Intel kan använda SOI för 22 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel kan använda SOI för 22 nanometer

Trots initialt motstånd kan Intel använda silicon on insulator-teknik vid övergången till 22 nanometer. Det kan ge kommande processorer en ordentlig prestandaskjuts.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur AMDs framtidssatsningar ser ut, men ni får det att låta som att de står och trampar på stället utan några som helst planer på utveckling.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

De har ju planer AMD men går förbannat segt bara. Både roligt och tråkigt det här. Tänk vilka processorer som kommer att komma, men uscha vilka priser de kommer kunna ta för dem om de är ensamma om dem... Fy faaan men samtidigt mumma!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

22nm redan i 2011. helt otroligt

Permalänk
Medlem

Omg japp detta är helt klart intressant phew snabbare hårdvara

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

CPU flaskhalsar är ett minne blott

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Musikälskare

Sinnes! Men de är nog ganska mycket snack också...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

OO ser fram emot detta hopp!

Jag ser dock inte fram emot priserna de kommer ta för dessa processorer. Intel tar sjuka överpriser på de processorer de har där AMD inte kan konkurrera. Så vi får hoppas AMD lägger i en högre växel snart.

Å andra sidan, om intel placerar sina processorer på en bra pris-range så kommer de ta en stor del av marknaden och slå hårt mot AMD vilket är bra för konsumenter just då så länge AMD klarar sig och inte blir utslagna på processormarknaden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

AMD har använt SOI i 10 år och har ju inte direkt varit en enorm fördel för dom, men klart, lite gör det ju.

Permalänk

Trevligt antar jag, kan inte mycket om detaljerna vid CPU-tillverkning men högre frekvenser och mindre tillverkningsteknik är alltid ett stort enligt mig.

Permalänk
Avstängd

Bara Hoppas Nvidia släpper på snålhålet och gör så AMD moderkort får mer stöd för SLi

Vem kommer ha råd med Intels överpriser om dom blir ensamma på cpu helt...

Nä samarbeta nu AMD och nvidia....Vi konsumenter och nvidia fanboys behöver andra alternativ än Intel chip och cpu för SLi..

Slutar väl med att Intel köper upp Nvidia *Mardröm isåfall*

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Det är dock inte samma typ av SOI som AMD använder. AMD kör med PD-SOI (Partially Depleted) medan det spekuleras i att Intel kommer att använda FD-SOI (Fully Depleted)

SOI MOSFET - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Bara Hoppas Nvidia släpper på snålhålet och gör så AMD moderkort får mer stöd för SLi

Vem kommer ha råd med Intels överpriser om dom blir ensamma på cpu helt...

Nä samarbeta nu AMD och nvidia....Vi konsumenter och nvidia fanboys behöver andra alternativ än Intel chip och cpu för SLi..

Slutar väl med att Intel köper upp Nvidia *Mardröm isåfall*

Är inte helt säker på att det är bara Nvidia som jävlas med SLI stödet, skulle inte tro att AMD är jättemotiverade att lägga in stöd för huvudkonkurentens grafik teknologi

Så länga AMD ligger i hälarna på Intell är det ok, även om Intel tar ut överpriser för sina topp CPU så påskyndar ju konkurensen utvecklingen och pressar priserna i budgetsegmentet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lideri:

Är inte helt säker på att det är bara Nvidia som jävlas med SLI stödet, skulle inte tro att AMD är jättemotiverade att lägga in stöd för huvudkonkurentens grafik teknologi

Så länga AMD ligger i hälarna på Intell är det ok, även om Intel tar ut överpriser för sina topp CPU så påskyndar ju konkurensen utvecklingen och pressar priserna i budgetsegmentet.

Ja vet men surt är det att man som Nvidia user snart bara har Intel att välja på om man vill ha bra och stabilt SLi.

Dyrare moderkort,dyrare cpuer..

Nä går fan över till AMD helt i nästa rigg

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Ni som babblar om att AMD ska lägga i en högre växel osv. tror ni inte de skulle göra de ifall de kunde? Vill ni att de ska konkurrera bättre så köp amd isåfall då istället för att sitta på en i5/i7 rigg och klaga på att inte konkurrensen är bättre.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Lovar gott inför framtiden. Låter som 8-12 kärnor på 4-8 ghz . VILL HA

"I praktiken skulle det innebära att Intel hamnar 3–5 år före konkurrenterna"

Vad tror ni den matematiska sannolikheten är för att AMD inte kommer att svara ???

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Jag hoppas faktiskt amd svarar om intel är ensamma om en processor
tänk vad sjuka priser dom kommer o ta......

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Ja vet men surt är det att man som Nvidia user snart bara har Intel att välja på om man vill ha bra och stabilt SLi.

Dyrare moderkort,dyrare cpuer..

Nä går fan över till AMD helt i nästa rigg

Intel har ju inte dyrare moderkort och cpuer.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Haha, inte nu när det finns spår av konkurrens, annat blir det när AMD inte pallar med längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Jo då, moderkortet är i genomsnitt nån handling billigare och på processor sidan får du ju en sexkärnig Amd till samma pris som en I5

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Det här låter som mycket snack... varför skulle överhuvudtaget Intel vilja ligga så långt före? Kanske på ULV-marknaden, eller servermarknaden men inte desktops. Om Intel är snabbast i slutet av 2011 så kommer dom aldrig gå ner i 22 nm. Ni ska nog se att dom kommer mjölka ur 32 nm innan och på så sätt kunna ha större marginaler på sina processorer. Varför byta till en dyrare tillverkningsteknik när man redan är bäst?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Handlar artikeln om LGA2011 eller något utanför roadmappen?

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Ni som babblar om att AMD ska lägga i en högre växel osv. tror ni inte de skulle göra de ifall de kunde? Vill ni att de ska konkurrera bättre så köp amd isåfall då istället för att sitta på en i5/i7 rigg och klaga på att inte konkurrensen är bättre.

Stödköp är idiotiskt. Ett företag som klarar inte av konkurrans ska inte ha få konstgjord andning för att överleva.

Om AMD, nVIDIA eller VIA skulle gå omkull så skulle jag inte bli deppig och inte heller någon annan borde, ja förutom fanboys.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jones377:

Det är dock inte samma typ av SOI som AMD använder. AMD kör med PD-SOI (Partially Depleted) medan det spekuleras i att Intel kommer att använda FD-SOI (Fully Depleted)

SOI MOSFET - Wikipedia, the free encyclopedia

Tack för länken! Kände inte till denna skillnad.
Lite teknisk förståelse är dock att rekommendera för den som vill ta till sig informationen.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv

Har jag tolkat det korrekt om det handlar om att man lägger till ett isolatormatieral som inte gros med kiseln som grund? Det är ju lite knepigt att tillverka en transistor utan att använda sig av någon form av isolator öht, men jag antar att det innebär att man går ifrån kiseloxiden och använder något material som är en bättre isolator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Jo då, moderkortet är i genomsnitt nån handling billigare och på processor sidan får du ju en sexkärnig Amd till samma pris som en I5

jaja men den sexkärniga blir ju överkörd av intels 2kärniga i5 så jag anser inte att den sexkärniga är billigare.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

jaja men den sexkärniga blir ju överkörd av intels 2kärniga i5 så jag anser inte att den sexkärniga är billigare.

Länk till ett sådant test?

De tester jag sett innan visar att skillnaden mellan phenom II 965 och I5 750 var ca 3-5% till I5s fördel, så jag antar att phenom II x6 bör krossa I5 750, så länge 6 trådar körs, annars borde det vara jämnare

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Stödköp är idiotiskt. Ett företag som klarar inte av konkurrans ska inte ha få konstgjord andning för att överleva.

Om AMD, nVIDIA eller VIA skulle gå omkull så skulle jag inte bli deppig och inte heller någon annan borde, ja förutom fanboys.

Helt rätt, man skall inte behöva "stödköpa" skitprocessorer man inte vill ha bara för att.
Om AMD inte klarar av att leverera produkter (annat än samma gamla grejer de kört med i flera år) så är det inte mer än rätt att de går under.
Det kommer alltid att komma nya i deras fotspår, och nu har AMD inte haft en suck sen core 2 dou 2006, då är det kanske dags nu efter snart 5 år..

I nuläget kan ADM inte konkurrera med moderna processorer utan ligger kvar i 2008....
Jag ser hellre att de kursar och att det kommer ett mer nytänkande företag med stabila finansiärer istället

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yroll:

Då har du inte handlat nån AMD rigg

Köpte en förra veckan till en kund och den blev runt 1500kr billigare med samma chassi HDD DVD rom och nätagg mot en Intel rigg med exakt samma build utom moderkort och cpu.

prestandan vart det fan inte nån skillnad på alls :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Det här låter som mycket snack... varför skulle överhuvudtaget Intel vilja ligga så långt före? Kanske på ULV-marknaden, eller servermarknaden men inte desktops. Om Intel är snabbast i slutet av 2011 så kommer dom aldrig gå ner i 22 nm. Ni ska nog se att dom kommer mjölka ur 32 nm innan och på så sätt kunna ha större marginaler på sina processorer. Varför byta till en dyrare tillverkningsteknik när man redan är bäst?

Det var precis vad jag också funderade på...