Rekommendera grafikkort! (både Geforce/Radeon)

Permalänk
Medlem

Rekommendera grafikkort! (både Geforce/Radeon)

Sitter på en gammal burk med

Abit KN8-Ultra
AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz
2 Gb PC3200 DDR-DIMM

Orginalgrafikkortet var ett Geforce 7800GT 256Mb GDDR3 (256 bitar), men jag bytte det för någon månad sedan till ett Radeon HD4350 - eftersom jag var extremt snål/fattig - utan att märka någon större fps-nedgång i WoW och Battlefield (som är typ det enda jag spelar).

Nu har det dock dykt upp en tidig julklapp, så jag känner mig inte så snål och fattig längre. Vore alltså tacksam för förslag på lämpligt grafikkort som min uråldriga burk ändå kan utnyttja. Tänker mig en bortre gräns på runt 1500 kr: däromkring eller strax efter börjar man ju få råd med en del av GTX 460-korten, och jag har sett folk med betydligt hottare moderkort och cpu bli avrådda från att köpa GTX 460 eftersom det ändå inte skulle utnyttjas till fullo. Så vad ska jag satsa på? Alla tips är välkomna, både Geforce och Radeon!

Mitt nätagg är bara 400W btw, men det är ett 2-Force II från Tagan som väl är hyfsat respektabla? Har sett att det är vanligt med 450W som rekommenderad nätstyrka annars..

Till sist är det bra om kortet inte är alltför långt, det sitter en hårddisk i höjd med PCI-EX-slotten och den går tyvärr inte att flytta (finns inte utrymme i burken). I nödfall skulle jag väl kunna ta bort den helt, men om kortet inte är längre än 21 cm är det bra!

Hupp, vilken bok det blev av det här inlägget, nu kommer väl ingen orka läsa det, haha. Aja.

Permalänk
Medlem

Gigabyte GeForce 210 OC 512MB - Inet.se skulle inte lägga ut mer om jag var du .. Spara till en ny dator istället vet inte vad du använder den till men det kan ju inte vara allt försnabb.

Edit : Nvm Läste inte hela inlägget ... I wow kommer du inte märka nån större skillnad oavsätt om du byter GFX i den datorn det är helt ny dator som gäller isåfall ... Mer ram, 4kärnig cpu eller bättre.

Permalänk
Medlem

På en 3500+ hade jag som absolut max satsat på ett 8800 GT eller GTS, alternativt HD4770. Allt däröver är helt meningslöst, båda ekonomiskt och prestandamässigt. Du kan säkert få ett 8800GT för 300 kr begagnat om du letar lite.

Permalänk

Jag tror att dina nuvarande komponenter kommer att flaskhalsa alldeles för mycket tyvärr. Du skulle inte märka den skillnad du letar efter. Spara hellre pengar och satsa på ett helt nytt system (kanske på Sandy bridge när det kommer). Köp inte ett nytt kort nu så blir du inte missnöjd.

Permalänk

Såg de andra posterna nu. Vill du ha ett 8800GT så har jag en kompis som säljer sitt inom en snar framtid. Fabriksöverklockad dessutom. Vi får se vad som händer med det.

Permalänk
Medlem

Hrm, äsch då, är det så illa. Huff.. känns svårt att tro att CPU:n och minnena arbetar på max redan nu, men så är det kanske. Finns det något bra sätt att kolla det? Man kan ju alt-tabba ur sig (ur WoW t ex) och kolla CPU-procenten, men ger det verkligen ett rättvist värde? Då är man ju liksom inte i programmet längre.. öh..

Permalänk

Tyvärr är det som du misstänker, att du inte får ett rättvist värde. Testa att köra i windowed mode och ha fönstret sida vid sida med aktivitetshanteraren (eller ja, du fattar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Hrm, äsch då, är det så illa. Huff.. känns svårt att tro att CPU:n och minnena arbetar på max redan nu, men så är det kanske. Finns det något bra sätt att kolla det? Man kan ju alt-tabba ur sig (ur WoW t ex) och kolla CPU-procenten, men ger det verkligen ett rättvist värde? Då är man ju liksom inte i programmet längre.. öh..

man ser ju lite historik på hur mycket han har använda, så ja de brukar gå ner när man tabbar man då ser du också vad han låg på innan ram kommer varken gå upp eller ner av att du tabbar

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5