Permalänk
Medlem

Decent första klock?

Hej, testade just att klocka min 1055T manuellt för första gången.
Fick upp den i 4017,5 MHz, 1.45v, max temp efter 15 min i Prime95 är 60-61 grader.

Min fråga är, räcker 15 min i Prime95 för att se om den är stabil?

Väldigt ny inom området, hjälp uppskattas

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

15 min är lite i klenaste laget. det ger en fingervisning under tiden man håller på att finna sin maxklock, men för sin "final" klockfrekvens, som man tänkt köra 24/7 hade jag kört minst 2-3 timmar. många säger 24h, men det tycker jag är overkill.

du kan få 100 olika svar, och alla kommer vara mer eller mindre rätt

men några timmars pumpande i Prime hade jag kört för att vara någorlunda säker på att jag inte får en praktfull blåskärm mitt i ett BC2 heat..

(har du dåligt ventilerat chassie, eller bristfällig kylning av Cpuns strömförsörjning, skulle jag INTE köra mer än max 4-5 timmar. man kan steka sitt moderkort, även om det är sällsynt )

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie_l:

15 min är lite i klenaste laget. det ger en fingervisning under tiden man håller på att finna sin maxklock, men för sin "final" klockfrekvens, som man tänkt köra 24/7 hade jag kört minst 2-3 timmar. många säger 24h, men det tycker jag är overkill.

du kan få 100 olika svar, och alla kommer vara mer eller mindre rätt

men några timmars pumpande i Prime hade jag kört för att vara någorlunda säker på att jag inte får en praktfull blåskärm mitt i ett BC2 heat..

(har du dåligt ventilerat chassie, eller bristfällig kylning av Cpuns strömförsörjning, skulle jag INTE köra mer än max 4-5 timmar. man kan steka sitt moderkort, även om det är sällsynt )

Tack för svar
Kör igång Prime i 2-3 timmar och checkar då.

Chockad över hur lätt det va att klocka 1055T med crosshair IV formula, riktigt smidigt även för en nybörjare som mig.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Kör 15min i occt istället mycket mer harcore haha. Prime tar sån jävla tid för en stabilitetskontroll. Tex när jag kört en ostabil klockning och testat med prime 95 kört det i 15min och det funkat skitbra. När jag dock kör occt så bluscreena jag efter 2min... så min erfarenhet säger att occt är mycket bättre om man ska köra ett snabbt stabilitetstest utan att sitta i flera timmar.

Kör också 1055t.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Hedersmedlem

Kör Linpack i OCCT, det är betydligt tyngre. 15 minuter räcker inte oavsett vilket program du kör. Du bör köra under en skoldag/arbetsdag, minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Kör 15min i occt istället mycket mer harcore haha. Prime tar sån jävla tid för en stabilitetskontroll. Tex när jag kört en ostabil klockning och testat med prime 95 kört det i 15min och det funkat skitbra. När jag dock kör occt så bluscreena jag efter 2min... så min erfarenhet säger att occt är mycket bättre om man ska köra ett snabbt stabilitetstest utan att sitta i flera timmar.

Kör också 1055t.

Tid är nått jag har
Men jag ska nog testa occt, tack för tispet

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Man kan väl säga att det beror lite på hur viktiga saker du tycker att du pysslar med på datorn. Är det "livsviktigt" att datorn är stabil när du spelar, foldar, skriver, surfar eller vad du nu gör, är det naturligtvis bättre att stresstesta en längre stund än en kort stund. Men spelar det ingen större roll om du får en BS om en timme eller om en vecka när du minst anar så behöver du kanske inte stresstesta så länge. Då är det kanske viktigare att du kör så pass länge att temperaturen stabiliserar sig så du vet om du kör för varmt eller ej.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Nu blev jag rätt förbryllad, i occt står det att min Vcore är 3.78.. wat?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Man kan väl säga att det beror lite på hur viktiga saker du tycker att du pysslar med på datorn. Är det "livsviktigt" att datorn är stabil när du spelar, foldar, skriver, surfar eller vad du nu gör, är det naturligtvis bättre att stresstesta en längre stund än en kort stund. Men spelar det ingen större roll om du får en BS om en timme eller om en vecka när du minst anar så behöver du kanske inte stresstesta så länge. Då är det kanske viktigare att du kör så pass länge att temperaturen stabiliserar sig så du vet om du kör för varmt eller ej.

Tack för svar.
Mig gör det absolut inget om jag får BS, bara jag inte får det regelbundet

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Nu blev jag rätt förbryllad, i occt står det att min Vcore är 3.78.. wat?

samma för mig occt har fuckade vcore siffror för 1055T xP
Jag kör med PC Probe för att ha koll på volten till CPU NB SB HTT CPU/NB mm..

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Skrivet av widL:

Kör Linpack i OCCT, det är betydligt tyngre. 15 minuter räcker inte oavsett vilket program du kör. Du bör köra under en skoldag/arbetsdag, minst.

Syftade på när man kör ett snabbt test efter varje gång man höjer frekvensen. Sen när man fått en stabil frekvens som man tänker köra 24/7 så är de klart att det bör köras lite längre.
Vad är Linpack btw ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

samma för mig occt har fuckade vcore siffror för 1055T xP
Jag kör med PC Probe för att ha koll på volten till CPU NB SB HTT CPU/NB mm..

Hade tänkt köra med pc probe med, men nu när jag försöker lägga till vcore sensorn så kommer den inte upp.. Nått tips?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Hade tänkt köra med pc probe med, men nu när jag försöker lägga till vcore sensorn så kommer den inte upp.. Nått tips?

No idea.. har alltid funkat för mig..
Annars får du väll köra med HWmonitor funkar lika bra. Kör ofta med båda sammtidigt för att kunna se alla temperaturer på kärnorna med HWmonitor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det va inte stabilt på 4 GHz, krashade inte under stresstest, men vid random tillfällen blev det BS.
Sänkte klocken till 3,9 GHz, men samma sak. Kör på 3,8 just nu, och har inte fått BS än iaf.

Måste jag höja vcore ännu mer om jag vill köra på 4 GHz? vcore är på 1.45 just nu.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KKay:

Det va inte stabilt på 4 GHz, krashade inte under stresstest, men vid random tillfällen blev det BS.
Sänkte klocken till 3,9 GHz, men samma sak. Kör på 3,8 just nu, och har inte fått BS än iaf.

Måste jag höja vcore ännu mer om jag vill köra på 4 GHz? vcore är på 1.45 just nu.

Jag kör FSB 281 och Vcore 1.4 och har fått det stabilt 30 minuter OCCT Linpack var inga bekymmer. Som värst var kärnorna uppe i 56 grader (kör push pull på min H50)

Permalänk
Medlem

Att occt linepack stressar hårdare än prime95 är tveksamt. Min var stabil i 3,8ghz med 1.45vcore (upplåst phenom II x2 (x4) 555) och klarade linepack en timma sedan slutade jag kolla o tänkte att den var stabil.
Började folda och allt krashade hela tiden. testade med prime 95 och bsod efter 3 min.
Så det bästa är nog att testa med båda

Permalänk
Medlem

finns inget som säger om den är stabil eller inte, jag anser en processor OC är stabil så länge den inte blåskärmar vid normalt bruk (spel etc)

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Kan för mycket vcore göra den ostabil? Vad är max rekommenderade vcore på 1055T?
Vet inte hur jag ska gå vidare med det här

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Jag kör FSB 281 och Vcore 1.4 och har fått det stabilt 30 minuter OCCT Linpack var inga bekymmer. Som värst var kärnorna uppe i 56 grader (kör push pull på min H50)

http://bildr.no/thumb/736113.jpeg

Meh 1,1Ghz är ju inte så värst mycket

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Esseboy:

Meh 1,1Ghz är ju inte så värst mycket

Kolla sign... jag kör i 3.93ghz

Multiplier på 14... den går i idle på screenet. Ville bara visa vcore och FSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

http://bildr.no/thumb/736113.jpeg

Har du datorn ute på balkongen? oklockad? verkar vara lite låga temps med en H50 eller så har du nåt superex..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Har du datorn ute på balkongen? oklockad? verkar vara lite låga temps med en H50 eller så har du nåt superex..

tror jag inte alls, jag kör 4Ghz och jag ligger på 22C IDLE och 51C i full load.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KKay:

Jag kör iaf 1.5 vcore för att klara av 4GHz stabilt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Kolla sign... jag kör i 3.93ghz

Multiplier på 14... den går i idle på screenet. Ville bara visa vcore och FSB

Hur snabbt kör du HTT samt NB ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör iaf 1.5 vcore för att klara av 4GHz stabilt.

Måste jag ändra HTT och NB?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

10-15 min är vad jag brukar köra i när jag försöker finna en maxklock , går ju bra att vara nöjd med 15 min och sedan börja använda datorn om man vill.

dock får man vara berädd på att den kanske bluescreenar eller crashar efter nån dag, då man i så fall höjjer spänningen 1-2 snäpp.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av KKay:

Måste jag ändra HTT och NB?

ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte ändrat det något, testade höja vcore till 1.5 däremot.
Ligger på 4GHz nu och ingen BS än

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Prime95 testar väl endast 1 kärna dessutom? Kör OCCT, testar alla kärnor som är tillgängliga.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Googlah:

Prime95 testar väl endast 1 kärna dessutom? Kör OCCT, testar alla kärnor som är tillgängliga.

Nej de testar alla men occt är bättre imop.

Visa signatur