Permalänk
Medlem

Måste alltid starta datorn två gånger

Hej

För en månad sedan köpte jag en dator med bl.a. dessa komponenter
Fractal Design R2 650W nätagg
Corsair SSD
XFX HD 5770
Intel i5
Gigabyte GA-P55A-UD3
A-data 4gb ram
(Windows 7 Enterprise 64b - men är rätt säker på att windows inte är boven. Testade med XP innan och det betedde sig också lite konstigt)

Det som är spännande med grejerna är att varje gång jag startar datorn så kommer det förr eller senare en blue screen. Ofta kommer det i samband med att man "gör något", t.ex. startar ett spel eller börjar surfa. Ibland har det också kommit innan windows startar. Varje gång detta sker så startar datorn automatiskt om sig. Felet kommer då att dyka upp inom kort igen och allt kommer att upprepas i oändlighet.

Så fort jag stänger av datorn manuellt och startar den igen så går den stabilt under hela den sessionen. Alltid och det går att göra vad som helst med den då.

Detta har jag nu levt med i en månad och varje gång jag ska börja använda datorn så startar jag den, stänger av den efter 5 sekunder och startar den igen. Då går den alltid stabilt.

Någon som har en teori om vad detta kan handla om? Med erfarenhet från tidigare problem så misstänker jag nätagg och moderkort, men det är så jäkla jobbigt att behöva testa med en massa andra prylar för att försöka utesluta något.

Det vore intressant att höra om någon känner igen felet...

Tack
Tobbe

Permalänk
Medlem

vilket operativsystem är det?
Installerat alla drivrutiner?
Jag antar att ssd-disken har en sata-koppling. När jag inte har installerat drivrutiner för den så har jag fått blåskärm bla.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Hej! Tycker du ska testa med ett nytt agg först för polaren hade samma strul i början med sitt agg...
De var exakt samma märke o kraft på agget!

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk

Testa att köra med ett minne i taget och se om du kan få datorn stabil.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

kör memtest och prime95 på stresstestet överst, för att utesluta instabilitet hos cpu och minne. Efter det finns det inga andra alternativ än att börja med att felsöka.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Problemet är ju just det att första gången man startar datorn för stunden så fungerar ju ingenting. Startar jag ett stress-testprogram så kommer nog datorn att starta om sig direkt. När jag har startat om datorn manuellt (stängt av och startat igen) så fungerar ju precis allt och då kan datorn plågas hur mycket som helst under ett dygn om man så önskar. Så det är ju ingenting som är instabilt då.

Det känns ju som ett typiskt moderkort/nätaggsfel, men jag får väl testa att byta något framöver och se om det blir någon skillnad... Jag ska nog prova med ett annat nätagg som steg ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totoo:

Tack för svar.

Problemet är ju just det att första gången man startar datorn för stunden så fungerar ju ingenting. Startar jag ett stress-testprogram så kommer nog datorn att starta om sig direkt. När jag har startat om datorn manuellt (stängt av och startat igen) så fungerar ju precis allt och då kan datorn plågas hur mycket som helst under ett dygn om man så önskar. Så det är ju ingenting som är instabilt då.

Det känns ju som ett typiskt moderkort/nätaggsfel, men jag får väl testa att byta något framöver och se om det blir någon skillnad... Jag ska nog prova med ett annat nätagg som steg ett.

Har sakt de innan och säjer de igen... testa ett annat agg!

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk

Har du satt rätt Volt på minnena i BIOS? Det måste man oftast göra manuellt, de kanske får för lite? Vet att jag hade jättemycket problem med avstägning och påstart av datorn innan jag ändrade volten till "rätt värden".

Nu kanske det inte är det som är boven men värt att se efter?

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Medlem

SvinVild, jag ska testa det som sagt.

Calle, hmm.. Nä, jag kör standardvärden på spänningen. Hur vet jag vad det ska vara?

Permalänk
Skrivet av totoo:

SvinVild, jag ska testa det som sagt.

Calle, hmm.. Nä, jag kör standardvärden på spänningen. Hur vet jag vad det ska vara?

Om du vet vad dina minnen heter så kan du säkert se det på tillverkarens hemsida. Standardvolten som BIOS stället in automatiskt brukar inte stämma med vad minnena behöver, BIOS ställde in 1,65V för mig men egentligen ska de vara på 1,8V. Vilket gjorde så jag bluescreenade ibland och datorn hade svårt att stänga av sig.

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||

Permalänk

Jag har nästan samma system, iallafall samma moderkort och minnen. Och samma problem.. Jag misstänker att det är minnerna också. Har kört memtest men inga fel. Men när minnen och cpun är lite överklockad funkar den bättre. När jag kör default kunde jag inte ens installera win7, den hann hänga sig innan installationen var slut.
Mina minnen är inställda till 1.5V [Auto] men har ställt in dom på 1.6V nu och den har inte hängt sig ännu.. Känns som det borde vara volten som är problemet som Calle Canin säger, 1.5V är för lite för våra minnen.
Min dator hänger sig oftast när den är kall, när datorn har stått avstängd ett tag och jag startar Starcraft 2 eller webbläsaren eller liknande, den hänger sig inte alls lika ofta när den har vart igång ett tag.

Som sagt nu har min dator vart igång ett tag på 1.6V men hänger den sig igen ska jag höja volten yttligare lite till..

Permalänk

Jo, som sagt jag hade exakt samma problem att ibland startade den inte och oftast så vägrade den stänga av sig, den kunde stå i 24h och bara tugga på shutting down rutan... Märkte att jag hade ställt in spänningen på 1.65V eftersom att jag trodde att de skulle ha det men till min förvåning skulle de ha 1.8V! Efter det, nada problem!

Man ska alltid titta på produktbeskrivningen vilken spänning minnena ska ha och ställa in det manuellt i BIOS. Det råder jag alltid mina kompisar att göra när de köper ny dator!

Visa signatur

Permalänk

Datorn började hänga sig igen, höjde då ytliggare till 1.64V och fungerade fint.. nu har den börjat hänga sig IGEN!?
Vad beror det på?
Är det pga. att hårdisken fylls med program och minnet används mer och mer och därför behöver högre spänning hela tiden?

Permalänk
Skrivet av drpsykedelic:

Datorn började hänga sig igen, höjde då ytliggare till 1.64V och fungerade fint.. nu har den börjat hänga sig IGEN!?
Vad beror det på?
Är det pga. att hårdisken fylls med program och minnet används mer och mer och därför behöver högre spänning hela tiden?

Det ska inte behöva mer spänning helatiden, kan du testa minnena med memtest genom USB-sticka? Sök bara memtest på google för intruktioner. Sen finns det Prime95 som du kan testa processorn med.

Vad har du för minnen exakt? Om det är en äldre typ av minne kan de behöva 1,8V, men de flesta ligger på runt 1,65V.

Visa signatur

Permalänk

Japp har kört mem-test och det fungerar fint varje gång. Jag har detta paket Uppgraderingspaket Core i5 + Stormrise - Inet.se som innehåller dessa minnen A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 - Inet.se

Permalänk
Skrivet av drpsykedelic:

Japp har kört mem-test och det fungerar fint varje gång. Jag har detta paket Uppgraderingspaket Core i5 + Stormrise - Inet.se som innehåller dessa minnen A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 - Inet.se

Enligt spec på minnena så ser det ut som om de ska ha 1.65V-1.85V. Från vad jag såg på bilden så ska det sitta en lapp på dem där det står? Du kan väl kolla det?

A-DATA verkar vara lite jobbiga på spänningsfronten då de oftast skriver 1.65V~1.85V så jag antar väl att man ska ha inställt på något däremellan?

Men det du ställt in 1.64V är nog för lite.

Visa signatur

Permalänk

Nu har datorn vart på ett tag, den går bättre när den är varm Nästa gång jag får bluescreen höjer jag igen, jag har kanske vart för snål. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för era tankar.

Nu har det gått ett par månader och jag har levt med problemet, jag startar helt enkelt datorn i 5 sekunder, stänger av och startar igen så är den alltid stabil.

Däremot vore det kanske intressant att experimentera med spänningen till minnena. Jagh ar inte ens kollat vad de ligger på, men jag ska göra det nästa gång jag rebootar.

Jag har ju A-dataminnen, och om det är som Calle Canin säger att de skriver 1.65-1.85V så vet man ju inte vad de ska stå på. Vad finns det för konsekvenser med att köra för högt? Bara att ställa in på 1.85 så har man tagit i i överkant och allt borde vara soft?

edit:

Okej, nu har jag rebootat.
Minnena stod på 1.5V.

Enligt A-datas hemsida (A-DATA OC Offical Website) så ska minnena som sagt ha 1.65-1.85V.

Jag skruvade upp dem till 1.65 och ser om det blir skillnad.

Men nu är ju datorn igång så nu kan jag inte ens få den att krångla om jag skulle försöka, så det får bli ett nytt försök senare ikväll eller imorn när datorn har varit av ett tag.

Permalänk
Skrivet av totoo:

Hej igen och tack för era tankar.

Nu har det gått ett par månader och jag har levt med problemet, jag startar helt enkelt datorn i 5 sekunder, stänger av och startar igen så är den alltid stabil.

Däremot vore det kanske intressant att experimentera med spänningen till minnena. Jagh ar inte ens kollat vad de ligger på, men jag ska göra det nästa gång jag rebootar.

Jag har ju A-dataminnen, och om det är som Calle Canin säger att de skriver 1.65-1.85V så vet man ju inte vad de ska stå på. Vad finns det för konsekvenser med att köra för högt? Bara att ställa in på 1.85 så har man tagit i i överkant och allt borde vara soft?

edit:

Okej, nu har jag rebootat.
Minnena stod på 1.5V.

Enligt A-datas hemsida (A-DATA OC Offical Website) så ska minnena som sagt ha 1.65-1.85V.

Jag skruvade upp dem till 1.65 och ser om det blir skillnad.

Men nu är ju datorn igång så nu kan jag inte ens få den att krångla om jag skulle försöka, så det får bli ett nytt försök senare ikväll eller imorn när datorn har varit av ett tag.

Jadu, det är ju sjukt knepigt på en Intel då jag vet inte om de klarar över 1.65V utan att ta mycket stryk av det. 1.65V eller mindre skall absolut inte vara farligt då rekommenterad volt oftast är just 1.65V. Nu talar jag dock efter vad jag läst om i7, vet inte om det är annorlunda på en i5.

Men som jag har nämnt förut så känner jag igen problemet, fick även bluescreen när minnena belastades hårt. Hadde dessa problem i många många månader innan jag äntligen kom på att minnena hade för låg volt. *facepalm*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej...

Hur som helst så känns det rimligt att problemet löstes av detta. Nu är datorn igång "kallstartad" och webbläsare och spotifyfungerar. Jag har aldrig lyckats starta webbläsaren utan krasch förut och nu är datorn igång sedan minst fem minuter.

Det känns som att det funkar nu, med spänningen på 1.66V (om jag inte minns fel).

Men jag kan tycka att det är dåligt att defaultinställningarna inte fungerar. Alltså, om minnena inte fungerar med standardspänning så borde det ju finnas något system så att minnena berättar för moderkortet vilken spänning det ska vara så att det konfigurerar sig självt till något som i alla fall går att använda.

Jag har hållt på med datorer i typ 15 år eller nåt iaf och detta är första gången jag stöter på en bios-standard-conf som kraschar operativsystemet. Komponenterna brukar ju kunna berätta saker för varandra...

Jaja... Jag hör av mig om problemet trots allt finns kvar. Tack för hjälpen iaf!

Permalänk
Skrivet av totoo:

Okej...

Hur som helst så känns det rimligt att problemet löstes av detta. Nu är datorn igång "kallstartad" och webbläsare och spotifyfungerar. Jag har aldrig lyckats starta webbläsaren utan krasch förut och nu är datorn igång sedan minst fem minuter.

Det känns som att det funkar nu, med spänningen på 1.66V (om jag inte minns fel).

Men jag kan tycka att det är dåligt att defaultinställningarna inte fungerar. Alltså, om minnena inte fungerar med standardspänning så borde det ju finnas något system så att minnena berättar för moderkortet vilken spänning det ska vara så att det konfigurerar sig självt till något som i alla fall går att använda.

Jag har hållt på med datorer i typ 15 år eller nåt iaf och detta är första gången jag stöter på en bios-standard-conf som kraschar operativsystemet. Komponenterna brukar ju kunna berätta saker för varandra...

Jaja... Jag hör av mig om problemet trots allt finns kvar. Tack för hjälpen iaf!

Haha ja man tycker ju att det borde skötas automatiskt! Men icke! Antar väl att det är svårt för den att veta exakt vad den ska sätta spänningen på för nivå.

Lycka till nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag blev ägd. Nu på morgonen blev det kört. Eventuellt så räknades min start igår kväll som varmstart trots att datorn har varit av i några timmar.

Nu skruvade jag upp spänningen från 1.66 till 1.72 så får vi se...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av totoo:

Jag blev ägd. Nu på morgonen blev det kört. Eventuellt så räknades min start igår kväll som varmstart trots att datorn har varit av i några timmar.

Nu skruvade jag upp spänningen från 1.66 till 1.72 så får vi se...

Intel rekommenderar max 1.65v till minnena. Om jag inte minns fel så riskerar du att bränna processorn om du ger mer än 1.65. Minneskontrollern sitter i CPU nu för tiden, och det är den som tar stryk när du höjer spänningen över max rekommenderad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Intel rekommenderar max 1.65v till minnena. Om jag inte minns fel så riskerar du att bränna processorn om du ger mer än 1.65. Minneskontrollern sitter i CPU nu för tiden, och det är den som tar stryk när du höjer spänningen över max rekommenderad.

Hej

Ojdå... Men innebär det i så fall att intel inte stödjer dessa RAM-minnen eftersom dessa har sina önskade spänningar? Hur ska man se på det här?

I alla fall så lyckades inte datorn fungera bättre med 1.72V heller, så nu har jag testat 1.78 och får testa om det fungerar. Funkar inte det heller så lägger jag ned RAM-spänningsexperimenten tror jag.

edit: Att öka till 1.78 orsakade också en krasch, fast av något annat slag.
Efter reboot fick jag ett error vid bios som sa att datorn har kraschat pga överklockning / spänningstrixande. Jag antar att jag då hade ställt in för högt?

Permalänk
Medlem

Hej totoo

Har du hittat någon fel som har hjälp dig så att din dator funkar?

Har haft samma problem nu i ett år.. Men ni vill jag verkligen få datorn att funka!

Mvh
Marcus