Problem med internet som går offline titt som tätt

Permalänk
Medlem

Problem med internet som går offline titt som tätt

Hej Sweclockers!
Jag har ett ganska konstigt problem men ska göra mitt bästa för att förklara.

Allt som allt har jag fyra datorer i huset. En stationär mac, en bärbar acer och två stationära pcs.
Macen står en våning ner vid vägguttaget och routern, de andra två stationära står en våning upp på vinden med en switch. laptopen står mest på övervåningen med en kabel i för stabil lina.
I brist på kablar brukar jag flytta kablen mellan laptopen och stationär pc n2.

När jag sitter uppkopplad på min pc n1 och har kabeln i pc n2 har mitt internet en vana att stänga ner sig själv för båda datorerna. Detta händer aldrig när laptopen är uppkopplad utan enbart när pc n2 har nät.
Ibland kan det även vara så att nätet stänger ned sig själv för alla datorer.

Så hur kommer det sig att detta händer? Är det internetleverantören som det är fel på eller har det med min router/switch att göra? eller är det tp-kabeln som är dålig?

Fakta:
- I båda datorerna blinkar tp-kabelingången gult
- På routern står det att jag är online, att jag sänder och att jag får
- Har bredbandsbolaget (tror jag ska ha 12mb uppkoppling. inte säker, men får runt 9mb på bredbandskollens test)
- Switch: Netgear Prosafe 8-port 10/100
- Router: Open source wireless-g 54 (WGR614L)

Kan ha missat en del, är ganska grötig i huvudet.
Annars vill jag tacka på förhand för hjälpen som ni ger mig ^^

Permalänk
Vila i frid

Kör du med original firmware eller med dd-wrt eller tomato? Vad säger router-loggarna?

Permalänk
Medlem

Ja du, ärligt talat har jag ingen aning
Inte så haj på detta så vore extremt bra om du guidade mig en smula.

Permalänk
Medlem

Någon som kan komma med lösningar eller råd? Vore hemskt bra om detta felet försvann snarast!
Fick höra av min vän att det kanske är fel på routern och att man ska köpa sig en ny för ca 700lappen.
Skulle detta lösa det?

Permalänk
Vila i frid

Det kan lösa problemet men förmodligen funkar det om du stänger av SPI i din router. http://www.myopenrouter.com/downloads/file/109/WGR614v8_RM_03...

Logga in på routern med hjälp av din web-läsare, anslut till: http://www.routerlogin.net eller http://192.168.1.1
och ange "admin" som username och "password" som lösenord.

Läs sidan 5-9 om hur man inaktiverar SPI @ "Disabling the SPI Firewall" samt sidan 5-11 ställ in "NAT filtering: OPEN". Det minskar belastningen på routern och den har en chans att överleva P2P-trafik. Dina datorer har ju redan brandvägg så brandväggen i routern är överflödig.

När du blivit varm i router-kläderna kan du kika på Downloads: MyOpenRouter

Lathund för uppgradering till dd-wrt:

1) Hämta hem Special WGR614 v8/L image for initial flashing: MyOpenRouter

2) Hämta hem DD-WRT Mini Generic BIN Version 13064: MyOpenRouter

3) Uppgradera din routers firmware med mjukvaran från punkt 1 så att den kan ta emot dd-wrt.

4) Installera dd-wrt i din router med firmware från punkt 2.

Permalänk
Medlem

Har nu testat detta. Återkommer med svar inom en kort framtid. Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Det ser nu ut som om det enbart är min dator n1 som går offline. Dator n2 har bra internet och även den trådlösa. Har testat att byta tpkabel men får samma fel vad jag än gör. Sitter det i datorn då?

edit.
dator n2 fick just nu också en disconnet.

Permalänk
Vila i frid

Får du någonsing Disconnect med en trådansluten dator? Har du provat med ett annat ADSL-modem?

Hur ser din trådlösa omgivning ut? Gå in i routern och välj Status->Wireless Survey så ser du vilka kanaler som redan används av dina grannar.

Använd kanal 1, 6 eller 11, inga andra. Är alla tre upptagna, använd den kanal (som dina grannar använder) som har den svagaste signalen. Din router kommer att överrösta den svaga signalen. Använder du andra kanaler än 1 6 11 kommer det att bli inteferenser och annat stök och inte bli ett dugg bättre eftersom kanalernas frekvenser överlappar varandra i bandbredd.

Mer detaljerade förklaring @ File:2.4 GHz Wi-Fi channels (802.11b,g WLAN).svg - Wikipedia, the free encyclopedia

Är det absolut knökfullt med starka signaler kan du få en liten förbättring om du väljer 3, 7 eller 13 men helst av allt borde du isf gå över till 5 GHz bandet, fast det kräver en ny router och nya trådlösa nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Hej igen Hasen, har gjort om stegen du först gav mig och nu verkar det funka finfint. Enda problemet är att jag inte har en aning om hur man byter namn samt slänger på ett lösenord för det trådlösa bredbandet jag fick från DD-WRT. Har aldrig haft problem med att hitta sånt själv innan men just nu så verkar det vara utom min kontroll

Du råkar inte veta vart man ska klicka sig in i routerloginet för att hitta rätt?

Permalänk
Vila i frid

Jag installerade en virtuell dd-wrt men eftersom min dator saknar trådlöst verkar inte det menyalternativet finnas.
Kika i Tutorials - DD-WRT Wiki