Permalänk

Fildelning

Hejsan!

Håller på med argumentation i skolan. Vill verkligen få bra resultat på min insändare som jag ska göra. Den handlar om fildelning och varför man borde legalisera detta, eller hitta mer sätt att sälja film billigare på. Är det någon som har något riktigt bra argument till varför man ska legalisera fildelning (alltså kopiering av upphovsrätts skyddat material).

Tacksam för alla svar !

Mvh Jonas

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att fildelning & kopiering av upphovsrättskyddat material är samma sak alls.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Jag tycker inte att fildelning & kopiering av upphovsrättskyddat material är samma sak alls.

om vi säger fildelning av upphovsrättskyddat material?

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk

bumpar för jag behöver verkligen tips, hjälp och inspiration. Är fantasi lös och kommer inte på några bra argument ..

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk

Fundera istället på varför vi behöver ha upphovsrätt, rätt svar är inte att några ska kunna leva på sin hobby utan att lagen ska gynna samhället. Där man kan fråga sig, är upphovsrätten idag utformad så att befolkningen tjänar på dens utformning?

Andra frågan är hur ska man kunna stoppa ett brott som är så lätt att begå, dessutom ökas internethastigheterna för varje år och en film är inte mycket att dra hem idag. Vilket gör att dessa enkelt kan sprida emellan varandra.

Btw tålamod är en dygd, att bumpa en tråd betyder ofta att man den hårda vägen får lära sig hur viktig tålamod är.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag tycker iallafall att någon förändring av nuvarande lagar borde ske.
Det jag bland annat har problem med är att det är såpass lätt att ladda ner upphovsrättsskyddat material. Ett par klick med ditt pekfinger på musen och du har gjort dig skyldig till ett brott som kan förstöra ditt liv om du blir fälld. Det känns inte rimligt någonstans.
Fri piratkopiering känns dock inte heller som lösningen på problemet..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Fundera istället på varför vi behöver ha upphovsrätt, rätt svar är inte att några ska kunna leva på sin hobby utan att lagen ska gynna samhället. Där man kan fråga sig, är upphovsrätten idag utformad så att befolkningen tjänar på dens utformning?

Andra frågan är hur ska man kunna stoppa ett brott som är så lätt att begå, dessutom ökas internethastigheterna för varje år och en film är inte mycket att dra hem idag. Vilket gör att dessa enkelt kan sprida emellan varandra.

Btw tålamod är en dygd, att bumpa en tråd betyder ofta att man den hårda vägen får lära sig hur viktig tålamod är.

Tålamod xD Man lever lika snabbt som sin internethastighet eller?
Din första fråga förstår jag inte riktigt. Ifall upphovsrätten är utformad så befolkningen tjänar på det?
Så uppfattar jag den. Tekniken går ju framåt och dinosaurier-ledningarna i film/skivbolagen får väl anpassa sig till tekniken och hitta nya sätt att tjäna pengar?
Andra frågan håller jag med dig, men där har nog Internetleverantörerna anpassat sig till dagens teknik och följer med den eftersom de inte förlorar pengar på det.

Skrivet av JesperT:

Jag tycker iallafall att någon förändring av nuvarande lagar borde ske.
Det jag bland annat har problem med är att det är såpass lätt att ladda ner upphovsrättsskyddat material. Ett par klick med ditt pekfinger på musen och du har gjort dig skyldig till ett brott som kan förstöra ditt liv om du blir fälld. Det känns inte rimligt någonstans.
Fri piratkopiering känns dock inte heller som lösningen på problemet..

Håller med dig, även med fripiratkopiering eftersom jag vet att allt inte kan vara gratis det funkar inte så. Därför får man kompromissa och hitta bra lösningar som gynnar alla.

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Det är inte tillåtet att bumpa trådar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||