Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Hade samma problem. Slutade med att jag stängde av NAT och kopplade in min DIR-655 som fick agera router istället... Sen dess fungerar det jätte bra

Nu vet jag inte vad du har för modem, men jag har ett Cisco EPC2425 och sedan en dir-655 och en dns-323.
Nu vill jag få igång ftp:n på dns-323, men det vill inte.
Har provat port forwarding utan framgång.

Hur får man modemet till att bara vara modem? Så dir-655 får vara router? Jag är inte så haj på det här.
Provade att gå in på gateway mode och bridge, men då kommer får inte dir-655 någon ipadress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvdk:

Nu vet jag inte vad du har för modem, men jag har ett Cisco EPC2425 och sedan en dir-655 och en dns-323.
Nu vill jag få igång ftp:n på dns-323, men det vill inte.
Har provat port forwarding utan framgång.

Hur får man modemet till att bara vara modem? Så dir-655 får vara router? Jag är inte så haj på det här.
Provade att gå in på gateway mode och bridge, men då kommer får inte dir-655 någon ipadress.

Ställer du modemet i gateway/bryggläge så ska din router få IP-adress direkt, ska inte vara några problem alls... Provade du starta om(dra strömmen) modem/router efter att du bryggat modemet?

Får din DIR-655 en lokal ip-adress(192.168.x.x) annars?

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Medlem
Skrivet av berreh:

Om modemet fastnar på någon utav blixtarna så är det förmodligen ett signalfel(Dvs att någon utav blixtarna blinkar). Kan dock ta upp mot 60min för ett nytt modem att range:a in ibland + att modemet ska ladda ner/installera ny mjukvara. Du bör i vilket fall som helst ringa supporten om det inte fungerar efter en timme inkopplat, är det signalrelaterat kan du ju alltid prova med den coaxkabeln du fick med istället.

Tänds alla lampor men att modemet ändå saknar IP-adress så behöver du kolla med supporten, troligen något provsioneringsstrul isåfall.

Vad ska du med skiftnyckel till? Helt onödigt, är ändå bättre att använda händerna bara.

Nu fungerar allt som det ska. Fick inte med någon coax-kabel.
Allt fungerar som sagt, dock endast på datorn. När jag skriver in 192.168.0.1 så ber den mig om användarnamn och lösen. Ska det inte vara Admin 1234? Om inte, vad ska det va? För jag vill kunna surfa med min bärbara utan att anslutningen hela tiden droppas!

Edit: Med andra ord skulle jag vilja stänga av NAT!

Permalänk
Medlem

admin
password

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

admin
password

Tack, nu kommer min sista noob-fråga. Hur stänger jag av NAT? Läste det någonstans igår, men hittar ej!

Permalänk
Medlem

Advanced --> NAT ?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Advanced --> NAT ?

Såg det. Internet slutade funka i någon minut, fick stress. Men nu funkar det! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Har 100/10 från Comhem och fått det nya modemet nu.
Men så fort jag tankar med torrent så stängs mIRC ner.

Hade ett gammalt modem tidigare och både msn och mIRC lades då ner, nu sa dom att det skulle fungera men fortfarande problem?
Har igång utorrent men laddar inte ner något och uploadar i max 0.1kb då programmet bara är igång.

Någon som vet vad problemet kan bero på? Tidigare haft nextgentel i Norge samt Telia i Sverige samt en kompis har Tele2. Aldrig stött på samma problem som jag gör med Comhem.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonLa:

Hade ett gammalt modem tidigare och både msn och mIRC lades då ner, nu sa dom att det skulle fungera men fortfarande problem?
Har igång utorrent men laddar inte ner något och uploadar i max 0.1kb då programmet bara är igång.

Någon som vet vad problemet kan bero på? Tidigare haft nextgentel i Norge samt Telia i Sverige samt en kompis har Tele2. Aldrig stött på samma problem som jag gör med Comhem.

Tacksam för hjälp!

Svårt att säga när du inte ger oss någon information om din utrustning, heller inte vad du gjort för felsökning, så antar att du inte provat något.

Är IP-Flood avstängt i modemet? Stäng av denna direkt annars.
Kör du trådlöst eller med kabel?
Upplevs samma typ av problem på fler datorer?

Prova att sänka antalet anslutningar i din torrentklient, till typ 50.
Du kan också prova att stänga av NAT.. Känns inte som att dessa typ av fel bör kunna uppstå om du har modemet i brygga, antar att du inte fibblat med duplexlägen utan att den kör på Auto Neogoiate.

Visa signatur

Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Medlem

har comhem 100/10 och använder routern man fick med. Varje dag så krashar vårat internet någon gång, jag kan se att det går att välja den trådlösa anslutningen men när jag väljer den så säger datorn att det inte går att ansluta, och så fungerar det när man har dragit ur elsladden en stund till Routern. Någon som har samma problem?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotas:

Bara för mig i uppsala området som bara får ut 10/10 med tptest? (samt 1mb/s torrent)
Software Version 3.9.21.8.V0023
Startat om x antal gånger och ska även testa med en factory nu
Låser alla kanaler utmärkt också!

EDIT1:
Factory reset hjälpte inte Samma resultat !
EDIT2:
Verkar som att mitt nätverkskort har satt anslutningen som 10,0 Mbit/s Kan ju faktiskt vara det
EDIT3:
Får ut full hastighet på andra datorn men inte på denna (formaterade den igår så hände väl säkert något då.. lyckas inte få över 10MBIT/s under nätverket.. Testat olika drivrutiner samt ändrat under nätverkskortets inställningar till 1GB/s Full duplex och testat runt utan något bra resultat!
/Hotas

Känner mig lite dum men problemet var att jag inte hade stängt av datorn efter att jag hade installerat W7 samt ubuntu! Efter en fullständig shutdown så började allt fungera igen.. Tydligen så spar NICet lite inställningar om man bara startar om datorn och inte stänger av den helt!
Problemet löste sig iaf!
/H

Permalänk
Tele2
Skrivet av KonLa:

Tacksam för hjälp!

Hej,

Vi känner inte till något fel angående detta. IRC kopplar alltså ner både med nytt och gamalt modem om du startar torrents? Har du testat med annan dator? Om samma fel uppstår då kanske du kan testa inaktivera NAT.

Med vänlig hälsning
Carina Nolte
Kundservice

Permalänk
Medlem

Hoppas att det är ok att jag skriver här. . .
Mitt problem: Jag hade tidigare Comhem xxl och fick då modem/routern cg3100. Sedan ett tag tillbaka har jag haft möjlighet att koppla upp mig i statdsnät och har nu bytt till Bahnhof. Jag använder Cg3100 som router och det gick att göra så igår men idag funkar det inte längre. Jag får svar i Windows 7 om att DNS servern inte hittades. Jag har ställt tillbaks fabriksinställningarna men det funkar ändå inte. Nån som har någon aning om vilka/vilken inställning det är man ska ändra på för att få det att funka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fadiy:

Hoppas att det är ok att jag skriver här. . .
Mitt problem: Jag hade tidigare Comhem xxl och fick då modem/routern cg3100. Sedan ett tag tillbaka har jag haft möjlighet att koppla upp mig i statdsnät och har nu bytt till Bahnhof. Jag använder Cg3100 som router och det gick att göra så igår men idag funkar det inte längre. Jag får svar i Windows 7 om att DNS servern inte hittades. Jag har ställt tillbaks fabriksinställningarna men det funkar ändå inte. Nån som har någon aning om vilka/vilken inställning det är man ska ändra på för att få det att funka?

Det går inte att använda den som router för annat än Comhem då WANet är confat som coax interfacet. Kan gå med alternativ firmware men ingen existerar såvitt jag vet.

Du kan köra den som en ren Access Point och/eller switch för stadsnätslinan, se dock till att stänga av DHCP'n isf.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Har en fråga till Com Hem:
varför gäller erbjudanden enbart nya kunder?Är kund hos er sedan några år tillbaka och får ej ta del av erbjudande när det gäller förlängning av XXL 100mbit

Permalänk
Skrivet av BergLake:

Har en fråga till Com Hem:
varför gäller erbjudanden enbart nya kunder?Är kund hos er sedan några år tillbaka och får ej ta del av erbjudande när det gäller förlängning av XXL 100mbit

Om ditt abonnemang är på väg att gå ut så kan du såklart få ny deal för "nya kunder"
3 månader uppsägningstid, så du säger bara till den i kundtjänsten:
Ja, antingen så kopplar ni in det nya på en gång, eller så säger jag upp mitt abonnemang från 2011-01-31 och så beställer jag samma abonnemang men med dealen från 2011-02-01.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk

Hej ComHemAB:

Har ni några planer på att erbjuda högre upload än 10 MBit?

Mvh.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par frågor.

Jag skaffade Comhem XXL för nån vecka sedan och det har funkar klockrent när man kört med kabel. Dock så är jag inte så sugen på att ha kabel då modemet står i vardagsrummet och dator står i sovrummet och det är så jefla fult med långa sladdar så..

Jag kopplade på det trådlösa och allt var frid och fröjd - jag kör med ett n-nätverkskort. Jag har 72mbits uppkoppling på "full styrka" och när jag testade lite olika torrents så fick jag hastigheter på omkring 1-5meg/sek och jag var mer än nöjd.

Sedan har jag inte gjort så mycket utan bara slösurfat, läst nyheter och spelat i ett par dagar då jag bestämde mig för dra ner en sak och jag kommer inte över 100kbit/sek men uploaden ligger på allt mellan 250-1000kb/sek. Saken är den att jag absolut inte tror att det är fel på själva seeds då jag kan koppla upp mig mot "hur många som helst".

Testar jag också t.ex. bredbandskollen som jag fick upp mot 80mbit i trådlöst får jag numera som _max_ ~20mbit ned men fortfarande runt 10-12mbit upp. Det är inte riktigt helt ok i mina ögon.. Så vad skall jag leka loss med för inställningar för att få det att flyta på iaf runt 70mbit som jag haft innan. Jag har som sagt inte gjort någonting med inställningar i datorn eller routern.

Dessutom undrar jag i samma veva om någon äger en WD World Book (NAS-disk). Jag har en sådan och kört den tidigare på min d-link router som då körde i 54mbit trådlöst - kunde streama allt material över denna utan problem men med Netgear-routern som jag fick med XXL så är detta omöjligt mer eller mindre. Allt laggar, ljudet hackar, bilden spelas upp för sakta/för fort etc. etc. skall jag kopiera över något tappar den kontakten med HDD:n samt att jag alltid har "två ikoner" numera istället för en i "den här datorn".

Win Vista Home ed. om detta spelar någon roll.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av blob:

Jag har ett par frågor.

Jag skaffade Comhem XXL för nån vecka sedan och det har funkar klockrent när man kört med kabel. Dock så är jag inte så sugen på att ha kabel då modemet står i vardagsrummet och dator står i sovrummet och det är så jefla fult med långa sladdar så..

Jag kopplade på det trådlösa och allt var frid och fröjd - jag kör med ett n-nätverkskort. Jag har 72mbits uppkoppling på "full styrka" och när jag testade lite olika torrents så fick jag hastigheter på omkring 1-5meg/sek och jag var mer än nöjd.

Sedan har jag inte gjort så mycket utan bara slösurfat, läst nyheter och spelat i ett par dagar då jag bestämde mig för dra ner en sak och jag kommer inte över 100kbit/sek men uploaden ligger på allt mellan 250-1000kb/sek. Saken är den att jag absolut inte tror att det är fel på själva seeds då jag kan koppla upp mig mot "hur många som helst".

Testar jag också t.ex. bredbandskollen som jag fick upp mot 80mbit i trådlöst får jag numera som _max_ ~20mbit ned men fortfarande runt 10-12mbit upp. Det är inte riktigt helt ok i mina ögon.. Så vad skall jag leka loss med för inställningar för att få det att flyta på iaf runt 70mbit som jag haft innan. Jag har som sagt inte gjort någonting med inställningar i datorn eller routern.

Dessutom undrar jag i samma veva om någon äger en WD World Book (NAS-disk). Jag har en sådan och kört den tidigare på min d-link router som då körde i 54mbit trådlöst - kunde streama allt material över denna utan problem men med Netgear-routern som jag fick med XXL så är detta omöjligt mer eller mindre. Allt laggar, ljudet hackar, bilden spelas upp för sakta/för fort etc. etc. skall jag kopiera över något tappar den kontakten med HDD:n samt att jag alltid har "två ikoner" numera istället för en i "den här datorn".

Win Vista Home ed. om detta spelar någon roll.

Mvh

Märkligt att det blviit sämre trådlöst. Antar att streamingproblemen du upplever endast gäller trådlöst också? Har inga problem att streama Blueray-remux mkv:er på mitt Netgearmodem, är dock via kabel det. Inte testat trådlösa allt för mycket, men har alltid legat på 40-50 Mbit/s och aldrig lägre. Känns som att man minst bör ha en ordentligt N-anslutning med 5GHz för att kunna streama HD felfritt, eller för att verkligen kunna garantera det. Finns så många fler kanaler varav det blir mindre risk för störningar från grannar och annat. Hört att to.m mikrovågsungar kan störa på 2.4Ghz sändningar så.

För bästa möjliga resultat bör du ha:
Bandwidth: 40Mhz
Control Channel: Testa kanalerna 1,6 och 11. Är endast dessa kanaler som inte överlappar varandra i 2.4Ghz frekvensbandet.
Sideband for Control Channel (40 Mhz only): Upper
Kryptering: WPA2-PSK AES

Modemet skall vara stående på högkant och placerat så högt upp som möjligt. Finns mycket klagomål på att detta modem sänder dåligt, antagligen då antennen är inbyggd i modemet.

Du kan ju alltid ställa modemet i brygga och koppla in en egen router också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

någon som har inställningarna till static ip?tänkte köra open dns och får det inte att funka.

Static IP Address
192.168.0.1
Static IP Mas
255.255.255.0
Default Gateway
192.168.0.1
Primary DNS
208.67.222.222
Secondary DNS
208.67.220.220

Fixat stängde av NAT

Permalänk
Tele2
Skrivet av frostfield:

Hej ComHemAB:

Har ni några planer på att erbjuda högre upload än 10 MBit?

Mvh.

Hej,

Vi ser över möjligheten att erbjuda högre uppströmshastigheter, dock inget beslut i dagsläget.

Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Vi ser över möjligheten att erbjuda högre uppströmshastigheter, dock inget beslut i dagsläget.

Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund
Kundservice

För visst är det i dagsläget möjligt att kunna utöka uploaden utan modem/router byte?
Nöjd som bara den med tjänsten men lite högre upload skulle jag inte tacka nej till!

Permalänk
Medlem

Innan ni stänger av NAT kan ni ju prova att stänga av ip-flood detection. Den hindrar dessutom så man inte får full hastighet, i alla fall för mig och några bekanta.

Jag är förövrigt riktigt missnöjd med comhem. Mitt internet har under dom senaste två månaderna kopplats ner, ibland i nån timme och ibland upp emot 10 timmar+.

Jag hoppas bara att de ska gå över då jag verkligen hatar att prata med comhems support, antingen får man prata med en skåning så man inte hör ett smack, eller så får man prata med en nybörjare som frågar ALLA standard frågor och kan inte göra något fören han/hon fått svar på allt.

Sen anmäler dom teknisk fel till tekniska supporten, och vad dom nu gör har jag ingen aning om. Ibland får man sms att dom åtgärdat felet även fast dom inte har det och ibland får man inget sms alls.

Sen efter 4 månader så är felet löst, sen OM man har tur så kan man få nån veckas gratis bredband eller om man har elefant tur får man max en månad.

För att summera upp det hela, comhems support är sniglar in training. Tur man bara har 3 månader kvar, för sen byter jag fortare än kvickt!

Permalänk
Tele2
Skrivet av Hotas:

För visst är det i dagsläget möjligt att kunna utöka uploaden utan modem/router byte?
Nöjd som bara den med tjänsten men lite högre upload skulle jag inte tacka nej till!

Hej,

Netgear CG3100, som vi använder oss av idag, har en teoretisk maxhastighet på ca 400 Mbit/s downstream och ca 120 Mbit/s upstream.

Men om det kommer att krävas ett modembyte ändå är förståss svårt att säga i dagsläget.

Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund
Kundservice

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har 100/10 med ett helt godkänt tptest på 97/9.5. Problemet är att min ping i spel är värdelösa, i jämförelse med bredbandsbolagets adsl2 dvs. Med ca 10mbit upload borde en spelserver för 10 personer vara helt möjligt men det blir katastrofala pingtider på upp emot 40.

Kommer det någonsin att fixas eller kommer vi som spelar datorspel få leva med värdelösa pingtider?
Hur kan ett ruttet adsl prestera bättre än comhems kabel?
mvh...

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonor:

Hej

Jag har 100/10 med ett helt godkänt tptest på 97/9.5. Problemet är att min ping i spel är värdelösa, i jämförelse med bredbandsbolagets adsl2 dvs. Med ca 10mbit upload borde en spelserver för 10 personer vara helt möjligt men det blir katastrofala pingtider på upp emot 40.

Kommer det någonsin att fixas eller kommer vi som spelar datorspel få leva med värdelösa pingtider?
Hur kan ett ruttet adsl prestera bättre än comhems kabel?
mvh...

Ursäkta men är 40 dåligt i ping? Kan jag inte tänka mig. Dessutom... vart ligger dessa servrar? Är det hos grannen som har samma uppkoppling är det naturligtvis inte bra men är det utanför landets gränser är det ju fullt acceptabelt.

Edit: Om det är stabilt kring 40 dvs. Hoppar det mellan 40-150 omvartannat så är det en annan sak.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

På senare tid har jag ofta fått göra 'reparera nätverksanslutning' på mina datorer, både trådat och trådlöst. Helt plötsligt står allting still och sen när man gjort det säger datorn ungefär anslutningen har reparerats för att den tappade kontakten med gateway.

Detta uppkommer i min stationära med trådad anslutning som använder win7, båda mina laptops som kör trådlöst, den ena med win7 och den andra med xp. Modemet är CG3100.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

På senare tid har jag ofta fått göra 'reparera nätverksanslutning' på mina datorer, både trådat och trådlöst. Helt plötsligt står allting still och sen när man gjort det säger datorn ungefär anslutningen har reparerats för att den tappade kontakten med gateway.

Detta uppkommer i min stationära med trådad anslutning som använder win7, båda mina laptops som kör trådlöst, den ena med win7 och den andra med xp. Modemet är CG3100.

NAT on eller off? Egen router bakom modemet? Ipflooding, firewall osv on eller off i modemet? Låter nästan som du tappar iplånet faktiskt och är det med NAT on är det väldigt märkligt för då slutar du ju tilldelas ip av modemet eller något i datorn hindrar nytt iplån från modemet. Om så är fallet bör felet ske med nån typ av intervall, vet ej hur länge 192adressen delas ut av modemet i stöten men det kan du se med ipconfig/all i commandoprompten. Timar tiden då iplånet går ut med att du kopplas ner låter det inte alls så bra. Är uptimen bra på modemet trots detta? Vad säger loggen i modemet före/under och efter detta skett? Finns 2st loggningar i netgear om jag inte minns fel, Logs och nån till...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Byta dns?

Efter att ha bytt från Tele2 till Comhem så upplever jag att dns-uppslagen är väldigt långsamma. Jag undrar därför om det finns något sätt att byta dns'er på CG3100?

Hastigheten vid ned och uppladdning går dock inte att klaga på, så där är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antjoh:

Efter att ha bytt från Tele2 till Comhem så upplever jag att dns-uppslagen är väldigt långsamma. Jag undrar därför om det finns något sätt att byta dns'er på CG3100?

Hastigheten vid ned och uppladdning går dock inte att klaga på, så där är jag nöjd.

Inaktivera ipflooding i modemet så brukar felet försvinna. Instruktioner finns på ett 100tal ställen i tråden. Vill du byta dns så har google gratisalternativ du lätt kan aktivera direkt på datorerna...

Visa signatur

Dooh!