Logga in på en Macbook Pro från Windows?

Permalänk

Logga in på en Macbook Pro från Windows?

Jag skulle vilja använda tantens Macbook Pro från min dator med Windows 7, finns det några alternativ som gör att jag får en egen session? Hon kanske använder datorn själv och då vill jag inte gå in och störa hennes session... Macen kör Snow Leopard.

Jag tänkte att eftersom Mac OS X (väl?) är UNIX så borde det här vara den enklaste saken i världen, bara att koppla upp sig med lämplig X server och t.ex. Putty, men jag kan inte hitta någon info om det.

Om jag installerar VNC server på Macbooken och kör en VNC viewer så kommer jag väl troligtvis ta över en befintlig session, eller går det att köra en parallell session bara med hjälp av VNC? Eller är det bara att aktivera "remote desktop" (typ) och VNCa in?

Permalänk
Vila i frid

Det är bara en enda session åt gången som kan använda Desktopen dvs som att sitta framför datorn och använda apps. mac x11 - Sök på Google leder dig in på ett alternativt spår - förrutom det det inbyggda telnet och ssh - som du först lär enabla på mac'en.

Permalänk
Medlem

Starta bara ssh servern på Macbooken och logga in med exempelvis putty.
Ska du köra med GUI kolla här för exempel Pure Mac: Remote Access - Software for Macintosh.

Permalänk

Hmm, min tanke är att få igång en separat GUI-session som inte påverkar/påverkas av en eventuell session lokalt på Macen.

Vad jag vil är att köra Xcode utan att behöva sitta vid den lilla 13"-skärmen som Macen har och dessutom vill jag inte störa en eventuell lokal användare på Macen.

Sånt här är väl "hur lätt som helst" att få till med en Linux-maskin, är det krångligare på Mac?

Kan man inte köra en X server (t.ex. Exceed, X manager, Reflection X) och på så sätt få en egen X-session med GUI på PCn?

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att köra med en virituell maskin på windowsburken.. Snow Leopard in VMware Windows 7 | Redmond Pie
Varför måste du köra på hennes maskin??

Permalänk

Jag försökte mig på VMWare-varianten igår, men det gick inte. Jag misstänker att den MacOS X-skiva som följde med Macbooken inte duger för installation (det är alltså inte en retail skiva, jag vet inte om den är mer av typen "recovery"-skiva).

Sen är väl frågan om det är tillåtet att köra på det viset ändå...

Jag hittar mycket info om att sitta på en Mac och komma åt t.ex. en session på en Linuxmaskin, men inte så mykcet tvärtom...

Permalänk
Medlem

Det låter som om du måste kolla på typ FreeNX

VNC tar över befintlig session, SSH fungerar bara för CLI men har X forwarding så du skulle kunna X forwarda bara Xcode programmet.
Är det ett krav att du vill ha en komplett GUI miljö tillsammans med Xcode eller är det bara Xcode du behöver?

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Att någon kör Xcode lär märkas på prestandan kan jag säga

Permalänk

I huvudsak Xcode, men jag antar att det kan handla om flera fönster (t.ex. iPhone-simulatorns fönster).

Det bästa vore så klart att få en komplett GUI-session. Att prestanda går ner för den lokala användaren gör nog inte så mycket, men vi får väl se hur mycket kärringen skriker...

På mitt jobb är vi "hur många som helst" som m.h.a. Exceed och Putty (SSH) loggar in på kraftiga Linuxmaskiner, går det inte att få till det på en Mac (kräver det kanske Server-version av MacOS X?).

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av arcticslayer:

Jag försökte mig på VMWare-varianten igår, men det gick inte.

Vmware - OSx86

Min installation vägrar dock att boota normalt utan jag lär alltid starta från min darwin.iso v2.00 VMware - PureDarwin som sen fortsätter på min virtuella hårddisk men rent praktiskt och prestandamässigt startar den lika snabbt och lätt som en normal installation.

Permalänk

Hmm, jag tror inte virtualiseringsgrejen är vad jag vill ha, inte heller någon annan form av Hackintosh.

Antingen får det bli att kunan få upp en GUI-session på min Windowsdator, eller så får jag bita i det sura äpplet och köpa en Mac till...