Hur fungerar en "Nu betjänas" display ?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar en "Nu betjänas" display ?

Denna låg i morse på mitt vardagsrumsbord.

Någon som har erfarenhet av dessa skyltar ?

Jag har sladden och en kopplingsplint till ändan av den, ca 8 ledare?

Antar att den troligen har räknare, man bara pulsar för att höja nummer och signal till summern ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

http://www.geting.se/image.php/273011-Bild0951.jpg

Antar att den troligen har räknare, man bara pulsar för att höja nummer och signal till summern ?

Haha, vilket udda inlägg, men även rätt intressant!
Men jag har faktist ingen aning hur en sådan fungerar, men google borde kanske veta något.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

NEj, dessa skyltar kan vanligtvis även sänka nummer och varför skulle 8 ledare behövas om det du säger stämmer?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Hah, jag var lite småsugen på att ropa in den där, själv.

bitbanga tills nåt händer?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Öppna den och ta en titt på vad för slags kretsar som sladden är kopplad till, det kanske ger dig några ledtrådar.
En annan tanke är att du letar rätt på tillverkaren och frågar efter något slags datablad.

Permalänk
Medlem

Hehe, fler har varit på ETA-auktion
Min fru var lite besviken när jag inte kom hem med den fina skylten.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jo, jag har en viss erfarenhet av de där apparaterna...

Det finns några varianter av dem, men den vanligaste har faktiskt bara uppräkning. Det står säkert ett artikelnummer på baksidan av den, om du vill ha reda på exakt vad det är för modell.

Med 99% säkerhet så drivs den med 24V AC som kopplas in på plats 3 och 4 på inkopplingsplinten. Du har en minus ut på 1, och byglar du momentant mellan 1 och 2 så ska den räkna fram, och mellan 1 och 6 så gör du en reset på den. På plats 5 på inkopplingsplinten så får du ut en minus som kan användas för att styra ytterligare slav-displayer till exempel.

Lycka till med inkopplingen!

Permalänk
Medlem

kommer den sitta på toalettdörren nu eller

Permalänk

Haha, var det du alltså som ropa in den! =D Jag var också på ETA och ropa in en utav HP-85 datorerna bland annat.

OnT: Kanske den använder sig av något seriellt interface??? Ta isär och följ ledningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbmpet3032:

Haha, var det du alltså som ropa in den! =D Jag var också på ETA och ropa in en utav HP-85 datorerna bland annat.

OnT: Kanske den använder sig av något seriellt interface??? Ta isär och följ ledningarna.

Aha, då vet man hur du ser ut HP-85 är söta maskiner, jag har en hemma. Du fick visst med dig en del andra HP-saker också.

Själv fick jag med mig en Logikanalysator och ett digitalt oscilloskop. Samt en VXT 2000 och lite annat smått och gott.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Aha, då vet man hur du ser ut HP-85 är söta maskiner, jag har en hemma. Du fick visst med dig en del andra HP-saker också.

Själv fick jag med mig en Logikanalysator och ett digitalt oscilloskop. Samt en VXT 2000 och lite annat smått och gott.

Nja bara HP skrivarn och HP datorn. Om du tänkte på han som ropa in andra HP-85 datorn så var det jag. Tur att jag inte ropa in den första, för den här jag fick hade med sig en stor rulle temperaturkänsligt papper för den inbyggda skrivarn. ;D

Permalänk
Medlem

Jag va lite sugen på HP85an men ville inte bjuda så mycket, har för mycket skit hemma redan..

Hade gärna sett något fett "radiorör" på 40cm som va för några år sen men de uteblev..

Funderar på att göra en skitstor ute-termometer med skylten faktiskt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Jag va lite sugen på HP85an men ville inte bjuda så mycket, har för mycket skit hemma redan..

Hade gärna sett något fett "radiorör" på 40cm som va för några år sen men de uteblev..

Funderar på att göra en skitstor ute-termometer med skylten faktiskt

Termometer, ja det låter som ett roligt projekt! ;D

Jo själv har ja mycke skit här hemma också, men försöker att alltid bära med mig en till retrodator hem varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristerg:

Jo, jag har en viss erfarenhet av de där apparaterna...

Det finns några varianter av dem, men den vanligaste har faktiskt bara uppräkning. Det står säkert ett artikelnummer på baksidan av den, om du vill ha reda på exakt vad det är för modell.

Med 99% säkerhet så drivs den med 24V AC som kopplas in på plats 3 och 4 på inkopplingsplinten. Du har en minus ut på 1, och byglar du momentant mellan 1 och 2 så ska den räkna fram, och mellan 1 och 6 så gör du en reset på den. På plats 5 på inkopplingsplinten så får du ut en minus som kan användas för att styra ytterligare slav-displayer till exempel.

Lycka till med inkopplingen!

Ska kolla upp detta lite mer, KME-210 heter displayen iaf.

Vad kan denna ha kostat som ny ?

/EDIT: Nu lever skylten också, lite 24VAC (tur man ha massa skrot i pannrummet) och stega med en bygel.. Vedervärdig signal hade den också

nya rön
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ska kolla upp detta lite mer, KME-210 heter displayen iaf.

Vad kan denna ha kostat som ny ?

/EDIT: Nu lever skylten också, lite 24VAC (tur man ha massa skrot i pannrummet) och stega med en bygel.. Vedervärdig signal hade den också

Nej, ljudsignalen är inte direkt vacker, det ska erkännas! Priset är jag lite osäker på, men jag skulle gissa att du fick betala minst 2000:- för den som ny, troligen mer.