Långsamt internet på en av datorerna (trådlöst). Hjälp.....
Hej
Har två st bärbara datorer kopplade till in NETGEAR CG3100. har comhems 100MB tjänst.
Med mina två gamla bärbara datorer når jag ca 40-50 MB ned på bredbandskollen.
Skaffade idag en ny (begagnad) bärbar dator,en Dell studio XPS 16. När den väl var installerad tyckte jag internet gick lite väl segt. Tog tid att ladda hemsidor och någon gång fick man försöka ett par gånger för att komma in på en sida.
Prova då att ladda hem lite torrents och det går otroligt segt. Var en väldigt kort stund uppe i över 1 MB/S men oftast kring 100 kb/S och ibland runt 10 kb/S.
Gick på då in på bredbandskollen och testade. För det första så stannar den väldigt länge under "förbereder mätning" vidare så når jag ett resultat på 15 och testet tog mycket längre tid.
Vad kan detta bero på? Allt hjälp tas tacksamt emot!
Har disablat flood protectioni routern för övrigt.
Startade om nya datorn och gjorde tptestet, fick då 37. Startade U-torrent och filerna tankades ner hyffsat snabbt (strax över 1 MB/S). Sedan slöade dom till rejält (20 KB) gjorde nytt test och då sde det 60.32. Verkar som om det hoppas upp och ner.
Tack för ditt svar. Kör WIN7 på alla datorerna.
Vet ej vad gäller öppnade portar. Är det bättre om jag har det?
Öppnade portar är inget du behöver för att kunna surfa normalt men om du ska ladda ner torrents är det en fördel. Om du inte vet hur man öppnar portar är det bara att gå in på Portforward.com, klicka på din router-modell, klicka på uTorrent och du får fram en enkel steg-för-steg-guide.
När det gäller den generella hastigheten; vad är det för nätverkskort som sitter i datorn? Vad är det för router du använder? Den trådlösa hastigheten kan variera kraftigt beroende på hur många andra datorer, routrar och trådlösa apparater i området som stör, hur tjocka väggar du har, hur bra routern är, hur bra nätverkskortet är, etc.