Globalfoundries redo för AMD Bulldozer

Permalänk
Melding Plague

Globalfoundries redo för AMD Bulldozer

Kretstillverkaren Globalfoundries förnekar bestämt rykten om problem med tillverkningsprocessen i 32 nanometer. Företaget säger sig tvärt om vara redo för AMD:s lanseringar under våren.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske blir första gången sen 90 talet man lämnar intel för AMD!

<3 Thunderbird

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Får verkligen hoppas att de håller tidsschemat och inte blir ännu mera försenade. Intel ska väl introducera 22nm i Q4 så som jag förstått det. Och de har dessutom haft 32nm sedan lanseringen av 980X, och det borde ha varit i mars 2010. Nu är det bara att invänta priskrig!

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

det är nästan så man spricker av förväntningar

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Om det inte vora för att min nuvarande stationära jävlas så skulle jag gärna väntat till bulldozer. Blir att uppgradera i februari till sandy bridge.
Gillar AMD's lösningar mer i och med att de inte byter processor sockel var tionde minut så kanske systemet är mer framtidssäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

det är nästan så man spricker av förväntningar

Jag håller med!

Ser mycket fram emot denna!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vitamin:

Om det inte vora för att min nuvarande stationära jävlas så skulle jag gärna väntat till bulldozer. Blir att uppgradera i februari till sandy bridge.
Gillar AMD's lösningar mer i och med att de inte byter processor sockel var tionde minut så kanske systemet är mer framtidssäkert.

Håller med dig helt.Lite trött på intel och deras sockel byte.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

<3 Thunderbird

Thunderbird var riktigt nice, men du får inte glömma när athlon 64 kom också.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så kan GF vara med och producera i volymer.. Håller tummarna för det, TSMC behöver lite konkurrens.
Håller verkligen tummarna för Bulldozer och att den kommer kunna matcha Sandy Bridge i prestanda och strömförbrukning. Vi behöver knivskarp konkurrens på CPU-fronten så att nya innovationer och utveckling kommer oss konsumenter tillgodo till pressade priser. Tyvärr är det väl så att Intel har en del äss i rockärmen så det är nog ingen risk att inte Intel behåller initiativet på denna marknad.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Förhoppningsvis så kan GF vara med och producera i volymer.. Håller tummarna för det, TSMC behöver lite konkurrens.
Håller verkligen tummarna för Bulldozer och att den kommer kunna matcha Sandy Bridge i prestanda och strömförbrukning. Vi behöver knivskarp konkurrens på CPU-fronten så att nya innovationer och utveckling kommer oss konsumenter tillgodo till pressade priser. Tyvärr är det väl så att Intel har en del äss i rockärmen så det är nog ingen risk att inte Intel behåller initiativet på denna marknad.

deras största äss är vad man kallar ett gigantiskt kapital

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Fan va hemligthetsfullt det varit kring Bulldozer, hoppas CPU'n lever upp till namnet!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Fan va hemligthetsfullt det varit kring Bulldozer, hoppas CPU'n lever upp till namnet!

Ja, det har varit väldigt tyst.
Kanske är just därför? De hoppas på ett aktieskutt möjligtvis...

Edit: Är lite lat av mig, vilken voltstyrka kommer Bulldozer ha stöd för på minnena?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man blir lite orolig över reklam bilden där 50 % mer prestanda med 33 % mer kärnor låter ju som att dom ligger efter intel redan från start det

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Man blir lite orolig över reklam bilden där 50 % mer prestanda med 33 % mer kärnor låter ju som att dom ligger efter intel redan från start det

Här ryktas det om prestandan
http://fudzilla.com/processors/item/21512-bulldozer-to-come-c...
bör dock tas med en enorm nypa salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Edit: Är lite lat av mig, vilken voltstyrka kommer Bulldozer ha stöd för på minnena?

Nu är jag ingen expert men ftersom CPUn ska stödja DDR3-minnen så antar jag att det kommer va exakt samma som innan. Dvs det är nog moderkortet som avgör.

Permalänk
Avstängd

Angående prestandan så är jag 80% säker på att bulldozer med 4 moduler kommer slå i7 980x i cinebench och då man inte nyttjar mer än 4 trådar.

däremot kan säkert i7 980x vara snabbare i ex superpi(såvida inte bulldozer stödjer den koden utan emulering)

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

<3 Thunderbird

Thunderbird kom inte förrän år 2000 men de första Athlon "Classic" som kom 1999 presterade betydligt bättre än Intels Pentium 3.

http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-processor,121.html

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rSon:

Thunderbird var riktigt nice, men du får inte glömma när athlon 64 kom också.

Det kommer man aldrig att glömma När p4orna fick stor spö av Amd 64!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Det kommer man aldrig att glömma När p4orna fick stor spö av Amd 64!

hade både en AMD 64 opteron 2.6 ghz & en p4 3,0 märktes knappt någon skillnad på dom i prestanda tycker dom låg ganska lika sen att Amd va aningen snabbare visst(i vissa tester.
men deras moderkort har aldrig varit någon höjdare (vilket e synd ) ser ut att bli samma denna gång men man får se blir nog en s2011 & Sandy bridge e för min del men man vet aldrig & vore trevligt med lite konkurans igen bra för oss konsumenter

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WIRN:

Här ryktas det om prestandan
http://fudzilla.com/processors/item/21512-bulldozer-to-come-c...
bör dock tas med en enorm nypa salt

En sak jag inte förstår när de säger 8 cores. Är det bulldozer cores eller räknar man de två cores some utgör en Bulldozer core?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

En sak jag inte förstår när de säger 8 cores. Är det bulldozer cores eller räknar man de två cores some utgör en Bulldozer core?

en 8 core bulldozer har 8 cores och 4 moduler... så antar det du kallar för "bulldozer cores" är snarare en modul

och den värsta bulldozern kommer bestå av 4 moduler och 2 cores per modul dvs 8 cores

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Nu är jag ingen expert men ftersom CPUn ska stödja DDR3-minnen så antar jag att det kommer va exakt samma som innan. Dvs det är nog moderkortet som avgör.

Okay, bara så jag vet.
Får väl iofs kolla ordentligt när det närmar sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejja AMD! \o/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

hade både en AMD 64 opteron 2.6 ghz & en p4 3,0 märktes knappt någon skillnad på dom i prestanda tycker dom låg ganska lika sen att Amd va aningen snabbare visst(i vissa tester.
men deras moderkort har aldrig varit någon höjdare (vilket e synd ) ser ut att bli samma denna gång men man får se blir nog en s2011 & Sandy bridge e för min del men man vet aldrig & vore trevligt med lite konkurans igen bra för oss konsumenter

Nu pratar du i nattmössan. DFI nf4 ultra tycker jag är det bästa som gjorts.
O visst p4an funkade. Men det gör även en phenom2 vs i7/sandy, dock inte lika bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av storsnusaren:

Nu pratar du i nattmössan. DFI nf4 ultra tycker jag är det bästa som gjorts.
O visst p4an funkade. Men det gör även en phenom2 vs i7/sandy, dock inte lika bra.

Håller med MSI NEO-F S939 var med ett skitbra moderkort

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Glada nyheter!!! GÖTT!!
Hoppas att Fusion säljer bra nu så AMD vågar och kan skyffla in mer resurser till gänget som utvecklar Bulldozer!

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Avstängd

vilket pris tros bulldozer lägga sig på då tro?

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Hedersmedlem

Ja första testexemplaren skulle komma December förra året, har ni fått några såna? Eller det kanske bara är för intern testning, i så fall var är siffrorna:P

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Härligt!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

DFI Lanparty var ju skitbra

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.