Vad är det som gjort att alla hatar Sverigedemokraterna? Lista på deras misstag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Jag känner enbart till den finska politiken i mer detalj och den är på mycket få punkter liknande den som SD för, där handlar det främst om begränsning av flyktingmottagande och liknande. Den genomgående temat mellan de olika partierna har inte i närheten något med bevarande av en urfinsk kultur och sådant på det sättet som SD förespråkar. Så SDs invandringspolitik är extrem även i jämförelse.

Fast nu har väl inte kulturpolitiken något att göra med invandringspolitiken? Inte direkt iaf.

Men om vi säger såhär då; är det extremt att vilja "sjunka" till finnarnas och danskarnas nivå? Då tänker jag främst på antal invandrare, kvot mellan flykting och resterande invandring samt språktest.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Fast nu har väl inte kulturpolitiken något att göra med invandringspolitiken? Inte direkt iaf.

Men om vi säger såhär då; är det extremt att vilja "sjunka" till finnarnas och danskarnas nivå? Då tänker jag främst på antal invandrare, kvot mellan flykting och resterande invandring samt språktest.

Men det är ju det som är grejjen med SDs politik, det baserar sig på kulturen och det genomsyrar allt. Det är inte enbart ekonomiska skäl till att inte ta emot flyktingar, det handlar om att särskilja och specificera och hitta på anledningar att avvisa istället för att bara prata om att begränsa.

Så nej det går inte att förenkla så. Det kunde vara ett sätt för SD att tigga och be inför moderaterna genom att lova dyrt och heligt att de släpper all etnocentrism och urkultur-ideer och liknande. Men jag tror ändå inte det skulle räcka. Precis som att VP inte släpps in i internationella arenan för att de kan inte föra en fungerande politik så kommer inte SD släppas n på invandringsarenan för de har en bakgrund till den politiken som baserar sig på en förlegad världsbild.

*** EDIT ***

Jag tycker det är så typiskt svenskt med just SD, man ser sig omkring i världen och märker att folk gör annorlunda. Så vill man liksom reagera på det och göra sin egen svenska tolkning av det hela. Om man har invandringskritik så måste man vara lite icke politiskt korrekt och försöka prata om svenskhet osv, för de andra länderna har ju massa nationalism, det måste ju vara därför de har mindre invandring. Vi måste göra som de gör! Så försöker man krystat tolka fram något att man måste vara stolt att vara svensk osv osv som är helt naturligt oproblematiserad både i Norge, Finland och Danmark av flera olika historiska skäl. Men det betyder inte att de tror på knätofsar och någon slags urkultur utan på helt andra slags värderingar.

Så därför skapas partier som SD istället och de tror de är så lika Danmark och så lika Finland osv. Det kan faktiskt till viss del stämma i det danska exemplet men historien bakom det danska partiet är markant annorlunda från SD.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Nästan alltid när man läser religösa och politiska debatter så lyser det igenom hur lättmanipulerad och dum människan egentligen är.. vare sig man är för eller emot.

Majoriteten av människors åsikter bygger inte på att de tänkt efter, eller satt saker i större perspektiv. Det beror oftast på vad någon person som de har respekt för sagt. Tex. Mamma, bror, kompis, lärare.. vilket gör åsikten ganska urvattnad om ni frågar mig.

(ber om ursäkt för lite off topic.)

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk

det är såna som Sentenced som fick mej själv, som halv-invandrare, att på allvar läsa SD's partiprogram.

det Sentenced påstår är samma saker som ja själv fick höra regelbundet när ja bodde i invandrarförorten.
det väckte ett intresse att läsa om SD.
och efter att ha läst SD's parti-information förstod ja direkt hur mycket bullshit man blivit matad med i förorten.

praktiskt exempel:
det har varit en ekonomisk kris länge nu. företag går i konkurs o antalet jobb minskar.
massor med svenska medborgare är arbetslösa (=både svenskar o invandrare).
ändå, så ska man ta in MASSVIS med nya invandrare, som konsekvent inte heller kommer kunna få jobb.
vi ökar antalet arbetslösa på ett extremt ansvarslöst sätt.
för att göra det hela ännu värre, så ska jobben som finns kvar (=inte många) delas ut till invandrarna som kommer hit (75% rabatt på att anställa invandrare).
nästa år kommer en lika stor drös invandrare in igen, o får förtur till jobben igen. o så upprepas det så hela tiden, år efter år, tills alla svenskar bor på gatan.

trots att ja själv är halv-invandrare kan ja se hur vansinigt o rasistiskt Svenska medborgare därmed blir behandlade.
efter det så var inte steget långt till att ge rösten till SD...

Sen att SD vill tvinga invandrare att lära sej svenska är bara sunt förnuft, o ska inte kallas för rasism...
Att SD säger att invandrare måste assimileras i sverige betyder bara att kannibalism inte ska accepteras i sverige oavsett var man kommer ifrån. Detsamma gäller om man kommer från en kultur där fysiskt våld anses vara en acceptabel kommunikationsmetod - i sverige ska inte våld vara acceptabelt oavsett om man bor på lidingö eller rinkeby...
SD säger oxå att religion inte ska stå över svensk lag... andra partier tycker att "den saken kanske förtjänar övervägning" och ger efter.
Fullt godtagbara argument för att beskriva svenskhet, eftersom flera av dessa "självklarheter" inte gäller i hela världen - men det gäller här.
Inget rasistiskt med det i huvetaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninj4:

det är såna som Sentenced som fick mej själv, som halv-invandrare, att på allvar läsa SD's partiprogram.

det Sentenced påstår är samma saker som ja själv fick höra regelbundet när ja bodde i invandrarförorten.
det väckte ett intresse att läsa om SD.
och efter att ha läst SD's parti-information förstod ja direkt hur mycket bullshit man blivit matad med i förorten.

praktiskt exempel:
det har varit en ekonomisk kris länge nu. företag går i konkurs o antalet jobb minskar.
massor med svenska medborgare är arbetslösa (=både svenskar o invandrare).
ändå, så ska man ta in MASSVIS med nya invandrare, som konsekvent inte heller kommer kunna få jobb.
vi ökar antalet arbetslösa på ett extremt ansvarslöst sätt.
för att göra det hela ännu värre, så ska jobben som finns kvar (=inte många) delas ut till invandrarna som kommer hit (75% rabatt på att anställa invandrare).
nästa år kommer en lika stor drös invandrare in igen, o får förtur till jobben igen. o så upprepas det så hela tiden, år efter år, tills alla svenskar bor på gatan.

trots att ja själv är halv-invandrare kan ja se hur vansinigt o rasistiskt Svenska medborgare därmed blir behandlade.
efter det så var inte steget långt till att ge rösten till SD...

Sen att SD vill tvinga invandrare att lära sej svenska är bara sunt förnuft, o ska inte kallas för rasism...
Att SD säger att invandrare måste assimileras i sverige betyder bara att kannibalism inte ska accepteras i sverige oavsett var man kommer ifrån. Detsamma gäller om man kommer från en kultur där fysiskt våld anses vara en acceptabel kommunikationsmetod - i sverige ska inte våld vara acceptabelt oavsett om man bor på lidingö eller rinkeby...
SD säger oxå att religion inte ska stå över svensk lag...
Fullt godtagbara argument för att beskriva svenskhet, eftersom flera av dessa "självklarheter" inte gäller i hela världen.
Inget rasistiskt med det i huvetaget.

Jahaja, vart någonstans har jag överhuvudtaget definierat vad jag tyckt var rasistiskt i deras partiprogram. Du missar att jag pratar om helhetsintrycket i partiprogrammet. Om du verkligen läst det och vet vad etnocentrism innebär och vad som menas när man pratar om ursvensk osv och vart dessa tankar kommer ifrån så hamnar allt i en annan dager ska du se.

Du kan ju inte allvarligt mena att jag tycker att krav på att lära sig svenska är rasistiskt, det gör ingen, inte ens de etablerade partierna. Inget parti säger heller att religion ska stå över svensk lag. Det är också trams. Du får vara hur mycket halvinvandrare som helst. Det innebär inte att du också kan tycka etnocentrism och 50-tals retorik är häftigt. Varför skulle det stoppa dig? Så trött samt när man måste prata om sin etniska bakgrund som någon slags trumfkort för att ta upp vad som helst.

Det som tydligast i ditt inlägg handlar om det som jag pratar om är ditt "invandrarna kommer hit och tar våra jobb (som de tydligen har magisk förtur till) och vi får leva på gatan." Där börjar du närma dig vad jag pratar om. Det är där som du lägger upp det i klockrent vi mot dem perspektiv. Den logiken vidareutvecklar du när du redan innan säger att vi tar in massvis med invandrare som inte alls får jobb. Hur var det nu igen? osv osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av hultent3:

Nästan alltid när man läser religösa och politiska debatter så lyser det igenom hur lättmanipulerad och dum människan egentligen är.. vare sig man är för eller emot.

Majoriteten av människors åsikter bygger inte på att de tänkt efter, eller satt saker i större perspektiv. Det beror oftast på vad någon person som de har respekt för sagt. Tex. Mamma, bror, kompis, lärare.. vilket gör åsikten ganska urvattnad om ni frågar mig.

(ber om ursäkt för lite off topic.)

Även om det är lite off topic så är det helt klart intressant. Ibland känns det som att det är lättare att argumentera med svepande ordalag än att källhänvisa och tolka och själv tror jag det till stor del gynnar partier som SD. Men problemet är generellt; fråga vem som helst på stan om lite info om partiet de röstade på så tror jag stora delar inte kan svara annat än i allmänna ordalag och invanda fraser. Själv tror jag att jag har bra koll på det blåa blocket men jag tror fortfarande att vänsterns politik till stor del består av "all makt åt staten"-tankar utan att ha mycket grund för det och jag försökte läsa på om det innan valet men när alla partier bara fyller hemsidor med information om att de bryr sig om den utsatta människan etc så är det inte lätt att reda fakta ifrån bilden.

Problemet ligger väl i att partierna är medvetna om att enskilda frågor inte väger lika tungt som en image. Den dagen ett parti skulle försöka lista alla frågor och svar så tror jag många skulle bli virriga. Jag vet att jag själv bara klarade att hålla reda på partiernas ståndpunkter i ett tiotal frågor och dessa räcker knappast långt för att veta hur de egentligen vill styra Sverige.

Så kvar har vi då en image att gå efter när vi röstar (och det är här jag hittar on-topic igen)

När ett parti skriver:
"Den mångkulturella samhällsordningen är i dag ett allvarligt hot mot den inre sammanhållning och stabilitet som utgör grunden för hela den solidariska svenska välfärdsmodellen."

Så säger det mig inte mycket om vilka problemen egentligen är och hur de ska gå till väga. Det ger mig bara en känsla av att partiet inte är verklighetsförankrade och i grunden har en nazistisk hållning (kommer ifrån att de ser skillnad i kultur som ett hot). Men utan att kunna verifiera detta i vilka konkreta handlingar de är intresserade av att utföra så blir det lätt en ytlig argumentation. Jag hade hoppats att någon eldsjäl där ute skulle kunna sammanställa en lite mer konkret lista (som man kan sätta upp som poster på stan typ ). En lista som för en gångs skull visar på SDs främlingsfientlighet och idioti, men vi får väl nöja oss med att studera Johnny Skalin i realplayerformat (någonting som nästan spöar SD på min lista över oönskade förekomster)....

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Om du verkligen läst det och vet vad etnocentrism innebär och vad som menas när man pratar om ursvensk osv och vart dessa tankar kommer ifrån så hamnar allt i en annan dager ska du se.

ja tycker mest att SD motståndare snackar om ord som ursvensk. på SD's websajt går det nog inte att hitta några liknande ord i huvetaget.

Skrivet av Sentenced:

Inget parti säger heller att religion ska stå över svensk lag.

inte? högre politiker i vissa partier håller inte med om det - dom har nämligen själva kommit med dessa förslag:
YouTube - Debatt mellan Jimmie Åkesson (SD) och Maud Olofsson (C) [Del 1/2] Gomorron Sverige.

Skrivet av Sentenced:

Det är också trams. Du får vara hur mycket halvinvandrare som helst. Det innebär inte att du också kan tycka etnocentrism och 50-tals retorik är häftigt. Varför skulle det stoppa dig? Så trött samt när man måste prata om sin etniska bakgrund som någon slags trumfkort för att ta upp vad som helst.

tvärtom så är det högst väsentligt. när ja som halv-utlänning övertygat svenskar att rösta på SD så har det betydit mycket att ja själv är halvutländsk. av nån konstig anledning känns det fel för många svenskar att rösta på SD. dom känner att dom sviker sina invandrarvänner. när dom sen får höra att en invandare själv inte tycker att SD är rasistiska försvinner dessa skuldkänslor, o saken kan diskuteras mer opartiskt.

Skrivet av Sentenced:

Det som tydligast i ditt inlägg handlar om det som jag pratar om är ditt "invandrarna kommer hit och tar våra jobb (som de tydligen har magisk förtur till) och vi får leva på gatan." Där börjar du närma dig vad jag pratar om. Det är där som du lägger upp det i klockrent vi mot dem perspektiv. Den logiken vidareutvecklar du när du redan innan säger att vi tar in massvis med invandrare som inte alls får jobb. Hur var det nu igen? osv osv.

argumenten ja kommer med är helt logiska.
så länge det råder arbetsbrist så kommer inte invandrare vara nöjde med sitt uppehälle i sverige.
åtskilligt gnäll strömmar in, o vips så blir det rabatt på att anställa invandrare trots att svenskar får bo på gatan... det är lite konstig o rasistisk inställning att stänga ut svenskar från arbetsmarknaden o tvinga dom bo på gatan, för att man ska hämta hit folk utifrån som ska ha allt serverat på silverfat

Skrivet av Mikael_Berglund:

När ett parti skriver:
"Den mångkulturella samhällsordningen är i dag ett allvarligt hot mot den inre sammanhållning och stabilitet som utgör grunden för hela den solidariska svenska välfärdsmodellen."

så tolkar ja det som att det har blivit konflikter mellan olika minoritets grupper emellan.
att det innebär skador som kostar pengar som måste dra från annat - resurserna är inte oändliga - det är mycket billigare att förstöra, än att bygga upp.
dessa kostnader är stora nog att påverka välfärden.

ja har bott i invandrar förort i över 10 år och sett dessa enorma skador själv. förbättrad säkerhet o reparationer kostar enorma pengar.

lösningen är precis den som SD ger:
"Assimilering i Sverige."
när man kommer hit ska man inte anpassa sverige efter sej själv o sitt u-land, utan man själv får anpassa sej efter hur det ser ut i sverige. det är skitsamma vilka konflikter som finns i hemlandet. dom måste man släppa när man kommer hit. sverige ska inte bli nån krigszon... och om kvinnor anses som mindre värda i vissa kulturer o får stryk offentligt utan att nån ingriper - inte ens en polisanmälan, så har välfärdsnivån sjunkit drastiskt. i sverige finns det kvinnojour för just den här typen av problem o kvinnomisshandel ses som ett grovt brott, men så är det inte i alla kulturer.
om man som invandrare har ett problem med att anpassa sej till sveriges normer o med fysiska medel försvarar sitt sätt så har man väl inget här o göra?
SD är partiet som kommer öka säkerheten för många av dessa kvinnor, medans andra partier inte vågar skicka tydliga signaler på samma sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninj4:

ja tycker mest att SD motståndare snackar om ord som ursvensk. på SD's websajt går det nog inte att hitta några liknande ord i huvetaget.

inte? högre politiker i vissa partier håller inte med om det - dom har nämligen själva kommit med dessa förslag:
YouTube - Debatt mellan Jimmie Åkesson (SD) och Maud Olofsson (C) [Del 1/2] Gomorron Sverige.

tvärtom så är det högst väsentligt. när ja som halv-utlänning övertygat svenskar att rösta på SD så har det betydit mycket att ja själv är halvutländsk. av nån konstig anledning känns det fel för många svenskar att rösta på SD. dom känner att dom sviker sina invandrarvänner. när dom sen får höra att en invandare själv inte tycker att SD är rasistiska försvinner dessa skuldkänslor, o saken kan diskuteras mer opartiskt.

argumenten ja kommer med är helt logiska.
så länge det råder arbetsbrist så kommer inte invandrare vara nöjde med sitt uppehälle i sverige.
åtskilligt gnäll strömmar in, o vips så blir det rabatt på att anställa invandrare trots att svenskar får bo på gatan... det är lite konstig o rasistisk inställning att stänga ut svenskar från arbetsmarknaden o tvinga dom bo på gatan, för att man ska hämta hit folk utifrån som ska ha allt serverat på silverfat

så tolkar ja det som att det har blivit konflikter mellan olika minoritets grupper emellan.
att det innebär skador som kostar pengar som måste dra från annat - resurserna är inte oändliga - det är mycket billigare att förstöra, än att bygga upp.
dessa kostnader är stora nog att påverka välfärden.

ja har bott i invandrar förort i över 10 år och sett dessa enorma skador själv. förbättrad säkerhet o reparationer kostar enorma pengar.

lösningen är precis den som SD ger:
"Assimilering i Sverige."
när man kommer hit ska man inte anpassa sverige efter sej själv o sitt u-land, utan man själv får anpassa sej efter hur det ser ut i sverige. det är skitsamma vilka konflikter som finns i hemlandet. dom måste man släppa när man kommer hit. sverige ska inte bli nån krigszon... och om kvinnor anses som mindre värda i vissa kulturer o får stryk offentligt utan att nån ingriper - inte ens en polisanmälan, så har välfärdsnivån sjunkit drastiskt. i sverige finns det kvinnojour för just den här typen av problem o kvinnomisshandel ses som ett grovt brott, men så är det inte i alla kulturer.
om man som invandrare har ett problem med att anpassa sej till sveriges normer o med fysiska medel försvarar sitt sätt så har man väl inget här o göra?

Ja och det du pratar om är fortfarande unken gammal politik baserad på etnocentrism. Det kommer du itne undan ifrån. Det betyder inte att det automatiskt innebär rasism. Det betyder att det knappast är något som man ska ta i beaktande i ett modernt samhälle. Nej invandrare kommer inte hit och tar jobben. Det är inte sant. Du kan aldrig vederlägga något sådant.

Assimilering är samma sak, det är väldigt få som pratar om just assimilering, detta för att det är ensidigt. En fungerande integrering i samhället är något som sker tillsammans, något inkluderande, assimilering, vi och dem-tänkande osv leder till sämre integrering , inte bättre. Det är därför som 94% av de röstberättigade ger SD icke godkänt.

Och nej, Centerns ledare säger inte att religion står över sveriges lag. Det vet du också. Jag är för övrigt varken svensk medborgare eller har svenska som modersmål. Om det nu ska lekas med något etnicitets-kort.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Nej invandrare kommer inte hit och tar jobben. Det är inte sant. Du kan aldrig vederlägga något sådant.

vi har redan konstaterat att det finns en logisk o självklar anledning till att invandring i arbetslöshetens sverige inte är en bra ide.
om du har nått att invända så skriv inte bara att "det inte stämmer".
du får istället förklara hur du tänker när du menar att det inte är så. många svenskar är arbetslösa pga kursande företag, och invandrare har förtur till dom enstaka jobben som fortfarande finns kvar/uppkommer.
som sagt var så måste du förklara hur du menar för det funkar inte att bara säga att det inte stämmer.

Skrivet av Sentenced:

Assimilering är samma sak, det är väldigt få som pratar om just assimilering, detta för att det är ensidigt.

SD's partiledare har upprepade gånger sagt att man får gärna ha andra religioner i sverige, men man ska inte kräva anpassning av samhället för den sakens skull. ex. diskriminering mot kvinnor/män i badhus. det blir lixom som ett framkallat socialt handikapp som sverige inte behöver.
beteenden som stör ordningen har i största bemärkelse association till att man inte är assimilerad.
att äta utländsk mat påverkar däremot inte ordningen o är därför inte associerat till assimilering.

Skrivet av Sentenced:

Och nej, Centerns ledare säger inte att religion står över sveriges lag. Det vet du också.

en riksdagskandidat från Centern gjorde det - och det är illa nog. Har inte påstått nått annat. När en sån sak uppdagas ska man uteslutas från partiet direkt. ungefär på samma sätt som när SD städar bort rasister ur sitt parti.

Skrivet av Sentenced:

Jag är för övrigt varken svensk medborgare eller har svenska som modersmål. Om det nu ska lekas med något etnicitets-kort.

det förstod ja typ redan från början, men tack iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninj4:

vi har redan konstaterat att det finns en logisk o självklar anledning till att invandring i arbetslöshetens sverige inte är en bra ide.
om du har nått att invända så skriv inte bara att "det inte stämmer".
du får istället förklara hur du tänker när du menar att det inte är så. många svenskar är arbetslösa pga kursande företag, och invandrare har förtur till dom enstaka jobben som fortfarande finns kvar/uppkommer.
som sagt var så måste du förklara hur du menar för det funkar inte att bara säga att det inte stämmer.
SD's partiledare har upprepade gånger sagt att man får gärna ha andra religioner i sverige, men man ska inte kräva anpassning av samhället för den sakens skull. ex. diskriminering mot kvinnor/män i badhus. det blir lixom som ett framkallat socialt handikapp som sverige inte behöver.
beteenden som stör ordningen har i största bemärkelse association till att man inte är assimilerad.
att äta utländsk mat påverkar däremot inte ordningen o är därför inte associerat till assimilering.

en riksdagskandidat från Centern gjorde det - och det är illa nog. När en sån sak uppdagas ska man uteslutas från partiet direkt. ungefär på samma sätt som att SD städar bort rasisterna ur sitt parti.
det förstod ja typ redan från början, men tack iaf

Nej vi har inte alls konstaterat att invandring till arbetslöshetens sverige är en dålig idé. Arbetslöshet finns hela tiden. Det är inget nollesummespel där du ska fylla ut antalet arbetslösa i ett land innan du kan ta in invandring. Invandring skapar också arbetstillfällen. En stor del av invandrarna starta egna företag och egna jobb där de sedan anställer folk osv osv. Det har aldrig och kommer aldrig vara sant att invandrare kommer hit och tar våra jobb. Det är en myt.

Det är helhetsbilden av SD som gör deras politik felaktigt. Det är inte enskilda delar. Hade det varit enskilda delar så skulle det varit relativt lätt att göra partiet fungerande gentemot resterande partier. Nu är det bakomliggande "rasismen" om du så vill som är problemet. Att man har en etnocentrisk politik, vi mot dem. Invandrare mot svenskar. Istället för ett inkluderande. dvs där man minimerar den här friktionen som skapas av t.ex. kulturkrockar. Man minimerar det INTE genom att förstärka kulturkrocken som farlig och att det är den ena sidans fel. Man integreras och löser problemet så det fungerar för alla parter.

Det är faktiskt inget nytt. Det har man gjort i alla tider. Assimilering däremot. Det har visat sig inte fungera. Folk är olika och reagerar på olika sätt. Försöker man tvinga in dem i en mall, framförallt om den är byggd på en falsk grund som en etnocentrisk syn av svenskhet och svensk kultur som något stagnerande.

Du anar inte hur många ggr jag önskat på sista tiden att det fanns en enskild kultur som inte tog uttryck av andra. Tyvärr är det inte så och därför sitter jag här nu med tjugotal olika slags kulturer där jag försöker lära mig alla olika kännetecknande egenheter och uttryckssätt och hur dessa sedan vidareutvecklats i andra kulturer som de socialiserat med. (dock i ett lite tidigare skede än Åkessons Sverige förstås). Men återigen det handlar inte om det. Det Sverige som SD målar upp har aldrig funnits, det är där skon klämmer.

Återigen, ingen pratar om assimilering längre. Det är något som övergavs för länge länge sen. Anledningen till det är att det inte fungerade. Närmaste land du kan hitta med något som skulle kunna liknas vid assimilering är Frankrike. Där menar man även på att man kan staka ut vad en typisk fransman är. Det är tämligen unikt i världen faktiskt. Att tro att en fransman är på ett exakt vis, väldigt specificerat. Han eller hon gillar den här typen av konst, äter den här typen av mat osv. Mycket extremt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Nej vi har inte alls konstaterat att invandring till arbetslöshetens sverige är en dålig idé.

jo

Skrivet av Sentenced:

Arbetslöshet finns hela tiden.

Precis tvärtom - det finns tider som det istället är extrem brist på arbetare. tyvärr är det inte såna tider nu

Skrivet av Sentenced:

Det är inget nollesummespel där du ska fylla ut antalet arbetslösa i ett land innan du kan ta in invandring. Invandring skapar också arbetstillfällen. En stor del av invandrarna starta egna företag och egna jobb där de sedan anställer folk osv osv. Det har aldrig och kommer aldrig vara sant att invandrare kommer hit och tar våra jobb. Det är en myt.

det är jättebra att det finns människor som startar företag (så länge det är hederliga verksamheter.

men tyvärr är det snarare en myt att invandrarna inte tar svenskarnas jobb.
återigen för att arbetslöshet råder, och framförallt för att det är 75% rabatt på att anställa invandrare.
så ser tyvärr receptet ut på hur invandrare tar jobben framför näsan på svenskarna.

det du inte tänker på är att industrin går dåligt. storföretag som ericsson, volvo, saab, etc. det mesta säljs till slavhärskare i u-länder, eftersom ömsesidig handel med dessa länder inte bedrivs just nu.
vi köper varor av dessa länder, och dom köper makt i sverige istället (volvo, OMX, osv).

detta har lett till att svenska jobb suksessivt försvunnit... en dag slår slavhärskarna näven i bordet o vid det laget kommer sveriges industri redan vara helt avecklad.
det vi ser nu med ekonomisk kris är bara försmaken på vad som händer när industrin är helt utsåld.
nästan ingen kommer ha jobb, för det finns ingen produktion i landet då.
i praktiken så är det så här som utvecklingen sett ut nu i många år - och inget tyder på vändning.

att ta hit massvis med invandrare trollar inte fram jobb på nått sätt. tvärtom så ökar landets kostnader o företagen får ännu svårare att gå runt.

Skrivet av Sentenced:

Det är helhetsbilden av SD som gör deras politik felaktigt. Det är inte enskilda delar. Hade det varit enskilda delar så skulle det varit relativt lätt att göra partiet fungerande gentemot resterande partier. Nu är det bakomliggande "rasismen" om du så vill som är problemet. Att man har en etnocentrisk politik, vi mot dem. Invandrare mot svenskar.

det där stämmer inte i huvetaget. som halvutlänning så ser ja igenom såna budskap direkt.
ja läste deras parti-program i tron att se rasistiska budskap.
det finns ingen rasism i SD - varken bitvis eller i helhet.

däremot finns det "vi mot dem" mentalitet i alla dom andra partierna...
ett bra exempel är 75% rabatt på att anställa invandrare som dom andra partierna ligger bakom.

Skrivet av Sentenced:

Assimilering däremot. Det har visat sig inte fungera. Folk är olika och reagerar på olika sätt. Försöker man tvinga in dem i en mall, framförallt om den är byggd på en falsk grund som en etnocentrisk syn av svenskhet och svensk kultur som något stagnerande.

tvärtom så känner sej dom flesta 60'/70' tals invandrarna assimilerade. dom har lärt sej vad som gäller i sverige, o har anpassat sej till hur det ser ut här. dessa invandrare har därför oxå accepterats på ett helt annat sätt av svenskarna.
dagens invandrare är många ggr istället trotsiga o sätter sej upp mot samhället. ställer vansinniga krav, o utrycker sej med våld o fiffel när dom inte får som dom vill... jo, ja har levt i förorten o umgåtts med invandrare tillräckligt många år för att kunna göra en sån slutsats... för att ta ett offentligt exempel så behöver man bara nämna den där mahmoud al-lebe.

Skrivet av Sentenced:

Du anar inte hur många ggr jag önskat på sista tiden att det fanns en enskild kultur som inte tog uttryck av andra. Men återigen det handlar inte om det. Det Sverige som SD målar upp har aldrig funnits, det är där skon klämmer.

SD har aldrig sagt att det är fel att äta orientalisk mat, meditera yoga o liknande... däremot motsätter dom sej kulturella drag som tar tebax sverige till stenåldern. typ accepterad kvinnomisshandel, barnaga, djurplågeri, ritualslaktat kött, osv.

det sverige SD målar upp är ett sverige som strävar frammåt - inte bakåt. det sverige har visst funnits, men nu finns det ett stort antal invandrare som gör sitt bästa för att landet ska bli handikappat.

Skrivet av Sentenced:

Återigen, ingen pratar om assimilering längre. Det är något som övergavs för länge länge sen. Anledningen till det är att det inte fungerade. Närmaste land du kan hitta med något som skulle kunna liknas vid assimilering är Frankrike. Där menar man även på att man kan staka ut vad en typisk fransman är. Det är tämligen unikt i världen faktiskt. Att tro att en fransman är på ett exakt vis, väldigt specificerat. Han eller hon gillar den här typen av konst, äter den här typen av mat osv. Mycket extremt.

återigen, assimilering har inte att göra med vad man stoppar i sej. assimilering har att göra med ordning.
om ordning fortfarande kan upprätthållas även när man exempelvis äter orientalisk mat så berör inte assimilering det området.
"gammel sverige" har alltid varit öppetsinnat för att äta spännande mat.
"gammel sverige" har alltid varit öppet för att höja social, teknologisk o miljö standard.

det som vissa invandrare nu försöker göra är att tvinga tebax sverige till stenåldern.
dessa invandrare måste alltså tyvärr assimileras och lära sej se frammåt istället för bakåt.

det är inte SD som angriper andra kulturer. det är andra kulturer som angripper sverige när man försöker tvinga svenskar att anpassa sej efter stenåldersfasoner.
SD tar gärna emot positiva inslag ur andra kulturer, men andra beteenden som är direkt brottsliga måste neutraliseras om man som invandrare vill ha en framtid i sverige... inga konstigheter med det.
SD är tillräckligt tydliga med det budskapet när den egna parti ledaren äter på en indisk restaurang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninj4:

Att ta in invandrare när det råder hög arbetslöshet kan vara både bra och dåligt.

På kort sikt kan jag nog hålla med om att de negativa effekterna är större än de positiva, speciellt om invandringen är alltför stor. Det tar ju ett tag att anpassa sig till ett nytt land och risken är stor att folk som kommer hamnar helt utanför systemet eller i ett bidragsberoende.
Sedan är diskrimineringen av invandrare på arbetsmarknaden stor och mycket utbredd, vilket är ännu gör det ännu svårare för invandrarna att finna jobb.
Att de då direkt skulle "ta jobben" från infödda svenskar är en helt orealistisk tanke.
Svenska arbetsgivare prioriterar i allmänhet infödda svenskar så till den grad en arbetssökande svensk måste vara direkt förståndshandikappad eller liknande för att en invandrare ska kunna vara ett hot.

På längre sikt bidrar invandrare till att nya företag startas och att nya fräscha ide'er kommer till vårt land.
Det skapar jobb och minskar stagnationen och inaveln i tankarna hos svenskarna. Nya ide'er behövs för att skapa framtidens företag. Tyvärr verkar det lite idag istället, i brist på nya företag och ide'er, desperat försöker hålla oss kvar vi de gamla svenska företag som skapades för länge sedan, medan de successivt läggs ner eller flyttar till andra länder.

Skrivet av lastninj4:

Precis tvärtom - det finns tider som det istället är extrem brist på arbetare. tyvärr är det inte såna tider nudet är jättebra att det finns människor som startar företag (så länge det är hederliga verksamheter.

Om du håller med om att det är jättebra att det finns människor som startar företag, varför skulle det inte vara särskilt lämpligt att få in sådana människor just nu när det finns för få företag i förhållande till arbetskraften ?

Skrivet av lastninj4:

men tyvärr är det snarare en myt att invandrarna inte tar svenskarnas jobb.
återigen för att arbetslöshet råder, och framförallt för att det är 75% rabatt på att anställa invandrare.
så ser tyvärr receptet ut på hur invandrare tar jobben framför näsan på svenskarna.

Jag håller med om att ge rabatt för att anställa folk beroende på härkomst är diskriminering och därmed en väldigt dålig ide'.
Däremot är diskrimineringen av invandrare på arbetsmarknaden så stor att det är osäkert om ens sådana rabatter gör att svenska arbetsgivare skulle föredra invandrare.
Problemet måste dock lösas på andra sätt än sådana rabatter, vilket indirekt befäster arbetsgivarnas fördomar om att invandrarna skulle vara mindre värda.
Konkreta krafttag måste tas för att göra något åt de inskränkta attityder mot invandrare som finns bland många svenskar, som gör att de får svårt att få jobb.

Skrivet av lastninj4:

det du inte tänker på är att industrin går dåligt. storföretag som ericsson, volvo, saab, etc. det mesta säljs till slavhärskare i u-länder, eftersom ömsesidig handel med dessa länder inte bedrivs just nu.
vi köper varor av dessa länder, och dom köper makt i sverige istället (volvo, OMX, osv).

detta har lett till att svenska jobb suksessivt försvunnit... en dag slår slavhärskarna näven i bordet o vid det laget kommer sveriges industri redan vara helt avecklad.
det vi ser nu med ekonomisk kris är bara försmaken på vad som händer när industrin är helt utsåld.
nästan ingen kommer ha jobb, för det finns ingen produktion i landet då.
i praktiken så är det så här som utvecklingen sett ut nu i många år - och inget tyder på vändning.

Som sagt, gamla svenska företag försvinner till andra länder och vi får i gengäld inte tillräckligt många
företag hit från andra länder som startats av utlänningar...
Skulle då lösningen vara att begränsa invandringen och inflödet av ide'er och företag än mer ?

Skrivet av lastninj4:

att ta hit massvis med invandrare trollar inte fram jobb på nått sätt. tvärtom så ökar landets kostnader o företagen får ännu svårare att gå runt.det där stämmer inte i huvetaget. som halvutlänning så ser ja igenom såna budskap direkt.
ja läste deras parti-program i tron att se rasistiska budskap.
det finns ingen rasism i SD - varken bitvis eller i helhet.

Nej, SD har polerat sin fasad så att all rasism är borta i partiprogrammet.
(Däremot är det givetvis fortfarande väldigt xenofobiskt mot invandrare)

Dock har partiet sina rötter i rasism och nazism och detta tämligen nära i tiden.
Man ska vara bra naiv om man tror att det bara försvinner över en natt bara för att partiprogrammet talar med vackrare ord.
Skulle Janne Josefsson i Uppdrag granskning göra ett nytt reportage liknande valstugereportaget 2002 och rikta in sig på SD så är det knappast någon som betvivlar att vi han skulle få precis hur många direkt grovt rasistiska uttalanden som helst på band. Jag är övertygad om att SD är till stora delar är vit makt personer som satt på sig finkostymerna, vilket skulle vara hur lätt som helst för en journalist som Josefsson att avslöja.

Skrivet av lastninj4:

däremot finns det "vi mot dem" mentalitet i alla dom andra partierna...

Ja, det gör det. Det är något jag verkligen ogillar också med dom andra partierna och då särskilt vänsterpartiet.
Den där klasskampsretoriken där man uppmålar "dom rika" som någon sorts ond grupp som ska ställas emot "vanliga arbetare" hur inte hemma i ett modernt samhälle enligt mig.

Skrivet av lastninj4:

ett bra exempel är 75% rabatt på att anställa invandrare som dom andra partierna ligger bakom.
tvärtom så känner sej dom flesta 60'/70' tals invandrarna assimilerade. dom har lärt sej vad som gäller i sverige, o har anpassat sej till hur det ser ut här. dessa invandrare har därför oxå accepterats på ett helt annat sätt av svenskarna.
dagens invandrare är många ggr istället trotsiga o sätter sej upp mot samhället. ställer vansinniga krav, o utrycker sej med våld o fiffel när dom inte får som dom vill... jo, ja har levt i förorten o umgåtts med invandrare tillräckligt många år för att kunna göra en sån slutsats... för att ta ett offentligt exempel så behöver man bara nämna den där mahmoud al-lebe.
SD har aldrig sagt att det är fel att äta orientalisk mat, meditera yoga o liknande... däremot motsätter dom sej kulturella drag som tar tebax sverige till stenåldern. typ accepterad kvinnomisshandel, barnaga, djurplågeri, ritualslaktat kött, osv.

det sverige SD målar upp är ett sverige som strävar frammåt - inte bakåt. det sverige har visst funnits, men nu finns det ett stort antal invandrare som gör sitt bästa för att landet ska bli handikappat.

återigen, assimilering har inte att göra med vad man stoppar i sej. assimilering har att göra med ordning.
om ordning fortfarande kan upprätthållas även när man exempelvis äter orientalisk mat så berör inte assimilering det området.
"gammel sverige" har alltid varit öppetsinnat för att äta spännande mat.
"gammel sverige" har alltid varit öppet för att höja social, teknologisk o miljö standard.

det som vissa invandrare nu försöker göra är att tvinga tebax sverige till stenåldern.
dessa invandrare måste alltså tyvärr assimileras och lära sej se frammåt istället för bakåt.

det är inte SD som angriper andra kulturer. det är andra kulturer som angripper sverige när man försöker tvinga svenskar att anpassa sej efter stenåldersfasoner.
SD tar gärna emot positiva inslag ur andra kulturer, men andra beteenden som är direkt brottsliga måste neutraliseras om man som invandrare vill ha en framtid i sverige... inga konstigheter med det.
SD är tillräckligt tydliga med det budskapet när den egna parti ledaren äter på en indisk restaurang.

Ja, visst finns det en liten del kriminella invandrare och vissa med värderingar som verkar komma från stenåldern.
Givetvis ska inte sådant tolereras i Sverige. Jag tror inte att många inte håller med dig där.
Dock är detta en väldigt liten del av alla invandrare och SD låter samtliga invandrare bära hundhuvudet för detta genom att behandla dem kollektivt och låta detta fåtal kriminella invandrare avgöra hela flyktingpolitiken gentemot alla invandrare.

Kul att partiledaren är så tolerant och öppen med att äta indisk på en indisk restaurang, vilken förmodligen inte ens hade existerat om hans politik hade fått råda i det förgångna då dessa indier kom till Sverige.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninj4:

joPrecis tvärtom - det finns tider som det istället är extrem brist på arbetare. tyvärr är det inte såna tider nudet är jättebra att det finns människor som startar företag (så länge det är hederliga verksamheter.

men tyvärr är det snarare en myt att invandrarna inte tar svenskarnas jobb.
återigen för att arbetslöshet råder, och framförallt för att det är 75% rabatt på att anställa invandrare.
så ser tyvärr receptet ut på hur invandrare tar jobben framför näsan på svenskarna.

det du inte tänker på är att industrin går dåligt. storföretag som ericsson, volvo, saab, etc. det mesta säljs till slavhärskare i u-länder, eftersom ömsesidig handel med dessa länder inte bedrivs just nu.
vi köper varor av dessa länder, och dom köper makt i sverige istället (volvo, OMX, osv).

detta har lett till att svenska jobb suksessivt försvunnit... en dag slår slavhärskarna näven i bordet o vid det laget kommer sveriges industri redan vara helt avecklad.
det vi ser nu med ekonomisk kris är bara försmaken på vad som händer när industrin är helt utsåld.
nästan ingen kommer ha jobb, för det finns ingen produktion i landet då.
i praktiken så är det så här som utvecklingen sett ut nu i många år - och inget tyder på vändning.

att ta hit massvis med invandrare trollar inte fram jobb på nått sätt. tvärtom så ökar landets kostnader o företagen får ännu svårare att gå runt.det där stämmer inte i huvetaget. som halvutlänning så ser ja igenom såna budskap direkt.
ja läste deras parti-program i tron att se rasistiska budskap.
det finns ingen rasism i SD - varken bitvis eller i helhet.

Då har du ju inte förstått vad arbetskraftinvandring är. Trots att det råder arbetslöshet i Sverige så innebär det inte att det ändå finns yrken som behöver ny arbetskraft. Dessa kan inte alltid rekryteras från den inhemska befolkningen av olika anledningar. Vidare så har arbetskraft alltid behövts internationellt. Det är inga speciella perioder där man behöver arbetskraft även från utlandet. Det behöver man hela tiden. Det kan råda extrem brist, då kan man tydliga se behovet av internationell arbetskraft.

Återigen "rasistiska budskap" vad är det du tror att du ska hitta? Ingen säger att det står något om "Den vita rasen skall härska över Sverige" i SDs partiprogram. Det är inte det som menas med rasistiska budskap. Vad som menas är budskap som delar upp folk. EXAKT som du gör, du försöker måla upp en problembild utifrån ett vi och dem-perspektiv som inte finns. Detta kan du göra även utan att använda invandrare som grupp.

Du kan börja diskutera problematiken med ostätare i samhället, analysera att de nog är fetare än andra och att de därmed är en belastning. Du kan komma fram till att de har större krav på livsmedeln än svenskar osv osv. Men det leder inte till något. Ostätarna är också svenskar och du skapar ett perspektiv som gör att de verkar "elakare" än vad de är genom sådant perspektiv. Det är det som menas med "rasistiskt budskap" eller "främlingsfientligt budskap". Det finns inget direkt rasistikt eller främlingsfientligt. Det är budskapet som blir det om du förstår konsekvenserna av sådana tankemönster.

Vidare så är ditt inlägg byggt på väldigt gammal nationell ekonomi. Vi är medlemmar i EU och dagens ekonomi är internationell. Protektionism är ytterligare en prövad och mycket dålig lösning på ekonomiska modeller.

Nej 60/70-tals invandrarna är inte till stor del assimilerade. Vilken verklighet lever du i? Prata med någon som var här på 60/70-talet och säg mig att där inte finns spår av den personens kultur i hans liv. Jag skulle säga att det är ett extremt undantag i sådant fall. Även dessa personer är integrerade. De har fört med sig delar till vår kultur som införlivats här. Det finns alldeles ypperliga böcker om detta för vidare läsning. En av de bättre är en bok som heter "Försvenskningen av Sverige" (Frykman, Löfgren, Ehn) den borde fler läsa som har svårt att greppa invandringen och hur den fungerat.

60- och 70-talisterna har alltså påverkat svensk kultur riktigt enormt. De har inte assimilerats, det var något man försökte göra men det funkade inte. Det var även därför man slutade med det. Du ser uttryck för dessa kulturer, grekiska, finska osv som påverkat hela bygder och miljöer med både namn , mat och seder. Det var verkligen inte någon assimilation.

*** EDIT ***

Jag får faktiskt anta att du inte vet vad assimiliation är. För annars får jag inte ihop ditt inlägg överhuvudtaget. Assimilation innebär att man alltså tar över svenska värderingar, svensk kultur(de dåvarande i just det frusna ögonblcket) osv , man börjar utnyttja dem istället för de värderingar och kulturella yttringar man haft innan och låter dessa kulturella yttringar utvecklats. (en svensk kultur är självklart i konstant utveckling.)

Detta skedde självklart inte och assimilering skedde inte innan denna tid heller utan det var ett försök, om en halvhjärtat som inte fungerade. Därför övergavs den. Man insåg att kulturer mår bra av att få nytt blod och utvecklats fritt. Det är även det som skett på 60- och 70-talen.

*** EDIT 2 ***

det finns en mängd intressanta aspekter man kan bolla med när man pratar om vi och dem-perspektiv. Detta gör att man lättare kan förstå hur sådant fungerar om du leker lite med dem. Tänk om du skulle indela Sverige i datorspelare och svenskar t.ex. Vad skulle du kunna få fram från gruppen datorspelare?

Eller gruppen med körkort jämfört med svenskar. osv osv . Då får du fram väldigt intressanta analyser och det kan säkerligen öka förståelsen över hur man demoniserar genom vi- och dem perspektiv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Börjar inte invandrare arbeta direkt är de blodsugande bidragstagare. Om de å andra sidan hittar ett jobb konkurrerar de ut svenskar. Det är inte lätt att komma till landet Sverige...

lastninj4, visst var det ganska synd att din utlandsfödda förälder fick komma hit? H-n tog säkert ett jobb från någon svensk. Dessutom är ju utlandsfödda gravt överrepresenterade i brottsstatistiken*, så vi kan ju räkna med att din förälder har kostat oss svenska skattebetalare multum!
Som barn till en utlandsfödd förälder är det också mer sannolikt att du begått olika former av tillgrepps-, narkotika- och skadegörelsebrott än de med två svenskfödda föräldrar. Ska du kanske belönas med en högre skattesats för att kompensera detta?
För statsfinansernas skull kanske det hade varit bättre om din förälder inte fått komma hit över huvud taget?

Detta är givetvis fåniga resonemang, men nu kanske du kan få en känsla för hur statistisk diskriminering kan kännas.
Jag utgår från samma material som SD och kan dra lika korkade slutsatser som de gör. Försök vara lite mer källkritisk och redovisa framför allt dina källor när du påstår att något är på ett visst sätt.

* Peter Martens & Stina Holmberg: Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet, Brå rapport 2005:17

Permalänk
Medlem

Jag ser att det är väldigt många som menar att invandrare skapar eller kommer att skapa arbetstillfällen. Hur många svenskar är det, procentuellt, som gör samma sak? Den stora delen av befolkningen måste väl ändå vara arbetstagare? Jag medger att invandrare ofta är mer företagsamma än svenskar, men ibland låter det som om varenda invandrare kommer att dra igång en pizzeria/bilverkstad/supermercado. Jag har väldigt svårt att tro det.
Eller menar ni att invandrarna skapar jobb åt låssmeder, poliser, brandmän och vårdpersonal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Jag ser att det är väldigt många som menar att invandrare skapar eller kommer att skapa arbetstillfällen. Hur många svenskar är det, procentuellt, som gör samma sak? Den stora delen av befolkningen måste väl ändå vara arbetstagare? Jag medger att invandrare ofta är mer företagsamma än svenskar, men ibland låter det som om varenda invandrare kommer att dra igång en pizzeria/bilverkstad/supermercado. Jag har väldigt svårt att tro det.
Eller menar ni att invandrarna skapar jobb åt låssmeder, poliser, brandmän och vårdpersonal?

Jag ser att du ändå inte greppar att det blir problematiskt att analysera situationer enligt principen "invandrare och svenskar" då det är godtyckliga grupper som är svåra att definiera.

Försök fundera hur det skulle se ut om du t.ex. analyserar svenskar och iphone4 -användare. Vad tror du att det går att analysera då? Eller Svenskar och kaffedrickare osv osv. Kan du se problematiken när du försöker mikroanalysera saker som just vem som skapar arbetstillfällen, osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jag ser att du ändå inte greppar att det blir problematiskt att analysera situationer enligt principen "invandrare och svenskar" då det är godtyckliga grupper som är svåra att definiera.

Försök fundera hur det skulle se ut om du t.ex. analyserar svenskar och iphone4 -användare. Vad tror du att det går att analysera då? Eller Svenskar och kaffedrickare osv osv. Kan du se problematiken när du försöker mikroanalysera saker som just vem som skapar arbetstillfällen, osv.

Näe... Du har nog rätt. Jag greppar det inte.

Men låt mig definiera vilka invandrare jag tänker på (och säkerligen många i min närhet tänker på, då de flesta diskussionerna om invandrare på mitt arbete, i min fotbollsförening och i grannskapet handlar om just denna). Det är asylökande och människor med PUT från Mellan Östern och Norra Afrika (MENA) och även romer. Talar vi om samma grupp människor? Är det dessa människor ni menar som kommer att skapa så många arbetstillfällen?
Eller är det fel att tala om svenskar som en grupp och nämnda invandrare som en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Näe... Du har nog rätt. Jag greppar det inte.

Men låt mig definiera vilka invandrare jag tänker på (och säkerligen många i min närhet tänker på, då de flesta diskussionerna om invandrare på mitt arbete, i min fotbollsförening och i grannskapet handlar om just denna). Det är asylökande och människor med PUT från Mellan Östern och Norra Afrika (MENA) och även romer. Talar vi om samma grupp människor? Är det dessa människor ni menar som kommer att skapa så många arbetstillfällen?
Eller är det fel att tala om svenskar som en grupp och nämnda invandrare som en?

Det beror helt på hur vidlyftiga analyser du ska göra och hur passa allmängiltiga du menar att de ska vara. Du har till exempel väldigt svårt att göra några större jämförelser på dessa grupper av människor som du nämner för att vi inte för register över etnicitet och liknande. Förmodligen kan du prata om dina egna iaktagelser av den här gruppen av människor i din omgivning. Men det blir extremt generaliserande iaktagelser som du inte kan peka på skulle vara allmängiltiga över hela Sverige.

Återigen, om du inte bryr dig om att de är den eller den typen av invandrare och göra andra jämförelser. T.ex. tjocka människor, om du kollar i din omgivning efter tjocka människor. Kan du då analysera fram något om deras beteende eller om deras kultur så att säga. Tycker du det är givande? Skulle du kunna säga att vi svenskar gör så här, vi äter lite nyttigare mat och rör på oss mer. Medan tjocka människor de sitter inne och i många fall spelar WoW, de är ofta sjukskrivna från arbetet . osv osv.

Det är väl tusen gånger bättre än att räkna in tjocka människor i gruppen svenskar och försöka komma fram till hur vi ska förbättra situationen i samhället så att färre personer blir tjocka än att demonisera och analysera en grupp utifrån ett vi och dem-perspektiv.

I mitt yrke kommer jag i kontakt med många ur den socialt misslyckade skaran. T.ex. tjuvar, det kan garanterat vara många ggr de inte har id förutom migrationsverkets tillfälliga lapp. Innebär det att det är pga de är flyktingar som de begår brott? Nej det är det inte, innebär det att de begår brott för att de har det i sin kultur? Definitivt inte. De försöker stjäla saker för att de inte har råd med det. Det gör inte att det är rätt att göra det. De blir lika mkt gripna och inrapporterade för det. Men det tjänar ingenting till att tjafsa om att det är för att de är flyktingar. De är rädda barn som inte har råd med alla prylar de ser dagligen svenska ungdomar med , och då blir de desperata.

Faktum är att de blir gripna mer för det. Det är enkelt att se vilka som är fattiga eller som har annan etnisk bakgrund än en svensk. Då chansar man och övervakar en sådan person istället för den där blonda snorungen som sedan visar sig förmodligen stulit hur mycket som helst. Just för att sannolikheten att en fattig, desperat unge från nåt land långt söderut förmodligen är mer benägen att stjäla något än en unge med senaste iphonen och dyra märkeskläder på sig. Men jag kan ju inte precis rapportera in "Följde efter N.N. han stal inget, det var en misslyckad chansning". Det blir ju bara rapport om det hände något.

Det är antingen sådana eller småtjejer på Kicks som är det lättaste bytet.(för att notera stöld, inte att gripa )

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

The German Chancellor, Angela Merkel: "lmmigrants should learn to speak German"

Attempts to build a multicultural society in Germany have "utterly failed", Chancellor Angela Merkel says.

She said the so-called "multikulti" concept - where people would "live side-by-side" happily - did not work, and immigrants needed to do more to integrate - including learning German.

BBC News - Merkel says German multicultural society has failed

Nu har Merkel gått ut med att hon är dötsnazist! Undra om tyskarna kör på Schlieffenplanen den här gången också?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

BBC News - Merkel says German multicultural society has failed

Nu har Merkel gått ut med att hon är dötsnazist! Undra om tyskarna kör på Schlieffenplanen den här gången också?

Vi får väl inte glömma att hon även pekat på att t.ex. Islam är en del av tyskland och att invandrare är välkommna i Tyskland även om de inte direkt lär sig tyska.

Återigen blir det ju ett storm i ett vattenglas. Vem har sagt att språket är viktigt för en fungernade integration? Det är ju allmänt vedertaget. Det är vägen dit som är diskuterad.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Jag ser att det är väldigt många som menar att invandrare skapar eller kommer att skapa arbetstillfällen. Hur många svenskar är det, procentuellt, som gör samma sak? Den stora delen av befolkningen måste väl ändå vara arbetstagare? Jag medger att invandrare ofta är mer företagsamma än svenskar, men ibland låter det som om varenda invandrare kommer att dra igång en pizzeria/bilverkstad/supermercado. Jag har väldigt svårt att tro det.
Eller menar ni att invandrarna skapar jobb åt låssmeder, poliser, brandmän och vårdpersonal?

Men det är ju så att de som kommer hit konsumerar. Bara det innebär att de skapar arbetstillfällen. De äter mat, köper vardagssaker, fikar, skaffar boende, försäkring. Ja allt möjligt, och ja det skapar väldigt många arbetstillfällen. En ökande befolkning kräver ju mer arbetstillfällen.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Play Rapport Tysklands integration är misslyckad
Hade en svensk politiker sagt något liknande så hade det varit skandal.....

Permalänk
Skrivet av marukusu:

Men det är ju så att de som kommer hit konsumerar. Bara det innebär att de skapar arbetstillfällen. De äter mat, köper vardagssaker, fikar, skaffar boende, försäkring. Ja allt möjligt, och ja det skapar väldigt många arbetstillfällen. En ökande befolkning kräver ju mer arbetstillfällen.

De kommer hit, får bidrag och handlar upp det??

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marukusu:

Men det är ju så att de som kommer hit konsumerar. Bara det innebär att de skapar arbetstillfällen. De äter mat, köper vardagssaker, fikar, skaffar boende, försäkring. Ja allt möjligt, och ja det skapar väldigt många arbetstillfällen. En ökande befolkning kräver ju mer arbetstillfällen.

Nyttan blir ogjord om det köpes med bidragspengar.

Skrivet av m0rk:

Play Rapport Tysklands integration är misslyckad
Hade en svensk politiker sagt något liknande så hade det varit skandal.....

Det intressanta är dock, när får hon führer-titeln? Krävs det en hård runda på krogen, d.v.s. en "ölkällarkupp" först?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Play Rapport Tysklands integration är misslyckad
Hade en svensk politiker sagt något liknande så hade det varit skandal.....

Eh? Vår nuvarande migrationsminister har sagt att Sverige misslyckats med integrationen.

M erkänner misslyckad integration - DN.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Nyttan blir ogjord om det köpes med bidragspengar.

uhh, nej.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av djonn:

Eh? Vår nuvarande migrationsminister har sagt att Sverige misslyckats med integrationen.

M erkänner misslyckad integration - DN.se

Jajamen, det blir något tröttsamt när folk vägrar inse att det nog inte finns något parti som är nöjd med integrationen och att de även uttrycker det gång på gång.

sakkunnig hos integrationsministern Orback:
Därför misslyckades regeringen Persson med integrationen - Artikel av Kristian Brangenfeldt - Newsmill

"Integrationen helt misslyckad" "Kommunalrådet Anders Lago (S) i Södertälje "
"Integrationen helt misslyckad" - rapport | svt.se

osv osv

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av djonn:

Eh? Vår nuvarande migrationsminister har sagt att Sverige misslyckats med integrationen.

M erkänner misslyckad integration - DN.se

Där, mina damer och herrar, har vi röstfiske på hög nivå!

Skrivet av Derox:

uhh, nej.

Ogjord kanske var extremt, men bidrag tas från skatter och skatter tas från vanligt folk så de får mindre pengar över vilket gör att de i sin tur inte kan handla lika mycket. Och varför i helvete skriver jag det här till dig? Du kan ju det här om någon.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Ogjord kanske var extremt, men bidrag tas från skatter och skatter tas från vanligt folk så de får mindre pengar över vilket gör att de i sin tur inte kan handla lika mycket. Och varför i helvete skriver jag det här till dig? Du kan ju det här om någon.

Jojo, men den blir inte ogord. Samt att vi skulle kunna blanda hur stor del av varje extra krona som konsumeras upp vid olika inkomster osv. Men ja, bidragspengar ger ju inte lika bra effekt som inkomst från arbete ger.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Där, mina damer och herrar, har vi röstfiske på hög nivå!

Ogjord kanske var extremt, men bidrag tas från skatter och skatter tas från vanligt folk så de får mindre pengar över vilket gör att de i sin tur inte kan handla lika mycket. Och varför i helvete skriver jag det här till dig? Du kan ju det här om någon.

Han var ju långt före Merkel iaf och utan att få dödsnaziststämpel?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"