Byta/Göra ren CPU-fläkt i Amilo Sa 3650. Kommer inte åt den!

Permalänk
Medlem

Byta/Göra ren CPU-fläkt i Amilo Sa 3650. Kommer inte åt den!

Hej,

Jag har en Amilo sa3650 vars cpu-fläkt skulle behöva ses över. Problemet är att den känns mer eller mindre inbrottssäker!
Kollade CPU-temp igår medan WoW var igång med låga graifkinställning och temperaturen drog iväg närmare 100 grader direkt efter start och spelet var knappt spelbart. Hade jag fortsatt pressa den så hade den nog gått över 100 grader.

Blåste rent fläkten så gått jag kunde från fläktens luftintag på undersidan men det känns inte tillräckligt effektivt, jag skulle behöva komma åt fläkten direkt för att kunna göra ordentligt rent och eventuellt byta ut hela fläkten eftersom den börjat låta en hel del (vinande ljud).

Nåja, efter "rengöringen" så höll CPU lägre temperatur och spelet gick att köra smärtfritt med grafikinställningarna inställda på "good". Men jag tror fortfarande att det kan bli bättre, jag misstänker att fläkten kanske skulle behöva bytas. Har ingen garanti kvar på datorn så att skicka in den till FS kostar nog mer än det smakar.

Har lossat på varenda skruv runt chassit men kommer inte åt innanmätet där fläkten. Tror det ska gå att komma åt och byta den genom att gå in under tangentbordet. Men jag lyckas inte och eftersom jag inte är så van så vill jag inte gärna gå lös mer än nödvändigt.

Har försökt leta guider på hur man tar isär den på rätt sätt men hittar inget. Tips på var man kan leta, manualen visar inget.

Permalänk
Medlem

Hej vet ej riktigt hur en Amilo är uppbyggt men på de bärbara jag plockat upp, så är det tangentbordet som ska bort för att komma åt cpu fläkten, På de jag har sett så brukar det sitta 2 eller 4 skruv på undersidan av datorn som sitter i tangentbordet, som måste bort, det kan även också sitta med några snäpp fästen på ovansidan av tangentbordet lite var stans som måste stjutas ned, kan vara svårt att se, sedan ska det bara vara att lyfta ur det.

Vet inte vad jag ska säga mer svårt att säga om man inte har den framför sig lycka till

Visa signatur

GameMachine |Intel I7-3770K 3.5GHz @ 4.8GHz | Corsair H80 | Corsair Vengeance 1600Mhz 16gb| EVGA Nvidia GTX980 | ASUS P8Z77-V | OS HDD: 2x SSD 840|

Permalänk
Medlem

Inte exakt din modell, men kanske kan du hitta rätt tillvägagångssätt genom andra modeller.
Använde själv denna sidan för att demontera min gamla amilo d

http://repair4laptop.org/disassembly_fujitsu.html

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB