En riktig bamsing till björn behövs, ~10k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techd:

Hmm, okej. Med denna setup kan man ändå lägga till ett grafikkort om det skulle behövas i framtiden :). Skulle inte prestandan på BC2 och L4D2 öka med två eller körs de smidigt ändå? Ska kolla vilket kort jag har i andra datorn, som laggar även på lägsta grafiken, har för mig att det ändå inte är så uselt.
Fler tips på grafikkort? Räcker ett med 768 MB eller ska man dra till med en gig? Overclocking kommer att studeras och troligtvis användas.

Edit: Hur tjänar man på SSD över vanlig 3.5"? En SSD som kostar 200 kr mer än 3.5"arn på 1 terrabyte är ju på 32 gig. Annan teknologi? Tjänar man verkligen så mycket i minne? Hur mycket minne i hårddisken vill man lägga ut pengar på i sådana fall till min setup?

Mitt andra grafikkort är ett geforce 8500 GT. De har ju klämt in en massa RAM på det (1779 MB), men det står inte mycket om att det är till salu och sådant nu för tiden? Känns lite som onoff/siba/elgiganten igen, fast nu bara i kortet ;).

Skrivet av Selphy:

http://img3.imageshack.us/img3/2887/dator1.jpg

Här.

Lägg till byggnation och kanske ett till 460 om/när du har råd.

Tack!
Min nya build ser ut så här, men är fortfarande föränderlig:

AMD Phenom2 var både billigare och starkare. Grafikkortet fick utomordentlig grafik. Den större fläkten behåller jag, om jag möjligtvis ska lägga till ett grafikkort i framtiden. SSD skippar jag, känns inte riktigt som att det är värt pengarna. Corsair-aggregaget har fått bra kritik och verkar lite mer modulärt än fractal designs ekvivalenta?

Permalänk
Skrivet av Techd:

Mitt andra grafikkort är ett geforce 8500 GT. De har ju klämt in en massa RAM på det (1779 MB), men det står inte mycket om att det är till salu och sådant nu för tiden? Känns lite som onoff/siba/elgiganten igen, fast nu bara i kortet ;).

Tack!
Min nya build ser ut så här, men är fortfarande föränderlig:
http://i54.tinypic.com/5ouuqu.jpg

AMD Phenom2 var både billigare och starkare. Grafikkortet fick utomordentlig grafik. Den större fläkten behåller jag, om jag möjligtvis ska lägga till ett grafikkort i framtiden. SSD skippar jag, känns inte riktigt som att det är värt pengarna. Corsair-aggregaget har fått bra kritik och verkar lite mer modulärt än fractal designs ekvivalenta?

Ser bra ut! Det jag skulle ändrat är att istället ta denna cpu AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz - Inet.se . Det är i princip samma cpu, men några hundra billigare.

Sen angående nätagget så är det inte mer modulärt än fractal designs 650w newton - däremot har den 4 pci-e kablar jämfört med FD som bara har 2 pci-e kablar. Att ha 4a kablar är en fördel då varje gtx 460 grafikkort tar upp 2 st pci-e kablar!

Sen det VIKTIGASTE - köp ett amd moderkort till en amd processor, annars kommer du få problem!
- Om du vill lägga mycket pengar/slösa pengar: Asus Crosshair IV Formula - Inet.se
- Annars kan jag rekommendera detta: Asus M4A79XTD EVO DDR3 - Inet.se

EDIT: Skit också - du måste tänka på en till sak med moderkortet. Det måste stödja att köra SLI - två nvidia grafikkort. Här är ett exempel: Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se. Glöm alltså mina tidigare förslag om du vill köra 2 nvidia grafikkort!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techd:

Jag skriver en ny post med frågan, eftersom att en edit inte uppmärksammas så mycket ;).
Behövs verkligen 2 grafikkort? Får man ut så mycket mer? Behövs inte ett starkare nätagg då, eftersom att grafikkortet kräver 450 W minst? Vad säger ni om att skippa dubbla grafikkort? Räcker ett av dessa eller ska man välja ett lite starkare samtidigt som att jag väljer detta agg?
Då jag inte tänkte overclocka så himla mycket hörde jag också att fläkten kanske är överflöd, även om inbyggda fläktarna är dåliga. Sanning i det?
Jag har bara hört dåliga saker om sparkle sedan jag startade tråden. Bara skitrykten som inte grundar sig någonstans? Är sparklefamiljen NVIDIAs svarta får? Återkommer som sagt med skärmval

Ett grafikkort drar inte ensamt 450W. Mig veterligen har tillverkarna räknat in resterande system i den angivna siffran. Dessutom brukar det vara rejält tilltagna siffror, för att ha en god marginal att spela med. Du klarar dig lugnt på 650W med två stycken GTX460.

Skrivet av mikatataku:

EDIT: En fråga:
Jag ska köpa dator snart, och då ligger valet mellan 1GB och 768MB GTX 460 i SLI, är det värt 1000kr för att få 1GB?

Nu är det ju inte enbart minnet som skiljer, då versionen med 1GB även har 256 bitars bussbredd, medan den med 768MB i minne har 192 bitars.

Skrivet av Techd:

Hmm, okej. Med denna setup kan man ändå lägga till ett grafikkort om det skulle behövas i framtiden :). Skulle inte prestandan på BC2 och L4D2 öka med två eller körs de smidigt ändå? Ska kolla vilket kort jag har i andra datorn, som laggar även på lägsta grafiken, har för mig att det ändå inte är så uselt.
Fler tips på grafikkort? Räcker ett med 768 MB eller ska man dra till med en gig? Overclocking kommer att studeras och troligtvis användas.

Edit: Hur tjänar man på SSD över vanlig 3.5"? En SSD som kostar 200 kr mer än 3.5"arn på 1 terrabyte är ju på 32 gig. Annan teknologi? Tjänar man verkligen så mycket i minne? Hur mycket minne i hårddisken vill man lägga ut pengar på i sådana fall till min setup?

Du klarar dig lugnt på ett GTX460 i de spelen. Jag har ett GTX260, och kan maxa (dock utan AA i BC2) dem utan problem. Jag skulle dock inte rekommendera ett 768MB-kort, utan ta 1GB-versionen.

En SSD har en helt annan teknik än en mekanisk hårddisk. De är förhållandevis dyra om man ser till utrymmet, men de är rejält mycket snabbare. Sök på sweclockers så kommer du hitta en film där de jämför en SSD och en vanlig HDD. Dock anser inte jag att det är värt pengarna i dagsläget.

Skrivet av Perra12:

Asus är väll inget kvalite modekort precis...?

Haha, dagens skratt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Edit: Whoops! Såg helt fel.
Asus M4A79XTD EVO DDR3 - Inet.se fungerar inte 2 nvidia-grafikkort på, men på Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se gör de det? Annan skillnad på Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se och Asus Crosshair IV Formula - Inet.se eftersom att priset på den andra nästan är det dubbla?

Permalänk
Skrivet av Techd:

Edit: Whoops! Såg helt fel.
Asus M4A79XTD EVO DDR3 - Inet.se fungerar inte 2 nvidia-grafikkort på, men på Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se gör de det? Annan skillnad på Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se och Asus Crosshair IV Formula - Inet.se eftersom att priset på den andra nästan är det dubbla?

Du kan inte ha sli på formula heller. Bara på Asus m4n98td-evo(det finns någon/några få modeller till som stödjer sli).

Formula har många fördelar. Den har bla amds nyaste chip som arbetar på ett effektivare sätt eller nått tror jag. Har en del fördelar, men inget som jag tror du kommer märka av Men den största nackdelen är ju att du inte kan köra sli - och om du köper ett 460 borde du ha stöd för det enligt mig..

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Du kan inte ha sli på formula heller. Bara på Asus m4n98td-evo(det finns någon/några få modeller till som stödjer sli).

Formula har många fördelar. Den har bla amds nyaste chip som arbetar på ett effektivare sätt eller nått tror jag. Har en del fördelar, men inget som jag tror du kommer märka av Men den största nackdelen är ju att du inte kan köra sli - och om du köper ett 460 borde du ha stöd för det enligt mig..

Okej, har lagt till ett Asus M4N98TD EVO SLI. Summan landade på sköna 11 lax. Jaaaaaaaa!
Så nu kan jag alltså lägga till ett extra grafikkort i framtiden, processorn är kompatibel med moderkortet, fläkten duger för överklockning av processorn och standardöverklockningen som kommer med grafikkortet, möjligtvis lite till? HDD-hårddisk duger bra. Allt får plats i chassit. Väljer corsairen som aggregat, eftersom att det troligtvis duger för 2 grafikkort? Stämmer bara av allt som vi klarat av

STORA TACK TILL ALLA SOM FÖRSÖKT HJÄLPA MIG!

Bild!
Permalänk
Skrivet av Techd:

Okej, har lagt till ett Asus M4N98TD EVO SLI. Summan landade på sköna 11 lax. Jaaaaaaaa!
Så nu kan jag alltså lägga till ett extra grafikkort i framtiden, processorn är kompatibel med moderkortet, fläkten duger för överklockning av processorn och standardöverklockningen som kommer med grafikkortet, möjligtvis lite till? HDD-hårddisk duger bra. Allt får plats i chassit. Väljer corsairen som aggregat, eftersom att det troligtvis duger för 2 grafikkort? Stämmer bara av allt som vi klarat av

STORA TACK TILL ALLA SOM FÖRSÖKT HJÄLPA MIG!

http://i55.tinypic.com/152byb5.jpg

Stämmer bra! Ser ut som en fin dator!
Jag skulle väl dock byta cpu till en 955 och spara 200 kr om du ändå ska överklocka(det ända som skiljer är en s.k. multipel som är lätt att ändra på), men det är upp till dig och ingen big deal!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

e inte i5 bättre än adm?

Permalänk

Du kunde lakt till Fri frakt med ^^

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra12:

e inte i5 bättre än adm?

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz - 4 kärnor. 4 * 3,4 = 13,6 GHz för 1569 kr.
Intel Core i5 varierar i pris från 1668-2814 kr. Sju olika modeller, varav den med 4 kärnor och 2,8 GHz kostar 1839 kr. 4 * 2,8 = 11,2 GHz.
Men är det stor skillnad på modellerna? De nyare modellerna kanske arbetar på annat sätt?
Intel Core i5 680, 3.6GHz - Inet.se är den dyraste, men har 2 kärnor och är på 3,6 GHz.

Förresten, eftersom att moderkortet och processorn ska ha matchande skapare, borde inte grafikkort från AMD vara mer kompatibla med paketet eller är det hugget som stucket?

Permalänk
Skrivet av Techd:

Intel Core i5 varierar i pris från 1668-2814 kr. Sju olika modeller, varav den med 4 kärnor och 2,8 GHz kostar 1839 kr. 4 * 2,8 = 11,2 GHz.
Men är det stor skillnad på modellerna? De nyare modellerna kanske arbetar på annat sätt?
Intel Core i5 680, 3.6GHz - Inet.se är den dyraste, men har 2 kärnor och är på 3,6 GHz.

Förresten, eftersom att moderkortet och processorn ska ha matchande skapare, borde inte grafikkort från AMD vara mer kompatibla med paketet eller är det hugget som stucket?

Om man köper en i5 idag så köper man ju i5-760 som är den 4 kärniga.
Och snälla, stirra er inte blint på GHz!!! Bara för att AMD's har mer GHz betyder det inte att de är bättre/snabbare. När det gäller spel så är i5-760 bättre än både AMD's 955 och 965. Intels i5 har 10-40 mer FPS beroende på spel enligt alla benchmarks jag sett.

Permalänk

Ja i5 kan ju absolut vara ett alternativ - men eftersom du får billigare med amd (speciellt med 955 modellen) och prestanda skillnaden dels är väldigt liten och dels inte kommer göra någon skillnad I SPEL eftersom ditt grafikkort kommer vara det som säger ifrån först!

Men visst, i5 kan också vara ett alternativ! Men då får du gå upp till 1839:- för cpun jämfört med 955 för 1275:- och det tycker inte jag är värt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, jag kör på Phenom2. Den verkar värd pengarna.
Har nu hört att om man köper AMD-moderkort och processor ska man helst ha ett grafikkort också? Kollade upp ekvivalenten till https://www.inet.se/artikel/5408902/gigabyte-geforce-gtx-460-... och det är https://www.inet.se/artikel/5408707/gigabyte-radeon-hd5830-1g....
Värt att byta? Varför?
Edit: Whoops! Inte SLI-kompitibel! Ska jag ändå välja ett AMD med SLI?

Permalänk
Medlem

Här har du ju sli 460 1 gig o allt tom, 6 kärnig procs
http://img837.imageshack.us/img837/7646/captureuz.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra12:

Här har du ju sli 460 1 gig o allt tom, 6 kärnig procs
http://img837.imageshack.us/img837/7646/captureuz.png

Ingen extra kylning... Dessutom, fungerar NVIDIA-kort lika bra med AMD-proc. och moderkort?
Ska inte köpa 2 grafikkort än, som jag skrev tidigare, ska bara kunna lägga till ett senare.
Får allting ens plats i det där chassit? Dessutom verkar fläktarna och resonans i lådan låta rätt mycket om man läser recensionerna ^^.

Edit: Har nu lärt mig att dubbelkoppling av grafikkort för AMD-moderkort inte fungerar med 2 NVIDIAkort och tvärtom. Det funkar bara om man kopplar två kort från samma tillverkare, så länge man använder en skärm (dubbelkopplar). Med separata monitorer kan man koppla flera från "fel" tillverkare. Åtminstone gäller detta för SLI, enligt en enhällig googling.
Känns som att vi behöver en liten summering. Alltså har jag dessa två setups att välja mellan, om det inte blir på tok nu:
AMD-dominerad med NVIDIAgrafik

Pure NVIDIA

+ Extra grafikkort när jag blir lite rikare och fpskräsen!

Permalänk
Skrivet av Techd:

Ingen extra kylning... Dessutom, fungerar NVIDIA-kort lika bra med AMD-proc. och moderkort?
Ska inte köpa 2 grafikkort än, som jag skrev tidigare, ska bara kunna lägga till ett senare.
Får allting ens plats i det där chassit? Dessutom verkar fläktarna och resonans i lådan låta rätt mycket om man läser recensionerna ^^.

Edit: Har nu lärt mig att dubbelkoppling av grafikkort för AMD-moderkort inte fungerar med 2 NVIDIAkort och tvärtom. Det funkar bara om man kopplar två kort från samma tillverkare, så länge man använder en skärm (dubbelkopplar). Med separata monitorer kan man koppla flera från "fel" tillverkare. Åtminstone gäller detta för SLI, enligt en enhällig googling.
Känns som att vi behöver en liten summering. Alltså har jag dessa två setups att välja mellan, om det inte blir på tok nu:
AMD-dominerad med NVIDIAgrafik
http://i53.tinypic.com/287nml1.jpg

Pure NVIDIA
http://i56.tinypic.com/66w39j.jpg

+ Extra grafikkort när jag blir lite rikare och fpskräsen!

Hehe, härligt att du försöker lära dig allt! Jag ångrar att jag inte gjorde det innan jag köpte min dator

Jag tror du har rört ihop lite begrepp som jag ska försöka förklara för dig.
1. Intel och amd är olika processor tillverkare.
2. Amd tillverkar även grafikkort som kallades ATI, men nyligen bytte namn till amd också(nyligen uppköpta).
3. Nvidia tillverkar också grafikkort, men är varken knuten till intel eller amd.
4. Ett amd-kort fungerar lika bra till amd som intel.
5. Ett nvidia kort fungerar lika bra till amd som intel.
6. Om man ska köra sli eller crossfire(amds motsvarighet till sli), så måste man kolla att moderkortet stödjer det.

Ang. vilket paket du ska köpa så är det upp till dig. Båda kommer fungerar riktigt bra. Men om jag skulle köpa det första skulle jag ta denna cpu om du ändå skulle överklocka: AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition - Inet.se

Annars är ju priset ganska likt, och ett köp av en i5:a är inte dumt. Sök på lite tester så ser du skillnaden mellan de olika cpu:erna

Glöm inte att lägga till fri frakt också https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Hehe, härligt att du försöker lära dig allt! Jag ångrar att jag inte gjorde det innan jag köpte min dator

Jag tror du har rört ihop lite begrepp som jag ska försöka förklara för dig.
1. Intel och amd är olika processor tillverkare.
2. Amd tillverkar även grafikkort som kallades ATI, men nyligen bytte namn till amd också(nyligen uppköpta).
3. Nvidia tillverkar också grafikkort, men är varken knuten till intel eller amd.
4. Ett amd-kort fungerar lika bra till amd som intel.
5. Ett nvidia kort fungerar lika bra till amd som intel.
6. Om man ska köra sli eller crossfire(amds motsvarighet till sli), så måste man kolla att moderkortet stödjer det.

Ang. vilket paket du ska köpa så är det upp till dig. Båda kommer fungerar riktigt bra. Men om jag skulle köpa det första skulle jag ta denna cpu om du ändå skulle överklocka: AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition - Inet.se

Annars är ju priset ganska likt, och ett köp av en i5:a är inte dumt. Sök på lite tester så ser du skillnaden mellan de olika cpu:erna

Glöm inte att lägga till fri frakt också https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Tack, tack, tack, tack, tack.
Ska söka på tester, sedan är det dags att bestämma sig!

Edit: Tack till alla här som hjälpt mig. Jag har bestämt mig för att köra med intel i5 + nvidiamodern. Lade också på en kylpasta med bra betyg, vetefan hur den funkar, men så länge den gör det är jag glad! Om kanske en månad eller så, när jag fått datorn, kommer jag tillbaka för att läsa om overclocking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techd:

Haha, sjukt underhållande att se folk basera sina köpråd på ghz per kärna

Förlåt men jag kan inte sluta skratta xD

Permalänk
Skrivet av Techd:

Tack, tack, tack, tack, tack.
Ska söka på tester, sedan är det dags att bestämma sig!

Edit: Tack till alla här som hjälpt mig. Jag har bestämt mig för att köra med intel i5 + nvidiamodern. Lade också på en kylpasta med bra betyg, vetefan hur den funkar, men så länge den gör det är jag glad! Om kanske en månad eller så, när jag fått datorn, kommer jag tillbaka för att läsa om overclocking

Härligt! Blir nog super bra

Men.. Vad menar du med nvidiamodern?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Haha, sjukt underhållande att se folk basera sina köpråd på ghz per kärna

Förlåt men jag kan inte sluta skratta xD

Man måste göra fel för att lära sig.

Skrivet av nicklas1988:

Härligt! Blir nog super bra

Men.. Vad menar du med nvidiamodern?

Jag menar Intelmodern :). Har blandat ihop nvidia och intel en jävla massa nu.

Permalänk
Medlem

Återupplivningspost 1

Disregard resten av tråden.
Min budget har höjts! Min nya budget ligger på runt 6k till, alltså är vi uppe i 18 jävla tusen!
Vad är mest värt att uppgradera från nuvarande grejer? SSD? Bättre grafikkort? Starkare processor, kanske en i7? Kommer jag att behöver bättre kylning med detta, kanske? Maybe en vattenkylare?
Nuvarande paket:

Permalänk
Skrivet av Techd:

Disregard resten av tråden.
Min budget har höjts! Min nya budget ligger på runt 6k till, alltså är vi uppe i 18 jävla tusen!
Vad är mest värt att uppgradera från nuvarande grejer? SSD? Bättre grafikkort? Starkare processor, kanske en i7? Kommer jag att behöver bättre kylning med detta, kanske? Maybe en vattenkylare?
Nuvarande paket:
http://i52.tinypic.com/k4xgro.jpg

Det är inte värt - spara dina pengar och köp en skärm eller annat. Det du kan lägga till som är VÄRT är ett extra 460!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Det är inte värt - spara dina pengar och köp en skärm eller annat. Det du kan lägga till som är VÄRT är ett extra 460!

Jaså? Eftersom att priserna höjs exponentionellt i högre kvalitéklasser? Man får ju kanske inte så mycket mer för de sista tusen, jämfört med vad man får för ett nytt paket / en uppgradering om några år... Är det ändå inte värt att lägga pengar på en i7a eller ett bättre moderkort som har plats för förbättring i framtiden? Min kompos berättade att han skulle spendera mer på just moderkortet, som i hans fall hade större yta mellan grafikkortplatserna eller något liknande, så att kylning fungerar bättre...

Tack för ditt tips, förresten! Ska tänka på skärmbyte.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av nicklas1988:

+1, spendera hellre 10 tusenlappar nu, och uppgradera om ett par år. Det får du mest prestanda för pengarna utav.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Skrivet av Newklear:

+1, spendera hellre 10 tusenlappar nu, och uppgradera om ett par år. Det får du mest prestanda för pengarna utav.

Uppgradering till de tre sista delarna och ett till 460 i:

Låter det värt, tycker ni? Lite extra RAM och en processor med 2 till kärnor, plus lite mer el. Låter som att man kan spara de delarna till framtiden och uppgradera saker som behövs då, t.ex. grafikkort?

Skärmen jag sitter på är en "F-419 på ATI Radeon X300/X550/X1050 Series" som stämmer in med utseende och namn på denna skärm.
Rätt gammal skärm, men är den specifik för just denna setup? Funkar bäst på gammal skit som jag har? Skulle kunna lägga mina sista slantar på en ny skärm med fin resolution, så att mina/mitt nya grafikkort får lite yta att jobba på

Har läst lite mer om Geforce gtx 460 nu och såg att om man ska köra med ett trångt/varmt chassi eller SLI rekommenderas radialkylningsvarianten över referenskylarvarianten. Alltså Zotac eller EVGAs variant av kortet. Problemet är att inget av tillverkarna säljer på inet.se. För att byggnationen ska utnyttjas till fullo måste de ju testa maskinen åt mig också. Om jag köper grafikkorten från komplett och pillar in dem själv testar inte inet datorn åt mig innan de sänder den. Tycker ni att jag borde köpa vattenkylning och Gigabyteversionen av grafikkorten om jag ska köra SLI och köpa från inet?

Permalänk
Skrivet av Techd:

Uppgradering till de tre sista delarna och ett till 460 i:
http://i52.tinypic.com/96i5ax.jpg

Låter det värt, tycker ni? Lite extra RAM och en processor med 2 till kärnor, plus lite mer el. Låter som att man kan spara de delarna till framtiden och uppgradera saker som behövs då, t.ex. grafikkort?

Skärmen jag sitter på är en "F-419 på ATI Radeon X300/X550/X1050 Series" som stämmer in med utseende och namn på denna skärm.
Rätt gammal skärm, men är den specifik för just denna setup? Funkar bäst på gammal skit som jag har? Skulle kunna lägga mina sista slantar på en ny skärm med fin resolution, så att mina/mitt nya grafikkort får lite yta att jobba på

Har läst lite mer om Geforce gtx 460 nu och såg att om man ska köra med ett trångt/varmt chassi eller SLI rekommenderas radialkylningsvarianten över referenskylarvarianten. Alltså Zotac eller EVGAs variant av kortet. Problemet är att inget av tillverkarna säljer på inet.se. För att byggnationen ska utnyttjas till fullo måste de ju testa maskinen åt mig också. Om jag köper grafikkorten från komplett och pillar in dem själv testar inte inet datorn åt mig innan de sänder den. Tycker ni att jag borde köpa vattenkylning och Gigabyteversionen av grafikkorten om jag ska köra SLI och köpa från inet?

Om du kör med sockel 1156 SKA du inte köra med 6GB. Det är 4 eller 8GB som gäller! (4gb räcker för spel)

Fortfarande om du ska spela så skulle jag ta en i5a - men en i7a är inte dålig - så gör som du vill! Dock skulle jag lagt dom pengar på t.ex. denna skärm: HP ZR24W 24" WIDE TFT BLACK/GRAY - Ny superhet 24" med H2-IPS teknologin - Produktinformation

Grafikkorten tror jag kommer fungera - om det skulle bli varmt är det bara att sätta in lite fler fläktar - det finns ju faktiskt väldigt mycket platser i FD R3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Om du kör med sockel 1156 SKA du inte köra med 6GB. Det är 4 eller 8GB som gäller! (4gb räcker för spel)

Fortfarande om du ska spela så skulle jag ta en i5a - men en i7a är inte dålig - så gör som du vill! Dock skulle jag lagt dom pengar på t.ex. denna skärm: HP ZR24W 24" WIDE TFT BLACK/GRAY - Ny superhet 24" med H2-IPS teknologin - Produktinformation

Grafikkorten tror jag kommer fungera - om det skulle bli varmt är det bara att sätta in lite fler fläktar - det finns ju faktiskt väldigt mycket platser i FD R3

Okej, satte tillbaka 4gb-RAM i paketet. Tack så mycket. Tror att jag slår till med i7 870 i alla fall

Har någon annan något tips på bra, prisvärd skärm? Denna har jag bara hört gott om och recensionerna pinkar ju inte snett heller. Är den ens jämförbar med tipset jag fick från Mr. Nicklas?

Har någon erfarenhet av kylningsproblem med överklockad i7a och två Gigabytes GTX 460 med SLI-koppling utan vattenkylare eller inbyggd fläkt som blåser ut luft ur grafikkorten, som i Zotacs eller EVGAs GTXor?

Permalänk
Medlem

Om jag ska SLI-koppla får jag i nuvarande moderkort inte utnyttja single 16x-sloten, utan måste seriekoppla de två x8: orna. Gör detta en stor skillnad i prestanda, jämfört med om jag väljer ett moderkort med 2 x16-slots och möjligtvis större utrymme mellan dem för bättre kylning? Om jag måste välja ett moderkort med socket 1366 för att få 2 st. 16x byter jag självklart till denna processor.

Edit: Läste lite mer om sockets 1366 och 1156.
"Med tanke på att att 1156 är lika snabb som 1366 i dom flesta applikationer (i applikationer som inte utnyttjar mer än 4 kärnor, inte utnyttjar mer än 4/8GB minne, inte utnyttjar 1366's minnesbandbredd eller PCI-E bandbredd) så skulle jag gissa på att 1155 kommer bli rätt mycket snabbare än 1366. "
- Drawmly

Kanske dubbla x16 inte ger så mycket mer för pengarna.

Edit 2:
Lägger till en bild :). Har nu även lagt till en extern hårddisk som jag tänkt köpa länge och en skärm. Hårddisken ingår inte i min budget, den ska ändå köpas. Allt får kosta, i runda slängar, 16k. Förresten, jag märkte en grej som stod om moderkortet:
"Grafikkort
Tillverkare: Intel
Modell: Intel Integrated Graphics, kräver processor med inbyggt grafikkort"
Betyder detta att jag måste använda en processor med inbyggt grafikkort? Verkar väldigt skumt för ett så dyrt moderkort.

Permalänk
Medlem

Skrev ett mail till inet och kollade med dem om min setup verkar vettig. Han tipsade mig om dessa RAM-minnen i stället, då de har "flänsar" och funkar bättre för klockning.
Han gav mig också tips om att kolla på "en ytterligare fläkt i dörrsidan (120/140mm) så du får in kall luft på korten som är i SLI".
Någon som har något bra tips på dörrfläkt? Denna verkar ju bra och de var inte så dyra heller :).
Har någon något av svaren på min förra post?

Permalänk

Varför allt tjat om Noctua Cpu-kylare, Ingen som haft ThermalTake Frio som exempel?

Kyler utmärkt, är tyst, och är snygg