstår här) att lura av pengar från sina kunder. Precis som alla andra (seriösa) operatörer i Sverige så vill de nog göra allt för att behålla sina kunder, och då vore ju det kontra produktivt, som du säger i egna ord, att vara pengatjuvar.

fast så exakt kan de inte säga egentligen. först säger de tider, sen när man pressar dem kommer det fram att "det är inte så exakt, står att du surfat 17:00 till 24:00 här, men kan lika gärna vara 24:00 till 07:00. det kan vi inte säga exakt, men du har surfat exakt 7 timmar", så de kan säga exakt hur mycket, men inte exakt nät. tycker det är märkligt att de inte kan ge exakta tider.

säger inte att de satt det i system, men de visar ingen som helst lust göra en seriös utredning av det hela. eller ens meddela konsumenten vad de kommit fram till.

det fick i alla mig att efter 12 år hos dem byta till annan operatör o kommer aldrig byta tillbaka. för tele2 gjorde sannerligen inget för att behålla mig. snarare pissade på mig genom att anklaga mig för att ljuga. Telia som jag har nu, har gett mig sammanlagt 800 kr under en månad som kompensation för att jag fick vänta 4 veckor på en iphone. DET kallar jag service.

att man debiterar per påbörjad minut är ju inte bra, men så gör alla. det som jag dock tycker är dåligt av tele2 är att skriva hur mycket man ringt, o inte hur mycket man debiterar för. det är ju rätt ointressant om jag ringt sammanlagt 30 min, när de debiterar mig för t.ex. 50 minuter. jag vill ju se hur mycket de debiterar mig för. det är det i alla fal jag tycker ä intressant.

för övrigt säljs ju iphone olåst hos apple både i norge och danmark, så vetefan om jag skulle hoppa på apple om att det är de som håller på att införa operatörslås igen. för om det är så, äre ju märkligt att VI har operatörslåsta iphones, men inte norge o danmark jag skulle snarare säga att det är operatörerna som sett till attv i inte har olåsta iphones i sverige. dessutom så sålde Tre sina iphones med kontantkort o möjlighet att låsa upp dem direkt i början, innan det blev brist på iphones. så varför skulle apple hindra tele2 från att göra likadant? nu har dock inte detta nått att göra me denna tråd.

o vad menar du med kapat abonnemang? du menar väll inte att två telefoner med olika emei nummer kan koppla upp sig på samma nummer samtidigt?

och nej, du kan inte bli debiterad för att nån ringer upp dig från utlandet. däremot är det vanligt att de ringer upp folk, men säger inget utan det är tyst i luren eller läggs på direkt. vad de då hoppas på är att personen de ringt upp, ska ringa upp dem på deras nummer. DÅ knyts en kostnad till personen som ringde tillbaka till dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Helt sjukt hur deras service är dålig när man behöver den som mest.
Min mor införskaffade sig en SE X10 för cirka 1½ månad sedan. Använde den några dagar utan problem men så en natt (för att vara lite mer specifik så var det mellan 02.00 - 03.30) så laddade den ner cirka 1.5gb. Ringde Tele2 dagen efter och de kunde inte alls se var dessa 1.5gb kom ifrån?
Jag antog att det var nåt fel med 3G'n så jag stängde av den. Men inte fan löste det problemet, nästa dag hade mobilen tankat 3.2gb under natten, ungefär vid samma tid.
Tittade lite snabbt på telefonen och såg att den hade cirka 30 olika skit apps från Android market. Men dessa kan omöjligt ta 3.2gb då det bara var massa skit. Fortfarande bara massa frågetecken hos kundservice.
Status just nu: De håller på att utreda det hela men vettefan om det kommer leda nånvart. Fakturan just nu ligger på några tusen. Tror inte min mor har lyckats med det här själv för hon är inte helt efter när det gäller teknik.

har inte för stora förhoppningar. min var som sagt avstängd 53% av påstådd surftid. o de kan inte tala om vad du surfat på eller nått sånt. till min konstaterade de bara att "du har laddat ......", mer kunde de inte säga.

Visa signatur