Permalänk
Medlem

Handla på internet 16 år

Tjenare! Jag är 16 år, och har länge haft behov av att kunna handla på internet. Har ett maestro-kort på swedbank just nu, vilket inte går att handla online med. Har därför börjat kolla på andra lösningar, tex ett Visa Electron, som verkar funka att handla online med. Vissa påstår att det går andra inte. Ringt runt till de flesta banker, men ingen verkar ha någon vidare koll på vad som egentligen gäller. De flesta säger att det är 100% omöjligt när man är under 18 år. Sen idag så hittade jag en intressant grej: http://www.handelsbanken.se/kortguiden

Om ni kollar på bankkort så står det att det går att handla online med det. Verkar lovande! Någon härifrån som har, eller har haft ett sådant kort, och kan bekräfta att det funkar att betala med?

Är det någon som lyckats handla online när du var under 18 på något annat sätt? Berätta!

Ursäktar om det blev svårläst och svårt att förstå, svenska är inte min grej

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja, bankkort som det heter där är inga problem att handla med, det är ett Visa-kort utan kredit helt enkelt.

Visa Electron fungerar för det mesta dock.

Permalänk
Medlem

Swedbank har E-kort, som i ditt fall då emulerar ett riktigt Mastercard.
Detta bör fungera att använda.

Permalänk

jag är 15 och handlar . pappa fixa ett extra bankkort som jag använder endast för internetköp
fungerar alldeles utmärkt. det är ju ett sett som du kan använda för att kunna handla

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Så länge man inte tänkt göra flera köp på steam då med olika/nya e-kort, i annat fall fungerar dem bra.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorHartman:

jag är 15 och handlar . pappa fixa ett extra bankkort som jag använder endast för internetköp
fungerar alldeles utmärkt. det är ju ett sett som du kan använda för att kunna handla

Då antar jag att pengarna dras från ditt pappas konto, och att kortet står i hans namn?

Skrivet av depeo:

Skrivet av Gaston85:

Så länge man inte tänkt göra flera köp på steam då med olika/nya e-kort, i annat fall fungerar dem bra.

Kan tyvärr inte använda E-kort. Funktionen finns inte när jag loggar in på mitt konto. Pratat med swedbank om detta, och de säger att jag inte kan få detta förren jag är 18.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Avstängd

Skaffa ett Mastercard hos exempelvis Länsförsäkringar Bank, det är 16 år på det.

Fungerar utmärkt på nätet och världen runt dock får du ingen kredit förrän du är 18 och uppfyller inkomstkrav etc.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du inte utan målsmans medgivande får ingå köpavtal med någon part innan du är 18år så skulle jag rekommendera att du pratar med dina föräldrar/vårdnadshavare innan köpet och ber att få låna deras kort. Det sätter sig i en säkrare position, skapar mindre problem för företaget du handlar från (om något skulle gå fel) och du riskerar inte att få ditt konto hos butiken blockat pga. din ålder.

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Skaffa ett Mastercard hos exempelvis Länsförsäkringar Bank, det är 16 år på det.

Fungerar utmärkt på nätet och världen runt dock får du ingen kredit förrän du är 18 och uppfyller inkomstkrav etc.

Ska kolla upp det, tack

Skrivet av Nagrazol:

Med tanke på att du inte utan målsmans medgivande får ingå köpavtal med någon part innan du är 18år så skulle jag rekommendera att du pratar med dina föräldrar/vårdnadshavare innan köpet och ber att få låna deras kort. Det sätter sig i en säkrare position, skapar mindre problem för företaget du handlar från (om något skulle gå fel) och du riskerar inte att få ditt konto hos butiken blockat pga. din ålder.

Inte så säker på det. Läs detta: http://www.ungkonsument.se/sv/Dina-rattigheter/Handla-pa-nate...

Vet inte hur man ska tolka det. Ingen som kan ta reda på vart min pengar kommer från när jag handlar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Ska kolla upp det, tack

Inte så säker på det. Läs detta: http://www.ungkonsument.se/sv/Dina-rattigheter/Handla-pa-nate...

Vet inte hur man ska tolka det. Ingen som kan ta reda på vart min pengar kommer från när jag handlar.

Det stämmer men då majoriteten av de seriösa nätbutikerna skriver i sina villkor att du måste vara 18 så ändrar det inte situationen.

Att man inte kan "spåra" vart du får dina pengar stämmer men det kan uppstå en del problem om du skulle hamna i en tvist med ett företag och inte är myndig. Summa summarum så är det ett säkrare alternativ för alla inblandade parter om den som ingår köpavtalet faktiskt är myndig.

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagrazol:

Det stämmer men då majoriteten av de seriösa nätbutikerna skriver i sina villkor att du måste vara 18 så ändrar det inte situationen.

Att man inte kan "spåra" vart du får dina pengar stämmer men det kan uppstå en del problem om du skulle hamna i en tvist med ett företag och inte är myndig. Summa summarum så är det ett säkrare alternativ för alla inblandade parter om den som ingår köpavtalet faktiskt är myndig.

Okej, tack för infon! Många företag skriver också att man får handla där om man är under 18, med godkännande av målsman. Får nog bli så att jag trots detta skaffar mig ett sätt att handla online, eftersom både jag och mina föräldrar tycker det vore väldigt smidigt och bra. Får helt enkelt lägga mig, och skylla mig själv om jag får problem med något företag som inte skrivit som ovanstående.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har Handelsbanken, och det gick utmärkt att få ett riktigt Visa/Mastercard när jag var 16. Dock utan möjlighet att övertrassera, men det vill du inte göra ändå!

Permalänk

Varför kan du inte köpa grejerna med pappas kort för då? Ska du köpa galge eller hentai spel ?

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett danske bank kort som jag kan betala på internet med (visa electron). Är 14 år

Permalänk
Medlem

Handelsbanken har tex 16års åldersgräns på sitt VISA-kort (eller hade åtminstone det när jag var kund). Man får köpa saker för pengar man har tjänat själv när man är 16år eller äldre.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag har Handelsbanken, och det gick utmärkt att få ett riktigt Visa/Mastercard när jag var 16. Dock utan möjlighet att övertrassera, men det vill du inte göra ändå!

Tro mig, övertrasera går lätt att göra omedvetet med alla Visa och mastercard kort. Har hänt mig ett flertal gånger att det har varit strax innan löning. Har kollat kontot och det visar sig vara t.ex. 300kr kvar. Jag går och handlar något för 250kr, men dagen efter kan jag ligga på minus 200kr. Anledningen till det är att det händer att butiker inte alltid har direktkontakt med bankerna. Då kan du trots detta handla, men ditt saldo på banken uppdateras inte och det kan i västa fall ta upp till 60 dagar om jag minns rätt. Dock brukar butikerna se till att rapportera in till banken ganska omgående ändå, inom någon dag, för att de ska kunna få sina pengar.

Om du då som jag, handlar med kortet jämt och ständig och aldrig använder kontanter så har man inte riktigt koll på allt man har handlat utan förlitar sig på vad som står på banken. Då kan det som sagt hända att det ser ut som att du har 300kr kvar, men i själva verket har du bara 50kr eftersom ditt köp dagen innan inte har registrerats på grund av att terminalerna var offline. När butiken sedan rapporterar in till banken så dras de pengar som tidigare inte dragit och du hamnar på minus.

En annan sak som jag har noterat är att om du har t.ex. 5kr kvar på ditt konto så kan du ändå gå till närmaste bensinback, stoppa i kortet och tanka obegränsat eftersom bensinmackarna inte kollar hur mycket pengar du har på kontot innan köp. Anledningen är nog att bensinpumpen på förväg inte kan veta hur mycket eller lite du har tänkt att tanka Så där skulle du i teorin kunna hamna flera tusen minus trots att man inte har kredit.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Då antar jag att pengarna dras från ditt pappas konto, och att kortet står i hans namn?

Kan tyvärr inte använda E-kort. Funktionen finns inte när jag loggar in på mitt konto. Pratat med swedbank om detta, och de säger att jag inte kan få detta förren jag är 18.

Kan tillägga lite fint att Swedbanks personal många gånger är relativt inkompetenta och att det till stor del handlar om vilken handläggare du pratar med och inte vad som faktiskt gäller som är avgörande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tro mig, övertrasera går lätt att göra omedvetet med alla Visa och mastercard kort. Har hänt mig ett flertal gånger att det har varit strax innan löning. Har kollat kontot och det visar sig vara t.ex. 300kr kvar. Jag går och handlar något för 250kr, men dagen efter kan jag ligga på minus 200kr. Anledningen till det är att det händer att butiker inte alltid har direktkontakt med bankerna. Då kan du trots detta handla, men ditt saldo på banken uppdateras inte och det kan i västa fall ta upp till 60 dagar om jag minns rätt. Dock brukar butikerna se till att rapportera in till banken ganska omgående ändå, inom någon dag, för att de ska kunna få sina pengar.

Om du då som jag, handlar med kortet jämt och ständig och aldrig använder kontanter så har man inte riktigt koll på allt man har handlat utan förlitar sig på vad som står på banken. Då kan det som sagt hända att det ser ut som att du har 300kr kvar, men i själva verket har du bara 50kr eftersom ditt köp dagen innan inte har registrerats på grund av att terminalerna var offline. När butiken sedan rapporterar in till banken så dras de pengar som tidigare inte dragit och du hamnar på minus.

En annan sak som jag har noterat är att om du har t.ex. 5kr kvar på ditt konto så kan du ändå gå till närmaste bensinback, stoppa i kortet och tanka obegränsat eftersom bensinmackarna inte kollar hur mycket pengar du har på kontot innan köp. Anledningen är nog att bensinpumpen på förväg inte kan veta hur mycket eller lite du har tänkt att tanka Så där skulle du i teorin kunna hamna flera tusen minus trots att man inte har kredit.

Tror att lagen/bankernas regler säger att köpen ska redovisas senast efter 90 dagar från inköpsdagen.

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem

Jag har haft Swedbank Visakort sen jag var 16år. Vanligt betalkort då, inget kredit såklart.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Jag fick mitt Visa kort när jag också var 16, ingen kredit såklart. Handlade med farsans Visa kort på nätet och satte in pengarna på ett kontor när jag var mindre utan tillåtelse:P Ingen märkte. Tur att det inte var en scam sida iaf.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Det märkte jag i somras Var och tanka en 25L dunk soppa till båten, fyllde den. Hade för mig att jag knappt hade 50kr kvar på kortet, antog att jag bara hade mera eller fått pengar, sen när jag kolla kontoutdrag så låg jag -260kr

Jag använder ett VISA UNG från Swedbank, kan dock gå bak på det dock max 100kr (bara när man tar ut från automat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Det märkte jag i somras Var och tanka en 25L dunk soppa till båten, fyllde den. Hade för mig att jag knappt hade 50kr kvar på kortet, antog att jag bara hade mera eller fått pengar, sen när jag kolla kontoutdrag så låg jag -260kr

Jag använder ett VISA UNG från Swedbank, kan dock gå bak på det dock max 100kr (bara när man tar ut från automat)

Ja det där undrar jag varför Swedbank kör med. Hade själv Swedbank för många år sedan, när de fortfarande hette föreningssparbanken, men har nu länsförsäkringar. När jag hade swedbank så hade jag ett vanligt VISA kort utan kredit. Inget ungdom eller liknande. Då kunde jag ta ut 100kr trots att jag bara hade några kr. Gjorde det av misstag första gången, men lärde mig sedan att man kunde göra så om det var panik. Dock fick jag sota för det eftersom efter några dagar så kom en straffavgift på 100 eller om det var 150kr. Så låg jag nästan 100 minus på kontot innan så låg jag minst 200 minus efter deras straffavgift.

Har hört att det än idag går att göra så där och man kan ju undra varför. På min nuvarande bank kan man inte det och jag ser ingen anledning till varför Swedbank ska tillåta det för att senare ta ut en straffavgift. Tror inte dom tar någon för ungdomskorten, men för de vanliga.

De uppmanar folk till att ta kredit på 100kr, men straffar sedan folk. Varför?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580