AMD Radeon HD 6870 och HD 6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Jag har undrat det flera gånger, men ingen ger några svar. Så antingen vet ingen, eller så blir man ett objekt för "ignora"

http://www.sweclockers.com/nyhet/12855-radeon-hd-6970-och-hd-...
"I slutet av november är det dags för ännu fler modeller, denna gång med kodnamnet Cayman."
Verkar inte finnas något exakt datum än.

Permalänk
Medlem

Oj då, bara jag som tycker detta verkar vara lite fail`? I de flesta fall presterar ju gtx460 bättre :S
Tror knappast gamers bryr sig om strömförbrukning och värme i den här prisklassen, snarare om rå prestanda. Inte så att den 15 åring resonerar "Nvidias kort kostar lika mycket men är bättre, medans amds drar mindre el. Jag väljer amd för att värna om miljön"

Amd har failat med att konkurrera nvidias kort, de måste lägga sig under nvidia i pris.

Om man vill konkurrera ut någon måste man lansera en ganska mycket bättre produkt till ett ganska mycket lägre pris och på så vis skapa sig ett ryckte. Det hjälper inte att prestera 5% bättre, eller kosta 5% mindre, det skapar ingen sensation direkt..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av voro12:

http://www.sweclockers.com/nyhet/12855-radeon-hd-6970-och-hd-...
"I slutet av november är det dags för ännu fler modeller, denna gång med kodnamnet Cayman."
Verkar inte finnas något exakt datum än.

Preliminärt 22 november.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Oj då, bara jag som tycker detta verkar vara lite fail`? I de flesta fall presterar ju gtx460 bättre :S
Tror knappast gamers bryr sig om strömförbrukning och värme i den här prisklassen, snarare om rå prestanda. Inte så att den 15 åring resonerar "Nvidias kort kostar lika mycket men är bättre, medans amds drar mindre el. Jag väljer amd för att värna om miljön"

Amd har failat med att konkurrera nvidias kort, de måste lägga sig under nvidia i pris.

Om man vill konkurrera ut någon måste man lansera en ganska mycket bättre produkt till ett ganska mycket lägre pris och på så vis skapa sig ett ryckte. Det hjälper inte att prestera 5% bättre, eller kosta 5% mindre, det skapar ingen sensation direkt..

1. GTX460 presterar inte alls bättre, möjligtvis att 1GB-varianten presterar bättre än 6850 men 6850 är till för att slåss mot 768MB-varianten, så där vinner AMD.
2. Korten är helt nya och drivrutinerna kan förmodligen optimeras en del. Ger väl inte så många procent men det är ett argument som användes väldigt flitigt när Fermi-korten lanserades så förstår inte varför man inte kan vända på steken, korten kommer prestera bättre.
3. AMD's priser lär sänkas en hel del, AMD brukar alltid ha sänkt priserna rätt fort om konkurrensen är hård. 58xx-korten lekte på marknaden och behövde därför inte sänkas, men nu är det andra bud. 68xx är dessutom mycket billigare att tillverka än 58xx, och även förmodligne billigare än GTX460, därför kan de haka på priskriget där de lär vinna pga prestanda och tillverkningskostnad.

GTX460 har haft sina månader som mest prisvärda kort, nu är det AMD's tur några månader innan det vänder igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devrer:

Oj då, bara jag som tycker detta verkar vara lite fail`? I de flesta fall presterar ju gtx460 bättre :S
Tror knappast gamers bryr sig om strömförbrukning och värme i den här prisklassen, snarare om rå prestanda. Inte så att den 15 åring resonerar "Nvidias kort kostar lika mycket men är bättre, medans amds drar mindre el. Jag väljer amd för att värna om miljön"

Amd har failat med att konkurrera nvidias kort, de måste lägga sig under nvidia i pris.

Om man vill konkurrera ut någon måste man lansera en ganska mycket bättre produkt till ett ganska mycket lägre pris och på så vis skapa sig ett ryckte. Det hjälper inte att prestera 5% bättre, eller kosta 5% mindre, det skapar ingen sensation direkt..

Well, fail är kanske lite att ta i. Jag håller med om att strömförbrukning i detta segment är mindre viktigt än för topkorten, så denna fördel är inte så intressant för detta segment. Bra poäng.
AMD har dock inga problem med att sänka priserna om det behövs med tanke på billigare tillverkning. Vi får väl se om de behöver göra detta, men det är väl ganska troligt att de sänker denna serie snart med tanke på förutsättningarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

lol.. du missförstår mej antagligen med flit. Jag sa att metro vad det mest krävande spelet, inte att det var det enda spelet. Sedan så vinner GTX470 med 3-2 i spelen swec har testat.

Man skall också tänka på att GTX470 använder mer än dubbelt så mycket kisel för att vinna dessa "3-2", personligen tycker jag denna lansering är extremt imponerande och det visar också på hur lilla förberedda Nvidia egentligen var på införandet av TSMC's problematiska 40nm nod.

Det man också skall tänka på är att AMD om de ville skulle kunna prissätta dessa produkter så att Nvidia skulle få det väldigt svårt att tjäna några pengar på konsument marknaden, det är ju trots allt väldigt svårt att försöka få ekonomi på att sälja kretsar för mindre än vad de kostar att tillverka.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

min gud har du bott i en bunker byggd av bly dom senaste månaderna?

Haha
Nej tvärt emot, det var för att han inte har bott i en bunker av bly de senaste månaderna som han missat detta..
På sej själv känner man andra

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Man skall också tänka på att GTX470 använder mer än dubbelt så mycket kisel för att vinna dessa "3-2", personligen tycker jag denna lansering är extremt imponerande och det visar också på hur lilla förberedda Nvidia egentligen var på införandet av TSMC's problematiska 40nm nod.

Det man också skall tänka på är att AMD om de ville skulle kunna prissätta dessa produkter så att Nvidia skulle få det väldigt svårt att tjäna några pengar på konsument marknaden, det är ju trots allt väldigt svårt att försöka få ekonomi på att sälja kretsar för mindre än vad de kostar att tillverka.

ett av dagens bästa, är bara att gratulera amd till att ta täten i utvecklingen på konsumentkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Man skall också tänka på att GTX470 använder mer än dubbelt så mycket kisel för att vinna dessa "3-2", personligen tycker jag denna lansering är extremt imponerande och det visar också på hur lilla förberedda Nvidia egentligen var på införandet av TSMC's problematiska 40nm nod.

Det man också skall tänka på är att AMD om de ville skulle kunna prissätta dessa produkter så att Nvidia skulle få det väldigt svårt att tjäna några pengar på konsument marknaden, det är ju trots allt väldigt svårt att försöka få ekonomi på att sälja kretsar för mindre än vad de kostar att tillverka.

Japp.
Men skillnaderna i strömförbrukning och värme jämfört med 460 är inte stora nog för att betyda så mycket.
Så för mig som konsument så är 460 ett så bra kort att om det är mer prisvärt än AMDs så skulle jag kanske köpt det.
Och som det ser ut idag så finns det 460 kort som är bättre per krona än AMDs nylansering.

Tittar man sen på hur stor 460 kärnan är så ser man vilken otroligt aggressiv prissättning Nvidia har tvingats sätta för att konkurrera mot AMDs mångt mycket mer effektiva arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Då funkar det.

Toppen. Visst borde det funka med 1x aktiv DP-DVI och 1 passiv DP-VGA tillsammans med 2st DVI?
(Tanken är att koppla in TVn som 4:e skärm, att spegla mittenskärmen)

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

presterar verkligen 2st 6870 nästan som 2st 480?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirth:

Har inte HD5870 1600sp? Vore konstigt ifall nya high-ends inte har nära dubblat med tanke på att HD4870 hade 800. Samtidigt, ifall shader power är starkt nog och inte flaskhalsen på kortet lär AMD utveckla sina kort starkare på andra delar, onödigt att ha för mycket på en och för lite på annan.

4870 till 5870 var samtidigt en krympning av tillverkningstekniken. Det bidrog till att antalet shaders kunde fördubblas utan kretsen blev för stor. 6000-serien är precis som 5000-serien tillverkad i 40 nm, vilket gör att det inte är möjligt att fördubbla antalet shaders utan att kretsen blir alldeles för stor.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Entusiast

När kommer de billigare korten?
Är sugen på att slänga in ett till i min dator som kompis till mitt 4850. Inte för CF utan för att köra dubbla färgrpofiler till skärmarna och kunna avlasta lite.
Någon som vet när grafikkort för runt 500 kr i den här generationen kommer ut?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

När kommer de billigare korten?
Är sugen på att slänga in ett till i min dator som kompis till mitt 4850. Inte för CF utan för att köra dubbla färgrpofiler till skärmarna och kunna avlasta lite.
Någon som vet när grafikkort för runt 500 kr i den här generationen kommer ut?

Det här är dom billigaste korten i 6000 serien. Budget korten kommer förbli 5700 serien.
Källa: http://www.sweclockers.com/image/red/2010/10/21/Transition.jp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitamin:

Det här är dom billigaste korten i 6000 serien. Budget korten kommer förbli 5700 serien.
Källa: http://www.sweclockers.com/image/red/2010/10/21/Transition.jp...

Bilden där är väl egentligen ganska talande. 6870/6850:is placering gentemot 5870/5850 på vänstra sidan stämmer ju faktiskt riktigt bra enl. prestandatesterna. 6970 kommer enl. bilden att hamna just under 5970 i prestanda vilket väl kan anses vara ganska troligt.

Blir nog att dra iväg en order på två 6870 på måndag....

Visa signatur

>Intel 8700K <> Geforce 1080 <>

Permalänk
Skrivet av zeffe:

Blir nog att dra iväg en order på två 6870 på måndag....

Är det inte värt att vänta en ynka månad på 6970 då? Så kan man ju skaffa en till sådan i framtiden

Visa signatur

Fractal Define R3 | Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel Core i7 2600K @ 4Ghz | Asus GTX 580 DirectCU II | Corsair XMS3 DDR3 16GB @ 1333MHz | Corsair Force 3 120GB | WD 500GB x2 | Corsair AX 850W | Corsair H80 | Dell U2312HM x 2 | Windows 7 Pro 64-bit

Galleri på rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

När kommer de billigare korten?
Är sugen på att slänga in ett till i min dator som kompis till mitt 4850. Inte för CF utan för att köra dubbla färgrpofiler till skärmarna och kunna avlasta lite.
Någon som vet när grafikkort för runt 500 kr i den här generationen kommer ut?

Det tog 4½ månad innan hela 5000-serien var lanserad. Det placerar budgetkorten i mars om tidsramen är densamma.

Skrivet av vitamin:

Det här är dom billigaste korten i 6000 serien. Budget korten kommer förbli 5700 serien.
Källa: http://www.sweclockers.com/image/red/2010/10/21/Transition.jp...

Ett tag till, även 5700 får en ersättare i 6000-serien

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosenquist:

Är det inte värt att vänta en ynka månad på 6970 då? Så kan man ju skaffa en till sådan i framtiden

Det är ju det som är mitt dilemma. Å andra sidan lär ju ett 6970 kosta minst 3000 deniros. Innan man känner att man behöver ännu ett, lär ju nya kort ha kommit ut på marknaden.

Prestandan du får för två 6870 är ju riktigt bra, det bör ju hålla en tid framöver. Fasen mina två 4870:is tycker jag hänger med riktigt bra ännu. Men ni vet hur det är, känslan av att få hem en glittrande ny pappkartong för att sedan dra fram skruvmejseln för att utföra lite kirurgi i datorn är ju ett av de där glimmrande ögonblicken i livet man inte kan vara utan. Fan vad patetisk jag låter ;p

Visa signatur

>Intel 8700K <> Geforce 1080 <>

Permalänk
Avstängd

Sååå, om jag har fattat detta rätt så kommer ett köp av två Asus 6850's 'ca3500:- vara billigare än GTX 480, tillsammans dra lite mer ström än ensamt GTX 470 samtidigt som dom presterar endast enstaka fps sämre än dubbla 480 i SLI som kostar 7500:- ? :S wtf?

Hur ska nvidia tackla detta? Jamenar, grafikkort för tre åt' halvt tusen som presterar strax under 480 SLI lol... Grattis AMD, allt jag kan säga

Och sen ofc:

AMD IS BACK!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Sååå, om jag har fattat detta rätt så kommer ett köp av två Asus 6850's 'ca3500:- vara billigare än GTX 480, tillsammans dra mindre ström än ensamt GTX 470 samtidigt som dom presterar endast enstaka fps sämre än dubbla 480 i SLI som kostar 7500:- ? :S wtf?

Hur ska nvidia tackla detta? Jamenar, grafikkort för tre åt' halvt tusen som presterar strax under 480 SLI lol... Grattis AMD, allt jag kan säga

Och sen ofc:

AMD IS BACK!

Nu har du kollat fel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Sååå, om jag har fattat detta rätt så kommer ett köp av två Asus 6850's 'ca3500:- vara billigare än GTX 480, tillsammans dra lite mer ström än ensamt GTX 470 samtidigt som dom presterar endast enstaka fps sämre än dubbla 480 i SLI som kostar 7500:- ? :S wtf?

Hur ska nvidia tackla detta? Jamenar, grafikkort för tre åt' halvt tusen som presterar strax under 480 SLI lol... Grattis AMD, allt jag kan säga

Och sen ofc:

AMD IS BACK!

men hallå, nu blev det väl fel. Nog för att det blev grymt bra kort men du får nog läsa om testet igen

Permalänk
Avstängd

Nope, Kolla upp det och jag har rätt. Det du gör fel är att inte räkna med överklockningen av 6850 överklockat 6850 = 6870. Dubbla 6870 = de prestanda/förbrukning normer jag använt mig av.

Edit, stavfel

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Nope, Kolla upp det och jag har rätt. Det du gör fel är att inte räkna med överklockningen av 6850 överklockat 6850 = 6870. Dubbla 6870 = de prestanda/förbrukning normer jag använt mig av.

Edit, stavfel

Dock kan man ju överklocka 480 också.

Men men, hatten av!

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Man kan ju jämföra testet med det här:
http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-...
i BF:BC2 så presterar 2st 6870 nästan lika med 2st GTX480 Jag antar att BF är optimerat för crossfire, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av voro12:

Man kan ju jämföra testet med det här:
http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-...
i BF:BC2 så presterar 2st 6870 nästan lika med 2st GTX480 Jag antar att BF är optimerat för crossfire, eller?

Jaman, samma sak i Crysis... Om AMD bara optimerar drivrutinerna lite till dessa kort så kommer så även vara fallet för fler och fler spel.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Nope, Kolla upp det och jag har rätt. Det du gör fel är att inte räkna med överklockningen av 6850 överklockat 6850 = 6870. Dubbla 6870 = de prestanda/förbrukning normer jag använt mig av.

Edit, stavfel

Nej, ett GTX470 drar inte lika mycket som 6870 CF.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Ja men du kanske ska ta och lära dig läsa. Påstod aldrig det heller.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobne:

Varför släppa en midserie med samma skit som redan finns? Bättre sänka priset på 5850 lr 5870 och på så vis ha konkurerande kort för 460 och 470.

Dessa nya kort är ju mer lr mindre omsminkade 5xx0 serie känns de som.

Förmodligen för att 6850 o 6870 är billigare för amd att tillverka..

Permalänk
Avstängd

Jag ser ingen direkt anledning att köpa ett 460 eller ett 480.. Men 470 vetefan, det presterar lika och bättre i de flesta av speltesterna än 6870 och kostar typ lika också. Så IMO tycker jag att dom skulle sänka priset på 6870'an till 2000:- och 6850'an också ca 200:- lägre genast.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Så IMO tycker jag att dom skulle sänka priset på 6870'an till 2000:- och 6850'an också ca 200:- lägre genast.

Om man tittar på lanseringen av 460 så sänkte inte Nvidia priset på den i början, men priset sjönk ändå efter några veckor. De går ju inte direkt efter lägsta priserna på prisjakt när de sätter sina priser, utan riktpriser som de och Nvidia använder.