"Ett diskläsfel uppstod" Problem på helt ny dator

Permalänk
Medlem

"Ett diskläsfel uppstod" Problem på helt ny dator

Tjena, det är så att jag precis har köpt en ny dator till syrran som jag har satt ihop nyligen.

Jag har börjat att installera windows XP men när den har kopierat filerna och ska reboota så får jag bara upp

Ett diskläsfel uppstod

Starta om datorn blabla...

Läst lite om problemet och de verkar som hårddiskfel, i vissa fal är det fel på moderkortet. Men jag har ju en helt ny hårddisk? Läste bara om gammla hårddiskar som hade börjat slockna.

Har ni några idér vad jag skulle kunna testa/göra?

mvh / jonas

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag plocka ihop en dator till en polare för typ en månad sen.. Sprillans ny WD som höll i två dagar.. och nej jag hade inte tappat den i golvet eller hällt saltlösning på den

Visa signatur

NIL

Permalänk
Medlem

kör disktest på eländet, är den köpt på dataprince så förutsätt att delarna är trasiga;) skämt åsido..kör bara disktest o konstatera om den är utan fel eller inte, om den är det så kör minnestest också för att vara på säkra sidan, även det kan ge skumma fel..om det inget ger det heller så återgå till utgångsläget med prylarna och be butiken att ta hand om sitt skräp och ör en RMA-ansökan

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

jag har samma problem på min dator men jag undrar bara hur man kör ett såkallat "disktest på eländet" utan ett operativsystem..? jag är inte elite på datorer så snälla förklara..

Permalänk

Du tankar hem ett och bränner ner på en skiva som du bootar ifrån:)

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Kan det inte var kablarna / kontakterna som kan vara trasiga / glapp på hårddisken, moderkort, DVD enheten?

Permalänk

Skulle den inte hitta hårddisken brukar den ju säga "INSERT BOOT DISK"... Ett glapp på annat håll skulle inte påverka/göra så att den inte bootar om jag inte tänker helt fel?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

min nya wd hade samma fel bara att RMA:a sen fick jag en ny och fungerande

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

ok. vart kan jag hitta ett sådant program? (disktest)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poffern
ok. vart kan jag hitta ett sådant program? (disktest)

Kolla hos tillverkaren av din hd. Om du inte vet vad du har för hd så kolla i enhetshanteraren under "Diskenheter" så ser du nog vilken tillverkare du har.

Om inte posta här så hjälper vi dig att dechiffrera namnet.

Edit: UBCD har en hel drös med program för test av hd så ladda ner det och bränn ut på en cd sen.

Permalänk
Medlem

Windows skivan, repair eller kör scandisk /chkdisk.

Funkar inte det, installera om xp, och kör ett disk test för säkerthets skull

Permalänk
Medlem

.. jag fick de att funka nu.. en kompis hjälpte till men har tog bort partitionen på hårddisken och gorde nya sen funka allt som de skulle

Permalänk

Köpte ny dator i vecka. Får samma felmeddelande.

Jag har testat byta sata-port
Jag har testat byta sata-kabel
Jag har testat ES-tools
Jag har testat Crystal Disk Info (flera olika disk check verktyg)
Jag har testat ändra diskkontrollern i bios från sata till ide
Jag har testat en omformatering
Jag har testat uppdatera BIOS
Jag har testat ram memmory – allt visas ok

Det intressanta är att det finns 6,4 miljoner sidor på webben om detta. Så det verkar va ett inte allt för ovanligt fel?

Har jag rätt enligt konsumentköpslagen att lämna tillbaka disken? Köpte den som sagt för 5-6 dagar sen.

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |