Permalänk

tickande dator

tja,, jag har köpt ett nytt gpu till min htpc, ett hd 5770 singel slot, när jag installerade kortet och startade
datorn funka allt bara fint, jag tog bort de gamla drivisarna (hd 4770) det gick fint, men sedan när
jag installerade de nya drivrutinerna bröt fan lös,,mitt i processen så slocknade datorn,,och sedan
gick det inte att starta den igen, det hände inte ett piss när man tryckte på startknappen,,så jag
tänkte ju direkt aha,,, nätagget,, visst det är ju på 400 watt så det ska ju räcka tycker jag, men hurvida chiftec är ett bra märke eller inte,,vet inte jag.

jag kopplade bort datorn, och tog med den upp till min lilla mekhörna, men jag tänke -äh jag kollar en gång till innan jag byter, så jag kopplade in bara strömkabeln och tryckte på knappen.
tick,tick,tick,-------, tick,tick,tick,-----, tick..o.s.v lät det ur den interna högtalaren några gånger samt att hdd-lampan blickade i takt, sen startade datorn??
öh? ok tänkte jag,,jag testar att byta ändå.
så jag snodde nätagget ur min sons dator,och satt i chiftecet i hans (han är bara 2 år så det vart inga protester) sagt och gjort gammalt chiftec som jag trodde var kört i hans dator,,och ett rykande färskt
corsair 400watt i min htpc.
jag testade först min lille pojks htpc och den startade så fint inga tick eller blickande lampor eller annat knas,
jaha?? tänkte jag
tog ner htpc:n och parade ihop den med alla tillbehör.
tryckte på knappen,,så började det där tickandet och blinkandet igen..sen startade datorn.
jag installerade drivrutinerna och allt funkade som det skulle ända till jag bara för skojs skull körde
en runda i 3dmark06,, det gick bra förutom att jag fick 3k poäng mindre än när jag hade 4770
så kan det ju inte ska vara, så jag tog bort drivrutinerna och installerade om dom, för jag tänkte att
det kanske vart något stul första gången ,då den stängde av mitt i processen, för jag tog nämligen
inte bort det den hann installera innan jag installerade för andra gången.
när allt var klart och jag starta om datorn så kom den bara in i windows så startade den om igen
och så höll den på några gånger sen vart den blåskärm, med kod 0x0000008e.
då är det tydligen något fel på ramminnet i dator, så jag tog bort ett och starta datorn -tick,tick ja osv
den kom in i windows och sedan startade den om, jag testa med andra minnesstickan..samma sak.
testade byta minnessloter ingen skillnad.
jävla skit tänkte jag och lät dyngan vara ett tag.
sen när jag testade igen så startade den, dock är tick-ljuden och blinkade hdd-lampa kvar.

så vad kan det vara för något?? är moderkortet stekt eller kan det vara g-kortet som det är något
fel på.
ska testa imorgon om den funkar bättre men ett hd 5550,,tills dess är alla råd välkomna.

ber om ursäkt om det vart långt och trögläst men jag ville försöka förklara i detalj.

det rör sig om min htpc i sign

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]