Permalänk
Medlem

Hur blir man audiofil?

Hej allesamman!

Har suttit och funderat några dagar nu.. Jag skäms över min "ljudkvalité"-smak. Jag sitter på ett par fem år gamla Logitech-högtalare (visst fan är det sjukt!!) och jag trivs med ljudet! Jag är ofta och kollar och lyssnar i de lokala HiFi-butikerna, men även om jag tycker ljudet är bra där så känner jag att det inte är jättemycket bättre än det jag har hemma, och jag kan därför inte motivera mig själv till ett köp. När jag lyssnar på min Iphone så kör jag t.ex. med det som man får med, och jag tycker inte det är dåligt ljud.

Annars har jag en väldigt bra hörsel, och lyssnar på musik väldigt mycket. Så mina frågor är; Hur gjorde ni för att bli audiofiler? (Läs mer här: Audiophile - Wikipedia, the free encyclopedia) Hur gör jag för att bli mer kräsen när det gäller ljudkvalité?

Flytta gärna tråden om den ligger fel.

Mvh!

Permalänk
Medlem

Varför en önskan om att bli mer kräsen? Om du är nöjd i dagsläget, varför sträva efter att bli missnöjd? Är det för att skaffa dig en ursäkt att köpa dyrare prylar?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Inget man gjort - man börjar vänja sig mer och mer vid bättre ljud när man stiger i klasserna. Mitt första, riktiga, steg var när jag skaffade mig min Cowon S9. Jag är ingen riktig extremaudofil, men jag är lite mer kräsen än vanliga lyssnare.

Permalänk
Medlem

Tänk om man var nöjd med ljudet man får ur billiga standardgrejer vad billigt det skulle vara
själv är jag nog budget audiofil dvs jag begränsar mig till hörlurs ljud, tyvärr inte billigt det heller och blir 5 siffriga belopp flera gånger om, närmast står lite uppgraderingar DAC och förstärkare på tur för hörlurar enbart, dyrt, kommer det bli bättre ja men inte mycket.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tror man måste få en riktigt aha-upplevelse innan man är märkt för livet. Ända anledningen till att jag är audiofil är för att jag strävar efter upplevelsen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Om du inte märker någon skillnad på ett par logitech och några high-end grejer i en hifi klubb, så ta med dig dina logitech dit och be dem spela upp och jämföra dem Se till att det är samma låt och något som du tycker om att lyssna på. Bas är väl bland det lättaste att märka skillnaden på då billigare grejer brukar ha väldigt dålig eller nästintill ingen baskänsla alls.

Jag håller med 511 om att det är som en tränings sak. Är man van vid att få skitmat hemma så tycker man säkert om skolmaten för 50 öre tallriken också.

Men om du till exempel tar en film så måste du ju märka skillnad om det finns bra bas i explosionerna eller inte. Sitter du på dina logitech så lär det ju knappt märkas om en bil sprängs i luften. Du märker väl skillnad på en biosal och en dvd hemma?

Så kort sagt, om du kan sitta och njuta av hur bra ljud du har, då har du kommit en bit på vägen (om audiofil nu är ditt mål). Begreppet i sig är ju väldigt relativt, jag som sitter med ett par AKG lurar för 3500 och ett ljudkort för 2000 kr osv, skulle kanske ses som en audiofil i jämförelse med dig samtidigt som jag kanske skulle säga att ggustavsson är en audiofil jämfört med mig.

Här är ett exempel på ett enkelt startkit som fått riktigt bra reviews. Förmodligen 10tals gånger bättre ljud än d du har nu. Asus Xonar Xense - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Interna Ljudkort Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

Jag lyssnade på inlånade B&W 800D på Hi-Fi Klubben för kanske två år sedan. Sedan dess har det gått utför
Var på Arkenmässan i höstas, drev på ännu mer

Lyssna på några riktigt riktigt fina högtalare (så exklusiva som går) och lev dig in i musiken som aldrig förr. Dyraste på Arken var runt 800k för bara högtalarna

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Att man blir audiofil tror jag mer eller mindre kommer automatiskt med tiden,det gjorde det i alla fall för mig.

Permalänk
Entusiast

Alla blir inte audiofiler. En del hör helt enkelt inte skillnad. Det gäller ju för övrigt det mesta. Jag är mycket grinigare när det gäller kvalitén på foton än de flesta eftersom jag fotar mycket själv. Mina ögon blöder när jag ser än till tråkig HDR med alla reglage dragna till max. Nu hör jag iof skillnad på billiga och dyra hörlurar men jag tycker inte skillnaden är tillräckligt stor för att motivera priset. Någon gång ska jag väl uppgradera mitt Logitech Z-680 till lite dyrare grejer men det är ett projekt för framtiden. En Nikon D700 och en 30" IPS-skärm står mycket högre på önskelistan

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Sasha:

Inget man gjort - man börjar vänja sig mer och mer vid bättre ljud när man stiger i klasserna. Mitt första, riktiga, steg var när jag skaffade mig min Cowon S9. Jag är ingen riktig extremaudofil, men jag är lite mer kräsen än vanliga lyssnare.

ÖÖÖJ, GE DIG!
Jag har samma lurar som du och sitter och funderar på beställa en S9.
Hur funkar kombon, låter det schysst?
Nu blev jag ju helt till mig ;_;

ONT: Jag märker extremt stor skillnad om jag jämför två högtalarsystem av olika kvalitet(/prisklass) sida vid sida, men om jag t.ex. sitter hemma och lyssnar på mina asgamla genexxahögtalare och sedan åker in till stan och lyssnar på lite ordentligare saker märker jag ingen lika "direkt" skillnad.

Morsan har ett par DALI Ikon 2 MK2+AVR 1911, och kör jag dom två systemen head2head så är det klart bättre ljud i dalihögtalarna (som tbh. inte låter så himla bra för sitt pris om ni frågar mig, men jag lyssnar mycket på rock medans morsan är mer för lite långsammare musik som dom klart klarar bättre). sitter jag däremot hemma och lyssnar på mina högtalare har jag svårt att relatera till hur mycket bättre hennes faktiskt är, är ju ingen "WOW"-skillnad om jag åker dit och spelar samma musik där.

Rätt inställt kan man få billigare saker att låta riktigt bra också men det är också väldigt stor skillnad på ljudkvalitet om man jämför ett par riktigt billiga lurar mot några som är iallafall hyffsade, t.ex. skillnaden mellan ett par noname för 89kr och ett par för runt 400 är betydligt större än den mellan lurarna för 400 och dom för 1000. Nu kan man ju definera ljudkvalitet på många olika sätt men skillnaden mellan de riktigt billiga och de för 400 är ju t.ex. att du iallafall får NÅGON form av diskant och klarhet i ljudet i de dyrare, medans det mest är finslipning i de ännu dyrare lurarna. Detta varierar ju såklart också med ljudkällor.

@Kanin
Att rekommendera ett ljudkort för 2000 till någon som säger sig inte höra någon större skillnad på bra och dåligt ljud och dessutom sitter med ett par högtalare av i detta sammanhang mycket dålig kvalitet tycker jag är lite dumt. Bättre vore väl att köpa t.ex. ett Xonar DS och dom billigaste aktiva högtalarna på hifiklubben för samma pris?

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Att man blir audiofil tror jag mer eller mindre kommer automatiskt med tiden,det gjorde det i alla fall för mig.

Ganska motsägande med tanke på att frekvens-omfånget en människa kan höra försämras med tiden

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ganska motsägande med tanke på att frekvens-omfånget en människa kan höra försämras med tiden

touché

Permalänk
Medlem

Jag har själv gamla högtalare från SoundBridge som jag fick med när jag leasade en gammal hempc för väldigt många år sedan. Tycker det funkar bra

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem

Kolla in den här lilla filmen innan ni "försöker" bli audiofiler. Prylbög javisst, men audiofili tar aldrig slut!

Permalänk
Skrivet av scienta:

Hahaha. Den satt i solarplexus för alla audiofiler

Permalänk
Medlem

Jag håller med tidigare talare, man hör något som är bra och man får blodad tand för det. Jag kallar inte mig själv audiofil men min bror brukar bli sur för att jag är som jag är.

Nu kommer min lilla historia hur jag har gått från att lyssna på vad som helst till att vara ganska så kräsen.

I alla fall så började det när jag var i USA på Guitar Center i NYC, min mors kille köpte sig ett par AKG K-240 Studio lurar att ha i sin studio, jag testade dom och vart förälskad över hur mycket bättre ljudet var över mina 99kr lurar från biltema (no shit sherlock). Köpte mig ett par egna K-240 lurar efter en tid och insåg då vilken skillnad bra saker gör.

Efter ca två år så fick jag för mig att jag ville ha ett par högtalare i stället pga min tinnitus inte blir så go efter att lyssna på musik hela dagarna med hörlurar. Så jag fick ett par KRK Rokit monitorer på min födelsedag och köpte även ett ASUS Xonar Essence ST som kom samma dag, gosse vilken skillnad det blev och efter en del tweakande blev jag super nöjd. Efter det så gick det utför, nuförtiden så använder jag bara Foobar2000 med WASAPI för att slippa att windows kladdar på min musik, sen har jag bannlyst mp3 filer från foobar nu är det bara FLAC som jag rippat själv som gäller. Sen har även en vän hjälpt mig rippa några vinyl skivor, det är så härligt ljud på dom, FLAC kvalité, 24bit, 96000Hz, ~3000kbps.

Ska snart hem till någon som har utvecklat och handbyggt ett par högtalare som ska låta extremt bra. Han hade tydligen jobbat på dom i flera år för att få till ljudet helt rätt. Skulle vara byggda på B&W element, så man får se om jag köper ett par och tar ännu ett steg i att kanske bli ännu mer kräsen med musik än vad jag redan är.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av scienta:

Då är det ju extraviktigt att det låter bra på dom frekvenser man fortfarande kan höra

Föresten videon som H_Celine postade, Snubben där kändes inte så smart, särskilt inte när han går lös med dammvippan. Den dammar ju upp dammet i luften igen, efter ett tag så ligger det där igen, eller värre åkt in i nått hål på hans älskade ljudutrustning, eller kanske på den helt oskyddade skivspelaren.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag håller med tidigare talare, man hör något som är bra och man får blodad tand för det. Jag kallar inte mig själv audiofil men min bror brukar bli sur för att jag är som jag är.

Nu kommer min lilla historia hur jag har gått från att lyssna på vad som helst till att vara ganska så kräsen.

I alla fall så började det när jag var i USA på Guitar Center i NYC, min mors kille köpte sig ett par AKG K-240 Studio lurar att ha i sin studio, jag testade dom och vart förälskad över hur mycket bättre ljudet var över mina 99kr lurar från biltema (no shit sherlock). Köpte mig ett par egna K-240 lurar efter en tid och insåg då vilken skillnad bra saker gör.

Efter ca två år så fick jag för mig att jag ville ha ett par högtalare i stället pga min tinnitus inte blir så go efter att lyssna på musik hela dagarna med hörlurar. Så jag fick ett par KRK Rokit monitorer på min födelsedag och köpte även ett ASUS Xonar Essence ST som kom samma dag, gosse vilken skillnad det blev och efter en del tweakande blev jag super nöjd. Efter det så gick det utför, nuförtiden så använder jag bara Foobar2000 med WASAPI för att slippa att windows kladdar på min musik, sen har jag bannlyst mp3 filer från foobar nu är det bara FLAC som jag rippat själv som gäller. Sen har även en vän hjälpt mig rippa några vinyl skivor, det är så härligt ljud på dom, FLAC kvalité, 24bit, 96000Hz, ~3000kbps.

Ska snart hem till någon som har utvecklat och handbyggt ett par högtalare som ska låta extremt bra. Han hade tydligen jobbat på dom i flera år för att få till ljudet helt rätt. Skulle vara byggda på B&W element, så man får se om jag köper ett par och tar ännu ett steg i att kanske bli ännu mer kräsen med musik än vad jag redan är.

Du borde nog lyssna på din bror, han verkar vara en smart person. Och eftersom ni är bröder så kanske du har en chans

Permalänk
Medlem

Audiofil är något du inte vill vara då de är fruktansvärt dyrt har lagt oerhörda summor på ljudanläggning, och sen när man stolt ska visa upp den för någon så står man där stålt som far va den dagen man föddes,, men så hör den jäveln man visar de för inte skillnaden mellan sin standard bilstereo och min underbara anläggning.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

Audiofil är något du inte vill vara då de är fruktansvärt dyrt har lagt oerhörda summor på ljudanläggning, och sen när man stolt ska visa upp den för någon så står man där stålt som far va den dagen man föddes,, men så hör den jäveln man visar de för inte skillnaden mellan sin standard bilstereo och min underbara anläggning.

Det måste kännas extremt jobbit!?!? och när personen i fråga säger, varför ar du lagt ut så mkt pengar när det inte låter bättre än min bil stereo?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Du borde nog lyssna på din bror, han verkar vara en smart person. Och eftersom ni är bröder så kanske du har en chans

Haha ja jag får nog göra det innan det får över styr. Även om han aldrig någonsin varit kräsen med något börjar knorra på mp3 filer efter att han jämfört en Iron Maiden skiva jag rippat åt honom i FLAC med samma fast som han rippat till mp3. Så blir han sur på mig för han tyckte det var stor skillnad.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Intressant att de som tycker sig vara audiofiler inte har sagt ett smack om akustikreglering, utan allt tugg handlar om elektronik eller högtalare...

Räknar man nypriser på min hemmabio så kommer man nog upp i uppåt 100kkr, men det som gjort extremt absolut mest välljud/krona är de akustikregleringar jag gjort för ett par futtiga tusingar. Nuförtiden tycker jag det är skitjobbigt och helt värdelöst att lyssna på även riktigt bra anläggningar i dåliga rum. Och dåliga rum är de flesta kala, moderna vardagsrum.

Vill man skaffa sig bra förutsättningar för att finlyssna, och höra skillnader mellan system, börja med att ordna till rummet.

Mitt system finns i min signatur btw.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Du vill för fasen inte bli en audiofil, bli aldrig någon "fil", människor med skygglappar som skapar sig en förvrängd bild av verkligheten genom att tro sig veta/vara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Det måste kännas extremt jobbit!?!? och när personen i fråga säger, varför ar du lagt ut så mkt pengar när det inte låter bättre än min bil stereo?

låter fruktansvärt bra, men man kan inte vara helt tondöv när man ska avnjuta riktigt bra ljud.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av scienta:

Njae... Samtidigt ändras ju referensen, som är upplevelsen av verkligheten, Hifi är ju trohet mot originalet, så att ha hörselskador innebär inget hinder i sig att referera till verkligheten.
De stora diskusionerna uppstår om vad som låter bra, vissa skiljer inte på låta bra och låta som verkligheten, att låta bra är inte samma sak som låta riktigt, men en del tror det, speciellt i början innan man fått mera referenser, de flesta har inga problem att jämföra en återgivning med verkligheten, men en del tycker att återgivningen låter bättre, men då är den per definition inte korrekt............
Och det är här diskussionerna börjar.
Dessutom så väljer många hifiutrustning på andra grunder än ljudegenskaper, och så tar det en stund för de flesta att inse att priset inte har så mycket med prestanda att göra, de riktigt dyra prylarna är ofta bara för att få status, men det billigaste är å andra sidan inte alltid bra, men det finns en del undantag i båda prisändarna.
Att vara Audiofil är att vilja lära sig om ljudåtergivning och de parametrar det berör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av audiofiler är folk som köper svindyra guldpläterade S/PDIF || HDMI kablar eftersom "det är ju sån stor skillnad i ljudkvalitét"

Nä, vill du bli audiofil så lär dig så lite du kan om teknik, vågrörelselära och akustik.. Den bästa ljudupplevelsen får du via placeboeffekten

Permalänk
Avstängd

Det VIKTIGA är att man SJÄLV är nöjd... ja eller rättare sagt ANVÄNDAREN/ANVÄNDARNA. Sedan så spelar det ju ingen större roll vad sakerna har kostat egentligen.

Varför man skulle vilja BLI en "audiofil" kan jag inte förstå. För MIG så är det folk som är extremt kräsna och petiga när det gäller ljud och ljudanläggningar och inte kan lyssna på billiga högtalare. Nej tack o lov för att man är nöjd med (enligt tidigare nämnda) "skräp".

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Intressant att de som tycker sig vara audiofiler inte har sagt ett smack om akustikreglering, utan allt tugg handlar om elektronik eller högtalare...

Räknar man nypriser på min hemmabio så kommer man nog upp i uppåt 100kkr, men det som gjort extremt absolut mest välljud/krona är de akustikregleringar jag gjort för ett par futtiga tusingar. Nuförtiden tycker jag det är skitjobbigt och helt värdelöst att lyssna på även riktigt bra anläggningar i dåliga rum. Och dåliga rum är de flesta kala, moderna vardagsrum.

Vill man skaffa sig bra förutsättningar för att finlyssna, och höra skillnader mellan system, börja med att ordna till rummet.

Sant! Svider i ögonen att se folk med anläggningar för 200kkr men som inte lagt ett öre på akustiken. Min nuvarande anläggning har gått lös på runt 7-8k (hemmabyggda högtalare dock) och är redan på väg att fixa till akustiken.

Och till dig Geeken: Akustiken är bland det viktigaste. Som på Arken, JBL Everest stod i ett rum som inte var så dåligt som alla andra och lät därför bäst trots att dom inte var dyrast. Wilson Audio MAXX3 stod i ett rum med tre glasväggar, inte optimalt och kunde varit mycket mycket bättre. Och dom som lägger massor med pengar på en optisk s/pdif kabel är bara idioter för det spelar ingen roll.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Vad har du gjort för akustikreglering? På bilderna kan jag bara se absorbenterna bakom högtalarna och dem i taket ovanför högtalarna.
Jag håller med om att akustikreglering gör stor skillnad. Jag har täckt ca 3m2 av väggarna i mitt rum med absorbenter, det har gjort stor skillnad. Det behövs ganska mycket mer eftersom nästan alla vägar + tak är i betong och rummet allmänt verkar har dålig akustik, problemet är att få det snyggt, man skulle haft ett dedikerat ljudrum Bild Bild

Krippe: Vad är det för högtalare du har och vad är det för några du har lyssnat på? Har du lyssnat på golvare runt 3k eller en sub i samma prisklass och inte tycker det låter bättre så skulle jag nog låtit det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Vad har du gjort för akustikreglering? På bilderna kan jag bara se absorbenterna bakom högtalarna och dem i taket ovanför högtalarna.
Jag håller med om att akustikreglering gör stor skillnad. Jag har täckt ca 3m2 av väggarna i mitt rum med absorbenter, det har gjort stor skillnad. Det behövs ganska mycket mer eftersom nästan alla vägar + tak är i betong och rummet allmänt verkar har dålig akustik, problemet är att få det snyggt, man skulle haft ett dedikerat ljudrum Bild Bild

Krippe: Vad är det för högtalare du har och vad är det för några du har lyssnat på? Har du lyssnat på golvare runt 3k eller en sub i samma prisklass och inte tycker det låter bättre så skulle jag nog låtit det vara.

Du har inte dämpat förstareflexen på väggarna för om du sitter i soffan?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000