2x Gaming Datorer: 18 000SEK resp. 12 500SEK

Permalänk

2x Gaming Datorer: 18 000SEK resp. 12 500SEK

Till SweClockers

Som rubrik lyder,

18 000SEK inkl. 120Hz skarmen till mig som spelar WoW, SCII
Link: http://www.inet.se/kundvagn/visa/108854/wiz

12 500SEK gaming dator till min lillebror som spelar WoW, SCII, CS, Black Ops m.fl.
Link: http://www.inet.se/kundvagn/visa/108872/raz

* Kommentera garna de komponenter som du/ni tycker skall andras.
* Datorer ska klara pa Ultra (maximalt) i cirka 80- 90% av installningar. Garna 100% om det gar
* Priser kan variera pa +/- 1 000SEK pa enbart min. Brorsa har deal med mamma upp till 12 500SEK
* Bestallningar kommer att utforas inom 7 dagar.

Tack forhand!
/Wiz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wizanyeki:

Till SweClockers

Som rubrik lyder,

12 500SEK gaming dator till min lillebror som spelar WoW, SCII, CS, Black Ops m.fl.

* Datorer ska klara pa Ultra (maximalt) i cirka 80- 90% av installningar. Garna 100% om det gar
* Priser kan variera pa +/- 1 000SEK pa enbart min. Brorsa har deal med mamma upp till 12 500SEK

Tack forhand!
/Wiz

Båda nätaggen är lite i överkant för ett ensamt 580 respektive 570, är dubbla kort samt OC en framtida fundering så är det istället i underkant.

Har inte kollat upp det men tror att 9900 Max som kostar ett par tjugor mer ska vara en del bättre än NT.

Det är högst individuellt men tycker ni ska fundera på om ni har behov av de minnena

Lägg till tangentbord med åäö också

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Mer än 4gb ram är väl att föredra?

Permalänk

båda två känns som väldigt lite dator för pengarna. kör åtminstone på 1 tb diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizanyeki:

Till SweClockers

Som rubrik lyder,

Tack forhand!
/Wiz

För 18,5k datorn så skulle jag byta chassi till ett 600T samt köra ett AX 850W istället för 750, om du vill köra Sli i framtiden. Slutsumman blir den samma, men du får bättre grejor imo. Har haft ett Antec 900 (litet 1200) och det var ju inte det bästa..

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Båda nätaggen är lite i överkant för ett ensamt 580 respektive 570, är dubbla kort samt OC en framtida fundering så är det istället i underkant.

Har inte kollat upp det men tror att 9900 Max som kostar ett par tjugor mer ska vara en del bättre än NT.

Det är högst individuellt men tycker ni ska fundera på om ni har behov av de minnena

Lägg till tangentbord med åäö också

1. 9900 MAX - Ok tack, ska byta omedelbart.
2. Vad ar det fel med minnena? Ar tacksam for battre forklaringar xD
3. Jo, jo sitter nagonstans i varlden utan åäö tills imorgon )D Langtar xD

Permalänk
Skrivet av alibababert:

båda två känns som väldigt lite dator för pengarna. kör åtminstone på 1 tb diskar

Lite dator for pengarna? Forklara lite namnare vad som ar fel pa datorer.
1TB diskar har jag upplevt med massor problem trots jag enbart anvanda 300- 400GB i sjalva datorn resten gar till extern harddisk.
Varfor upplevde jag problem med 1TB nar man anvanda enbart under 500GB: Om det gar sonder, har jag da bara anvant 33% av diskutrymme samt, behover man mer minne ar det bara att kopa ny 500GBorna och sedan kora i RAID system.

Permalänk
Skrivet av Babianen:

För 18,5k datorn så skulle jag byta chassi till ett 600T samt köra ett AX 850W istället för 750, om du vill köra Sli i framtiden. Slutsumman blir den samma, men du får bättre grejor imo. Har haft ett Antec 900 (litet 1200) och det var ju inte det bästa..

1. Kommer troligen inte att kora SLi, utan uppgradera till ny serie pa grafikkort med dubbel GPU.
2. Chassit ar val upp till personlighets smak? Har last recesioner pa Antec 1200 samt SweClockers testet. Och jag ar barnsligt fortjust i LED bla/roda fargad (A)

Permalänk
Skrivet av Wizanyeki:

Lite dator for pengarna? Forklara lite namnare vad som ar fel pa datorer.
1TB diskar har jag upplevt med massor problem trots jag enbart anvanda 300- 400GB i sjalva datorn resten gar till extern harddisk.
Varfor upplevde jag problem med 1TB nar man anvanda enbart under 500GB: Om det gar sonder, har jag da bara anvant 33% av diskutrymme samt, behover man mer minne ar det bara att kopa ny 500GBorna och sedan kora i RAID system.

100 spänn för dubbla storleken och mycket bättre prestanda är värt det, jag lovar. 1 tb diskar är det idag knappast några allmänna problem med ivf, om du vill ha en stabil (och varför inte tystare hårddisk) så kan du ju dessutom köra på en 5400 rpmare, då du trots allt har en ssd

Permalänk
Skrivet av alibababert:

100 spänn för dubbla storleken och mycket bättre prestanda är värt det, jag lovar. 1 tb diskar är det idag knappast några allmänna problem med ivf, om du vill ha en stabil (och varför inte tystare hårddisk) så kan du ju dessutom köra på en 5400 rpmare, då du trots allt har en ssd

1. 1TB - Okej tack for tips, info!
2. Tystare, det spelar ingen roll eftersom jag ar anda dov;)

OnT: Nan som tycker dessa datorer ser bra ut med nya finjusteringar annars?
Tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Superb linkarna, men jag ser du valde Raedon HD istallet for GeForce? Vilka anledningar, for jag tycker ha last nagonstans i forum och aven hos TomHardware forum, att WoW presterar sig battre med GeForce? Eller ar jag ute och cyklar? )D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizanyeki:

Superb linkarna, men jag ser du valde Raedon HD istallet for GeForce? Vilka anledningar, for jag tycker ha last nagonstans i forum och aven hos TomHardware forum, att WoW presterar sig battre med GeForce? Eller ar jag ute och cyklar? )D

Jag har inte den blekaste angående wow, men 6950 går att låsa upp till 6970 relativt enkelt och då snackar vi prestanda för pengarna.

Om nvidia är att föredra i wow får någon annan svara på och i sådant fall är där inga problem att byta, moderkortet stödjer även SLI.

Ang unlock: http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159

Permalänk

det har väll varit så, att nvidia kort har funkat bättre i wow än amd, men det skulle ha blivit bättre nu vid cataclysm. dessutom skulle det fixats någots slags stöd för cf/sli

och 6950 (6970) i cf är ljusår före gtx 580 i ren prestanda

Permalänk
Skrivet av alibababert:

det har väll varit så, att nvidia kort har funkat bättre i wow än amd, men det skulle ha blivit bättre nu vid cataclysm. dessutom skulle det fixats någots slags stöd för cf/sli

och 6950 (6970) i cf är ljusår före gtx 580 i ren prestanda

Okej tack! Sa inga mer andringar i dessa datorer?
RAM-minne ar jag lite osakert. Ar 2.0GHz nodvanligaste eller ratt sagt, kommer det markas i prestanda?

Permalänk
Medlem

Jag levererar pesonligen en kaka till dig om du märker nån skillnad mellan 2000mhz och 1333mhz. (Nej med andra ord)

Permalänk
Skrivet av Wizanyeki:

Okej tack! Sa inga mer andringar i dessa datorer?
RAM-minne ar jag lite osakert. Ar 2.0GHz nodvanligaste eller ratt sagt, kommer det markas i prestanda?

Du kommer kanske märka 1 fps i skillnad med 1333 mot 2000, men om du ska överklocka processorn osv. så kan snabbare minne vara mer att föredra (åt minstonde vad jag har hört, rätta mig om jag har fel)

Det ändå som du vinner på med snabba minnen är att du får respekt! (bah säga till polarna "Checka mina minnen! Fan, de har ju kylflänsar också för de är så pro)

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.

Permalänk
Medlem

Kolla upp att GTX 570 får plats i Storm Scout. Jag är 90 % på att det INTE får plats. Kan då vara värt att byta chassi, kortet är det inge fel på

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Enligt http://www.tomshardware.com/reviews/world-of-warcraft-catacly... så är nVidia att föredra vid mycket WoW spelande. Ett 6950 upplåst till 6970 är däremot mycket prestanda för pengarna, men tror iaf att i WoW så kommer nVidia vara en fördel. Har ingen aning om hur det ser ut i andra spel dock.

Om du/ni nu har tänkt köra på 570/580 skulle jag rekommendera minst 850W för 570 p.g.a. eventuell uppgradering till SLI, och 850-1000W för 580.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fredric1994:

Du kommer kanske märka 1 fps i skillnad med 1333 mot 2000, men om du ska överklocka processorn osv. så kan snabbare minne vara mer att föredra (åt minstonde vad jag har hört, rätta mig om jag har fel)

SB överklockas annorlunda, i stort sett enbart på turbo-multipliern och inte BCLK som tidigare.
Det medför att det bara är om du vill köra minnen i annan ratio än 1:1 det kommer ge någon skillnad alls, och många föredrar att köra dem i 1:1.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av davaa:

Enligt http://www.tomshardware.com/reviews/world-of-warcraft-catacly... så är nVidia att föredra vid mycket WoW spelande. Ett 6950 upplåst till 6970 är däremot mycket prestanda för pengarna, men tror iaf att i WoW så kommer nVidia vara en fördel. Har ingen aning om hur det ser ut i andra spel dock.

Om du/ni nu har tänkt köra på 570/580 skulle jag rekommendera minst 850W för 570 p.g.a. eventuell uppgradering till SLI, och 850-1000W för 580.

Som jag nämnade tidigare, båda av oss kommer inte att köra SLi, efter tidigare erfarenheter. Vi satsar istället på uppgraderingar som ny t ex 6XX serien. Så en 750W räcker långt? Eller rätta mig gärna.

Sen någon nämnde tidigare angående "platsen i Storm chassit", jag har letat och letat men hitta inga information om hur många centimeter ens chassit tar emot på grafikkort
Någon hjälp, är tacksam! GTX570 är nåt i 27cm om jag nu minns rätt.

Tack förhand!

Permalänk
Medlem

Kan hantera 10.5" kort vilket är vad GTX580 och 570 är
http://www.coolermaster-usa.com/landing/scout/faq.php

Permalänk
Skrivet av Slemh:

Kan hantera 10.5" kort vilket är vad GTX580 och 570 är
http://www.coolermaster-usa.com/landing/scout/faq.php

Tack! Var en aning orolig för det:P
Sen jag läste några som äger Acer 120Hz, var ganska negativ mot den trots DV ger den högsta betyg.
Tips please!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizanyeki:

Som jag nämnade tidigare, båda av oss kommer inte att köra SLi, efter tidigare erfarenheter. Vi satsar istället på uppgraderingar som ny t ex 6XX serien. Så en 750W räcker långt? Eller rätta mig gärna.

Sen någon nämnde tidigare angående "platsen i Storm chassit", jag har letat och letat men hitta inga information om hur många centimeter ens chassit tar emot på grafikkort
Någon hjälp, är tacksam! GTX570 är nåt i 27cm om jag nu minns rätt.

Tack förhand!

Jadå, om ni inte tänker köra SLI/CF så räcker 750W väldigt långt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T