NAS för privatperson

Permalänk

NAS för privatperson

Hej

Vi har som många andra har: bilder, musik, filmer m.m. och jag vill göra detta än säkrare än idag och jag har börjat se över hur det skulle vara att ha en Nas hemma?

Frågan är om det är möjligt och rimligt?

Våra krav:

• Den alltid är nårbar i nätverket
    Man ska kunna köra backup på den med schemalägga Full, Inkrementell och/eller Differentiell
    Kunna schemalägga varje katalog eller fil för sig oberoende av varandra till detta Nas

Det dyker antagligen upp mer frågor efterhand!

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 11, 64-bit, Intel 285k, MSI MEG Z890 Ace, 64GB RAM,
MSI GeForce RTX 5080 16GB Vanguard SOC Launch

Permalänk
Skrivet av freddehboy:

Hej

Vi har som många andra har: bilder, musik, filmer m.m. och jag vill göra detta än säkrare än idag och jag har börjat se över hur det skulle vara att ha en Nas hemma?

Frågan är om det är möjligt och rimligt?

Våra krav:

• Den alltid är nårbar i nätverket
    Man ska kunna köra backup på den med schemalägga Full, Inkrementell och/eller Differentiell
    Kunna schemalägga varje katalog eller fil för sig oberoende av varandra till detta Nas

Det dyker antagligen upp mer frågor efterhand!

Mvh Fredrik

Hejsan.
Det du frågar efter är ju precis vad en nas är till för, mer eller mindre. Att alltid vara nåbar är väl grejen med att ha en nas. Själva backuperna beror mer på dina klientdatorer än nasen.

Visa signatur
Permalänk

"Den alltid är nårbar i nätverket"

Är väll ett rätt självklart krav, inte sant?

Okey, ingår det några program till Nasen eller är det bara burken + kanske HHD man får med, kanske står på respektives tillverares hemsida vad som igår?

Kan man bygga en Nas själv?

Fredrik

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av freddehboy:

"Den alltid är nårbar i nätverket"

Är väll ett rätt självklart krav, inte sant?

Okey, ingår det några program till Nasen eller är det bara burken + kanske HHD man får med, kanske står på respektives tillverares hemsida vad som igår?

Kan man bygga en Nas själv?

Fredrik

Jo precis tanken är ju att den alltid ska vara online
Om program ingår beror väl på tillverkaren, jag kan tänka mig att vissa skickar med billigare varianter av backupprogramvaror. HDD står alttid specificerat om det ingår eller ej.

Att bygga en nas själv är mycket roligare & mer lärorikt. Dessutom kan man få in mer tjänster på den då. Då kan man köra operativsystem som FreeNAS eller OpenFiler som båda är open source.
Det du behöver är en fungerande dator med X antal hårddiskar och nätverkskort. Vad gäller hårdvarukrav brukar väl 1 GHz & 256mb ram vara minimum även om det går på lägre system också.

Visa signatur
Permalänk

Hej

Okey, men är de färdiga Nasen lika bra som om man bygger själv?

Är det en normal dator man bygger eller än det med delar anpassade för NAS?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av freddehboy:

Hej

Okey, men är de färdiga Nasen lika bra som om man bygger själv?

Är det en normal dator man bygger eller än det med delar anpassade för NAS?

Hmm alltså..
Man får ju ställa in lite flera saker själv om man väljer att bygga en. Man behöver inga speciella delar. En gammal "vanlig" dator duger.

Vad gäller prestanda är jag inte helt säker faktiskt. Jag har bara erfarenhet av en icke-hemmabyggd nas, Netgear ReadyNAS Duo, och jag kan säga att det var en besvikelse. Visst, när vi fick hem den så var det bara att trycka på strömbrytaren och sen var den istort sett igång. Vi beställde en med 2st 1TB diskar, så att datan speglas. Överföringshastigheten är under all kritik i vårt fall. Man kan skriva / läsa i ca 7 MB/s om jag inte minns fel.

De jag har byggt presterar mycket bättre och för en mindre peng speciellt om man redan har hårdvaran.
Jag körde en gång FreeNAS på en gammal dator med runt 700 MHz och 256mb ram. Den kunde jag utan problem komma upp i maxhastighet (100mbps nätverkskort) med. Alltså runt 11 MB/s.

Så:
Om du bara vill att "det-ska-funka" - köp en färdig. Då har du support o allt sånt där kul.
Annars bygg en egen.

Visa signatur
Permalänk

Jag måste låna denna tråden lite. Jag har en fråga. Vad är skillnaden mellan Full, Inkrementell och/eller Differentiell backup?

Permalänk

Full är ju Allting vid varje backup tillfälle!

Återkommer om det andra

Visa signatur

Permalänk

Vill du nu vara säker på att dina bilder etc. lagras någorlunda säkert rekommenderar jag att du kör med RAID på data-diskarna.
Systemdiskarna bör speglas, men det kanske är overkill för dig just nu. Annars tycker jag du ska köra antingen speglat eller raid-5, raid-6 där du ska lagra allt.

Allt är möjligt. Det beror nästan bara på din kompetens/tid/budget

Permalänk

japp!

Jag tänkte nog bygga min Nas baserad på en Athom med Inbyggd CPU m.m. Har ni något tips på bra låda två eller fler HDD platser?

Fredrik

Visa signatur

Permalänk

Då jag ska bygga en nas behöver jag ett nätverksuttag och vår router är full så en dator måste köras trådlöst. Den datorn står framför ett element men fungerar det med trådlösa nätverkskort med antenn direkt på kortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan

Var precis som dig på jakt efter en filserver/nas/ftp och kom fram till lite delar som skulle kunna vara bra.

Ta en titt i denna tråd för lite tips: Filserver/NAS/FTP

Här är några riktigt bra NAS lådor med plats för hela 6 diskar

Lian Li PC-Q08B (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mini-ITX-chassin

Fractal Design Array R2 300W (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mini-ITX-chassin

God Jul

Permalänk

Hej

Mitt behov är lagring och tanken är att sköta naset via ett webbgränsnitt och inte ha windows eller likande utan helst ska naset komma upp som en extern HDD på klienterna?

Då den ska skyfla minne så var ligger minimi kravet för att det ska gå hyffsat snabbt?
Tänker på: CPU och RAM!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att skyffla kräver nog inte så mycket det är nog mer hårddiskarna och ditt nätverk som sätter gränser snarare än CPU och RAM.

Permalänk
Medlem

Att bygga en egen brukar dock bli bra mkt mer strömförbrukande!
Med tanke på att den ska stå igång 24/7 så kan de kanske va värt o tänka på iaf.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk

När det gäller strömförbrukning för egenbyggd nas så är det nog minst 50watt man får räkna med.

Permalänk

Hur mycket ström drar en färdig då?

Det ända jag har emot färdiga är att dessa byggs med tillverkarens egna lössningar på hårdvara och OS men är dessa färdiga väl så bra som egenbyggd om man tänker på flexibiliteten?

Visa signatur

Permalänk

Man kan hittar färdiga nasar som drar ca 15 watt eller mer men då ska man vara medveten att det inte är några prestanda monster som man får tag i.

Permalänk

Men de duger bra till lagring och FTP väll?

Vilka märken ska man titta på om man vill ha:
RAID 1 och 5
Inbyggd programvara som ger ett bra webbgränsnitt och som har många funktioner
Den ska ock stödja så man kan från klienterna schemalägga backuper från klienten till naset
Kunna kontrollera backuper från naset ut till en en fler klineter

Har du också tips på ett bra program som dessutom frånsett det jag har som krav kan schemalägga andras klienters backuper?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av freddehboy:

Hur mycket ström drar en färdig då?

Det ända jag har emot färdiga är att dessa byggs med tillverkarens egna lössningar på hårdvara och OS men är dessa färdiga väl så bra som egenbyggd om man tänker på flexibiliteten?

Nea, jag tror att det finns en del plugins till vissa färdiga. Men med den lilla mängden minne färdiga enheter har tror jag inte att man kan köra så mycket samtidigt..

Om du vill kunna använda nasen från två datorer samtidigt utan att det går segt så tror jag att ett hemmabygge blir bra. Säg att du bygger en med ITX moderkort + intel atom och 2-3 hårddiskar så skulle jag gissa att det drar runt 100w. Om ens det.

Edit: med dom kraven på backup så tycker jag absolut att du ska bygga en. Hällre(stavning?) en gammal p4 med ordentliga raidkort & hdds för 4000kr än att köpa en ny komplett nas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanSwe:

Nea, jag tror att det finns en del plugins till vissa färdiga. Men med den lilla mängden minne färdiga enheter har tror jag inte att man kan köra så mycket samtidigt..

Om du vill kunna använda nasen från två datorer samtidigt utan att det går segt så tror jag att ett hemmabygge blir bra. Säg att du bygger en med ITX moderkort + intel atom och 2-3 hårddiskar så skulle jag gissa att det drar runt 100w. Om ens det.

Edit: med dom kraven på backup så tycker jag absolut att du ska bygga en. Hällre(stavning?) en gammal p4 med ordentliga raidkort & hdds för 4000kr än att köpa en ny komplett nas.

Hur tänker du då när det gäller strömförbrukning, med en gammal P4:a?
P4:orna var ju inte direkt kända för att vara energisnåla... Där snacklar vi inte bara 100W.

Bygg istället en NAS med Atom eller AMD:s kommande plattform, något av chassina som rekommenderades tidigare i tråden, ett bra nätagg på ca 100-350W och några strömsnåla diskar.. När du väljer mk så tänk på antalet portar.

Backuper och synk från klienter är väl det mest oklara där.

För nätverket kan du köpa en gigabitswitch eller trådlös brygga.

Permalänk
Skrivet av D.:

Hur tänker du då när det gäller strömförbrukning, med en gammal P4:a?
P4:orna var ju inte direkt kända för att vara energisnåla... Där snacklar vi inte bara 100W.

Bygg istället en NAS med Atom eller AMD:s kommande plattform, något av chassina som rekommenderades tidigare i tråden, ett bra nätagg på ca 100-350W och några strömsnåla diskar.. När du väljer mk så tänk på antalet portar.

Backuper och synk från klienter är väl det mest oklara där.

För nätverket kan du köpa en gigabitswitch eller trådlös brygga.

Haha nej P4 sa jag inte var energisnåla däremot Intel atom Jag menade bara en p4-baserad burk framför en färdig nas

Visa signatur
Permalänk

Om man ska bygga en Nas och komma runt strömsnålast möjligt är det väll en Asus AT4NM10-I som man ska leta efter?

Utifrån mina krav och krav på rätt smidig lagring är väll att bygga att fördra? Programmet FreeNas hur är det gämfört med de färdigbyggdas pakets OS?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av freddehboy:

Om man ska bygga en Nas och komma runt strömsnålast möjligt är det väll en Asus AT4NM10-I som man ska leta efter?

Utifrån mina krav och krav på rätt smidig lagring är väll att bygga att fördra? Programmet FreeNas hur är det gämfört med de färdigbyggdas pakets OS?

Har du ingen dator du kan prova på? Tanka ner en LiveCD av freenas och kör på din egen burk annars.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mysticsam:

Jag måste låna denna tråden lite. Jag har en fråga. Vad är skillnaden mellan Full, Inkrementell och/eller Differentiell backup?

Googla på detta!

Visa signatur

Permalänk

Vad tror du om t.ex. Asus AT4NM10-I? Frågan är hur mycket detta kommer att dra, inköpet är en engångs kostnad men elen är ju knappast en engångs kostnad?

Frågan är kommer jag att kunna göra det jag vill i nasen med en färdig ställt mot en byggd, får väga in vad den drar i W!?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av freddehboy:

Vad tror du om t.ex. Asus AT4NM10-I? Frågan är hur mycket detta kommer att dra, inköpet är en engångs kostnad men elen är ju knappast en engångs kostnad?

Frågan är kommer jag att kunna göra det jag vill i nasen med en färdig ställt mot en byggd, får väga in vad den drar i W!?

Ja den där lär duga Tänk på att den bara har 2xsata så om du vill ha fler hårddiskar får du bygga ut med kontrollerkort. Den där lär inte dra mycket...60w med hdds kanske?

Visa signatur
Permalänk

Okey, finns det färdiga också som är lika bra? Förbrukningen ska hellst vara runt 20W, om det är runt 60W så är det bättre att bygga eget!

Visa signatur

Permalänk

Är Netgear Stora MS2110 1TB Ett bra val på ett färdigt NAS?

Klarar ett sådant av mina krav eller ska man upp i högre prisklasser?

Visa signatur

Permalänk

Jag tror nu att jag har hittat vad jag letar efter?

Jag tror att jag letar efter något av dessa produkter: Dlink DNS-320 eller någon av HDD karbinetten!?

Visa signatur