Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem

Ser att star-affinity är igång igen med mer eller mindre samma inlägg som i någon annan tråd med liknande ämne. Snyggare program? Här finns inget rätt eller fel, har du inte förstått det än? Det är en ren smaksak, jag tycker själv att Windows7´s utseende e snyggare men respekterar de som tycker annat.

Åter till trådskaparen. Frågor du bör ställa dig är :

- Tänker du spela på datorn?
- Finns det mjukvara på Windows plattformen som du är beroende av? Och isåfall finns det ersättare till Mac?
- Hur mycket teknik vill du syssla med (hårdvara/inställningar m,m) ?
- Har du budgeten som en Mac kräver?
- Har du några externa produkter och isåfall stöder de OSX?

Min uppfattning av OSX är att det är en enklare miljö det innebär att den har mindre tendens att strula men samtidigt är den inte fullt så flexibel. Detta gäller i allra högsta grad även hårdvaran, du får helt enkelt leva med det som levereras på gott och ont.

Det är många folk som gått över till Mac som klagar på att Windows är buggig, slött och fult. Jag kan inte hålla med, visst det finns säkert versioner som varit mindre bra ex Vista, Windows ME o.s.v men det har alltid funnits alternativ inom Windows familjen. Idag kör mer eller mindre alla Windows7 och de e ett extremt stabilt men ändå flexibelt operativ(som dessutom fungerar mycket väl på bärbara). Visst jag kan fortfarande se folk som har problem med sina Windows datorer ex mina föräldrar. Jag får göra en ominstallation till dem var 6e månad och det beror på ren okunskap om systemet. Klickar man Yes på alla rutor som kommer upp så blir det som det blir

En annan anledning till att Windows har större risk att strula kan ju vara att Microsoft inte har låst inne sina användare med en viss hårdvara utan släppt det fritt, mer flexibilitet men större risk för problem.

Det jag vill komma fram till är att har man bara koll på vad det är man håller på med så är risken för strul med Windows7 extremt liten. Efter som mina föräldrar mer eller mindre bara surfar på datorn så skulle man kunna tänka sig byta till en Mac om det nu stämmer in på min uppfattning, men det dyker upp en hel del frågetecken, vad händer om de köper en extern produkt som inte är kompatibel med Mac? Hur gör de för att koppla upp sig i ett skyddat windows nätverk och dela ut sina filer? m,m m,m Många saker går säkert att lösa men det kommer gå en hel del tid åt att pilla för att få det att funka. Kör man vidare på Windows så fungerar det bara (iallfall i 6 månader ).

Slutligen får vi konstatera att Windows är en extremt övertag på marknaden även om OSX har taget igen lite de senaste åren. Jag tror dock att Windows7 kommer slå hårt mot OSX i långa loppet, men det återstår att se. Sämre blir det inte nu när Windows Phone7 ser så lovande ut, det kommer förhoppnings vis öka antalet utvecklare på denna platform.

Som ni märker så är jag inbiten Windows användare och är också ganska hårt bunden på grund av olika mjukvaror, men jag trivs bra med det och har ingen anledning att gå över. Självklart finns det en fördel med OSX också men det passar helt enkelt inte mig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Sen kostar den två och en halv gånger mer, men...

Det är denna jag har:
ACER ASPIRE TIMELINEX 3820TG CI5 2.4 4GB/320 13.3" W7HP - Specifikationer

Vilket kostar nu 2500kr mindre än Macbook Pro.

Visa signatur

XP1800@1695mhz, Greative G3 ti 200, Epox 8kha+, 256mb Crusial DDR 2100,
2x80gig WD se 3dmark 8181p

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har ändrat rubrik och klistrat tråden, hoppas TS inte misstycker.

Låt oss hålla _samtliga_ diskussioner om Mac vs. PC i denna tråd. Då slipper vi förhoppningsvis samma diskussion om och om igen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Jag har ändrat rubrik och klistrat tråden, hoppas TS inte misstycker.

Låt oss hålla _samtliga_ diskussioner om Mac vs. PC i denna tråd. Då slipper vi förhoppningsvis samma diskussion om och om igen.

Tack! Tack! Tack!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Tror nog ts gav upp för länge sedan ^^

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Tror nog ts gav upp för länge sedan ^^

Haha, nej då. Jag har läst alla svar, även om väldigt mycket bara är tjafs fram och tillbaks. Jag har dock en fråga angående Macbook Pro och iMac; De som har intel i5-processorer, är de quad-core? Jag trodde alla i5 var quad-core, men på apple.com verkar det som att deras i5or är dual-core...

Permalänk

Både i5 och i7 i macbook är dual-core. Samma på en hel del laptops oavsett märke, hänger ihop med strömförbrukningen rätt mycket, antar jag.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av Antonic:

Det är denna jag har:

Den finns även 1000 kronor billigare på inet

Jag vill även skjuta in att allt om "macs överlägsna byggkvalitet" är bullshit. Mac och Dell byggs sida vid sida i samma fabriker av samma arbetare och maskiner med samma komponenter. Det är skalet som skiljer! Samma sak med apples magiska touchpad, den är inte ljusår framför alla andra men de har däremot patent på multitouch.

Annat än det så kan man väga nack och fördelar enligt mig.

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Skrivet av fratey:

Jag har arbetat med de flesta Macdatorer i år, inte veckor.
Macbook Plastic är en av de värsta datorerna jag använt. Men om vi utgår från en Pro då. Det mesta som du nämner är gimmicks (LOL PHOTOBOOTH) och webcams finns i nästan alla bärbara man köper nu, men det mest konkreta exemplet är definitivt touchpaden som är en gudasänd. Tangentbordet är fint men inget speciellt, Vaio har liknande och hade det först.

Windows har stöd för touchpads, tangentbord, och webcams så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Varför jämför du överprissatt mot överprissatt? Jämför en MBP 15,4" mot en TimeLineX så har vi lite roligare jämförelse. 7500 mot 18000, exakt samma prestanda (förutom att Acern har bättre grafikkort), MBP'n har bättre trackpad men acern har inte en dålig, MBP'n har bättre 'skal' men Acern har inte dålig, MBP'n har bättre batteritid men acern har inte dålig. Punkt.

Glöm inte bort att MBP-skärmen är bättre och har högre upplösning!

(kostar inte en MBP 15" 16 995 kr? :s)

Permalänk
Skrivet av Galna_Dvärgen:

Det är skalet som skiljer! Samma sak med apples magiska touchpad, den är inte ljusår framför alla andra men de har däremot patent på multitouch.

Skalet är väl en rätt bidragande faktor till helheten iallafall? Unibody i alu eller hopfogad plast med metallinslag ÄR det en viss skillnad på. Isynnerhet när det gäller hållbarhet/slitstyrka.

Angående trackpaden är det ganska precis tväremot hur du sade; Apples trackpad är - by far - den tveklöst bästa jag provat - långt bättre än på nån annan laptop oavsett pris, och har så varit under flera år. Jag tror inte du hittar så himla många som säjer emot, faktiskt - oavsett vad det tycker om Macar i övrigt. Men om du känner till nån bättre tas tips gärna emot. Multitouch har Apple inte alls patent på, finns ett helt gäng med netbooks som har multitouch i nån form (asus och samsung har tex. det på ett antal modeller) dock inte lika väl fungerande som Apples, vad jag har provat, om det nu inte hänt nåt revolutionerande den sista månaden...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Både i5 och i7 i macbook är dual-core. Samma på en hel del laptops oavsett märke, hänger ihop med strömförbrukningen rätt mycket, antar jag.

Okej, det kan jag iofs köpa, men för iMacs är det ju lite annorlunda... Väldigt synd tycker jag, skulle utan tvekan slagit till på en iMac om de hade haft quad-core som standard. MBP funkar inte riktigt för mig eftersom den är dyr och jag kommer behöva köpa till en skärm, tangentbord och mus för att kunna ha den hemma, och det blir helt enkelt för dyrt. iMacen däremot skulle passa mig perfekt OM Apple hade varit lite mer givmilda och slängt in en quad-core som standard i alla iMacs. Att gå från 2.2GHz dual-core (fyra år gammal dator) till en NY dator med 0.8 GHz mer känns ganska klent, och jag vill inte ha en 27" mastodontskärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobg:

Okej, det kan jag iofs köpa, men för iMacs är det ju lite annorlunda... Väldigt synd tycker jag, skulle utan tvekan slagit till på en iMac om de hade haft quad-core som standard. MBP funkar inte riktigt för mig eftersom den är dyr och jag kommer behöva köpa till en skärm, tangentbord och mus för att kunna ha den hemma, och det blir helt enkelt för dyrt. iMacen däremot skulle passa mig perfekt OM Apple hade varit lite mer givmilda och slängt in en quad-core som standard i alla iMacs. Att gå från 2.2GHz dual-core (fyra år gammal dator) till en NY dator med 0.8 GHz mer känns ganska klent, och jag vill inte ha en 27" mastodontskärm...

iMacs är bärbara med större skärm, som saknar batteri.

Förenklat, alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

iMacs är bärbara med större skärm, som saknar batteri.

Förenklat, alltså.

Usch. Tänk vad bra världen hade varit om ingen hade förstått att man kunde ta väldigt bra betalt för väldigt lite prestanda i en dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Galna_Dvärgen:

Jag vill även skjuta in att allt om "macs överlägsna byggkvalitet" är bullshit. Mac och Dell byggs sida vid sida i samma fabriker av samma arbetare och maskiner med samma komponenter. Det är skalet som skiljer

Källa?

Så Dell använder moderkort tillverkade av Asus också?

Permalänk
Medlem

Jag vill inte kasta sten i glashus men hade gärna sett bevis på att mac och dell byggs i samma fabriker med samma komponenter. Enda likheten skulle väl vara att det är från grund intel baserade moderkort men enligt vad jag förstått det som så har dell sammarbete med en fabrik/leverantör som heter Hon hai medans apple har sammarbete med foxconn. Men du kanske sitter inne med annan information Galna_Dvärgen. Sen gör väl såvitt jag förstått det asus sina egna pryttlar och har ett dotter bolag som är asrock. Kan ha fått det om bakfoten med det är resultat av mitt googlande iaf. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Ex. Dell A2420 byggs och skeppas från Asus.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av jakobg:

Meen... iMac ÄR väl iaf quad-core? Det är ju bara de bärbara som kör på två kärnor.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Apples byggkvalité är en hype man tjänar stora pengar på, vi har ungefär 50-50 macar och windowsburkar och i år har vi skickar in fler macar på service med diverse fel, allt från trasiga skärmar till pajade controlkort. Att det dessutom kostar flera gånger så mycket att åtgärda felen gör inte saken bättre.

Jag har själv "bara" haft laptops med plastskal och det har aldrig varit en issue, tvärtom blir dom inte lika varma så man kan ha dom i knät eller när man ligger i sängen. Dom gånger jag bytt laptop har varit för att jag velat uppgradera mig.

Det här stöder min tes, helt okay byggkvalité, men inte överlägsen på något sätt.

Permalänk
Medlem

Angående trackpaden är det ganska precis tväremot hur du sade; Apples trackpad är - by far - den tveklöst bästa jag provat - långt bättre än på nån annan laptop oavsett pris

Ja och om det nu är så, varför hämmar Apple utvecklingen genom att säga att ingen annan får ha en liknande lösning? Det där med patent är ju bara positivt för företaget men negativt för utveckling och marknad. Men Apple har väll alltid velat låsa in så mycket som möjligt och de e kanske så de måste göra för att kunna behålla sina kunder.

Jo jag kan tänka mig att även Microsoft har en del patent, men har de något patent på en sådan vital sak som trackpad? De hela känns så konstigt, de e precis som någon skulle komma o säga, jag har patent på att styra musen med ett finger genom att föra den över en yta? var går gränsen?

Nu gäller väll patent i max 20 år och vanligt vis gäller patentet endast i det land där man ansöker om det, men det finns säkert något vis att få patent wold wide om man bara har pengarna. Jag är inte så insatt i hur lagen fungerar här men det kan ni säkert upplysa mig om det är så att jag har fel.

Man pratar mycket om att Windows är ett skit system för att Microsoft försöker låsa in sina kunder, man kan ju fråga vad Apple är då som inte bara låser sina kunder i mjukvara utan framförallt i hårdvara?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Ja och om det nu är så, varför hämmar Apple utvecklingen genom att säga att ingen annan får ha en liknande lösning?

Gör dom? Jag vet inte alls vad det finns för patent på Apples trackpad. Har du nån länk? Multitouch är ju uppenbarligen inte patentbelagt, eftersom andra har det, storlek tvivlar jag på att man patentbelägga, materialet kan de kanske patentbelägga, men det *borde* ju gå att hitta material som funkar lika bra som glaset som sitter i MB-trackpaden.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Gör dom? Jag vet inte alls vad det finns för patent på Apples trackpad. Har du nån länk? Multitouch är ju uppenbarligen inte patentbelagt, eftersom andra har det, storlek tvivlar jag på att man patentbelägga, materialet kan de kanske patentbelägga, men det *borde* ju gå att hitta material som funkar lika bra som glaset som sitter i MB-trackpaden.

Som sagt jag är inte så insatt i patent. Men efter som trackpad är ett extremt tungt argument för att köpa en Mac så undrar man ju såklart varför ingen annan har provat på samma lösning för andra operativsystem? Patent låter ju som en vettig förklaring men vad vet jag?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Som sagt jag är inte så insatt i patent. Men efter som trackpad är ett extremt tungt argument för att köpa en Mac så undrar man ju såklart varför ingen annan har provat på samma lösning för andra operativsystem? Patent låter ju som en vettig förklaring men vad vet jag?

Ändå så skriver du att Apple hämmar marknaden i ditt förra inlägg. Utan att veta ett skit om ifall det är så det FAKTISKT är. Säkerligen finns det *nån* form av patent för trackpaden, men jag tvivlar på att det är fullständigt omöjligt för valfri pc-tillverkare att ta fram nåt som är lika bra - men det känns som R&D avdelningarna hos många andra tillverkare har en minimal budget, vilket inte Apple har (eftersom deras priser är högre...).

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag fick intrycket av ditt inlägg att du var väldigt skeptisk till mac. Dessutom finns det gott om anti-mac-talibaner här på forumet och de lyckas nästan alltid hitta till sådana här trådar.

Jag kan ju dra några argument isf. (utan någon speciell ordning)

1. Byggkvaliteten och -känslan, känns mycket bättre än alla plastiga windowsburkar.
2. Touchpaden är en dröm jämfört med win-burkar. När du har vant dig vid den så kommer du börja må illa varje gång du ska använda en annan.
3. Operativsystemet som trots sina få begränsningar (som brist på spel och vissa gratisprogram) är som natt och dag jämfört med windows, speciellt om du värdesätter tiden du annars skulle lägga ner på att få windows att sluta hänga sig. Jag upplever inte heller någon brist på "vardagsprogram"
4. Det följer med prgogram som faktiskt är värda nåt. Alla program i iLife är mycket användbara och kul att arbeta med, glöm det på en win-burk.
5. Andrahansvärdet, om du skulle vilja sälja den så förlorar du mindre på det än om du skulle sälja dellen.
6. Flash, hur nice är det inte att ha en mac?

1. En Thinkpad smiskar en Mac alla dar i veckan i byggkvalite och känsla.
2. Har man en gång använt en trackpoint så vill du aldrig använda en touchpad igen.
3. Windows är stabilt.
4. Vad skall man med program som man faktiskt inte har nytta av?
5. En dator är avskriven på 3år.
6. Åh en begränsing som är en feature.

Ja, punkt 6 är egentligen essensen av en mactaliban. Begränsningar är något positivt i deras värld för det har Jobs sagt.

Men det är rätt kul med folk som har MAC, är man känd som datorkunnig så kommer det alltid nån MAC-tomte med sina problem, hur gör jag det här? Det här funkar inte... Du har ju en MAC... Dom har ju inga problem är det inte så ni brukar säga? You're on your own. Haha....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Ändå så skriver du att Apple hämmar marknaden i ditt förra inlägg. Utan att veta ett skit om ifall det är så det FAKTISKT är. Säkerligen finns det *nån* form av patent för trackpaden, men jag tvivlar på att det är fullständigt omöjligt för valfri pc-tillverkare att ta fram nåt som är lika bra - men det känns som R&D avdelningarna hos många andra tillverkare har en minimal budget, vilket inte Apple har (eftersom deras priser är högre...).

Haha ja kan du tänka dig, vilket antagande jag gör . Nä jag har verkligen ingen lust att sitta o leta patent och grejer, har du ? Men efter som det inte finns något motsvarade och efter som man hört att Apple varit i blåsväder med patent så kan man dra vissa slutsatser som definitivt inte behöver vara sanna men som är ganska troliga. Har jag fel så får folk gärna säga det.

Om det nu inte finns patent så känns det ju väldigt otroligt att ingen tillverkare skulle ha provat sig på att leverera en liknande trackpad lösning till annat operativ med tanke på att det anses som ett väldigt tungt motiv till att införskaffa Mac.

Här är några länkar om apple och patent :
Macsimum News - Apple files new track pad patent
Apple Wins Key Multi-Touch Trackpad Patent - Patently Apple

Finns säkert klarare beskrivning, men de första google hitsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Meen... iMac ÄR väl iaf quad-core? Det är ju bara de bärbara som kör på två kärnor.

Nope, inte vad jag sett iaf. Den dyraste 27" har quad-core, men 20 Lax för en stationär dator med alldeles för stor skärm....näe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Den listan kan nog göras längre än många tror.

En grej jag uppskattar med Mac OS X är att många mindre utvecklare verkligen bryr sig om att göra snygga program som både ser bra ut och är funktionella (ja, man måste faktiskt inte välja bort det ena före det andra).

Det här är totalt bara smaksak/personligt, själv föredrar jag utseendet på filezilla. Har alltid haft svårt för "grafiska" program (även fast jag själv är illustratör/designer och älskar och göra egna ikoner). När det gäller program föredrar jag den där tråkiga enkla Windows utseendet som hängt med i årtusenden.
Har fortfarande svårt och anpassa mig till Adobes omdesignade program.
Visst är allt snyggt men personligen, sämre användarvänlighet.

Som du ser, allt är bara personligt och inget som ska diskuteras i en diskussion om vems pappa är starkast, dem får helt enkelt lyfta samma vikter och se därefter...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonic:

Det är denna jag har:

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Inet.se
3500*

Då bör tänkas på att processorn på Acern är en midrange-processor från 09-10. C2D-processorn är uråldrig i jämförelse. Jämför med femtontummaren istället som har samma prestanda när det faktiskt kommer till reellt arbete.

Skrivet av Racemouse:

Glöm inte bort att MBP-skärmen är bättre och har högre upplösning!

Så du betalar mer än dubbelt så mycket för 74 pixlar på höjden och en skärm som är "bättre" men du vet inte hur?

Skrivet av Racemouse:

(kostar inte en MBP 15" 16 995 kr? :s)

Sedan jag skrev det där inlägget för "aslänge" sedan har de sänkt priset.

Sedan har jag tyckt att Mac OS har varit snyggare än Windows länge, men i och med att fler och fler program kör med Ribbon-UI tycker jag Windows 7 har en stor fördel.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobg:

Haha, nej då. Jag har läst alla svar, även om väldigt mycket bara är tjafs fram och tillbaks. Jag har dock en fråga angående Macbook Pro och iMac; De som har intel i5-processorer, är de quad-core? Jag trodde alla i5 var quad-core, men på apple.com verkar det som att deras i5or är dual-core...

Aha hur mycket har denna huggorms soppan hjälpt dig i ditt val då ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Aha hur mycket har denna huggorms soppan hjälpt dig i ditt val då ?

Det har nog hjälpt en hel del faktiskt. Jag fick betydligt fler för- och nackdelar än väntat, men samtidigt står jag kvar på ruta ett eftersom ingen utom jag kan bestämma om Mac passar bättre eller sämre Jag sitter lite i en jobbig sits eftersom min dator sjunger på sista versen, så jag behöver en ny dator. Jag vill prova Mac, men jag har inte riktigt råd med en MBP och vill vänta tills iMac har quad-core som standard. Just nu känns det tyvärr lite ovärt, eftersom det prestandamässigt innebär att jag betalar 12K+ för en dator som praktiskt taget har samma prestanda (ursäkta överdriften) som min nuvarande dator som är fyra år gammal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobg:

Det har nog hjälpt en hel del faktiskt. Jag fick betydligt fler för- och nackdelar än väntat, men samtidigt står jag kvar på ruta ett eftersom ingen utom jag kan bestämma om Mac passar bättre eller sämre Jag sitter lite i en jobbig sits eftersom min dator sjunger på sista versen, så jag behöver en ny dator. Jag vill prova Mac, men jag har inte riktigt råd med en MBP och vill vänta tills iMac har quad-core som standard. Just nu känns det tyvärr lite ovärt, eftersom det prestandamässigt innebär att jag betalar 12K+ för en dator som praktiskt taget har samma prestanda (ursäkta överdriften) som min nuvarande dator som är fyra år gammal...

Men det måste väll gå att köra IOS på en vanlig bärbar? Det finns väll något de kallar Hackintosh? Verkar förövrigt helt sjukt att låsa in sina användare till hårdvaran. Men visst hade Microsoft gjort samma sak så hade de kanske kunnat få ännu stabilare miljö men då försvinner liksom en del av det roliga.

Det som förvånar mig är att här faktiskt verkar finnas ett par Mac folk som enbart kör Mac och då frågar man sig lite vad de gör på en site som riktar sig ganska hårt mot hårdvara och överklockning när Mac står för allt annat utom just det.

Visa signatur