Reklamation av felaktig laptop

Permalänk
Medlem

Reklamation av felaktig laptop

Hej,

Mågra veckor sedan delades skollaptoparna ut. Den jag fick kom levererad med en liten stjärna av sprickor och pixelfel. IT snubben hade mycket att göra den dagen och vägrade titta till felet och efter helgen var han sjuk i två veckor. På min andra vecka efter utdelningen märker jag hur felet blir värre men ingen man kan lämna den hos. Efter en kall natt i skåpet tar jag upp datorn och märker att hela skärmen är sprucken. Men lovet hinner komma innan itsnubben kommer tillbaka. Och nu efter lovet påstår han att jag har hanterat datorn dåligt och att det inte går på garanti.

Detta betyder att jag blir tvungen att betala 3500 kr i reparation. Har det inte gått för långt??
Och vad kan jag som privatperson göra för att bevisa ett urpsrungligt fel???

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 PRO | 4x4 Vengeance 1600MHz LP | ASUS 7970 DirectCUII

O2+ODAC->Ultrasone PRO 900

Permalänk
Medlem

Ser att du bor i bjärred precis som jag... Får man då fråga vilken skola du går på?

onT: Testa gå till din rektor för programmet och säg till, säger du till tillräckligt mycket och står på dig så brukar det gå bra

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Ledsen att verka som en skeptiker här, men hur kommer det sig att du bara vänt dig till skolans IT-tekniker med den här frågan? Om det hade skett tidigare så borde du ha talat med din lärare och skolkamrater. Låter som något du fabulerat ihop om jag ska vara helt ärligt. Hur kommer det sig att du inte dokumenterat felet från början med en kamera? Hur tänkte du egentligen?

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem

Gå på Katedral i Lund.

Självklart har jag visat problemet för polare. Och när skärmen var sprucken meddelade jag mentorn det första jag gjorde. Fotade inte då jag inte tog det allvarligt, trodde inte något som detta skulle hända.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 PRO | 4x4 Vengeance 1600MHz LP | ASUS 7970 DirectCUII

O2+ODAC->Ultrasone PRO 900

Permalänk
Avstängd

Life sucks! Du som ansvarar över dator får även bevisa att datorn var så vid mottagande. Att han inte har "tid" är rent bullshit då han begår tjänstefel om så är fallet! Annars går du la till hans/din arbetsgivare som är din rektor och påpekar felet och förklarar att rektorns anställda inte sköter sitt jobb och hjälper dig med det han får lön för!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Skrivet av Pissespann:

Att han inte har "tid" är rent bullshit då han begår tjänstefel om så är fallet!

Hur vet du det? Hittar du bara på? Du kanske kan ta och utveckla? Att göra uttalande utan att stödja dem med fakta hjälper inte direkt trådskaparen.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Graded.se
Skrivet av Pissespann:

Life sucks! Du som ansvarar över dator får även bevisa att datorn var så vid mottagande. Att han inte har "tid" är rent bullshit då han begår tjänstefel om så är fallet! Annars går du la till hans/din arbetsgivare som är din rektor och påpekar felet och förklarar att rektorns anställda inte sköter sitt jobb och hjälper dig med det han får lön för!

Offtopic:
Haha? Vad snackar du om? :S Dåre...

Ontopic:
Det är klart en knivig situation. Är omöjligt för dig att påvisa fraktskada och ännu svårare för en eventuell tekniker att förklara detta för leverantör...

I slutändan kommer någon få ta kostnaden. Om du visat detta för din mentor borde du och din mentor ta kontakt med IT-Supporten och via den göra felanmälan på PCn. Då bevisning finns. Därefter slutar det troligast med att skolan täcker kostnad för ny LCD / PC beroende på avtal och nypris på PC.

Hoppas detta var till hjälp.

Mvh

Permalänk
Medlem

Gå till rektor. Säg det du skrivit till oss.

Du bör kräva en ny dator och ska inte behöva betala ett öra.

(Eftersom det är skolan som väljer att låna ut en dator åt er så kan det ju vara lite svårt för dig att faktiskt kräva en ny, men man tycker ju att vilken vettig människa som helst ska inse att du bör få det)

Permalänk
Medlem

Varför ska du få ny dator för spräckt skärm? Prata med rektorn mer kan du inte göra, sen skrev dina föräldrar troligtvis på ett avtal där det står att ni har ansvaret för datorn och sen vid såna här ärenden får ni stå för det. Leta upp och kolla vad som står på avtalet?

Permalänk
Graded.se
Skrivet av Skippy:

Varför ska du få ny dator för spräckt skärm? Prata med rektorn mer kan du inte göra, sen skrev dina föräldrar troligtvis på ett avtal där det står att ni har ansvaret för datorn och sen vid såna här ärenden får ni stå för det. Leta upp och kolla vad som står på avtalet?

Beroende på typ av skola och årskurs/gymnasium kan det vara olagligt att skriva den typen av avtal, och ingen kostnad kan läggas på eleven.

Är det en kommunal / friskola?
Gymnasium / grundskola?