Permalänk

Ett väldigt konstigt fel med min dator.

Det hela började egentligen för 2-3 månader sen kanske, jag satt då och spelade när hela datorn laggade fast, kunde inte göra något. Jag drog då strömmen från datorn och skulle starta den igen men den gick inte igång, den startade och fläktarna gick igång men kom ingen bild. Ställde undan min dator och kopplade in min gamla istället, sökte efter problem etc men ingen hade ett svar på det problemet. Efter 4-5 dagar så provade jag att koppla in datorn igen och starta, till min förvåning så gick den igång ( Hade inte rört något i datorn då ).

Det dröjde någon vecka kanske sen hände det igen, men nu gick datorn igång igen efter bara någon timme. Sen dess hände det 2-3 gånger utöver det, alltid med att datorn laggar fast, drar strömmen och sen går den inte igång. Till sist började jag tro att den kanske blev överhettad och satte då en bordsfläkt mot datorn, då dök aldrig problemet upp ( vill jag minnas). Men när datorn dog så kunde den spela "död" från allt mellan en timme till x dagar.

För någon vecka sen så bytte jag chassi på datorn, bytte även då nätagg , hårddisk, diverse fläktar och allting rullade på hur bra som helst. Datorn blev inte alls varm men så hände det igen? Jag satt och spelade och den bara laggade, detta hände igårkväll och har inte fått igång den än. Någon som vet vad detta kan bero på? Jag börjar tro det är mitt moderkort men det är ju helt otroligt att den spelar död i några dagar för att sen starta och funka hur bra som helst igen.

För att poängtera problemet så är det alltstå att datorn laggar, jag startar om, den går igång men får ingen bild.

Moderkort : Asus M2npv-mx
Grafikkort Nvidia geforce 8800 GT
Nätagg : Osäker på modell men 500 w, tippar på antec då det står rätt stort där.
Minnen : 2x 2g ddr2 gold edition
Processor : AMD, har tyvärr inte mer info än så men den är gammal i alla fall.
Hårddisk : Samsung SpinPoint 1 tb 7200 rpm osv

Permalänk

När jag sökte imorse så hittade jag detta.

"Om datorn har fungerat så kan det vara svullna elyter/kondensator som är problemet med moderkortet. (se punkt 7)"

Något som vet vad det handlar om? Var skrivit till en snubbe som hade samma problem som mig.

Permalänk
Medlem

Typiskt spränga kondensatorer. Har du sådana så byt planka.

vad har du övrigt för speccs?

Moderkort/processor/minne/gfx/nätagg

Permalänk

Ska ta en titt på hur det ser ut där nere snart.

Kan inte mina speccs i huvudet faktiskt, då det är en dator köpt för 5-6 år sen.
Moderkort har jag ingen aning alls vad det är för något, satt i datorn när jag köpte den för 5-6 år sedan.
Gfx är ett Nvidia 8800 GT
Minne 2x 2gb ddr2
Nätagg har jag ingen koll på heller tyvärr, men det är fungerande.

Saken är dock att ingenting var nytt när det hände första gången, allting rullade på bra och den funkade hur bra som helst. Sen ville den spela död lite. Det var heller inte jag som bytte chassi osv utan en polare som kan det här med datorer, det var även hans gamla chassi & nätagg, hddn är ny. Kan fråga honom vad det var för delar jag fick ta över om det spelar någon roll dvs.

Skickar edit här, ingenting ser ut som på den bilden, alla ser fräscha ut.

Permalänk
Medlem

Det jobbiga är att det kan vara nästan precis vad som helst som är trasigt.
Men skulle behöva ytterligare information om vad det är för nått som sitter i datorn.

Permalänk

Aha, får fråga honom när han slutat jobba då. Men nätagg, hdd, minnen kan man nästan utesluta för jag har gått runt på 2 olika och provat och felet har kvarstått , låter otroligt att det annars ska vara samma fel på två olika saker. Jag provade nyss att byta ut mina minnen mot två andra men aa samma problem fortfarande.

Permalänk

Okej har nu fixat fram lite information här

Moderkort : Asus M2npv-mx
Grafikkort Nvidia 8800 GT
Nätagg : Osäker på modell men 500 w, tippar på antec då det står rätt stort där.
Minnen : 2x 2g ddr2 gold edition
Processor : AMD, har tyvärr inte mer info än så men den är gammal i alla fall.
Hårddisk : Samsung SpinPoint 1 tb 7200 rpm osv

Permalänk
Medlem

5-6 år gammalt mobo låter som boven. Jag tror på trasiga kondensatorer.