Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
ok, med alla bling bling på?, kan prova att instalera

Nej slå av allt bling bling i Windows 7 och i Ubuntu 9.10 allså inga visuella effekter i Ubuntu och inga visuella effekter i windows 7.

Tror de kommer ligga rätt nära varann i minneanvändning då.

KlavKalashj
Ja givetvis finns det så kallade snåldistar som drar mindre minne som du säger.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasp81
visserligen men om man ska jämföra så får man ju om man väljer ubuntu alltid ultimateversionen retail.
Visst kostar kanske licensen bara några hundralappar vid datorköp men sen så tillkommer ju hårdvara som sagt så jag skulle vilja påstå att den iallafall blir nån tusenlapp dyrare

Jag tror inte att du får medhåll av objektiva linuxanvändare.

Hur länge har du kört Linux?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Så jämför du med windows xp som är 8 eller 9 år gammalt med ett nytt Ubuntu 9.10 som är nytt.

Ålder behöver dock varken vara en för- eller nackdel (förutsatt att säkerhetsproblem åtgärdas och liknande). Nya windowsversioner tillför vanligtvis nya funktioner, men om man velar mellan windows och ubuntu är förmodligen saker som directx förmodligen ändå inte särskilt angelägna. Xp mot ubuntu är nog vad de flesta ställer mot varandra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Så jämför du med windows xp som är 8 eller 9 år gammalt med ett nytt Ubuntu 9.10 som är nytt.

Jämför Windows 7 mot Ubuntu 9.10 för en rättvisare bedömning.

Ett av linuxförespråkarnas främsta argument är att linux är så lättdrivet, så att jämföra linux med näst-näst senaste fortfarande populära windowsversion XP är alltså helt fel?

Läser på Anandtech.com

"A few months back, I wrote an article looking at battery life on a couple of laptops using several different OSes. Windows XP, Vista, and 7 were the main focus, but I decided to test battery life on Linux running Ubuntu as well. Naturally, the Linux community wasn't happy to see their OS place last in the battery life results. One of the readers actually took the time to offer his help in getting a Linux OS configured "properly", and we started work."

Varför kan inte installationsprogrammet klara av en korrekt konfigurering?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Gillar Linux tänket, hur simpelt allt. Men föredrar hur allt fungerar från början med windows. Hade man kombinerat dessa 2 hade det blivit perfekt.'

Själv har jag testat Linux ett par gånger, men då jag hade jävla problem med att få Creative ljudkortet (x-fi) 5.1 ljud att fungera blev jag lack och installera windows igen ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ålder behöver dock varken vara en för- eller nackdel (förutsatt att säkerhetsproblem åtgärdas och liknande). Nya windowsversioner tillför vanligtvis nya funktioner, men om man velar mellan windows och ubuntu är förmodligen saker som directx förmodligen ändå inte särskilt angelägna. Xp mot ubuntu är nog vad de flesta ställer mot varandra.

Ja det är det nog jag nämde det bara eftersom ubuntu 9å.10 är nytt och windows xp är 8 - 9år gammalt. Således vore det rättvisare att jämföra mot windows 7 eftersom de kommit ut i stort sett samtidigt vad det gäller prestanda.

Annars kan jag jue ställa en gammal volvo 240 mot en ny volvo s80 och kolla vilken som accelererar snabbast. Fast i detta fall är det den nyare produkten som gör det.

Har inget emot vare sig Windows eller Linux.

Kör själv Linux för det mesta.
Men spelar ibland i Windows.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eroish
Gillar Linux tänket, hur simpelt allt. Men föredrar hur allt fungerar från början med windows. Hade man kombinerat dessa 2 hade det blivit perfekt.'

Själv har jag testat Linux ett par gånger, men då jag hade jävla problem med att få Creative ljudkortet (x-fi) 5.1 ljud att fungera blev jag lack och installera windows igen ^^

Drivrutiner för det ljudkortet kom in i kärnan i version 2.6.31 om jag inte minns fel, så det ska fungera direkt ur lådan i tex. Ubuntu Karmic Koala Prova med en livecd vettja

Permalänk
Medlem

Alla får väl anväda det operativsystemet de vill utan att du ska komma och försöka få oss att byta?

Jag använder Windows 7 nu och jag älskar det har inte haft några problem.
Men jag använder även Ubuntu 9.10 på min laptop och funkar också ypperligt men eftersom jag är en gamer så funkar helt enkelt Windows bättre för mig.

Permalänk
Medlem

En sak är i alla fall säker och det är att är man en hardcore gamer så finns det inget annat än Windows som gäller och då spelar det ingen roll hur mycket man gillar linux, för det funkar helt enkelt inte om man ska spela de allra nyaste spelen. Men man kan ju faktiskt köra både och. Linux på lilla laptopen som man inte spelar på och Windows på gamerburken eller servern.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiLp93
Alla får väl anväda det operativsystemet de vill utan att du ska komma och försöka få oss att byta?

Jag använder Windows 7 nu och jag älskar det har inte haft några problem.
Men jag använder även Ubuntu 9.10 på min laptop och funkar också ypperligt men eftersom jag är en gamer så funkar helt enkelt Windows bättre för mig.

Vem menar du med 'du'? Om du menar mig så har du fel, du får köra precis vad du vill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Högre kompetens leder till högre krav. Talar inte om mig själv på något sätt, var bara en tanke

Det stämmer så klart i sig men tråden har personer som hävdar högre kompetens men ändå klagar på saker som att hela Windows hänger sig, något jag skulle tro att även den mest okunnige användaren skulle irritera sig på.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil Peter
Det stämmer så klart i sig men tråden har personer som hävdar högre kompetens men ändå klagar på saker som att hela Windows hänger sig, något jag skulle tro att även den mest okunnige användaren skulle irritera sig på.

Självklart Det är lätt att tro att man är duktigare än vad man tror! I vissa fall är det en bra egenskap, i andra helt tvärtom.

Permalänk
Medlem

På servern är Linux att föredra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoWin
På servern är Linux att föredra.

Varför?

Jag som har 3 windowsklienter, varför skulle jag ha Linux på en server här hemma?
Här hemma går Windows Server 2003 i min server i garderoben.

Eller är du sådan som tror på myten att man måste starta om datorn en gång i månaden för att serven ska fungera om man kör MS-Server?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Varför?

Jag som har 3 windowsklienter, varför skulle jag ha Linux på en server här hemma?
Här hemma går Windows Server 2003 i min server i garderoben.

Eller är du sådan som tror på myten att man måste starta om datorn en gång i månaden för att serven ska fungera om man kör MS-Server?

Håller med dig. Windows servrar funkar lika bra det. Pga att windows servrarna måste uppdateras en gång i månaden på mitt arbete så startar vi ju om dom när det krävs, men någon enstaka windows server får inte uppdateras alls av olika anledningar och den har väl stått och gått i snart ett år nu utan omstart och det är inga problem alls. Vi kör Windows 2003 server på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade man lagt samma tid på att lära sig/konfigurera Windows som man lagt på att lära sig/konfigurera Linux så hade man kanske inte klagat så mycket på Windows...?

Ang. att tro man är duktigare än man är.
Man brukar säga att ju duktigare man tycker att man är desto dummare är man. Då har man ofta inte den analytiska förmågan att kritisera/värdera sina egna kunskaper/åsikter.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilsk3n
Man brukar säga att ju duktigare man tycker att man är desto dummare är man. Då har man ofta inte den analytiska förmågan att kritisera/värdera sina egna kunskaper/åsikter.

Eller helt enkelt bristande kunskaper. Ett annat uttryck är väl ungefär: "Ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man vet."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ett annat uttryck är väl ungefär: "Ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man vet."

Stämmer jäkligt bra

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Har ni diskuterat det här i 6 år ? O_o

Ordinarie Dator: Windows utan tvivel pga att det finns så mycket mer program och dyligt till windows.

Serverdator: Kör linux som omväxling, rolig bisyssla att pilla med linux men saker är så mycket krångligare i linux tyvärr.

Visa signatur

P6TD Deluxe Motherboard | Intel Core i7 920 @ 3,8 GHz | octua NH-U12P SE2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600 MHz | 2x80GB SSD Intel X25-M G2 Raid | Windows 7 Professional 64 bit |
3D Mark Vantage Score:18 633

Permalänk

Alla kör vad de vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fourment
Har ni diskuterat det här i 6 år ? O_o

Ordinarie Dator: Windows utan tvivel pga att det finns så mycket mer program och dyligt till windows.

Serverdator: Kör linux som omväxling, rolig bisyssla att pilla med linux men saker är så mycket krångligare i linux tyvärr.

Vad är det som är krångligare? I många fall tycker jag saker är mycket enklare i Linux än Windows. Tänker mest på Ubuntu nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Vad är det som är krångligare? I många fall tycker jag saker är mycket enklare i Linux än Windows. Tänker mest på Ubuntu nu.

Installera ett program Uppdatera saker, alla dessa satans kommandon man behöver kunna för att ens "klara" sig i linux

Visa signatur

P6TD Deluxe Motherboard | Intel Core i7 920 @ 3,8 GHz | octua NH-U12P SE2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600 MHz | 2x80GB SSD Intel X25-M G2 Raid | Windows 7 Professional 64 bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Installera ett program Uppdatera saker, alla dessa satans kommandon man behöver kunna för att ens "klara" sig i linux

Så kanske det var för många år sedan. Att installera program idag är mycket enklare än i WIndows. T.ex. i Ubuntu startar du programhanteraren, söker på t.ex. Skype eller vad du nu vill ha och klickar sedan på installera så sköter det sig självt. De få program som inte finns i programförådet får installeras ungefär på samma sätt som i windows. T.ex. Google Chrome, webläsaren, den kan man instalelra genom att gå ut på deras hemsida, välja att ladda ner .deb filen och sedan dubbelklicka på den och välja installera, så är det sedan installerat.

Låter väl inte så krångligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Så kanske det var för många år sedan. Att installera program idag är mycket enklare än i WIndows. T.ex. i Ubuntu startar du programhanteraren, söker på t.ex. Skype eller vad du nu vill ha och klickar sedan på installera så sköter det sig självt. De få program som inte finns i programförådet får installeras ungefär på samma sätt som i windows. T.ex. Google Chrome, webläsaren, den kan man instalelra genom att gå ut på deras hemsida, välja att ladda ner .deb filen och sedan dubbelklicka på den och välja installera, så är det sedan installerat.

Låter väl inte så krångligt?

Instämmer helt, Installationer är helt klart enklare i ubuntu. Även säkrare då man vet att det inte är nått skumt fulprogram man får. Dessutom slipper man omstart.

Visa signatur

ASUS M3N78-EM, AMD Phenom X3 8450, 2048MB Corsair XMS, 80GB SSD, 1.5TB HDD + 320GB HDD, Ubuntu 9.10, Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

ok

Var länge sen jag körde Linux via desktop nu kör jag det endast remote. Det tråkiga är ju dock bristen på program / spel till linux

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

ok

Var länge sen jag körde Linux via desktop nu kör jag det endast remote. Det tråkiga är ju dock bristen på program / spel till linux

Det är inte så mycket brist egentligen, det mesta man kan tänkas vilja göra finns ett par klick bort. Dock inte det du ser i butikshyllorna!

Permalänk
Medlem

Hur vi orkar ?
Hur orkar du igentligen med denna tråd.

Permalänk

Jisses! Lever den här tråden ännu!

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Jisses! Lever den här tråden ännu!

Nu gör den i alla fall Var ganska död innan du skrev

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRotmos:

Jag vill bara veta hur ni orkar, ja, helt enkelt står ut med att köra Windows???

Just nu sitter jag och måste installera om Windows på en burk som av någon anledning (antagligen ett virus för Anti-Virusprogrammet säger att det inte behagar fungera just nu) är slöare är en död hamster på lugnande.

Är det bara så att ni inte vet om att det finns andra operativsystem som till skillad från Windows inte är dåliga? Typ Linux, Valfri BSD, Mac OS X.

Jag la på Windows på min dator (jag skulle på ett LAN) som jag vanligtvis kör linux på en gång. Efter att ha kört Linux i typ ett halvår, så märkte jag hur ofantligt ointuitivt Windows är. Efter cirka 1 timme så orkade jag inte med skiten längre.

Varför kör ni fortfarande Windows? Hur orkar ni med det?

för att behandlar man ett windows system bra funkar det minst lika bra som vilket annat OS som helst, Den som LYCKAS få virus kan inte vara något vidare bra på datorer, och fyller hela datorn med CP -.-

Windows är även det enda systemet man kan ha om man ska spela, vilket många på denna sidan har sin dator till.

'Nuff said