450 GTS Får inte tillräckligt med kraft?

Permalänk
Medlem

450 GTS Får inte tillräckligt med kraft?

Hejsan, i julas köpte jag ett nytt grafik kort av modellen evga 450 gts ftw edition. Och jag tror inte det ger ut full prestanda, jag ringde till evga och snackade med dom jag berättade vad jag hade i burken och dom sa att ska funka som det ska och inga flaskhalsar ska uppkomma efter som 450 gts va gjord för att uppgradera gammla dual core system.

Men nu till problemet, jag tror att min cpu(AMD ATHLON II x2 +4400) flaskahalsar fast evga sa att det va omöjligt eftersom min cpu ligger på 4,62 ghz sammanlagt.

Men det är konstigt i sc2 så ska jag har runt 40-59 fps i ultra. Men jag får bara ut 25-50 fps.
Alla drivers är uppdaterade och klara datorn är helt ominstallerad när jag satt i kortet allt ska fungera som det ska men det gör det juh inte.

Mitt pc spec
PSU: 425w Corsair
CPU: AMD ATHLON II X2 +4400
RAM: 4GB DDR2 800MHZ KINGSTON
HDD: 250 GB SATA2 12GB/S WESTERN DIGITAL
GFX: EVGA 450 GTS FTW EDITON(CLOCKED FROM 783 TO 920 CORE)

Hjälp uppskattas och tackar för alla snabba svar

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Bump

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Om du har en Athlon skulle det kunna flaska ja, men inte med Athlon II.

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet, vem har sagt att du ska ha 40-59 fps i SC2 med ultra inställt?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJerk:

Av nyfikenhet, vem har sagt att du ska ha 40-59 fps i SC2 med ultra inställt?

http://www.sweclockers.com/recension/12663-nvidia-geforce-gts... Swec kanske? Men dom siffrorna är svåra att uppnå med en Athlon X2

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

När formaterade du datorn sist? Och hur gamla är hårdiskarna och agget?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

min cpu ligger på 4,62 ghz sammanlagt.

de där stämmer inte, den ligger på 2,31GHz oavsett om de är 1 eller 10 kärnor.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hedersmedlem

Är du helt säker på att EVGA:s support sade att din CPU inte kan flaskhalsa p g a att den går i 4.62Ghz? Riktigt pinsamt av dem i så fall. Att ha två kärnor på X Ghz är inte samma sak som att ha en kärna i 2X Ghz. Din CPU kan ev. flaskhalsa ditt grafikkort en del, beroende på upplösning och spel. Vad är det som säger att du "ska ha" 40-59 FPS? Någon recension av grafikkortet? I så fall testade de troligen med en betydligt snabbare CPU.

Förresten så är det förbjudet att bumpa trådar, tänk på det i framtiden.

Permalänk
Medlem

Vad spelar du i för upplösning?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

http://www.sweclockers.com/recension/12663-nvidia-geforce-gts... Swec kanske? Men dom siffrorna är svåra att uppnå med en Athlon X2

Du har inte glömt att titta på hans system dvs sweclockers system?
Det skiljer rätt mycke mellan hans och sweclockers system.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrikfotograf:

Du har inte glömt att titta på hans system dvs sweclockers system?
Det skiljer rätt mycke mellan hans och sweclockers system.

"Men dom siffrorna är svåra att uppnå med en Athlon X2" var lite sarkasm.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Har du kollat att det är processorn som flaskar? typ med MSI afterburner?

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fakkahe:

Bumpning är förbjudet enligt forumets regler. Upprepas detta kommer din tråd att låsas.

Permalänk
Medlem

tack för snabbt svar alla, jag visste inte att man inte fick bumpa förlåt för detta ska inte hända igen, evga sa att dual core optimazer gör så att amd athlon II x2 jobbar som en cpu ingen aning för är inte så bra med datorer

jag spelar med 1280x1024(tror jag)

min hårdisk är 1 år gammal och jag har tittat med speedfan så den mår bra och allt är top skick i den
på benchmarks har jag sätt att sc2 ska flyta på i 40-59 fps, men eftersom sc2 inte stödjer quad core processors har jag hört iaf så bör det inte va någon skillnad?

i alla fall tack för snabba svar alla!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fakkahe:

tack för snabbt svar alla, jag visste inte att man inte fick bumpa förlåt för detta ska inte hända igen, evga sa att dual core optimazer gör så att amd athlon II x2 jobbar som en cpu ingen aning för är inte så bra med datorer

jag spelar med 1280x1024(tror jag)

min hårdisk är 1 år gammal och jag har tittat med speedfan så den mår bra och allt är top skick i den
på benchmarks har jag sätt att sc2 ska flyta på i 40-59 fps, men eftersom sc2 inte stödjer quad core processors har jag hört iaf så bör det inte va någon skillnad?

i alla fall tack för snabba svar alla!

EVGA är helt ute och cyklar, glöm vad de sade. 1280x1024 är riktigt låg upplösning, vilket ökar risken markant för att din CPU ska flaskhalsa. Även om SC2 inte nyttjar fyra kärnor så är moderna fyrkärniga processorer otroligt mycket effektivare per klock/kärna än din gamla X2:a, vilket gör att du inte alls kan förvänta dig samma prestanda som i testerna av grafikkortet. Jag tycker att din prestanda låter rimlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

http://www.sweclockers.com/recension/12663-nvidia-geforce-gts... Swec kanske? Men dom siffrorna är svåra att uppnå med en Athlon X2

Jo, det är lite skillnad på en i7 950@3,8 ghz och en Athlon x2.. Med så låg upplösning som TS kör i så är det garanterat processorn som inte orkar med.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

så om jag höjer upplösningen så får jag bättre prestanda? tack så jätte mycket för alla snabba svar alla på sweclocker är helt underbara

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

så om jag höjer upplösningen så får jag bättre prestanda? tack så jätte mycket för alla snabba svar alla på sweclocker är helt underbara

Tror inte det, för det är fortfarande din prolle som flaskar ordentligt :/

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

helt säker? postarna ovanför säger juh annat?

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fakkahe:

helt säker? postarna ovanför säger juh annat?

Jo, men du kan ju inte få högre fps om du höjer kraven/upplösningen, för processorn är fortfarande inte snabbare, det är det att det blir graffet som så att säga blir mer och mer "flaskhals" i högre upplösningar för alla system, även ditt. Ditt hamnar dock på en mycket lägre nivå jämfört med snabbare processorer, planar ut snabbare så att säga.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jo, men du kan ju inte få högre fps om du höjer kraven/upplösningen, för processorn är fortfarande inte snabbare, det är det att det blir graffet som så att säga blir mer och mer "flaskhals" i högre upplösningar för alla system, även ditt. Ditt hamnar dock på en mycket lägre nivå jämfört med snabbare processorer, planar ut snabbare så att säga.

okej, tackar men kan man få reda på hur mycket % min cpu flaskar ungefär?

Vet någon om det finns någon cpu till am2 socket som skulle kunna förbättra så det inte förrekommer någon flaskhals?

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

okej, tackar men kan man få reda på hur mycket % min cpu flaskar ungefär?

Vet någon om det finns någon cpu till am2 socket som skulle kunna förbättra så det inte förrekommer någon flaskhals?

När processorn "flaskar" innebär det att den inte klarar att instruera grafikkortet snabbare. Har man ett bättre grafikkort kan man få mer ögongodis men FPSen kommer att ligga där den ligger eftersom processorn inte orkar med mer. Garfikkortet kan jobba på bäst det vill, det hjälper inte.

Är inte så bra på gamla AMD så någon annan får springa på prolle-frågan.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

okej tackar för snabbt svar, så det är konstaterat? att min cpu är en flaskhals?

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fakkahe:

okej tackar för snabbt svar, så det är konstaterat? att min cpu är en flaskhals?

Vad har du själv insett/anat? Med allt vi har förklarat?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

att det är ingen flaskhals men min cpu är absolut minimum för grafikortet så jag kan inte förvänta mig något underverk

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite lustigt. Mitt gts 250@740 (vet inte om de var fabriksöverklockat) gav ganska exakt samma fps som 450 fick i testrggen. Borde inte 450 vara bättre? har en Phenom 2 1055t.

SCII är ju iofs directx 9.0c men 450 borde väll ändå vara bättre?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Fick nyss reda på att min amd II x2 4400 inte flaskhalsar! har startat en thread på evga.com forums och dom sa med mitt system så klarar jag 450 gts galant då är det inget fel tack för mig ni kan nu låsa denna tråden

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!