EU-standard för mobiltelefonladdare färdigställd

Permalänk
Medlem

Det här har man ju hört några gånger tidigare men inget har hänt. Får se om det gör det nu då.

Permalänk
Medlem

Damn, till och med bladen kör ju micro usb Happy me

Permalänk
Medlem

iPhone 5 med micro usb, ya right...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas nu bara att de kom fram till att Micro USB är den kontakten som håller bäst och längst så det inte blir glapp eller liknande.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Gött att höra !

Visa signatur

Citera för svar |Blog

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tysonayt:

iPhone 5 med micro usb, ya right...

Skall kunna laddas via Micro USB typ-b ja. Men inget hindrar Apple för att köra sin vanliga port också, för laddning och kommunikation ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Hoppas nu bara att de kom fram till att Micro USB är den kontakten som håller bäst och längst så det inte blir glapp eller liknande.

Tyvär så har jag själv haft problem med glappande kontakter på en nokia n97 och en n900 varav en jag fick löda dit en helt ny kontakt. så jag är inte glad över valet av kontakttyp

Men jag är glad över att det är en standard nu iallfall

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Jag använder då mina gamla microusb-nokialaddare till min nexus one. Bra med standard!

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatisodlare:

Ptja, det enda dom signar är att dom ska ha micro-USB som alternativ för att ladda mobilen, dom behöver inte lämna sin egna standard för det.

troligt att de kommer ha sin vanliga kontakt PLUS micro-USB? Det tar ju bara extra onödig plats att ha två kontakter som gör samma jobb. Givetvis tar de bort sin egna kontakt ifall de sätter dit micro-USB.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Troligt att apple går ifrån sin egna standard!? Deras ladd-kabel kan ju även skicka ljud digitalt, vilket många högtalare utnyttjar för bättre ljudkvalitet. Mycket konstigt..

Går att skicka/ta imot ljud micro-usb också. Jag kan i alla fall köra med ett headset till min gamla htc s710

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Skall kunna laddas via Micro USB typ-b ja. Men inget hindrar Apple för att köra sin vanliga port också, för laddning och kommunikation ^^

Varför trycka i en till kontakt som tar platts. Köra med två portar på som gör precis samma jobb?:P

De har inte funderat på att sätta dit en mini-USB kontakt + 2.1 mm strömkontakt med så kan de följa ännu mer standarder?^^

Nej, sätter de dit micro-usb så tar de bort sin egna kontakt. Varför ha två som gör samma jobb, istället för att ha en, och en mer clean design på telefonen?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Går att skicka/ta imot ljud micro-usb också. Jag kan i alla fall köra med ett headset till min gamla htc s710

Ja men htcs mini-usb kontakt är ju en special som är bredare, där vanliga mini-usb sladdar inte fyller hela kontakten, utan lämnar ljud kanalen tom. Dessutom skickar dena vanligt analogt ljud, vilket blir precis samma som att ha 3.5 mm kontakt. Iphone har ju 3.5 mm kontakt för hörlurar och högtalare, och en digital kontakt i botten för att koppla in i finare förstärkare osv för att få perfekt ljud och inte smuttsigt ljud från iphones kassa förstärkare.

Går väl att göra en special micro-usb kontakt som även skickar digitalt ljud iof, men tycker apples lösning är stabilare och "lyxigare"

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Min Xperia X10 Mini Pro har jar hunnit ladda hos min kusin som har en Desire och en polare som har en Blade. Jag trodde standarden redan var ett faktum

Skrivet av Rawet:

Dom har patent på magnet laddaren, och det är den absolut bästa lösningen när det gäller batteriladdare.
Apple skulle aldrig låta nån annan datortillverkare börja använda den.

Varelse man älskar glappkontakter på gamla HP datorer har Mac bättre laddare, har aldrig hört att den börjar glappa för nån.

Själva sladden går sönder.
Det finns många fall där sladden börjat brinna i skarven till magsafekontakten eller in i själva laddaren.
Min egen magsafeladdare slutade ladda för ett tag sen, jag fick en ny på garanti och den har en annan design på själva kontakten så jag hoppas i alla fall att den biten är bättre nu.
Pewtah här på forumet råkade ut för samma sak som mig bara nån vecka före mig och våra laddare var ungefär lika gamla.
En klasskompis till mig har börjat få samma problem som mig med att den slutar ladda också.
Jag tror att apple gör ett bra jobb att mörka problemen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

äntligen borde ha gjorts för längesen.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Dom har patent på magnet laddaren, och det är den absolut bästa lösningen när det gäller batteriladdare.
Apple skulle aldrig låta nån annan datortillverkare börja använda den.

Varelse man älskar glappkontakter på gamla HP datorer har Mac bättre laddare, har aldrig hört att den börjar glappa för nån.

nu vet jag inte riktigt om jag är hundra på vad du menar med magnet laddare men är det att den inte har någon fysisk kontakt och att man bara lägger den över så laddar den?

för den tekniken har funnits till elektriska tandborstar i över 4 år

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Det var inte dåligt!

Permalänk
Medlem

På tal om ljud miro-usb utgången är fullt möjligt i de flesta fallen, själv har jag en HTC universal som lektelefon som jag satt ihop en cooked rom i med wm6.5 och där var det fullt möjligt att koda ihop mjukvara för att slänga ut ljud via micro-usb dock ingen större nytta med tanke på att telefonen har ett 3,5mm jack :).

Edit: Det skall vara möjligt via mjukvara så länge kontakten inte bara är dit lödad som laddningskontakt utan använder mer stift till tex sync med PC.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Devrer:

troligt att de kommer ha sin vanliga kontakt PLUS micro-USB? Det tar ju bara extra onödig plats att ha två kontakter som gör samma jobb. Givetvis tar de bort sin egna kontakt ifall de sätter dit micro-USB.

Givetvis.

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatisodlare:

Givetvis.

tror ni verkligen apple kommer dumpa sin port? med alla ipod/iphone dockor som finns....

jag tror mer på en adapter från apples sida. alt både usb och deras egen.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

På tal om ljud miro-usb utgången är fullt möjligt i de flesta fallen, själv har jag en HTC universal som lektelefon som jag satt ihop en cooked rom i med wm6.5 och där var det fullt möjligt att koda ihop mjukvara för att slänga ut ljud via micro-usb dock ingen större nytta med tanke på att telefonen har ett 3,5mm jack :).

Edit: Det skall vara möjligt via mjukvara så länge kontakten inte bara är dit lödad som laddningskontakt utan använder mer stift till tex sync med PC.

Kan högtalare dra nytta av detta då, oavsett telefon? Och var ljudet analogt eller digitalt? Är det analogt försvinner ju hela meningen med det.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Kan högtalare dra nytta av detta då, oavsett telefon? Och var ljudet analogt eller digitalt? Är det analogt försvinner ju hela meningen med det.

Digitalt blir det men som sagt jag har inte provat leka med någon annan telefon för det endamålet så allt hänger på tillverkaren.

Men under rätt förutsättningar är det teoretiskt möjligt...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

tror ni verkligen apple kommer dumpa sin port? med alla ipod/iphone dockor som finns....

jag tror mer på en adapter från apples sida. alt både usb och deras egen.

Har jag missat nått? Det är väll bara laddarna och dataöverföringen det handlar om. Iphone har ju redan USB dvs redan följer standarden (förutom inte mini usb). Någon ny Ericsson likaså.

Så har jag fattat det som iaf. Det är i laddarna det är en massa onödigt material.

Men kanske har fel. I så fall är dom ju bra dumma om dom vill ha miniUSB i "dator"änden.

Aldrig Iphone får eller kommer överge deras kontakt för docka.

Permalänk
Medlem

Kalla Mig vad ni vill men jag älskar apples 20 pin kontakt. Till skillnad från micro-usb så är den lite robust och dessutom riktugt snygg.

Permalänk

Micro USB!
En hel del tillverkare har använt sig av det i ett bra tag nu.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

haha, komemr verkligen APPLE ändra standarden till det

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Kalla Mig vad ni vill men jag älskar apples 20 pin kontakt. Till skillnad från micro-usb så är den lite robust och dessutom riktugt snygg.

Håller med dig, finns så bra dockningsstationer för just applse egna ingång, sedan så har man väldigt nytta till den när man kopplar telefonen i bilens navi system, då man kan överföra bild/ljud samt touch funktionen till bilens navigation, någon som jag har väldigt svårt å tro att micro usb kommer klara av....

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk

"De första produkterna som följer EU-reglerna väntas dyka upp under 2011."

Tycker det är lite roligt, med tanke på att det är typ 23 timmar kvar tills 2011, haha

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

nu vet jag inte riktigt om jag är hundra på vad du menar med magnet laddare men är det att den inte har någon fysisk kontakt och att man bara lägger den över så laddar den?

för den tekniken har funnits till elektriska tandborstar i över 4 år

Det är inte induktiv överföring, utan det är en magnet som håller fast kontakten och ser till att 5 stift får kontakt med varandra.
Googla Magsafe.
Induktiv överföring har f.ö. funnits mycket längre än 4 år för den delen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Det är inte induktiv överföring, utan det är en magnet som håller fast kontakten och ser till att 5 stift får kontakt med varandra.
Googla Magsafe.
Induktiv överföring har f.ö. funnits mycket längre än 4 år för den delen

jo vet att det funnits ett tag men vågade inte dra på med för många år. bättre att säga 1 år och har fel än 100 år och vara helt ute och cykla

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Javisst, tänk om du kunde få in en vanlig laddkabel till din iphone. Haha nej skulle inte tro det.